T-72:sta luovuttiin vaikka kalustolle oli varaosia ja ampumatarvikkeita vuosikymmeniksi.
Mutta ne olisi pitänyt ajaa taivasalle Leopardien tieltä. Kyllä siinä oli suurin syy luopumiselle.
Joukossa käytännössä uusia vaunuja.
Ei nyt sentään, kohtuu vähillä km/laukauksilla kyllä jokunen. Mutta ei ollut itärautakaan immuuni seisottamiselle, edes asiallisissa tiloissa...
Ja samaan aikaan jatkettiin raskaiden sinkojen käyttöikää uudella ampumatarvikkeella jonka läpäisy ei juurikaan poikennut T-72:n a-tarvikkeista.
Kyllä siinä taisi olla sentään melkein 10v käppi Mustin hyväksi, hyvän matkaa 90-luvulla tuli se uusi a-tarvike Mustiin.
Reserviläisenä lähtisin panssarintorjuntaan epäsuoran tulen alla mieluummin vaunulla kuin raahaamalla mustia perässä...
Onhan tästä väännetty jo maailman sivu... ei ne vaunut olisi välttämättä olleet tst-kunnossa ulkosäilytyksen jäljiltä. Panostaa olisi pitänyt vähintään varastotiloihin. Noiden punnertaminen jonkun traktoriprikaatin sekaan ei sekään ole mikään itsestään hoituva automaatio, organisaation raskaus on ihan eri ulottuvuudessa kuin siviili kumipyörillä! Mustit olisi jo maahan kaivettuina sivustan tuliasemissa pelipaikoila kun noita vasta heräteltäisiin henkiin / mahdollisen kuljetuksen (ilmauhan alle) kyytiin varikon takapihalta.
Jälkikäteen ajateltuna ihan viisas päätös ajaa sulattoon. Ehkä eri aikana olisi osa jätetty eril.psv.komp. käyttöön hetkeksi.... Toisaalta pimeätoiminta kykyinen T-55m paremmalla A-tarvikkeella jäi jollain tasolla varastoihin/pioneeri käyttöön pyörimään tässä roolissa.
Täysin ajastaan jäljessä oli apina mallin T-72m1 jo 2000-luvulla, käytössä ollut A-tarvike erityisesti! Ei pimeätoiminta kykyä jne. Moni ei taida ymmärtää kuinka suppeat ominaisuudet tuolla kaikesta paremmasta (jo valmistumis aikanaan) riisutulla vientiversiolla oli, ns. linjakkaampi ulkonäkö laittaa helposti luulemaan jotain muuta T-55m verrattuna, vaikka totuus on ihan toinen!
Romutettiin 100 BMP-1 vaunua kun kuulemma ase oli jo niin vanhentunut. Ei kiinnostanut että niiissä oli telat, moottori ja panssarikuori aikana jolloin 80% jalkaväestä kulki pyörätraktoreilla. Ja samalla säilytettiin BMP-1 alustaiset tulenjohtovaunut jolloin huoltojärjestelmä oli kuitenkin säilytettävä. Ei järjen häivää...
Olen osittain samaa mieltä mutta on muistettava että vaunuja ei voi heitellä traktori prikaateihin ilman että organisaatiota on paisutettava huollon puolella. Tai voidaan mutta touhu on sitten jonkun kaupungin ympärillä tapahtuvaa sekoilua sillä mitä sattuu olemaan käsillä tyyliin isis...
Minulla olisi ollut vaunuille järkevä jatkokäyttö mielessä, mutta on toki muistettava että osa kalustosta oli rullattu jo melkoisesti 80-luvulta asti ja lienee ollut jo täyspoka edessä monella...
Luultavasti silloisen maavoimaesikunnan asiantuntemattomat jv-miehet kuvitteli, että itämainen kalusto voidaan korvata länsimaisella, kuten CV-90 vaunulla massamaisesti. Eivätkä uskoneet kun tankimiehet sanoivat että rahat eivät siihen riitä. Massamainen CV-hankinta kutistui sitten siihen vähän yli sataan vaunuun, samalla kun itävaunuja vietiin sulattoon....
Olisitko sitten täyttänyt BMP-1:llä KarPr vahvuuksia? Melko puhdas kuljetusvaunu BMP-1 oli jo tuolloin, MtLb/Pasi rooliin ok.