Kuten tuossa ehdin jo aiemmin sanoa, kysymys olisi ollut valinnoista. Pidetäänkö yllä laajempaa mekanisointia parin rauhan ajan jv/pst-komppaniaa uhraamalla ja satsaamalla vähän varastointiin ja ylläpitoon,
On se vaan jännä että SA prikaatillinen tst-vaunuja kyettäisiin pitämään yllä parin ottokalustoon nojaavan jv/pst-komppanian kuluilla...
Pitäisikö vinkata kenuille että ovat ymmärtäneet kulurakenteen vissiin melko totaalisesti väärin
vai pidetäänkä yllä pst-romantiikkaa jossa sivustatuliasemasta ammutaan naapurin vaunuja kasaan tielle. Naapuri kun ei osaa lainkaan käyttää jalkaväkeä ja tykistöä panssarikiilansa sivustojen suojaamiseen....
Kuten itsekin jo olet todennut, sivustan tuliasemiin ne ajastaan jälkeen jääneet 72:kin olisi pitänyt saada. Se, ei välttämättä ole todellakaan joka paikassa mahdollista kun täytyy toimia tyypilliseen suomalaiseen tapaan metsästä tielle missä torjunta on rakennettu muutenkin JvPr ominaisuuksia suosivasti. Onnistuu huomattavasti ketterämmin Mustilla. Ja toisekseen eikö näitä esimerkkejä ole maailman sivu täynnä millaiset on tappioluvut kun tst-vaunuilla lähdetään haastamaan toisia vaunuja joihin ei purra enää etusektorista... Tuolla logiikalla T-26:kin oli vielä ihan soiva peli kesällä -44, kyllä siinäkin läpäisy T-34 kylkeen olisi riittänyt
Tunnet myös varmasti millaisilla tappioluvuilla M4 ja T-34 joutuivat samaisena vuonna saksalaisia vastaan päälle painamaan
Enkä viitsisi alkaa vertailemaan panssarijoukkojen ja jalkaväkijoukkojen liikekannallepanonopeutta. Se kun tuli testattua 1980- ja 90-luvulla useita kertoja eri harjoituksissa. Perustaminen oli nopeampaa kuin jv-joukoilla joille piti haalia ottokalustoa ja keräillä varustusta eri varikoista.
Sinä vertaatkin nyt silloisen ykkösnyrkin perustamista ja minä vertasin ulkosalle varikon takapihalle jätettyä ns. 3-portaan "iskuvoimaa", koska ilman rahallista/resurssien panostusta sinne se olisi maatunut. Ja sitä rahaa ei muuhun olisi ollut vaikka kuinka intät asiaa Mustin a-tarvikkeen syyksi
Ja T-55M:t meni sulattoon samalla, muutama vaunu jäi pioneerivaunuiksi ennen kuin ne korvattiin Leopardeilla. Venäläisten "uudet" T-72B3:t ovat perus T-72:A joihin on laitettu reaktiivipanssarit ja vähän uusia tähtäimiä ym.
Ensinnäkin tuohon "ennenkuin" taisi kulua kymmenisen vuotta ja toisekseen ei tainnut ensimmäisessä aallossa todellakaan padassa porista kun niitä Vietnamillekin kaupattiin, osa päätyi nykyisten A4 tapaan hirviprikaateihin koulutuksellisiin tehtäviin ja maalivaunuina niitä lepää vieläkin.
 Tuolla logiikallahan melkein mikä tahansa modifikaatio on vain "vähän uusia tähtäimiä" mitäs sitä pienistä jos toinen on sokea
Kun olisi ollut edes ne NL omaan käyttöön tarkoitetut A tai B versiot meillä + vastaava a-tarvike...
Eli ei ne meidän T-72:t nyt mitään ylimaallisen vanhentuneita olleet, monella maalla on paljon vanhempaa kalustoa edelleen palveluskäytössä.
Siinäpä kyllä kertakaikkisen hieno peruste jatkokäytölle, laitapa vielä oikeen lista m1 mallien aktiivikäyttäjistä, niin hämmästellään oikeen porukalla
Mää niin kovin hämmästelen tätä ja oon niinku klapil päähä lyöty, semmää ymmärrä ku joku rakastaa nätei flikoi, mut...
Ja tosiasia on että T-72M1 tuhoaa meikäläisessä maastossa BMP-2 ja 3-vaunut kaikista suunnista ja T-73B3:t sivusta.
No eihän sellaista vaunua olekaan/tulekkaan mikä pystyttäisiin suojaamaan sivusta useiden satojen mm läpäisyltä! Kummasti vaan nimenomaan tst-vaunut menettävät tuolloin tst-arvonsa ja halvemmin ylläpidettävät/ns. sivustaan helpommin asemoitavat ketterämmät pst-aseet jatkavat elämäänsä. Kuten esim. läpäisyn puolesta vanhentuneet pst-ohjukset, joita käytetään edelleen hyvinkin menestyksekkäästi.
Leopardeja hankittaessa tiedettiin että uudempien T-72 -mallien läpäisy etusektorista oli haastavaa.
Tuli alikali mistä ilmansuunnasta tahansa, niin jos se on about uusinta uutta, niin mikään vaunu ei voi tuudittautua etusektorinkaan pitävyyteen, ei sitten alkuunkaan. Niin paljon siellä on idästä tai lännestä riippumatta tautia takana.