Panssarivaunut

Kiitokset veljet @Huhta ja @Iso-Mursu linkkien postaamisesta A4-hankintaan liittyen. Aika kultaa muistot, joten vedetään yhteen:

Vuonna 2002 tehty 124 Leopard 2 A4 hankinta

Puolustusministeriön tiedotteet:
- ostettiin 124 kpl käytettyä Leopard 2 A4 -vaunua verottomaan yhteishintaan n. 70 miljoonaa euroa
- hankittu käytetty kalusto on "erinomaisessa kunnossa"
- vaunut oli varastoitu asianmukaisesti eikä tarkastuksissa ole havaittu kosteus- tai muita vaurioita.
- vaunujen käyttöiästä jäljellä n. "75-80%" (n. "30 vuotta" hankintahetkestä eteenpän)
- tullaan suorittamaan kaikki tavanomaiset tarkastus-, huolto- ja muutostyöt.muutostyöt n. 600 tuntia per vaunu (30-50 000 euroa per vaunu)

Turun Sanomat:
- ostettu 124 vaunua yhteishintaan 120 miljoonaa euroa
- käyttöikää jäljellä 2025-2030 saakka

Verkkouutiset:
- kauppa sisältää vaunut sekä koulutus- ja huoltopaketit
- vaunut valmistettu 1980-luvun alussa
- käyttöikä ulottuu 2020-luvun loppuun saakka
- modernisointiratkaisuja olemassa, joilla käyttöikää voi jatkaa 2030-luvun loppuun saakka

Lisättäköön vielä anekdoottina, että amiraali Kaskeala kommentoi oston yhteydessä vuonna 2002, 163. maanpuolustuskurssin avajaisissa, että vaunuilla on käyttöikää pitkälle 2020-luvulle, mikäli vaunut vielä myöhemmin modernisoidaan.

Tulevaisuuden arvailu ostohetkestä 20 tai peräti 30 vuoden päähän on toki ymmärrettävästi vaikeaa. Kun siis muistetaan ne lisäksi vuonna 2009 hankitut 15 Leopard 2 A4 vaunuhankinnat "varaosiksi", niin jotenkin voisi kuvitella, että Maavoimien kalustoesittelyssä mainittu 100 A6 ja 1100 A4 vaunua ovat pidettävissä rivissä vielä tovin ja kotvasen.

Geopoliittinen jännite ei ole osoittamassa lientymyksen merkkejä, melkeinpä päin vastoin, jos Yhdysvaltain mielenkiinto enenevissä määrin siirtyy Tyynen meren suuntaan, ja kenties jatkaa itseensä sulkeutumista muutoinkin.

NATO-jäsenyys ei myöskään edelleen näytä täällä hotsittavan, joten tottavieköön toivon, että ikääntyneitä A4:ia säilytetään varastoissa Marksman tornien tyyliin, jotta tarvittaessa niitä voidaan ottaa alustoiksi erilaisille tulevaisuuden maavoimien hankkeille, kun Laivasto ja Ilmavoimat tässä seuraavaksi painopisteinä.

Itse kokeilin eilen löytää ja muistella lähdettä sille väitteelle että T-72Fin päivitys olisi maksanut 500 000 - 1000 000 e. En löytänyt.

Toki paketin hinta olisi riippunut siitä, miten laaja päivitys olisi tehty. Voimansiirto ja moottori kai olisivat välttäneet pahemmat remontit. Mutta pimeänäkö, lämpökamerat olivat vielä 2002 aika hintavia. Ja eikös tykinkin vaihtoa mietitty

Entäs panssaroinnin parantaminen. Ja lisääntynyt paino
 
Viimeksi muokattu:
Itse kokeilin eilen löytää ja muistella lähdettä sille väitteelle että T-72Fin päivitys olisi maksanut 500 000 - 1000 000 e. En löytänyt.

Toki paketin hinta olisi riippunut siitä, miten laaja päivitys olisi tehty. Voiman siirto ja moottori kai olisivat välttäneet pahemmat remontit. Mutta pimeänäkö, lämpökamerat olivat vielä 2002 aika hintavia. Ja eikös tykinkin vaihtoa mietitty

Entäs panssaroinnin parantaminen. Ja lisääntynyt paino

Käsittääkseni panssarointia olisi parannettu parhaaseen Venäjä-tyyliin reaktiivipanssareilla kuten postaamistani proto-kuvista näkyy. Joten painon nousu ei olisi ollut aivan huikeaa.

Pimeänäkö ja lämpökamerat sekä ammunnanhallintajärjestelmän muutokset ovat niitä, mikä olisi maksanut maltaita ja oikein kunnolla.
 
Entäs panssaroinnin parantaminen. Ja lisääntynyt paino

APS ei tuo hirveästi painoa lisää, mutta isommassa modernisointi projektissa se maksaa maltaita. 200 kappaletta trophya olisi 70 miljoonaa. Kiilapanssaria pystytään varmaan itsekkin tekemään, joten se ei ole suuri ongelma.

Nammo/köngsbergilla ja Saabilla olisi ehkä mahdollisuus oman APSn kehittämiseen mutta kuinka paljon ne systeemit maksaisivat, ja milloin niitä tulisi käyttöön on kysymysmerkkejä.
 
Puolustusvoimat ilmoittaa 100 A4 olevan MBT.
Niin ilmoittaakin, mutta laskeskelepa noita minun antamia rivien harvenuksia. En usko niitä enää olevan sataa MBT-muodossa tai kunnossa. Yli 50 uskon kyllä, reiluhkosti.

Edit. Jos vaunussa on jyrä edessä, se toki voi yhä ampua, mutta tuskin sitä taistelurivistössä siihen käytetään.
 
@Panssari Salama

Mielenkiintoisen tuosta puolustusministeriön mainitsemasta jäljellä olevasta käyttöiästä tekee se, että foorumikaaderin mukaan tilanne on täysin toinen.

Karkeasti ottaen: vaunujen eliniästä käytetään 2/3 RA-koulutuksesta ja 1/3 säästetään sotaa varten. Suomi osti Saksan loppuvarastoimat vaunut jotka on valmistettu 1970-luvun lopusta ja 1980-alussa. Parempikuntoiset menivät Saksan omien A5:n alustoiksi, Ruotsiin ja Puolaan. Lisäksi Saksa jätti itselleen varastoon parempikuntoisia A4:a tulevaa varten. Tähän kun lisätään se, että me olemme noilla ajaneet jo yli 10v niin voidaan päätellä että elinikää ei välttämättä ole enää hirveästi jäljellä ilman täyttä peruskunnostusta.

Mitä tulee T-55 alustaisiin erikoisvaunuihin niin kyse ei ole niiden kunnosta: osa tulee menemään käytännössä ajamattomina Stenalle. Kyse on suorituskyvystä: BLG-60 ei kanna Leopardia, VT-55 ei jaksa hinata Leopardia, jne. siksi ne on korvattava. Ainoat loppuun ajetut on T-55M:t, mutta näistä huonommat ovat jo menneet Stenalle kiertäen ampuma-alueiden kautta ja niistä puretulla varaosilla on ylläpidetty viimeisiä vaunuja jotka nekin alkavat olla loppuun ajettuja. Tässä tapauksessa luovutaan koko T-55 -perheestä jolla on selkeä merkitys mm huolto- ja varastointikustannuksiin kun voidaan luopua kokonaisesta järjestelmästä.
 
T-72:n modernisoinnista:

Ylläolevasta pikaisesti poimittua:

Suomessa eräänlaisen päätepisteen keskustelulle panssarijoukkojen tulevaisuudesta muodosti päätös hankkia käytettyjä panssarivaunuja Saksasta vuonna 2002.
Suomi osti kaikkiaan 124 Leopard 2A4 -taistelupanssarivaunua Saksasta.
Vaunuista noin sata sijoitettiin mekanisoituihin taisteluosastoihin ja Karjalan Jääkäriprikaatiin.
Loput käytettiin varaosiksi ja silta- ja raivauspanssarivau-nujen alustoina.

Hankintapäätös tarkoitti sitä, että panssariyhtymien pääkalustoa – T-72 – ei enää modernisoitu, vaan kalusto romutettiin.
Vaunun modernisointia oli tutkittu lähes koko 1990-luku.
Keskeisimmät kehityskohteet olivat uusi ampumatarvike, ammunnanhallintajärjestelmä, pimeänäkölaitteet ja panssa-roinnin vahventaminen.
Merkittävin haaste oli ampumatarvikkeen läpäisyn kehittäminen, sillä vaunun ampumatarvikkeiden sijoittelu ja latausjärjestelmä asettivat rajoitteita ampumatarvikkeen kehittämiselle.
Leopard-hankintapäätökseen vaikutti myös se, että vaunun jatkokehittäminen ei jäänyt yksinomaan suomalaisen osaamisen varaan, vaan samaa vaunua oli hankintahetkellä kaikkiaan 11 eurooppalaisen valtion käytössä.

Käytössä ollut itäkalusto jaettiin kahteen kategoriaan. Pääosa taisteluvaunuista ja BMP-1-rynnäkkövaunut romutettiin. Lopusta kalustosta muodos-tettiin mekanisoituja ja moottoroituja taisteluosastoja.
Jäljelle jääneen kaluston täysimääräinen hyödyntäminen oli eräs mekanisoitujen taisteluosastojen muodostamisen perusperiaatteista.
Jäljelle jäänyt kalusto pyrittiin sijoittamaan sodan ajan joukkoihin mahdollisimman huolellisesti.
Kehitystyön tuloksena syntyi vahvennettu pataljoona – mekanisoitu taisteluosasto, jonka iskuvoima muodostui kahdesta panssarivaunukomppaniasta ja kahdesta panssarijääkärikomppaniasta.
Ensin mainittu käsitti kolme panssarivaunujoukkuetta, joissa kussakin oli neljä ryhmää. Siirtymistä nelivaunuisiin joukkueisiin perusteltiin joukkueen iskukyvyn kasvattamisella.
Järjestely mahdollisti myös kahden vaunuparin muodostamisen.
Kaikkiaan 16 taistelijaa käsittävän joukkueen oli myös helpompi suojata muun muassa toimintansa majoittuessa tai huoltaessa vaunujaan kuin ainoastaan yhdeksän taistelijaa käsittäneiden T-72-joukkueiden.

Panssarijääkärikomppanian kokoonpanoon sisältyi neljä niin ikään neliryhmäistä joukkuetta.
Järjestely mahdollisti yhden joukkueen alistamisen vaunukomppanialle yksikön taistelutehon tehon juuri kärsimättä.
Panssarijääkärikomppanian tulivoima oli merkittävästi suurempi kuin aiemman panssarijääkärikomppanian, koska kokoonpanoon kuului kaikkiaan 18 BMP-2-rynnäkkövaunua, joiden taistelua tuki kevyillä kranaatinheittimillä varustettu tulitukiryhmä.

Perusyksikkötasan merkittävä vahventaminen aiempaan verrattuna perustui näkemykseen, jonka mukaan taisteluosaston kärjen oli oltava riittävän vahva.
Se mahdollisti heikon vihollisen lyömisen jo kärkiyksikön voimin, mutta ennen kaikkea vahvalla kärjellä oli mahdollisuus pysäyttää vahvakin vastustaja ja luoda edellytykset taisteluosaston pääosien käytölle vastustajan sivustaan tai selustaan.

Taisteluosastolla oli kokoonsa nähden – kokonaisvahvuus noin kaksituhatta sotilasta – tukenaan vahva epäsuora tuli.
Se muodostui 18 panssarihaupitsia käsittävästä panssarihaupitsipatteristosta ja kranaatinheitinkomppaniasta.
Panssarihaupitsien kohtuullisen lyhyttä kantamaa kompensoivat patteriston ammunnanhallinta- ja viestijärjestelmät, jotka mahdollistivat nopeat, portaittain toteutettavat tuliasemien vaihdot.
Käytännössä kaksi kolmesta tulipatterista oli aina ampumavalmiina. Niin ikään kranaatinheitinkomppanian ammunnanhallintajärjestelmä mahdollisti portaittain toteutettavat tuliasemien vaihdot.

Sen sijaan ilmatorjuntavoima oli panssariprikaatin ilmatorjuntaan verrattuna heikko.
Iskuporrasta tuki ilmatorjuntapanssarivaunujoukkue. Huollon ja tykistön suojaksi jäi ainoastaan kolme kevyttä ilmatorjuntapatteria.
Järjestelyyn lienee useita syitä. Ensinnäkin neuvostovalmisteinen lähitorjunta-alueen ohjuskalusto kuten myös SU-57-ilmatorjuntavaunut tulivat elinkaarensa päähän.
Toinen selittävä tekijä on taisteluosaston käyttöperiaate. Niitä suunniteltiin käytettävän yhdessä uusimmalla ohjuskalustolla varustettujen valmiusprikaatien kanssa.

Mekanisoidun taisteluosaston johtaminen perustui YVI-II-viestijärjestelmään. Se mahdollisti esikunnan ja kahden taistelujohtokeskuksen toiminnan.
Taisteluosaston pioneerivoima oli mitoitettu ensi sijassa liikkeenedistämiseen. Hetkellisen ongelman muodosti liikkeenedistämiskalusto.
Itä-Saksasta hankittujen siltavaunujen kantavuus oli riittämätön Leopard-kalustolle.
Sittemmin ongelma on poistunut silta-autojen ja siltavaunujen hankintojen myötä.

Miten sitten taktiikka muuttui?
Perustavaa laatua oleva ero on se, ettei mekanisoitua taisteluosastoa voi käyttää itsenäisiin operaatioihin, koska sen huolto- ja tukijärjestelmät ovat merkittävästi heikommat kuin prikaatissa,
kuten Harri Mäkelä kuvaa vuoden 2010 ensimmäisessä Panssari-lehdessä.

Niin ikään taisteluvoima on merkittävästi prikaatia heikompi.
Taisteluosastoa käytetäänkin tyypillisesti valmiusprikaatin yhteydessä luomaan sille kohtaamistaistelukyky.
Tässä asetelmassa mekanisoitu taisteluosasto voi luoda edellytykset valmiusprikaatin hyökkäykselle pysäyttämällä vihollisen kärjen, valtaamalla prikaatin toiminnan kannalta keskeisen tasan tai toimimalla re-servinä.

Koska taisteluvoimaa on kohtuullinen vähän, ratkaisuun on päästävä nopeasti. Tämä tarkoittaa tulen ja voiman keskittämistä.
Taisteluosaston toiminnassa painottuivat toimintaa nopeuttavat perustaistelumenetelmät. Taisteluosaston edetessä kosketukseen, sen toiminta suojattiin panssarintorjuntakykyisellä tiedusteluosalla.
Kärkiyksikön tehtävä oli pyrkiä lyömään uran suunnassa oleva vihollinen.
Kohdatessaan vahva vihollisen kärkiyksikön tehtävänä oli torjua vihollinen ja näin mahdollistaa panssarivaunukomppaniasta ja panssarijääkärikomppaniasta muodostetun yksikköparin hyökkäys vastustajan sivustaan. Nopeus, voiman ja tulen keskittäminen arvioitiin perusedellytyksiksi taistelun onnistumiselle.

Mekanisoitujen taisteluosastojen kehittäminen kuluvan vuosikymmenen aikana onkin tähdännyt juuri tulenkäytön nopeuttamiseen.
Niin ikään taistelukykyä on kehitetty kalustohankinnoin.
Leopard 2A6 - ja erikoispanssarivaunuhankinnat Alankomaista sekä BMP-2-vaunun modernisointi tähtäävät mekanisoitujen taisteluosastojen toimintakyvyn säilyttämiseen pitkälle 2030-luvulle.

Katso liite: 34304


Pätkä Esa Muikun esitelmästä kolmen vuoden takaa:

T-72 Suomessa
Panssarikilta ry, Parolannummi, Hattula
4.11.2014

Suunnitelmat T-72:n modernisoimiseksi aloitettiin jo vuonna 1992. Modernisointityöryhmä
perustettiin vuonna 1993. Työryhmä suositteli joko suppeaa, tyydyttävää tai laajaa moder-
nisointia tai vaihtoehtona kokonaan uudenmallisten joko uusien tai käytettyjen vaunujen
hankintaa. T-72:n modernisointivaihtoehdoista oli määrä rakentaa kolme prototyyppiä,
mutta suunnitelmasta luovuttiin 1990-luvun lopussa. Yhtenä perusteena päätökselle lienee
ollut läpäisykoeammunta syksyllä 1998, joka osoitti heikkouksia vaunun suojissa. Vuonna
2001 päätettiin ryhtyä selvittämään käytettyjen Leopard 2A4 -vaunujen hankintaa, mikä
hanke toteutui. Samalla kuitenkin päätettiin jatkaa tiedonhankintaa koskien T-72:n moder-
nisointimahdollisuuksia, ja yhdessä vaunuyksilössä kokeiltiin kumiteloja.

T-72 -vaunut oli tarkoitus poistaa kahdessa erässä, mutta niistä luovuttiin verraten nopeasti
lopettamalla varusmieskoulutus vaunutyypille vuonna 2004 Leopard 2A4 -vaunujen tultua
käyttöön a aloittamalla kaluston romutus syksyllä 2006. Joitakin vaunuja jätettiin museotar-
koituksiin ja maalivaunuiksi. Varastoissa olleet varaosat pääosin myytiin.

Leopard 2A4:n keskeisimpinä etuina T-72M1:een nähden on parempi taktinen liikkuvuus,
parempi suoja, parempi ammunnanhallintajärjestelmä, parempi pimeätoimintakyky, parem-
pi johdettavuus ja parempi ergonomia. Vaunujen pääaseissa, mikäli ammunnanhallintajär-
jestelmien eroja ei huomioida, sen sijaan ei ole merkittäviä eroja. Leopardin osalta etuna
Suomen näkökulmasta on kuitenkin parempi käytettävissä oleva ampumatarvike, koska
Suomeen ei koskaan saatu ostettua uusia venäläisvalmisteisia T-72:n ampumatarvikkeita.

Toisessa vaakakupissa on se, että T-72-kalustoa varten Suomessa oli vielä 2000-luvun
alussa valmis infrastruktuuri kahdelle sodanajan panssariprikaatille. Leopard-kaluston
osalta vastaava infrastruktuuri ei vielä ole valmiina panssariprikaatia pienemmällekään so-
danajan kokoonpanolle.

https://yhdistykset-akaa.fi/reservilaiset/t-72.pdf
 
Itse kokeilin eilen löytää ja muistella lähdettä sille väitteelle että T-72Fin päivitys olisi maksanut 500 000 - 1000 000 e. En löytänyt.

Toki paketin hinta olisi riippunut siitä, miten laaja päivitys olisi tehty. Voimansiirto ja moottori kai olisivat välttäneet pahemmat remontit. Mutta pimeänäkö, lämpökamerat olivat vielä 2002 aika hintavia. Ja eikös tykinkin vaihtoa mietitty

Entäs panssaroinnin parantaminen. Ja lisääntynyt paino

Monenlaisia vaihtoehtoja pyöriteltiin varmaan ilmassa ja jonkunlaisia protojakin oli olemassa pitkin koko 90-lukua.
Muutama sivu aikaisemminhan tuolla todettiin linkatussa jutussa että pääaseen läpäisyn kasvattaminen oli vissiin ainakin tuolloin haasteista nimenomaan se suurin (ilmeisesti teknisesti). Jo 80-luvulla lanseeratussa ja tuotantoon menneessä T-72B:ssä on eri pääase kuin M1 mallissa ja jälleen viimeisimmässä massakäyttöön menneessä B3:ssa on ase uusittu ja laturi fiksattu. Ymmärtääkseni automaattilaturi ja tilan puute tornissa rajoittaa nuoliammuksen pituutta ja aiheuttaa jatkuvia haasteita kilpajuoksussa läpäisyn saralla. Ja jos oikein ymmärsin viimeisinkin pääase on saanut negatiivista palautetta...

Muistan kuinka 90-luvulla jossain ps-lehdessä oli pieni juttu Wärtsilän tarjoamasta voimapaketista mahdolliseen modaukseen, jonkun yhteistyökumppanin automaattilootalla. Pika googletus löysi heti tälläisen infopaketin vaunun tilanteesta 2013 teollisuuden näkökulmasta tms.
Alihankkija listauksessa Wartsila France SAS:
Cummins Wartsila/SACM Diesel offers the V8X 1000 engine (745.7 kW/1,000 hp) and ESM 350 automatic gearbox. The upgrade also replaces the steering tillers with a steering wheel.

Noin muuten tarkimman hinta arvion voi varmaan vetää ryslandian omasta B3 modauksesta noin 10v. myöhemmin josta kirjoitin jokunen sivu takaperin:
Modauksesta on mainittu että hinta oli/on 52milj.ruplaa/kpl josta peruskorjauksen osuus 30milj. ja modauksen siis 22Milj. Tammikuun 2012 valuuttakursseilla tuo teki yht. n.1,4milj.Eur. ja modauksen osuus siis varsin huokea n.0,6miljEur, mutta eipä sillä ihan hirveästi lopulta aikaankaan saatu (lähinnä lämpökameroitu Sosna-U tähtäin/A-hallinta ampujalle+näyttö johtajalle, "vaihdettu" pääase, modattu laturi, uusi radio ja palontorjunta).

Ja tässä huomioitava se että meidän omalla virityksellämme ei olisi ollut oman valmistuksen suomaa teollista pohjaa taustalla+länsimaisen työn hinta jne. jne.
 
Itse kokeilin eilen löytää ja muistella lähdettä sille väitteelle että T-72Fin päivitys olisi maksanut 500 000 - 1000 000 e. En löytänyt.

Toki paketin hinta olisi riippunut siitä, miten laaja päivitys olisi tehty. Voimansiirto ja moottori kai olisivat välttäneet pahemmat remontit. Mutta pimeänäkö, lämpökamerat olivat vielä 2002 aika hintavia. Ja eikös tykinkin vaihtoa mietitty

Entäs panssaroinnin parantaminen. Ja lisääntynyt paino

Tykin vaihtoa ei ilmeisesti mietitty ainakaan vakavissaan. Itäkaliberiinkin tehdään ampumatarvikkeita useissa "länsimaissa" (mm. Tsekki, Slovakia ja Israel), ja T-55:eenhän hankittiin belgialaista nuoliammusta.

Tosin länsikaliberissa lienee se etu, että ampumatarvikekehitykseen panostetaan enemmän. Rheinmetall on "vähän" isompi toimija kuin jonkin pikkumaan kotitarve- ja kehitysmaavientivalmistaja.

Käsittääkseni panssarointia olisi parannettu parhaaseen Venäjä-tyyliin reaktiivipanssareilla kuten postaamistani proto-kuvista näkyy. Joten painon nousu ei olisi ollut aivan huikeaa.

Pimeänäkö ja lämpökamerat sekä ammunnanhallintajärjestelmän muutokset ovat niitä, mikä olisi maksanut maltaita ja oikein kunnolla.

Elektroniikka ei ole ilmaista, mutta toisaalta 2000-luvun sensoriteknologialla olisi menty suorituskyvyssä yli Leo 2A4:n 80-luvun tekniikasta.
 
T-72:sta luovuttiin vaikka kalustolle oli varaosia ja ampumatarvikkeita vuosikymmeniksi. Joukossa käytännössä uusia vaunuja. Ja samaan aikaan jatkettiin raskaiden sinkojen käyttöikää uudella ampumatarvikkeella jonka läpäisy ei juurikaan poikennut T-72:n a-tarvikkeista. Reserviläisenä lähtisin panssarintorjuntaan epäsuoran tulen alla mieluummin vaunulla kuin raahaamalla mustia perässä...
Romutettiin 100 BMP-1 vaunua kun kuulemma ase oli jo niin vanhentunut. Ei kiinnostanut että niiissä oli telat, moottori ja panssarikuori aikana jolloin 80% jalkaväestä kulki pyörätraktoreilla. Ja samalla säilytettiin BMP-1 alustaiset tulenjohtovaunut jolloin huoltojärjestelmä oli kuitenkin säilytettävä. Ei järjen häivää...
Luultavasti silloisen maavoimaesikunnan asiantuntemattomat jv-miehet kuvitteli, että itämainen kalusto voidaan korvata länsimaisella, kuten CV-90 vaunulla massamaisesti. Eivätkä uskoneet kun tankimiehet sanoivat että rahat eivät siihen riitä. Massamainen CV-hankinta kutistui sitten siihen vähän yli sataan vaunuun, samalla kun itävaunuja vietiin sulattoon....
T-72M1, vientiin tarkoitettu apinamalli, kyllä oli heikko esitys jo 80-luvulla eikä siitä ainakaan parantunut 2000-luvulla.
BMP-1:n osalta oon samaa mieltä, erityisesti kun BMP-2:kin jäi käyttöön. Olisi siihen uuden a-tarvikkeenkin saanut, jos se oli siitä kiinni.
Kuten asioista tietävä @CV9030FIN kirjoitti aiemmin täällä, BMP-1:stä luovuttiin siksi, että ne DDR:n jäämistöstä ostetut vaunut olivat olleet DDR:n hajoamisen jälkeen erittäin huonosti säilytettyjä, ja sen vuoksi jo hieman huonokuntoisia. Modernisointiahan sillä Patrian lisenssivalmistamalla Delcon tornilla kokeiltiin, mutta ongelmaksi muodostui se, että DDR:n jäämistöstä hankitut vaunut olivat Tsekkoslovakiassa ja Puolassa valmistettuja, ja niissä esimerkiksi sähkökytkennät oli tehty miten sattuu, noudattamatta neuvostoliittolaisia kytkentäkaavioita, mikä olisi tehnyt modernisoinnista työlästä ja kallista. Tämä projekti sitten johti CV9030:n hankintaan, kun vanhaa kalustoa ei ollut mielekästä päivittää.

hOF4OY0.jpg

BMP-1:istä jätettiin, ilmeisesti niitä neuvostoliittolaisia yksilöitä, ainakin 22 käyttöön, ja loput purettiin pitkälti varaosiksi. Jäljellähän on siis 10 BMP-1TJ:tä, 10 BMP-1TJJ:tä ja 2 BMP-2KPD:tä. Lisäksi jokunen on museoitu.

Totta että venäläistäkään kalustoa ei olisi voinut vain seisottaa, siksi ne pari yksikköä olisi tarvittu että joukkotuotanto ja kh-kierto olisi pitänyt koneita iskussa. Kuten sanottu, koko järjestelmä oli olemassa jo valmiina Parolannummella.
Tähän mainittakoon, että Venäjällä vaunujen ylläpitokäytöstä ja varusmiehille luotettavasta huollosta huolehtivat ne, joilla on alennettu palveluskelpoisuus, eli käytännössä B-miehet. Meilläkin olisi ollut varaa käyttää nimenomaan B-miehiä tähän; olisi pidetty C-luokituksen rajaa vähän tiukempana tätä varten. Toki se olisi vaatinut kantahenkilökunnan osaamisen säilyttämistä ja varusmieskouluttajina toimimista, mutta arkityöstä iso osa olisi hoitunut varusmiesvoimin. Tila olisi toki jäänyt ongelmaksi, ja mitä sitten kun joukkotuotetut yksiköt olisivat vanhentuneet - meillä olisi ollut vain ylläpidettyjä vaunuja ilman niiden käyttäjiä.

Ja T-55M:t meni sulattoon samalla, muutama vaunu jäi pioneerivaunuiksi ennen kuin ne korvattiin Leopardeilla.
Kyllähän T-55M:n jyräkiinnityksetöntä perusmallia oli joulukuussa 2016 käytössä maalivaununa JPR:ssä, kantahenkilökunnan muodostamalla miehistöllä ilmeisesti. Tosin aika rapeassa kunnossahan tuo on.

15289256_1249879875035399_8109156063356148488_o.jpg

Ja vielä tämän vuoden AEMI:ssa oli ilmoitettu 9 kappaletta T-55M:iä, ilmeisesti jyrävaunuja. T-55M:n lisäksi käytössä on ainakin viime aikoihin asti ollut vielä T-55-pohjaista pioneerikalustoa, lähinnä siltapanssarivaunu BLG-60M2 ja evakuointipanssarivaunut JV-BT ja VT-55A. Saa nähdä, milloin nuo korvataan kokonaan.

Tässä muuten kuvia T-72 modausprojektin protosta. en muista kuka nämä oli postannut.

AF6yFnz.png

kXVsXY8.png

pX4q2ZX.png
Tässä on se video Youtubessa:

Kyse on siis T-72M1 FINMOD 2:n protoilusta.

Muistan kuinka 90-luvulla jossain ps-lehdessä oli pieni juttu Wärtsilän tarjoamasta voimapaketista mahdolliseen modaukseen, jonkun yhteistyökumppanin automaattilootalla. Pika googletus löysi heti tälläisen infopaketin vaunun tilanteesta 2013 teollisuuden näkökulmasta tms.
https://www.forecastinternational.com/archive/disp_pdf.cfm?DACH_RECNO=965 Alihankkija listauksessa Wartsila France SAS:
Cummins Wartsila/SACM Diesel offers the V8X 1000 engine (745.7 kW/1,000 hp) and ESM 350 automatic gearbox. The upgrade also replaces the steering tillers with a steering wheel.

Ja tästäkin on video Youtubessa:
 
Viimeksi muokattu:
Tulevaisuuden arvailu ostohetkestä 20 tai peräti 30 vuoden päähän on toki ymmärrettävästi vaikeaa. Kun siis muistetaan ne lisäksi vuonna 2009 hankitut 15 Leopard 2 A4 vaunuhankinnat "varaosiksi", niin jotenkin voisi kuvitella, että Maavoimien kalustoesittelyssä mainittu 100 A6 ja 1100 A4 vaunua ovat pidettävissä rivissä vielä tovin ja kotvasen.

Merivoimien kirjanpidostako nuo on kaivettu???
 
Kirsikkana taas jälleen kerran puhjenneelle keskutetulle linkkaan tämän kakun päälle tämän:

Ja perään pieni referaatti:
Taistelupanssarivaunu on asejärjestelmänä monimutkainen, tai ainakin moniosainen. Vaunut, kuten mikä tahansa ase, vaativat huoltoa ja koulutetun, osaavan ja motivoidun henkilöstön niitä käyttämään. Mikäli molempia vaunutyyppejä olisi haluttu jatkossa operoida, olisi panssariaselajin ammattisotilaiden määrä pitänyt käytännössä lähes tuplata, yksi henkilöstö T-72 – kalustolle ja toinen Leo – kalustolle. Jotta reserviläisten suorituskyky säilyy, tulee heitä kouluttaa kertausharjoituksin. Ammattisotilaita tarvitaan tätä koulutusta antamaan. Myös sodan ajan joukkoja johtamaan olisi tarvittu ammattisotilaita.

Taistelupanssarivaunu vaatii myös huoltoa. Vaunuja ei voi pelkästään varastoida kuusen alle ja ottaa käyttöön tarvittaessa. Vaunuissa on sähköjärjestelmiä, viestivälineitä, optiikkaa, ruostuvaa terästä, käyttöä vaativia moottoreita ja vaihdelaatikkoja, jumiutuvia laakereita, teloja, konekiväärejä ja vaikka mitä. Panssariaselajin huoltohenkilöstö olisi siis pitänyt tuplata, samoin kuin varastointitilat.

T-72 – vaunun jatkokäyttö ei siis olisi ollut mahdotonta, mutta kaikissa tapauksissa sillä olisi ollut hintalappu. Asiansa hallitsevien ammattisotilaiden mielestä tämä hintalappu olisi ollut liian suuri saavutettuun hyötyyn nähden. Kouluttajahenkilöstö tuplaamalla ja huoltohenkilöstö triplaamalla, lisää varastointitilaa rakentamalla sekä ostamalla uusi ampumatarvike alueellisilla joukoilla olisi ollut käytössään 1970-luvun panssarivaunu joka edelleen olisi ollut suorituskyvyltään selkeästi heikompi kuin Venäjän maavoimien uudemmat T-72 versiot, T-80 – vaunut ja T-90 – vaunut. Valitettavasti jos halutaan jotain uutta, jostain pitää luopua.
 
BMP-1:istä jätettiin, ilmeisesti niitä neuvostoliittolaisia yksilöitä, ainakin 22 käyttöön, ja loput purettiin pitkälti varaosiksi. Jäljellähän on siis 10 BMP-1TJ:tä, 10 BMP-1TJJ:tä ja 2 BMP-2KPD:tä. Lisäksi jokunen on museoitu.

Jos julkisesti esitellyissä kokoonpanoissa on mitään tolkkua niin tuo on ilmeisesti mekanisoitujen tst-osastojen osuus. Moottoroiduilla on mainittu olevan lisäksi 9kpl tj-panssareita kumpaisellakin. Kokonaismäärä olisi siis jossain 40kpl vaiheilla mikäli moottoroiduissakin puhutaan BMP-1-versioista.

 
@Panssari Salama

Mielenkiintoisen tuosta puolustusministeriön mainitsemasta jäljellä olevasta käyttöiästä tekee se, että foorumikaaderin mukaan tilanne on täysin toinen.
Niinpä. Pitänee kai lähteä siitä, että molemmat pitävät paikkansa. Verkkouutiset kertoi niinikään vaunujen olevan 1980-luvun alun valmistuserää. Nämä sitten toisaalta varastoitu laadukkaissa varastoissa, vaikka vanhemmasta päästä ovatkin. Ja siteeratut elinkaaren ennustamisen kommentithan oli jo vuosilta 2002-2003.

Maavoimien siteeraamaan 100 A4 MBT lukumäärään lasketaan varmasti irroitettavilla miinajyrillä olevat vaunut, mutta siltikin hieman epäilyttää josko vaunuja oikeasti niin paljon vielä rivissä. Hyvä jos on.

Ensimmäinen vuoden 2002 124 kpl vaunuerästä 12 varaosiksi, toiset 6+6 raivaus ja siltavaunuiksi. 100 jäi taisteluvaunuiksi,

2009 15 kpl vaunua lisää ilmoituksen mukaan varaosiksi. Saldo olisi 100 taisteluvaunua, 12 pioneerivaunua, 27 varaosavaunua.

Lopulta vielä 4 siltavaunua lisää, ja 7 kpl vaunuja Marksman-jalustoiksi. Nämä tästä 100 kpl erästä? Edelleen laskien jyrävaunut taisteluvaunukalustoon, niin tässä käytössä olisi enää 89 vaunua.

Mutta tiedä häntä.
 
Kirsikkana taas jälleen kerran puhjenneelle [T72 Stenaus-]keskustetulle linkkaan tämän kakun päälle tämän:

Ja kakun päällä olevan kirsikan päälle vielä edellä blogin kommenteista löytynyt viesti, jonka sanoma kovasti muistuttaa jäsen @Lepard in pari päivää sitten kertomaa

24 heinäkuun, 2013 9:37 am

"Hyvä ”ammattisotilas”. ”Ammattitaitoinen” kirjoituksesi taistelupanssarivaunuista ja rynnäkköpanssarivaunuista sekä niiden huoltojärjestelmistä oli tiedoiltaan puutteellinen. Väännänpä nyt rautalangasta sinulle ja teille muillekin aamukampa-foorumin lukijoille:
A1: T-72M1:n suurin puute ei ollut ampumatarvike, vaan pimeätoimintakyky, joka olisi ollut helposti korjattavissa. Ampumatarvikevalikoima (sirpale, nuoli, ontelo) oli monipuolisempi suomalaiseen maastoon käytettäväksi kuin nykyisellä kalustolla.
A2: T-72M1 taistelupanssarivaunuja oli yli 300. Parhaimmillaan Parolassa käytössä yli 20. Kertausharjoituksissa käytettiin myös varikoista otettuja koneita.
A3: Vaunu ei ollut tarkka varastoinnin suhteen.
A4: Huoltojärjestelmää ei olisi tarvinnut tuplata, mutta toki hieman lisäkapasiteettia olisi tarvittu. Eikä kouluttavaa henkilöstöä olisi tarvinnut tuplata, koska jo nykyiselläänkin ristiinkoulutettuja sotilaita on Parolannummi väärällään
A5: Vaunusta olisi saanut pienellä modernisoinnilla hyvinkin käyttökelpoisen välineen vuosiksi eteenpäin. Maailmalla on lukuisia valmiita modernisointipaketteja ko. panssarivaunuun. Ja ovat vieläpä suhteellisen edullisia.
A6: Tietyiltä osilta T-72M1 oli luotetettavampi suomalaisiin olosuhteisiin kuin nykyinen kalusto.
A7: Vaunu oli 70-80 -lukujen tuote. Aivan kuten on Leopard 2 A4:kin.
A8: Osa T-72:sta oli ”vuosimalliltaan” uudempia ja vähemmän ajettuja kuin nykyiset taisteluvaunumme.
B1: BMP-2 ei kelpaisi sellaisenaan, kuten annoit ymmärtää. Sen pimeätoimintakyky on luokaton. Lämpöjälki on myös valtava. Kokonaisuutena pienellä modernisoinnilla paketista saataisiin kuitenkin loistava ja kustannustehokas laite. Sen modernisointi olisi järkevää.
C1: Moottorotujen taisteluosastojen MT-LB:tä ei olisi tarvinnut ostaa jos olisi pidetty BMP-1:t tai ehkä jopa tehdä T-72:sta jalkaväen taisteluajoneuvoja, kuten muuallakin on tehty."

Tämän "ammattisotilas-blogistin" kirjoituksia kritisoivan kommentoijan viimeinen pointti on syytä laittaa vielä erikseen:

"D1: ammattisotilaana oleminen ei tarkoita sitä, että tietäisi kaikista aselajeista kaikkea, kuten kirjoittaja esittää. Itsekään en tiedä esimerkiksi ilmavoimista tai vaikka ilmatorjunnasta tuon taivaallista, mutta en myöskään esitä tietäväni niistä mitään."
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top