Panssarivaunut

Näin Golanilla taistelunäytöksen syksyllä 1981, jossa Merkavan etenemisen jälkeen. sieltä putkahti neljän miehen jääkäriryhmä. Olimme aivan suut auki, sillä kukaan ei ollut nähtyt tällaista aiemmin. Takosassa oli peikitt neljälle.

EDIT: Typot.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Namer ole Merkavan alusta jossa kanuunalta/tornilta säästynyt paino on investoitu suoraan vielä raskaampaan panssariin (TROPHYn kanssa)? Merkava tai Leo MBT konfiguraatiolla parinaan vielä paksunahkaisempi Namer sisällään jekkupartio pst ja olkapää it ohjuksineen.
 
Iveco_an_Leonardo_unveil_design_concept_for_next_generation_of_tracked_IFV_for_Italian_army_925_001.jpg

According to information published on the Internet by Rivista Italiana Difesa, the Italian Ministry of Defense plans to invest around €6Bn for 679 vehicles in the framework of the AICS (Armored Infantry Combat System) program. Italian army would like to replace its Dardo tracked IFV (Infantry Fighting Vehicle) and the Ariete MBT (Main Battle Tank).

According to a road map 2021-2023 published in 2021 by the Italian Ministry of Defense, the aim of the AICS program is to renew the entire combat capacity of Italian land forces, through the acquisition of multirole platform systems that can be configured as heavy infantry (Armored Infantry Combat System – AICS), centered on a combat platform (Armored Infantry Fighting Vehicle – AIFV) and a series of support platforms including command Post, counter-tank, mortar rack, sapper genius, explorers, anti-aircraft, casualty carriers, ammunition carriers and driving training.

The Dardo is a tracked armored IFV (Infantry Fighting Vehicle) jointly developed by the Italian companies Oto Melara and IVECO under the program name of VCC-80. In May 2002, the first of 200 Dardo IFVs was formally handed over to the Italian Army at Oto Melara's La Spezia facility. This vehicle was delivered to the 8th Bersaglieri Regiment, part of the Garibaldi Brigade.

The design of the Dardo consists of three main parts with the driver and engine at the front, a two-man turret in the middle, and the troops' compartment at the rear that can accommodate six infantrymen. Two are seated on each side facing the front and two in the center, one of which sits facing the left side of the vehicle and the other facing the rear.

The hull and turret of the Dardo tracked armored IFV are of all-welded aluminum armor construction, with an additional layer of ballistic steel armor bolted to the hull and turret for increased protection. Over the frontal arc, the vehicle is protected against 25mm APDS projectiles. The side armor protects against 14.5mm API projectiles.

The turret of the Dardo is armed with one Oerlikon Contraves 25 mm KBA dual-feed cannon. One 7.62 mm MG 42/59 machine is mounted coaxially to the left of the 25mm cannon. Mounted on either side of the turret is a Raytheon Systems Company TOW ATGW (Anti-Tank Guided Missile). This missile can destroy targets at a maximum firing range of 3,750 m. A bank of four 80 mm electrically operated smoke grenade launchers is mounted on either side of the turret, firing forwards.
 
No BAE haluaa tapella italian kanssa niin kait sen raastupaan saa. Itselle monet vehkeet näyttää samalta.
 
Iveco_an_Leonardo_unveil_design_concept_for_next_generation_of_tracked_IFV_for_Italian_army_925_001.jpg


Nuo käytöstä poistuvat Dardot ovat tosiaan toimitettu Italialle vasta 2002 alkaen. Mahtaisikohan niissä olla vielä järkevää määrää käyttöikää jäljellä, vai lienevätkö loppuunajettuja (ja jos ovat, niin miltä osin; olisiko järkevällä huollolla niistä saatavissa vielä käyttöikää ulos, rungot tuskin ainakaan ovat vielä lopussa)?
Patrol_in_Afghanistan_with_IFV_Dardo.jpg
Italialla on niitä 200 kappaletta, jos ne ovat vielä käyttökelpoisia edes vaikka MLU:n jälkeen, niin niistä voisi olla meillekin hyötyä. Rynnäkköpanssarivaunu/tela-alustainen IFV on kuitenkin Suomen maastoihin ehkä paras mahdollinen suorituskykylisä jalkaväkijoukolle, taistelupanssarivaunujakin parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo käytöstä poistuvat Dardot ovat tosiaan toimitettu Italialle vasta 2002 alkaen. Mahtaisikohan niissä olla vielä järkevää määrää käyttöikää jäljellä, vai lienevätkö loppuunajettuja (ja jos ovat, niin miltä osin; olisiko järkevällä huollolla niistä saatavissa vielä käyttöikää ulos, rungot tuskin ainakaan ovat vielä lopussa)?
Katso liite: 54112
Italialla on niitä 200 kappaletta, jos ne ovat vielä käyttökelpoisia edes vaikka MLU:n jälkeen, niin niistä voisi olla meillekin hyötyä. Rynnäkköpanssarivaunu/tela-alustainen IFV on kuitenkin Suomen maastoihin ehkä paras mahdollinen suorituskykylisä jalkaväkijoukolle, taistelupanssarivaunujakin parempi.

25 mm konetykki... Mutta mikä ettei. Onhan tuo aika pornon näköinen, ikään kuin BMP-1:n ja Leopard 1:n risteymä.

Dardo_2.jpg
 
@tulikomento

Onko tuo keskimmäisen kuvan vaunu hollantilainen vaunu, joka on siinä saksalaisessa panssarijoukossa? Muutoin jää vähän epäselväksi, miksi vaunussa on rautaristi ja Hollannin lippu... :unsure:
 
@tulikomento

Onko tuo keskimmäisen kuvan vaunu hollantilainen vaunu, joka on siinä saksalaisessa panssarijoukossa? Muutoin jää vähän epäselväksi, miksi vaunussa on rautaristi ja Hollannin lippu... :unsure:

Hollanti taisi järjestää panssarikoulutuksen siten, että he harjoittelevat Saksalaisten kanssa, joten olisikohan niillä Saksalainen vaunu alla?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Hollanti taisi järjestää panssarikoulutuksen siten, että he harjoittelevat Saksalaisten kanssa, joten olisikohan niillä Saksalainen vaunu alla?
Oletan että se on sakujen hollantilaisille liisaama vaunu.

@SJ on oikeassa organisaation suhteen, mutta voisiko olla, että kaikki vaunut on saksalaisissa tunnuksissa? Vaikka osa olisikin hollantilaisia Leoja hollantilaisella miehistöllä.


Lisäys: Tuossa pataljoonassahan on vain yksi hollantilainen komppania, ja Suomelta ostamatta jääneistä vaunuista riittänee sen varustamiseksi. Ts. sakuilla ei tarvetta lainata vaunujaan hollantilaisille.
 
Back
Top