Panssarivaunut

Eihän tuo nyt huonolta näyttänyt. Noita sitten päivittämään A6-lautassa ja vanhaa ja toimivaa varaosaksi A4-lauttaan.
Ihan käyttökelpoiselta näytti joo, modernit toki varmasti kahta kertaluokkaa tarkemmat. Vähän vaikea tuolla voi olla esimerkiksi kauempaa hyvin maastoutunutta jalkaväkeä (pst-ohjuspartiota) nähdä, tosin yksin tuon videon perusteella sitä on mahdoton sanoa.

Lämppärikuvan värinä/häiriö videolla on todennäköisesti vain virkistystaajuserojen aiheuttamaa normaalia värinää kun kuvataan kännykällä ruudulta ja laatu muutenkin heikkenee vs. paljas silmä. Sama efekti tulee omilla laitteilla jos suoraan ruudulta kuvaan kännykällä, on sitten läppärin 60hz tai pöytäkoneen 165hz näyttö niin lopputulos on epätarkkaa, värisevää roskaa.
 
Details_of_deep_modernization_of_T-64BVK_command_tank_revealed_in_Kharkov.jpg

Modernisoitu T62BVK
 
Details_of_deep_modernization_of_T-64BVK_command_tank_revealed_in_Kharkov.jpg

Modernisoitu T62BVK
Ukrainan tärkein panssarivaunu on T-64, joita on viime vuosina modernisoitu. T-64:set valmistettiin aikoinaan Ukrainassa joten niiden valinta peruspanssariksi oli luontevaa. Suurin osa maahan jääneistä T-72:sta myytiin ulkomaille, koska valmistajatehdas ja sen myötä varaosatoimitus jäi Venäjälle.
 
Itse asiassa telamiinoja käytetään paljonkin niin että räjähdys tapahtuu tähysteisesti.
Tuolloin ei räjäyttä mitään yhtä miinaa vaan pamauksessa lähtee ilmoille se 100-400kg tavaraa.

Miksi tähysteisesti: Tällöin voidaan valita minkä vaunun kohdalla rähinä aloitetaan ja se lähtee varmasti pois pelistä.
Myös alueesta tehdään riittävän iso, jotta vaunu osuu varmasti miinoituksen sisälle vauhdista huolimatta.

Kun vaikka 200-300kg lähtee taivaalle niin siinä lähtee vaunu sekä raivain.
Tuttua hommaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Ukrainan tärkein panssarivaunu on T-64, joita on viime vuosina modernisoitu. T-64:set valmistettiin aikoinaan Ukrainassa joten niiden valinta peruspanssariksi oli luontevaa. Suurin osa maahan jääneistä T-72:sta myytiin ulkomaille, koska valmistajatehdas ja sen myötä varaosatoimitus jäi Venäjälle.
Minun käsitykseni on että t72set olivat tusinatavaraa ja t64set sekä t80 olivat se oikea uhka kylmänsodan aikana. Silti on aika uskomatonta nähdä se modernisoituna samaan aikaan kun Leo3sta suunnitellaan.
 
Karkeasti kaikki T sarjalaiset ovat samoja vaunuja mutta eri osilla.
 
Jos vaunussa on alkuperäinen tykki, niin siinä annetaan heti hieman tasoitusta vastapuolelle ainakin jos käytetään samaa alikalia kuin Suomessa oli.
 
Jos vaunussa on alkuperäinen tykki, niin siinä annetaan heti hieman tasoitusta vastapuolelle ainakin jos käytetään samaa alikalia kuin Suomessa oli.
Tämä onkin Ukrainan panssarivoimien akileen kantapää sillä eivät vissiin ole vieläkään saaneet aikaan parempaa omaa alikalia ja täten menevät sillä mitä maahan jäi silloin kun NL meni kaatumaan omaan mahtavuuteensa. Täten paras mitä maasta löytyy on todennäköisesti 3BM42 ja niitäkään ei välttämättä ole paljoa tai ollenkaan enään jäljellä.
 
Karkeasti kaikki T sarjalaiset ovat samoja vaunuja mutta eri osilla.

Jos T-26 ja T-90 ovat sama vaunu eri osilla, niin sitten ovat kyllä myös Renault FT ja M1 Abrams.

Lähinnä tuo perusratkaisu käyttää suurimmalta osin samanlaista ja erityisesti tornin layouttia (en nyt keksinyt hyvää käännöstä tälle) on ollut jokseenkin sama T-54:stä lähtien. Myös tietyt reunaehdot, kuten yleensä ~45 tonnin maksimipaino ja muutamat muut suunnitteluparametrit ovat kaikkien taustalla. Siihen ne yhtäläisyydet sitten pitkälti jäävätkin.
 
No joo, en nyt noin pitkälle historiaan tarkoittanut. Puhe kun pyöri 72,90 ym ympärillä.
 
T-72 ja T-90 ovat saman suvun eri sukupolvia, T-64, T-80 ja vähän sellainen näiden hybridi T-84 taas eivät. Niitä yhdistää edelleen lähinnä se niiden yhteneväinen layout ja karkeasti se konspeti kolmihenkisestä miehistöstä ja tietysti samaa sukua oleva pääase. Yhteisten osien määrä onkin paljon pienempi ja koko T-72 ylipäätään on olemassa siksi, että T-64 oli kallis ja vikojen vaivaama vaunu, jolla ei koko Puna-armeijaa voitu varustaa, vaan tarvittiin kevyempi ja yksinkertaisempi massavaunu. Analogia WW2 ajoilta on hyvin karkeasti KV/JS-sarjat ja T-34-perhe, vaikka raskaan taisteluvaunun konseptista sinänsä onkin luovuttu jo kauan sitten.

Valmistusmaista sen verran, että sekä T-64 että T-80 ovat käsittääkseni Harkovan konepajan tuotteita Ukrainasta, T-72-perhe taas pääasiassa Uralvagonzavodin Venäjällä. Urkaina ei mun tietääkseni ole kehittänyt uutta alikalia sitten NL:n hajoamisen, tai ainakaan ei sellaista joka suorituskyvyltään ylittäisi senaikaiset, mikä on nykypäivänä jo huutava puute. Läntiset ampumatarvikkeet taas eivät ilmeisesti tule automaattilataajaan liittyvistä teknisistä syistä kysymykseen, 2A46 kun käyttää erillistä ruutipanosta ja NATO-ampumatarvikkeet ovat hylsyyn patruunoituja. Luonnollisesti myös kaliiperi on eri, mutta kun Ukrainassa ilmeisesti tehdään tykkejä omastakin takaa, niin kaliiperihan olisi mahdollista muuttaa. Manuaalilataamiseen taas vaadittaisiin varmaankin kokonaan uusi torni jotta manööverille ja sen tekijälle saataisiin tilaa.

Venäläisessä T-90M:ssä tietty on ammuskaapista eikä karusellistä syöttävä automaattilataaja, joten kyllähän tekninen ongelma on aina ratkaistavissa teknisellä ratkaisulla. Ukrainaa on tosin ilmeisesti pitkään vaivannut myös krooninen rahapula, mikä lie estänyt moiset innovaatiot.
 
T-72 ja T-90 ovat saman suvun eri sukupolvia, T-64, T-80 ja vähän sellainen näiden hybridi T-84 taas eivät. Niitä yhdistää edelleen lähinnä se niiden yhteneväinen layout ja karkeasti se konspeti kolmihenkisestä miehistöstä ja tietysti samaa sukua oleva pääase. Yhteisten osien määrä onkin paljon pienempi ja koko T-72 ylipäätään on olemassa siksi, että T-64 oli kallis ja vikojen vaivaama vaunu, jolla ei koko Puna-armeijaa voitu varustaa, vaan tarvittiin kevyempi ja yksinkertaisempi massavaunu. Analogia WW2 ajoilta on hyvin karkeasti KV/JS-sarjat ja T-34-perhe, vaikka raskaan taisteluvaunun konseptista sinänsä onkin luovuttu jo kauan sitten.

Valmistusmaista sen verran, että sekä T-64 että T-80 ovat käsittääkseni Harkovan konepajan tuotteita Ukrainasta, T-72-perhe taas pääasiassa Uralvagonzavodin Venäjällä. Urkaina ei mun tietääkseni ole kehittänyt uutta alikalia sitten NL:n hajoamisen, tai ainakaan ei sellaista joka suorituskyvyltään ylittäisi senaikaiset, mikä on nykypäivänä jo huutava puute. Läntiset ampumatarvikkeet taas eivät ilmeisesti tule automaattilataajaan liittyvistä teknisistä syistä kysymykseen, 2A46 kun käyttää erillistä ruutipanosta ja NATO-ampumatarvikkeet ovat hylsyyn patruunoituja. Luonnollisesti myös kaliiperi on eri, mutta kun Ukrainassa ilmeisesti tehdään tykkejä omastakin takaa, niin kaliiperihan olisi mahdollista muuttaa. Manuaalilataamiseen taas vaadittaisiin varmaankin kokonaan uusi torni jotta manööverille ja sen tekijälle saataisiin tilaa.

Venäläisessä T-90M:ssä tietty on ammuskaapista eikä karusellistä syöttävä automaattilataaja, joten kyllähän tekninen ongelma on aina ratkaistavissa teknisellä ratkaisulla. Ukrainaa on tosin ilmeisesti pitkään vaivannut myös krooninen rahapula, mikä lie estänyt moiset innovaatiot.
Aina meinaa unohtua teknologisesti puhuen T-64 ja T-80 ovat edistyksellisempiä kuin T-72 ja T-90. Numerot huijaa. Käytännöllisyys on sitten taas eri asia.
 
Käsittääkseni Puolassa on valmistettu/valmistetaan PT-91 Twardylle 2A46-yhteensopivaa alikalilaukausta.
 
Back
Top