Panssarivaunut

Tuli muuten mieleen, että eikös vaunu ole syväkahlattaessa vaijerilla kiinni rannalla? Ts. se voidaan vinssata/vetää takaisin, jos jotakin menee pieleen.

Voisi kuvitella, että syväkahlaamisen turvallisuutta voisi parantaa suuresti happipulloilla. Mitään valtavia tankkeja sinne vaunuun ei tietenkään mahdu, mutta tarve on varmaan lähtökohtaisesti enintään muutamia minuutteja.

Noitahan on myös mm. helikopterimiehistöillä siltä varalta, että tehdään pakkolasku veteen eikä kopterissa ole kellukkeita tai ne eivät toimi.

Sota ei yhtä kirgiisiä kaipaa. Raadot pois vaunusta ja uutta ukkoa tilalle jos sattuu käymään huonosti. Kopterimiehistöjä taas ei kasva puissa joten heidän turvallisuuteensa kannattaa panostaa.
 
Sota ei yhtä kirgiisiä kaipaa. Raadot pois vaunusta ja uutta ukkoa tilalle jos sattuu käymään huonosti. Kopterimiehistöjä taas ei kasva puissa joten heidän turvallisuuteensa kannattaa panostaa.

Ajattelinkin enemmän meitä suomalaisia. No, mitä suotta, sieltä Volgan mutkastahan me on tultukin, joten jokeen sopii kuollakin.
 
Ajattelinkin enemmän meitä suomalaisia. No, mitä suotta, sieltä Volgan mutkastahan me on tultukin, joten jokeen sopii kuollakin.
Meidän vaunuilla ei syväkahlata. En usko meiltä löytyvän ensimmäistäkään siihen soveltuvaa joenuomaa. Veden kyllästämä pohja ei taatusti kanna vaunua.

Jos taas syväkahlauksella tarkoitetaan Taipalsaaren kaltaista tilannetta jossa vaunu uidessa yllättäen täyttyy vedellä ja uppoaa kyljelleen tai katolleen pohjaan jopa kymmenien metrien syvyyteen niin tilanne on tietysti toinen. Silloin varmaan kaikkien pitäisi olla koko vesistöajon ajan sukellusvarusteissa.
 
Meidän vaunuilla ei syväkahlata. En usko meiltä löytyvän ensimmäistäkään siihen soveltuvaa joenuomaa. Veden kyllästämä pohja ei taatusti kanna vaunua.

Jos taas syväkahlauksella tarkoitetaan Taipalsaaren kaltaista tilannetta jossa vaunu uidessa yllättäen täyttyy vedellä ja uppoaa kyljelleen tai katolleen pohjaan jopa kymmenien metrien syvyyteen niin tilanne on tietysti toinen. Silloin varmaan kaikkien pitäisi olla koko vesistöajon ajan sukellusvarusteissa.

Taipalsaarella se nyt ei edes olisi auttanut; vaunu oli ylösalaisin kaikki luukut mudassa. Olisi pitänyt olla jalkautumisluukku pohjassa.
 
Taipalsaarella se nyt ei edes olisi auttanut; vaunu oli ylösalaisin kaikki luukut mudassa. Olisi pitänyt olla jalkautumisluukku pohjassa.
Tai lähes mikä tahansa muu ajopeli niin olisi ollut luukkuja muuallakin kuin kannella. Käytännössä vaunun täyttyminen vedellä on niin brutaali tapahtuma että se on menoa. Etenkin kun siellä lillutaan pelastautumisen lopullisesti estävät pelastusliivit päällä.
 
Tuli muuten mieleen, että eikös vaunu ole syväkahlattaessa vaijerilla kiinni rannalla? Ts. se voidaan vinssata/vetää takaisin, jos jotakin menee pieleen.
Ei ole. Vaunu ajaa ihan itsekseen pohjassa ja pitää suuntansa, jos pitää, hyrräkompassilla.
T-55 hyrräkompassi piti suunnan noin 10-15 minuuttia, eli siinä ajassa olisi hyvä päästä ylös joesta. Jos jää jumiin, pois tullaan uimalla - todennäköisesti ei kuitenkaan tulla, esim. ajaja on varsin pahassa paikassa, samoin neljän hengen miehistössä (T-55) vaunun ampuja.

Kuten @Rannari tuossa mainitseekin, Suomessa ei jokeen/järveen pidä mennä pohjassa ajelemaan, se on muta/savi-pohjainen, seassa kiviä ja mahdollisesti puun runkoja ja todennäköisesti siellä osuu liian syvään paikkaan. Sinne jää aivan liian varmasti.

Joen pohjaan juuttuneen vaunun vinssaaminen rantaan takaisin olisi kyllä myös melkoinen temppu.
 
Ei ole. Vaunu ajaa ihan itsekseen pohjassa ja pitää suuntansa, jos pitää, hyrräkompassilla.
T-55 hyrräkompassi piti suunnan noin 10-15 minuuttia, eli siinä ajassa olisi hyvä päästä ylös joesta. Jos jää jumiin, pois tullaan uimalla - todennäköisesti ei kuitenkaan tulla, esim. ajaja on varsin pahassa paikassa, samoin neljän hengen miehistössä (T-55) vaunun ampuja.

Kuten @Rannari tuossa mainitseekin, Suomessa ei jokeen/järveen pidä mennä pohjassa ajelemaan, se on muta/savi-pohjainen, seassa kiviä ja mahdollisesti puun runkoja ja todennäköisesti siellä osuu liian syvään paikkaan. Sinne jää aivan liian varmasti.

Joen pohjaan juuttuneen vaunun vinssaaminen rantaan takaisin olisi kyllä myös melkoinen temppu.
Pitäisi olla valmiiksi pedattuja kahlauspaikkoja jotta syväkahlaus onnistuisi. Murske/sorapatja ja/tai betonivalu. En usko että tuollaisia olisi Suomessa rakennettu.
 
Pitäisi olla valmiiksi pedattuja kahlauspaikkoja jotta syväkahlaus onnistuisi. Murske/sorapatja ja/tai betonivalu. En usko että tuollaisia olisi Suomessa rakennettu.
Ei kyllä taatusti ... mutta erinomainen ideahan olisi kyllä varustaa jokirannat venäjän-kielisillä tauluilla, jossa neuvottaisiin ajamaan vaikka panssarikomppania kerrallaan semmoiselle syväkahlauskohteelle.
 
Pitäisi olla valmiiksi pedattuja kahlauspaikkoja jotta syväkahlaus onnistuisi. Murske/sorapatja ja/tai betonivalu. En usko että tuollaisia olisi Suomessa rakennettu.

Luulen, että onkin. Jokiahan sorastetaan kaloja varten, Kymijoellakin. Tosin yhtä hyvin sitä paikkaa voi käyttää vihollinenkin...


Lisäksi Lapista löytynee sorapohjaisia jokia?
 
Ei kyllä taatusti ... mutta erinomainen ideahan olisi kyllä varustaa jokirannat venäjän-kielisillä tauluilla, jossa neuvottaisiin ajamaan vaikka panssarikomppania kerrallaan semmoiselle syväkahlauskohteelle.

"Sillalle saa ajaa neljä panssaria kerralla"...

Länsi-Saksassahan noita oli. Olisi kyllä ollut aika ruma temppu sotilasasiamieheltä käydä vaihtamassa pari taulua ennen konfliktia.
 
Tästä olen eri mieltä. Mielestäni syyt Taipalsaaren onnettomuuteen ovat hyvin tyypillisiä puolustusvoimien palvelustapaturmille. Turvallisuuskulttuuria malliin ei tule virheitä kun kukaan ei tee virheitä.
No, ihan kuinka haluat. BTR-60 ollessa HämJP:n kalustoa ajettiin niillä pitkiä yli 40 km vesiajomatkoja ilman tapaturmia, kalusto-ohjeita ja muita ohjeita noudattaen.
 
Luulen, että onkin. Jokiahan sorastetaan kaloja varten, Kymijoellakin. Tosin yhtä hyvin sitä paikkaa voi käyttää vihollinenkin...


Lisäksi Lapista löytynee sorapohjaisia jokia?
Varmasti jostain löytyy säännön vahvistava poikkeus. On myös kovapohjaisia puroja jotka jopa mies pystyy ylittämään kahlaamalla pelkillä kumisaappailla. Onko niillä merkitystä kokonaisuudessa on toinen asia.
 
No, ihan kuinka haluat. BTR-60 ollessa HämJP:n kalustoa ajettiin niillä pitkiä yli 40 km vesiajomatkoja ilman tapaturmia, kalusto-ohjeita ja muita ohjeita noudattaen.
Myös rannikolla on. uiskenneltu ihan menestyksellä ainakin erilaisissa maihinnousunäytöksissä useiden vaunujen voimin.

Hienosti nuo etenevät vesiajossa. Kyydissä ei ollut yhtään epävarma olo ja muutama vuosi myöhemmin tullut uutinen Taipalsaaresta oli kieltämättä järkytys.
 
Kyllä meilläkin, paksulla vaunulla, oli vesistön ylityskoulutus; vaunut pioneerien lautalle ja Vanajalle. Samalla BTR-50:set ajeli ympärillä, aurinko paistoi ja nastaa oli. Käytiin Sääksmäen silloilla kahvilla (maihinnousu) ja sieltä vettä myöten takaisin. Matkaa vesitse tuli noin 30 km.

Mutta alitse ei ollut asiaa. Vaikka pohja kestäisikin suoraa ajoa, se saattaa, melkoisella varmuudella, pettää kun/jos vaunu vähänkin kääntää teloilla.
Mm. tuossa Vanajan ylityksessä maihinnousun yhteydessä yksi joukkueen vaunu jäi kiinni rantasaveen ja upposi siihen vaikka oltiin aivan normaalilla kahluusyyvydellä. (Syynä tähän oli kapiaisten välinen "huumori" - tai oikeammin se että kevytvaunuosaston johtaja pääsi ajattamaan vaunua ja piruuttaan pani kääntämään. Komppanian muun päällystön mielestä tämä ei ollut aivan asiallista - mutta toisaalta, asia kyllä tuli selväksi ja koulutuksellisesti tuo ei ollut täysin perustelematonta.)
 
No, ihan kuinka haluat. BTR-60 ollessa HämJP:n kalustoa ajettiin niillä pitkiä yli 40 km vesiajomatkoja ilman tapaturmia, kalusto-ohjeita ja muita ohjeita noudattaen.
En nyt tarkoittanut, että vaunuja uppoasi tuon tuosta.
Tutkintalautakunnan raportista poimittua:
"Onnettomuuteen myötävaikuttivat henkilöstön koulutuksessa, varomääräyksissä ja vaunun tekniikassa todetut puutteet, vaunutyypille ominainen veden vuotaminen vaunun sisään sekä ylimenoharjoituksen vaativuus suhteessa vaunumiehistöjen todettuun koulutustasoon."

Aika moneen puolustusvoimissa tapahtuneeseen tapaturmaan voidaan tuo teksti liittää (ilman tietty suoraan tuohon vaunun ominaisuuksiin viittaamista.)
 
En nyt tarkoittanut, että vaunuja uppoasi tuon tuosta.
Tutkintalautakunnan raportista poimittua:
"Onnettomuuteen myötävaikuttivat henkilöstön koulutuksessa, varomääräyksissä ja vaunun tekniikassa todetut puutteet, vaunutyypille ominainen veden vuotaminen vaunun sisään sekä ylimenoharjoituksen vaativuus suhteessa vaunumiehistöjen todettuun koulutustasoon."
Eikä myöhemmin kannelle lisätyt tavaratelineet ainakaan parantaneet uintiominaisuuksia. Pilssipumppu tais olla poissa päältä eikä kunnollista
vesistökoulutusta ollut annettu. Usean samaan suuntaan vaikuttaneen virheen yhteistulos.
Vaunun suoranaiseksi viaksi en tuota lukisi. Ehkäpä oltiinkin tuudittauduttu liikaa siihen että aina sujuu.

Panssarimuseon vanhassa esitteessä on kuva missä BTR-60 hyppää vauhdilla 187 cm korkealta sillanpätkältä veteen ja onnistui hyvin
 
Kyllä, ne oli vain vaunumiehistön koulutusta jos uintikoulutus kävi Lehijärvessä.
Itse olen käynyt bmp-2:lla mulimassa juurikin Lehijärvessä vuonna 99. Kyydissä ei ollut kuin ajaja, johtaja ja kouluttaja. Ampujat ottivat rannalla aurinkoa, eli minimiporukalla mentiin. Sitä en nyt enää muista, että tuliko ajettua luukku kiinni vai auki.
 
Ainakin itse selvisin hengissä Lehijärven ylityksestä...

Mitä?! Oletko sittenkin alkujaan maavoimien mies, joka soluttautui merivoimiin vasta ammattiurallaan? :sneaky: Vai kuuluuko noinkin maavoimapainotteinen suoritus myös merivoimien koulutusohjelmaan? :unsure:
 
Back
Top