Suurin ongelma PV:n turvallisuuskulttuurissa on, että jos enemmän laattoja kaulassa omaava sotilashenkilö käskee niin kyllä siinä saa olla aika painavat perusteet, että tavallinen varusmies tai edes kadetti uskaltaa lähteä kyseenalaistamaan annettua käskyä. Tai vaikka kyseenalaistaisikin, että se otettaisiin vakavasti.
Todennäköinen vastaus olisi jotain sen suuntaista, että "mitä sinä näistä asioista tiedät, aina ennenkin ollaan tehty näin eikä mitään ole sattunut!". Ja tämä sitten höystettynä muutamalla ärräpäällä ja kehoituksella pitää turpansa kiinni. Ei PV:ssä ainakaan todellisuudessa mitenkään kannusteta erikseen nostamaan mahdollisia turvallisuuspuutteita esiin toisin kuin esim. yrityselämässä monin paikoin nykyään.
Helposti vaan ajatellaan, että eiköhän se ylempiarvoinen tiedä mitä on tekemässä, no välttämättä aina ei valitettavasti tiedä kuten Taipalsaaressa nähtiin. BTR-60 -vaunun tekniset ominaisuudet olivat onnettomuuden synnyssä mielestäni toissijaisia tekijöitä. Toki hyvin suunniteltu vaunu olisi voinut pelastaa käyttäjien virheistä ja varomääräysten noudattamatta jättämisistä huolimatta, mutta ei turvallisuutta oikein sen varaan voi pelkästään laskea.
Todennäköinen vastaus olisi jotain sen suuntaista, että "mitä sinä näistä asioista tiedät, aina ennenkin ollaan tehty näin eikä mitään ole sattunut!". Ja tämä sitten höystettynä muutamalla ärräpäällä ja kehoituksella pitää turpansa kiinni. Ei PV:ssä ainakaan todellisuudessa mitenkään kannusteta erikseen nostamaan mahdollisia turvallisuuspuutteita esiin toisin kuin esim. yrityselämässä monin paikoin nykyään.
Helposti vaan ajatellaan, että eiköhän se ylempiarvoinen tiedä mitä on tekemässä, no välttämättä aina ei valitettavasti tiedä kuten Taipalsaaressa nähtiin. BTR-60 -vaunun tekniset ominaisuudet olivat onnettomuuden synnyssä mielestäni toissijaisia tekijöitä. Toki hyvin suunniteltu vaunu olisi voinut pelastaa käyttäjien virheistä ja varomääräysten noudattamatta jättämisistä huolimatta, mutta ei turvallisuutta oikein sen varaan voi pelkästään laskea.