Panssarivaunut

Joskus muinoin näitä osasi vielä tunnistaa mutta eri puolille ripustettua kuorrutetta alkaa löytyä niin paljon että allekirjoittanut on tätä nykyä T-64/72/80/90-kaluston ja kaikkien niiden alatyyppien osalta pihalla kuin lumilyhty. Ei mitään jakoa erottaa noita toisistaan jos eivät nökötä vierekkäin. Sittenkin huomaa vain että siinä on kaksi eri vaunua. Pitänee opetella muutama tärppi tunnistusta varten.

T-64 / T-80 pienet telapyörät. (T72 / T90 isot telapyörät)
T-64 BMP-tyyliset pinnat telapyörissä, T-80 sisennetty/huullettu syvästi.
T-80 ainoa T-sarjalainen, jossa ajajalla 3 prismaa. Muilla 1.

1647082738139.png

Modenisoidut T-72 ja T-90 sitten hankalammat erottaa toisistaan. Variantteja on miljoona ja tosiaan sitä sälää ja palikkaa alkaa olla joka paikassa. Vanhemmissa T-90:ssä oli ne tupla infravalonheittimet tykin molemmin puolin, mutta modernisoiduissa nekin on poistettu.
 
Nyt en ymmärrä, miksi ihmeessä Ruotsi ostaisi Suomesta jotain mitä Suomi on juuri ostanut Israelista? Onhan Suomessa omaa ammusvalmistusta! (Siis isompaa kuin .50 cal)
Siis Suomi osti 120mm M339 kuteja IMI:lta ja siihen sisältyi optio. Suomen toimitettiin 2021. Nyt Ruotsi lunastaa Suomen optiossa sovituin ehdoin itselleen 30 miljoonalla IMI:lta.
Eli skippaavat kiireessä markkinakyselyt eri vaihtoehdoista ja luottavat, että Suomi löysi testaamalla parhaan.

Nammo Raufoss tekee kyllä myös 120mm kuteja, mutta ne eivät nähtävästi valikoituneet Suomessa parhaaksi kun IMI:n israelilaisiin päädyttiin.
 
FNqH0X2XwAMa6dG


FNqH1zBXEAobrI-

UA Weapons Tracker. Kuvatekstin mukaan nämä on hylätty harkovan lähettyville. Miksi tuo keskimmäinen on nokka kohti selustaa?
 
Viimeksi muokattu:
Modenisoidut T-72 ja T-90 sitten hankalammat erottaa toisistaan. Variantteja on miljoona ja tosiaan sitä sälää ja palikkaa alkaa olla joka paikassa. Vanhemmissa T-90:ssä oli ne tupla infravalonheittimet tykin molemmin puolin, mutta modernisoiduissa nekin on poistettu.
T-72B3:n erottaa nopeasti tuulimittarista, joka on keskellä tornia oleva korkea kapea putkilo. Vanhemmassa T-72B obr 1989 vaunussa ei tätä ole. Uudemman T-72B3 2016 erottaa nopeasti tornin sivuilla olevista sileäpintaisista laatikoista ja mahdollisesti pidemmistä telojen kumihelmasta.
 
Koska tuolla ei ole mitään etulinjaa ja selustaa. On syvä (kuinka syvä lienee?) alue jossa taistellaan. Ovat siis siilipuolustuksessa.
Tämä siis oma veikkaus.
Fiksusti nuo vaunut on ajettu tiheään puskaan ja sinne ei hyödytä ampua singolla ontelopanoksia, koska eivät tule syttymättä tuosta läpi.

Tankkimimiehen yksi oppi "uralla aina toinen kylki puuskassa kiinni".
 
UA Weapons Tracker. Kuvatekstin mukaan nämä on hylätty harkovan lähettyville. Miksi tuo keskimmäinen on nokka kohti selustaa?
Onko sillä väliä mihin päin niiden nokka osoittaa jos ne(kin) ovat kerran hylättyjä? Jos niilläkin on ollut polttoaine lopuillaan ja vain ajaneet ne johonkin puskaan piiloon mistä ukrainalaiset ei niitä heti löytäs, vaikka miehistöt lampsis tiehensä.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Onko Ukrainasta yhtään kuvaa toimivasta vaunusta, josta on ammuttu osa ERA-levyistä pois? ERA:lla päällystettyjä hypänneitä torneja ja niihin kuuluvia runkoja näkyy kyllä runsaasti, näissä tapauksissa ei ainakaan ole ERA-suojannut.
 
Koska tuolla ei ole mitään etulinjaa ja selustaa. On syvä (kuinka syvä lienee?) alue jossa taistellaan. Ovat siis siilipuolustuksessa.
Tämä siis oma veikkaus.
Eikös se niin mene, että kun hyökätään vain teitä pitkin, niin silloin vihollinen voi olla tien molemmin puolin, jolloin pakko olla valmiina ampumaan molemmille puolille. Heillä ei näytä jalkaväkeä olevan siellä ottamassa haltuun teiden välejä.
 
Eikös se niin mene, että kun hyökätään vain teitä pitkin, niin silloin vihollinen voi olla tien molemmin puolin, jolloin pakko olla valmiina ampumaan molemmille puolille. Heillä ei näytä jalkaväkeä olevan siellä ottamassa haltuun teiden välejä.
Tuossa ei ole lainkaan jalkaväkeä, ihan hirveästi Jevgeni ei siis ole oppinut, tai riittävästi.:)
 
Fiksusti nuo vaunut on ajettu tiheään puskaan ja sinne ei hyödytä ampua singolla ontelopanoksia, koska eivät tule syttymättä tuosta läpi.

Tankkimimiehen yksi oppi "uralla aina toinen kylki puuskassa kiinni".
Onko sillä mitään merkitystä jos tornin katto kojottaa paljaana. Luulen että lämppärillä saa sen verran tankista vainua että laukaisu onnistuu ja tuhoaminen onnistuu.
 
Onko sillä mitään merkitystä jos tornin katto kojottaa paljaana. Luulen että lämppärillä saa sen verran tankista vainua että laukaisu onnistuu ja tuhoaminen onnistuu.
Jälleen kerran, ei ole olemassa täydellistä suojaa.
Jos torni ei näy, ei vaunu voi ampua ja tähystää. Tähystämisellä on merkitystä, koska noiden vaunujen tähtäimet saattavat olla joukon paras pimeätoimintaväline.
 
Onko Ukrainasta yhtään kuvaa toimivasta vaunusta, josta on ammuttu osa ERA-levyistä pois? ERA:lla päällystettyjä hypänneitä torneja ja niihin kuuluvia runkoja näkyy kyllä runsaasti, näissä tapauksissa ei ainakaan ole ERA-suojannut.
Yksi video oli alkupäiviltä, jossa kerrostalojen välissä liikkuvan T-72B3:n torni oli hieman tulessa ja selvästi yksi iso, kiilamuotoinen tornin ERA palikka poissa.
 
Jälleen kerran, ei ole olemassa täydellistä suojaa.
Jos torni ei näy, ei vaunu voi ampua ja tähystää. Tähystämisellä on merkitystä, koska noiden vaunujen tähtäimet saattavat olla joukon paras pimeätoimintaväline.
Miten kauas nuo ryssien laitteet näkee passiivisena? Vähän epäilen miten hyvin siellä noiden tähtäinten ja muiden säilytys ja kunnospito on järjestetty, liekkö siellä edes puolessakaan kalustosta minkäänlaista kykyä toimia pimeässä...
 
Hyvä kysymys. Oletan kuitenkin, että ampujan tähtäin on se paras laite mitä tarjolla on, oli se sitten hyvä tai huono. Jonkinlaisia lämppäreitä noihin on modauksissa laitettu.
 

Suomen nykyiset taistelupanssarivaunut ovat saksalaisvalmisteista Leopard 2A4- ja 2A6-kalustoa. Tuotannossa on jo seuraajamalli, Leopard 2A7V. Maavoimille se ei kuitenkaan ole kovin kiinnostava, Hulkko kertoi.

– Siinä on sellaista, joka ei meidän mielestämme anna meidän ympäristössämme lisäarvoa. Eli siinä on aktiivinen omasuojajärjestelmä, israelilainen pääosin, Hulkko sanoi.

Aktiivinen omasuojajärjestelmä kykenee havaitsemaan ja torjumaan vaunua kohti laukaistuja ammuksia. Se lisää vaunun painoa.

– Meidän suoja ei perustu ainoastaan panssariin vaan myös liikkuvuuteen. Mitä raskaammaksi vaunu tehdään, sitä huonommaksi liikkuvuus tulee, Hulkko sanoi.

– Me katsomme, mihin suuntaan Leopardin kehitys menee. Valmistaja ei vielä viime viikolla tavatessamme kyennyt sanomaan, mikä on Leopard 2A7V:stä seuraava versio.

– On ihan selvää kuitenkin, että Leopardin elinkaari jatkuu 50-luvulle, koska valmistajalla on isoja tilauksia.

Puolustusvoimien rynnäkkövaunuista BMP-2:t modernisoitiin viime vuosikymmenellä.

– Se elää 30-luvun puoliväliin. Juuri nyt on alkamassa CV-90:n modernisointi. Sen elinkaarta jatketaan 40-luvulle asti.

Vanhimmat Pasi-miehistönkuljetusvaunut puolestaan ovat juuri tulleet modernisoituina tehtaalta. Pasi jatkaa palveluksessa 2040-luvulle asti.

Eli ilmeisesti ensi vuosikymmenelle osuu ainoastaan BMP-2:n suorituskyvyn korvaaminen, kun Leot jatkaa 2050-luvulle asti, CV90:t ja Pasit 2040-luvulle asti.
 
Back
Top