Panssarivaunut


Se tunne kun menet pelastamaan toista ja ajat itsesi jumiin. Noissa kahdessa vaunussa on työmaata ja en usko että traktorilla lähtee ylös. Kaivinkonetta tarvitaan apuun vähintään.

FN0mfn2WUAUtqwC


FN0evGwXMAMTxZM


FN0fLCGX0AUkUTr

UA Weapons Tracker. Näitä oli neljä kokonaisuudessa.
 



Eli ilmeisesti ensi vuosikymmenelle osuu ainoastaan BMP-2:n suorituskyvyn korvaaminen, kun Leot jatkaa 2050-luvulle asti, CV90:t ja Pasit 2040-luvulle asti.
Jos CV90-kalustolle nyt tehtävä remontti ilmoitetulla tavalla mahdollistaa laajemman MLU:n 30-luvulla niin suunta ei liene kohti 40-lukua vaan pikemminkin vuotta 2060. Siis JOS tuo MLU aikanaan tehdään.
 
Jos CV90-kalustolle nyt tehtävä remontti ilmoitetulla tavalla mahdollistaa laajemman MLU:n 30-luvulla niin suunta ei liene kohti 40-lukua vaan pikemminkin vuotta 2060. Siis JOS tuo MLU aikanaan tehdään.

Toisaalta BMP-2 eliniäksi n. 2015-2020 (ulkomuistista) suoritetun MLU:n jälkeen on kerrottu n. vuosi 2030. Eli jos CV90 saa MLU:n 30-luvulla, niin sekin voi mennä hautaan jo 40-luvulla.
 
Toisaalta BMP-2 eliniäksi n. 2015-2020 (ulkomuistista) suoritetun MLU:n jälkeen on kerrottu n. vuosi 2030. Eli jos CV90 saa MLU:n 30-luvulla, niin sekin voi mennä hautaan jo 40-luvulla.
Sinänsä jos BMP-2 säilyy 2030-luvulle puoliväliin vaikkapa, sitten CV90 2045 asti ja sitten Leopardit taas sitten 2055-2060-tienoille saakka, tuossa olisi kyllä hankintaprosessille hyvä porrastus. Ei lämähdä kerralla jättipotti sijoitettavaksi pelkästään panssarivaunuihin, kun yksi ajoneuvotyyppi uusitaan per vuosikymmen. Ja jää sitten rahaa muuhunkin. Sinänsä tuossa on viisasta taloudellisten riskien hankintaa, jos BMP-2:n, CV90:n ja Leopard 2:n korvaamiset saadaan ajoitettua eri vuosikymmenille, kun jokaisesta projektista kuitenkin tulee meidän budjetilla katsoen ihan jäätävän suuri rahallisesti.
 
Sinänsä jos BMP-2 säilyy 2030-luvulle puoliväliin vaikkapa, sitten CV90 2045 asti ja sitten Leopardit taas sitten 2055-2060-tienoille saakka, tuossa olisi kyllä hankintaprosessille hyvä porrastus. Ei lämähdä kerralla jättipotti sijoitettavaksi pelkästään panssarivaunuihin, kun yksi ajoneuvotyyppi uusitaan per vuosikymmen. Ja jää sitten rahaa muuhunkin. Sinänsä tuossa on viisasta taloudellisten riskien hankintaa, jos BMP-2:n, CV90:n ja Leopard 2:n korvaamiset saadaan ajoitettua eri vuosikymmenille, kun jokaisesta projektista kuitenkin tulee meidän budjetilla katsoen ihan jäätävän suuri rahallisesti.

Ehkä enemmän hyvää tuuria kuin taloudellisen riskin hallintaa. On näitä vaunuja sen verran ostettu käytettyinä.

Lisäksi Leopardit tarvitsevat ison MLU:n, ehkä kaksikin, jos niillä aiotaan jatkaa tuonne 2055-2060-akselille (eli samaan ajankohtaan, jolloin kohta käyttöönotettava F-35 poistuu käytöstä Suomessa). Vaunuthan ovat aloittaneet elämänsä jo 80-luvulla, ja nykyinen A6-modifikaatiokin on vuosituhannen vaihteesta.
 
Toisaalta BMP-2 eliniäksi n. 2015-2020 (ulkomuistista) suoritetun MLU:n jälkeen on kerrottu n. vuosi 2030. Eli jos CV90 saa MLU:n 30-luvulla, niin sekin voi mennä hautaan jo 40-luvulla.
Bemarin MLU oli teknisesti samaa tasoa kuin CV:lle hiljan tilattu 'välihuolto". Jos CV:lle tehdään raskaampi MLU voi sen odottaa jatkavan käytössä vielä sen 20-25 vuotta. MLU ja 10-15 vuotta olisi järjetön yhdistelmä.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Ehkä enemmän hyvää tuuria kuin taloudellisen riskin hallintaa. On näitä vaunuja sen verran ostettu käytettyinä.

Lisäksi Leopardit tarvitsevat ison MLU:n, ehkä kaksikin, jos niillä aiotaan jatkaa tuonne 2055-2060-akselille (eli samaan ajankohtaan, jolloin kohta käyttöönotettava F-35 poistuu käytöstä Suomessa). Vaunuthan ovat aloittaneet elämänsä jo 80-luvulla, ja nykyinen A6-modifikaatiokin on vuosituhannen vaihteesta.
En ylläty isosti jos yksi Pv:n tuleva lisärahakohde olisi A4-lautan peruskorjaus.
 
Bemarin MLU oli teknisesti samaa tasoa kuin CV:lle hiljan tilattu 'välihuolto". Jos CV:lle tehdään raskaampi MLU voi sen odottaa jatkavan käytössä vielä sen 20-25 vuotta. MLU ja 10-15 vuotta olisi järjetön yhdistelmä.

CV:n välihuollosta ei taida olla juurikaan kovaa faktaa? Esim. Hornetille tehtiin MLU1 ja MLU2, ja silti kalu vanhenee 30 vuodessa.

BMP-2:n MLU oli kuitenkin melko kattava huolimatta alhaisesta hintalapusta. Eikös siinä mennyt ammunnanhallinta uusiksi ja tullut ihan oikeaa pimeätaistelukykyä sekä lisäksi pientä parannusta herätteenhallintaan? Oliko niin, että sisäpuhelinjärjestelmäkin ja/tai lämmityslaitteistot menivät uusiksi?

Jos CV:lle tehdään kaksi pientä MLU:ta, niin se ei välttämättä jatka elinikää niin hirveästi. (Vrt. se Hornet.)
 
CV:n välihuollosta ei taida olla juurikaan kovaa faktaa? Esim. Hornetille tehtiin MLU1 ja MLU2, ja silti kalu vanhenee 30 vuodessa.

BMP-2:n MLU oli kuitenkin melko kattava huolimatta alhaisesta hintalapusta. Eikös siinä mennyt ammunnanhallinta uusiksi ja tullut ihan oikeaa pimeätaistelukykyä sekä lisäksi pientä parannusta herätteenhallintaan? Oliko niin, että sisäpuhelinjärjestelmäkin ja/tai lämmityslaitteistot menivät uusiksi?

Jos CV:lle tehdään kaksi pientä MLU:ta, niin se ei välttämättä jatka elinikää niin hirveästi. (Vrt. se Hornet.)
Elinikä ei ehkä kasva, mutta vaunun taistelukyky saattaa kasvaa paljonkin.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
En ylläty isosti jos yksi Pv:n tuleva lisärahakohde olisi A4-lautan peruskorjaus.

En minäkään, mutta en ole varma, onko se ihan välittömiä kehityskohteita. Leopardien modauksen hintalappua on ainakin aiemmin pidetty melko kalliina.

Ukrainan kokemusten perusteella raha olisi paremmin käytetty panssarintorjunta-aseissa. Se kymmenien kilometrien mittainen huoltokolonnakin... siihen kun pääsisi iskemään Spike-ER:llä. Heitetään miljoona per laukaisin ja 300 k€ per ohjus. 700 miljoonalla saisi 100 laukaisinta ja 2000 ohjusta. Popcorn-pussi Lidlistä pari euroa ja sen jälkeen joysticki kädessä ohjailemaan piikkejä maaleihin...

Tai kustannustehokkaammin sama toteutettuna GMLRS:llä...
 
BMP-2:n MLU oli kuitenkin melko kattava huolimatta alhaisesta hintalapusta. Eikös siinä mennyt ammunnanhallinta uusiksi ja tullut ihan oikeaa pimeätaistelukykyä sekä lisäksi pientä parannusta herätteenhallintaan? Oliko niin, että sisäpuhelinjärjestelmäkin ja/tai lämmityslaitteistot menivät uusiksi?
Kyllä BMP-2 oli todellinen suorituskyvyn nosto eikä vain mekaanisten järjestelmien eliniän jatko. Edellä mainittujen (ainakin lämpötähtäimet/vv, kattava naamiojärjestelmä) lisäksi vaunuun uusittiin/lisättiin digitaalinen johtamisjärjestelmä, erinäisiä käytettävyyden parannuksia ja kaikkea mitä lisättiin/parannettiin en ole varma onko julkisuudessa edes mainittu.. Näin ei vaunumiehenä BMP-2M näyttää elektroniikaltaan modernimmalta ja tehokkaammalta kuin CV90 tai 2A6.
 
En minäkään, mutta en ole varma, onko se ihan välittömiä kehityskohteita. Leopardien modauksen hintalappua on ainakin aiemmin pidetty melko kalliina.

Ukrainan kokemusten perusteella raha olisi paremmin käytetty panssarintorjunta-aseissa. Se kymmenien kilometrien mittainen huoltokolonnakin... siihen kun pääsisi iskemään Spike-ER:llä. Heitetään miljoona per laukaisin ja 300 k€ per ohjus. 700 miljoonalla saisi 100 laukaisinta ja 2000 ohjusta. Popcorn-pussi Lidlistä pari euroa ja sen jälkeen joysticki kädessä ohjailemaan piikkejä maaleihin...

Tai kustannustehokkaammin sama toteutettuna GMLRS:llä...
Se on tietenkin eri asia millaisessa vaiheessa tuo toteutuisi. Pst:n puolellahan oli ainakin Jalkaväen vuosikirjassa 2019-20 mainittu useampikin eri kehityshanke (?) joten se juna on jo liikkeellä eikä vaatine enää uusia nimikkeitä.

"Panssarintorjunnan isommat uudistukset ajoittuvat 2020-luvun puolivälin jälkeiselle jaksolle. Tällöin jalkaväelle on suunnitteilla uusi raskas lähi- ja keskitorjuntakyky sekä kauko- ja pitkän kantaman kyky."

Välittömästi ei varmaankaan voida tehdä kuin hankintoja joissa on sopimukseen sisällytettyä optiota käyttämättä.
 
CV:n välihuollosta ei taida olla juurikaan kovaa faktaa? Esim. Hornetille tehtiin MLU1 ja MLU2, ja silti kalu vanhenee 30 vuodessa.

BMP-2:n MLU oli kuitenkin melko kattava huolimatta alhaisesta hintalapusta. Eikös siinä mennyt ammunnanhallinta uusiksi ja tullut ihan oikeaa pimeätaistelukykyä sekä lisäksi pientä parannusta herätteenhallintaan? Oliko niin, että sisäpuhelinjärjestelmäkin ja/tai lämmityslaitteistot menivät uusiksi?

Jos CV:lle tehdään kaksi pientä MLU:ta, niin se ei välttämättä jatka elinikää niin hirveästi. (Vrt. se Hornet.)
Bemarissa kai muutettiin vähän kaikkea muuta kuin alustaa ja aseistusta? Hinta oli kyllä erittäin kohtuullinen eli 300 k€ per vaunu. Kun Pv:kin erittelee CV:n modauskierrokset MLE/MLU niin tuskin noihin voi vetää yhtäläisyysmerkkejä.

Mikään ei tietysti ole varmaa. Etukäteen ei edes tiedä tuleeko koskaan 2030-lukua.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Siis Suomi osti 120mm M339 kuteja IMI:lta ja siihen sisältyi optio. Suomen toimitettiin 2021. Nyt Ruotsi lunastaa Suomen optiossa sovituin ehdoin itselleen 30 miljoonalla IMI:lta.
Eli skippaavat kiireessä markkinakyselyt eri vaihtoehdoista ja luottavat, että Suomi löysi testaamalla parhaan.

Nammo Raufoss tekee kyllä myös 120mm kuteja, mutta ne eivät nähtävästi valikoituneet Suomessa parhaaksi kun IMI:n israelilaisiin päädyttiin.
Varmaan Ruotsista on ollut delegaatio seuraamassa testiammuntoja suomessa. Varmaan myös Norskeista. Onhan suomeakin pyydetty esim. seuraamaan K9- ja NSM-testejä Norjaan. Näin se pohjoismainen yhteistyö toimii.
 
Bemarissa kai muutettiin vähän kaikkea muuta kuin alustaa ja aseistusta? Hinta oli kyllä erittäin kohtuullinen eli 300 k€ per vaunu. Kun Pv:kin erittelee CV:n modauskierrokset MLE/MLU niin tuskin noihin voi vetää yhtäläisyysmerkkejä.

Mikään ei tietysti ole varmaa. Etukäteen ei edes tiedä tuleeko koskaan 2030-lukua.
Näin minäkin sen ymmärsin. Vaikken oikeasti noista härveleistä mitään ymmärräkään, jäin oikeastaan kaipaamaan vain läntistä, tehokkaampaa moottoria ja vaihteistoa.
 
:oops: Shtrum-S.



En uskonut että olisin enään koskaan nähnyt neuvostoliiton ihmettä sodassa.

Mikset? Neuvostorautaa on maailmalla niin paljon, että totta kai sitä näkyy sodassa. Jos vielä on tullut käyttöönkin vasta 1979, niin se on melkein kuranttia teknologiaa!
 
Back
Top