Panssarivaunut

Mietin mitä ne meidän erikoisolosuhteet ovat? Joko ränni missä mennään kärkitekniikalla sekajaotuksella tai aukea missä tankkikomppania hyökkääjä "lauttana" ja psjk:t etenee saarekkeesta toiseen ja suojaa metsäsisiä sivustoja.

Todennäköisesti on kallis järjestelmä, mutta jos sillä säästää ihmishenkiä niin on hintansa väärti.
Olen epäillyt ettei järjestelmä sovi meille koska se käristään suojaavat jääkärit jos ne sattuvat olemaan samalla sektorilla josta uhka tulee. Tämä siis tilanteessa jossa olleen peitteisessä maastossa ja jääkärit lähellä jalkautuneena.
Nyt kysymys sinulle, näetkö tämän ongelmaksi?
 
Olen epäillyt ettei järjestelmä sovi meille koska se käristään suojaavat jääkärit jos ne sattuvat olemaan samalla sektorilla josta uhka tulee. Tämä siis tilanteessa jossa olleen peitteisessä maastossa ja jääkärit lähellä jalkautuneena.
Nyt kysymys sinulle, näetkö tämän ongelmaksi?
Eikö pygmeille aina opeteta pysymään riittävän etäisyyden päässä suojattavasta vaunusta? Vaunut vetää aina kaikkea tulta puoleensa.

Pitäisi tutustua enemmän tuohon järjestelmään eli mikä on lähivaara-alue? Toisaalta kyllä nyt jo voidaan myös suojaheittimillä ampua sirpaloituvaa vaunun läheisyyteen.
 
Korealaisessa tankissa on vuoristotaistelukykyä lepardia enemmän. Saattaa olla norskien olosuhteisiin ihan ok hankinta.
Leopard 2A7 64,5t, 2A7+ 67,5t, K2 Black Panther 55t. Kaikki ovat varmasti "hyviä" ostoksia, mutta vuoristossa hydropneumaattinen jousitus antaa alakorkoa kivasti lisää kun vaunu on väijyssä. Tosin kun Norja on aiemminkin käyttänyt Leopard 2A4 mallia, niin on mahdollista, että samalla linjalla jatkavat. Tosin K2:n suorituskyky ja automaattilaturi tornissa... ei varmaankaan huono hankinta.
 
Leopard 2A7 64,5t, 2A7+ 67,5t, K2 Black Panther 55t. Kaikki ovat varmasti "hyviä" ostoksia, mutta vuoristossa hydropneumaattinen jousitus antaa alakorkoa kivasti lisää kun vaunu on väijyssä. Tosin kun Norja on aiemminkin käyttänyt Leopard 2A4 mallia, niin on mahdollista, että samalla linjalla jatkavat. Tosin K2:n suorituskyky ja automaattilaturi tornissa... ei varmaankaan huono hankinta.
Norja ei ole perinteistä tankkimaastoa. Taistelut käydään kapeissa ränneissä missä kalusto ei juuri pääse levittäytymään. Tuolla jos missään korostuu osumien sietokyky.
 
Leopard 2A7 64,5t, 2A7+ 67,5t, K2 Black Panther 55t. Kaikki ovat varmasti "hyviä" ostoksia, mutta vuoristossa hydropneumaattinen jousitus antaa alakorkoa kivasti lisää kun vaunu on väijyssä. Tosin kun Norja on aiemminkin käyttänyt Leopard 2A4 mallia, niin on mahdollista, että samalla linjalla jatkavat. Tosin K2:n suorituskyky ja automaattilaturi tornissa... ei varmaankaan huono hankinta.
Ihan niin kuin automaattilatain olisi jotenkin hieno ja hyvä asia.
Asioita voi toki toteuttaa monella tavalla, mutta kannattaa kysyä venäläisiltä tankisteilta kuinka mukava latain on.
JA tärkeä asia, lataajan jäädessä pois, hän työpanoksensa jää pois, automaattilataaja ei tee huoltoa, istu vartiossa, tai auta teltan pystyttämisessä. Ei edes ammustäytössä. Kaikkea tätä joudutaan kuitenkin tekemään, vain pienemmällä porukalla.

Automaattilataimeen saatetaan joutua pakosta kun pääaseen kaliberi kasvaa nykyisestä, mutta mielestäni ilman 130mm kanuunaa sitä ei pidä havitella.
 
Aiemmin ketjussa olevasta artikkelista https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008342187.html

"Suomen nykyiset taistelupanssarivaunut ovat saksalaisvalmisteista Leopard 2A4- ja 2A6-kalustoa. Tuotannossa on jo seuraajamalli, Leopard 2A7V. Maavoimille se ei kuitenkaan ole kovin kiinnostava, Hulkko kertoi.

– Siinä on sellaista, joka ei meidän mielestämme anna meidän ympäristössämme lisäarvoa. Eli siinä on aktiivinen omasuojajärjestelmä, israelilainen pääosin, Hulkko sanoi.

Aktiivinen omasuojajärjestelmä kykenee havaitsemaan ja torjumaan vaunua kohti laukaistuja ammuksia. Se lisää vaunun painoa.

– Meidän suoja ei perustu ainoastaan panssariin vaan myös liikkuvuuteen. Mitä raskaammaksi vaunu tehdään, sitä huonommaksi liikkuvuus tulee, Hulkko sanoi."
Eihän ainakaan ensimmäisessä sarjassa Leopard 2A7V:tä edes ole Trophyä, joten Hulkko kyllä selittää ihan omiaan. Sitä on vasta testattu 2A7V:hen.
Tässä tanskalaisten 2A7DK (siis Tanskalle tehty versio 2A7V:stä):
gf4782d2mwu61.jpg

Kyse on joko siitä, että Hulkko ei ole perehtynyt asiaan kunnolla, tai sitten selitetään tekosyillä sitä, miksei hankita (=miksei ole rahaa hankkia).

Ihan niin kuin automaattilatain olisi jotenkin hieno ja hyvä asia.
Asioita voi toki toteuttaa monella tavalla, mutta kannattaa kysyä venäläisiltä tankisteilta kuinka mukava latain on.
JA tärkeä asia, lataajan jäädessä pois, hän työpanoksensa jää pois, automaattilataaja ei tee huoltoa, istu vartiossa, tai auta teltan pystyttämisessä. Ei edes ammustäytössä. Kaikkea tätä joudutaan kuitenkin tekemään, vain pienemmällä porukalla.

Automaattilataimeen saatetaan joutua pakosta kun pääaseen kaliberi kasvaa nykyisestä, mutta mielestäni ilman 130mm kanuunaa sitä ei pidä havitella.
Länsimalliset automaattilataajat ovat kylläkin poikkeuksetta eri periaatteella toimivia kuin venäläiset, ja myös mm. Ukrainassa on länsiampumatarvikkeita käyttävissä vaunuissa ranskalaistyyppinen automaattilataaja.
Tässä video Leclercin automaattilataajan periaatteesta:

Toki miehistön pienenemisen seuraukset ovat oma ongelmansa, mutta senkin kanssa pärjätään. Vaikea sanoa, miten se kokonaisuuden osana vaikuttaa.
 
Eihän ainakaan ensimmäisessä sarjassa Leopard 2A7V:tä edes ole Trophyä, joten Hulkko kyllä selittää ihan omiaan. Sitä on vasta testattu 2A7V:hen.
Tässä tanskalaisten 2A7DK (siis Tanskalle tehty versio 2A7V:stä):
Katso liite: 58637

Kyse on joko siitä, että Hulkko ei ole perehtynyt asiaan kunnolla, tai sitten selitetään tekosyillä sitä, miksei hankita (=miksei ole rahaa hankkia).


Länsimalliset automaattilataajat ovat kylläkin poikkeuksetta eri periaatteella toimivia kuin venäläiset, ja myös mm. Ukrainassa on länsiampumatarvikkeita käyttävissä vaunuissa ranskalaistyyppinen automaattilataaja.
Tässä video Leclercin automaattilataajan periaatteesta:

Toki miehistön pienenemisen seuraukset ovat oma ongelmansa, mutta senkin kanssa pärjätään. Vaikea sanoa, miten se kokonaisuuden osana vaikuttaa.
Asioita jää tekemättä ja väsymys altistaa virheille.
 
Automaattilataaja jakaa mielipiteitä. Kahta eri mallia on maailmalla. Neuvostoliitosta peräisin on ns. karusellimallit. Näissä ammukset on kahdessa osalla. Laturiin menee yleensä 28 ammusta ja loput on ympäri vaunua. Karusellimallisten matkan päätä on ihailtu kuvista Irakin tantereelta ja nyt Ukrainasta. Vaunun saatua sopivan osuman, kaikki ammukset lävähtää kerralla ja torni löytyy n. 15 metrin säteeltä rungosta. Ensimmäisissä karusellilatureissa saattoi mennä käsikin mukana jos ei osannut varoa. T-64, T-72, T-80 ja T-90 mallit ja niiden alavariantit käyttävät kyseistä laturimallia. Lisäksi kaikki uudemmat kiinan poikien vaunut joissa on 125mm kanuuna käyttävät samanlaisia latureita.
Toinen malli ns .Bustle-type, ammukset ovat laturissa vaakatasossa, tornin taka-osassa . Näitä latureita on esim. Leclerc Ranskasta, Japanin Type-90, Type-10 ja Korean K2 vaunuissa. Kyseisten vaunujen painot ovat useita tonneja kevyempiä kuin esim. Leo 2 , Abrams tai Challanger. Näihin Bustle-latureihin menee yleensä 22 ammusta. Kyseisiä vaunuja ei ole Leclerc:iä lukuunottamatta koeteltu taistelukentällä ja Leclerc on taistellut Jemenissä, joten sekään ei ole kokenut vaunujen välisiä taisteluita. Abrams on sotakentillä hyväksi havaittu ja Leopard on samalla konseptilla toteutettu.
Näistä eri vaunuista voi sitten olla montaa mieltä. Leclerc, K2, Type-90 ja Type-10 on varustettu lisäksi hydropneumaattisella jousituksella. Se on näppärä ja säästää painoa. Perinteinen vaunujen jousitus (torsion-bar) on toista tonnia painavampi noin yleisesti. Sitten tietenkin voin miettiä kun aikansa maastossa ajaa käykö hydropneumaattiselle kuten Citikan jousille. Kivat on koeajossa, mutta nesteiden hiljaa valuessa pihalle alkaa itkettää...
Sinänsä jännä, että Norja vertailee K2 ja Leo2 välillä. Kun Ruotsi aikoinaan tilasi Leopardinsa (Strv 122) oli testeissä mukana Challanger 2, Leopard 2A5 TVM, Leclerc ja Abrams. Challanger tippui jo alkuunsa pois ja lopuilla kolmella tehtiin kattavat kentätestit. Leopard 2 toimi Ruotsin lapissa parhaiten talviolosuhteissa ja lientäkin vei vähemmän kuin Leclerc tai Abrams.
Kun Norja kerran K2:n on kelpuuttanut kisaan mukaan, ei se aivan kehno voi olla. Itse veikkaisin, että Leo2A7 on Norjan valinta, koska 2A4 on nytkin käytössä. Tuttu ja (varma) turvallinen valinta.
 
Automaattilataaja jakaa mielipiteitä. Kahta eri mallia on maailmalla. Neuvostoliitosta peräisin on ns. karusellimallit. Näissä ammukset on kahdessa osalla. Laturiin menee yleensä 28 ammusta ja loput on ympäri vaunua. Karusellimallisten matkan päätä on ihailtu kuvista Irakin tantereelta ja nyt Ukrainasta. Vaunun saatua sopivan osuman, kaikki ammukset lävähtää kerralla ja torni löytyy n. 15 metrin säteeltä rungosta. Ensimmäisissä karusellilatureissa saattoi mennä käsikin mukana jos ei osannut varoa. T-64, T-72, T-80 ja T-90 mallit ja niiden alavariantit käyttävät kyseistä laturimallia. Lisäksi kaikki uudemmat kiinan poikien vaunut joissa on 125mm kanuuna käyttävät samanlaisia latureita.
Toinen malli ns .Bustle-type, ammukset ovat laturissa vaakatasossa, tornin taka-osassa . Näitä latureita on esim. Leclerc Ranskasta, Japanin Type-90, Type-10 ja Korean K2 vaunuissa. Kyseisten vaunujen painot ovat useita tonneja kevyempiä kuin esim. Leo 2 , Abrams tai Challanger. Näihin Bustle-latureihin menee yleensä 22 ammusta. Kyseisiä vaunuja ei ole Leclerc:iä lukuunottamatta koeteltu taistelukentällä ja Leclerc on taistellut Jemenissä, joten sekään ei ole kokenut vaunujen välisiä taisteluita. Abrams on sotakentillä hyväksi havaittu ja Leopard on samalla konseptilla toteutettu.
Näistä eri vaunuista voi sitten olla montaa mieltä. Leclerc, K2, Type-90 ja Type-10 on varustettu lisäksi hydropneumaattisella jousituksella. Se on näppärä ja säästää painoa. Perinteinen vaunujen jousitus (torsion-bar) on toista tonnia painavampi noin yleisesti. Sitten tietenkin voin miettiä kun aikansa maastossa ajaa käykö hydropneumaattiselle kuten Citikan jousille. Kivat on koeajossa, mutta nesteiden hiljaa valuessa pihalle alkaa itkettää...
Sinänsä jännä, että Norja vertailee K2 ja Leo2 välillä. Kun Ruotsi aikoinaan tilasi Leopardinsa (Strv 122) oli testeissä mukana Challanger 2, Leopard 2A5 TVM, Leclerc ja Abrams. Challanger tippui jo alkuunsa pois ja lopuilla kolmella tehtiin kattavat kentätestit. Leopard 2 toimi Ruotsin lapissa parhaiten talviolosuhteissa ja lientäkin vei vähemmän kuin Leclerc tai Abrams.
Kun Norja kerran K2:n on kelpuuttanut kisaan mukaan, ei se aivan kehno voi olla. Itse veikkaisin, että Leo2A7 on Norjan valinta, koska 2A4 on nytkin käytössä. Tuttu ja (varma) turvallinen valinta.

Kiinalaisten Tyyppi-15 kevytpanssarivaunu käyttää bustle tyyppistä automaattilataajaa.
51939057173_de7fb4d14d_k.jpg
 
Automaattilataaja jakaa mielipiteitä. Kahta eri mallia on maailmalla. Neuvostoliitosta peräisin on ns. karusellimallit. Näissä ammukset on kahdessa osalla. Laturiin menee yleensä 28 ammusta ja loput on ympäri vaunua. Karusellimallisten matkan päätä on ihailtu kuvista Irakin tantereelta ja nyt Ukrainasta. Vaunun saatua sopivan osuman, kaikki ammukset lävähtää kerralla ja torni löytyy n. 15 metrin säteeltä rungosta. Ensimmäisissä karusellilatureissa saattoi mennä käsikin mukana jos ei osannut varoa. T-64, T-72, T-80 ja T-90 mallit ja niiden alavariantit käyttävät kyseistä laturimallia. Lisäksi kaikki uudemmat kiinan poikien vaunut joissa on 125mm kanuuna käyttävät samanlaisia latureita.
Toinen malli ns .Bustle-type, ammukset ovat laturissa vaakatasossa, tornin taka-osassa . Näitä latureita on esim. Leclerc Ranskasta, Japanin Type-90, Type-10 ja Korean K2 vaunuissa. Kyseisten vaunujen painot ovat useita tonneja kevyempiä kuin esim. Leo 2 , Abrams tai Challanger. Näihin Bustle-latureihin menee yleensä 22 ammusta. Kyseisiä vaunuja ei ole Leclerc:iä lukuunottamatta koeteltu taistelukentällä ja Leclerc on taistellut Jemenissä, joten sekään ei ole kokenut vaunujen välisiä taisteluita. Abrams on sotakentillä hyväksi havaittu ja Leopard on samalla konseptilla toteutettu.
Näistä eri vaunuista voi sitten olla montaa mieltä. Leclerc, K2, Type-90 ja Type-10 on varustettu lisäksi hydropneumaattisella jousituksella. Se on näppärä ja säästää painoa. Perinteinen vaunujen jousitus (torsion-bar) on toista tonnia painavampi noin yleisesti. Sitten tietenkin voin miettiä kun aikansa maastossa ajaa käykö hydropneumaattiselle kuten Citikan jousille. Kivat on koeajossa, mutta nesteiden hiljaa valuessa pihalle alkaa itkettää...
Sinänsä jännä, että Norja vertailee K2 ja Leo2 välillä. Kun Ruotsi aikoinaan tilasi Leopardinsa (Strv 122) oli testeissä mukana Challanger 2, Leopard 2A5 TVM, Leclerc ja Abrams. Challanger tippui jo alkuunsa pois ja lopuilla kolmella tehtiin kattavat kentätestit. Leopard 2 toimi Ruotsin lapissa parhaiten talviolosuhteissa ja lientäkin vei vähemmän kuin Leclerc tai Abrams.
Kun Norja kerran K2:n on kelpuuttanut kisaan mukaan, ei se aivan kehno voi olla. Itse veikkaisin, että Leo2A7 on Norjan valinta, koska 2A4 on nytkin käytössä. Tuttu ja (varma) turvallinen valinta.
Kiinalaisten Tyyppi-15 kevytpanssarivaunu käyttää bustle tyyppistä automaattilataajaa.
51939057173_de7fb4d14d_k.jpg
Näiden lisäksi myös Ukrainan erikoisemmat kehitelmät T-84-120/Yatagan ja T-55AGM/T-55M8A2 käyttävät tätä bustle-tyyppistä automaattilataajaa, teknologiansiirtona Ranskasta ymmärtääkseni.
 
Eikö pygmeille aina opeteta pysymään riittävän etäisyyden päässä suojattavasta vaunusta? Vaunut vetää aina kaikkea tulta puoleensa.

Pitäisi tutustua enemmän tuohon järjestelmään eli mikä on lähivaara-alue? Toisaalta kyllä nyt jo voidaan myös suojaheittimillä ampua sirpaloituvaa vaunun läheisyyteen.
Myös reaktiivi on vaarallinen ympärillä oleville joukoille. Sitten tullaan tuohon kysymykseen että suojaatko sitä jalkaväkeä vai omaa taisteluvaunua? Ps-jalkaväki ja vaunut kuuluvat yhteen eli jos menetetään vaunu > jalkaväki jää vaille tukea ja päinvastoin.

Paras suoja on tietysti liike ja tuli, mutta kun sitä suojaakin tarvitaan. Ei ole helppoa eikä halpaa ei :unsure:
 
Jos tehtaalta tilataan uusia Leopardeja, niin kuinka pitkä toimitusaika niillä on tällä hetkellä?
Vaikea sanoa, mutta puhtaana veikkauksena, noin 1- 1½ vuotta toimitusten alkuun.

Aika usein monimutkaisemmassa sotilaskalustossa puhutaan kolmesta vuodesta. Esim. Suomen uusin GMLRS-tilaus tehtiin alkuvuodesta vähän ennen Venäjän uusinta hyökkäystä Ukrainaan, ja tiedotteessa ilmoitettiin toimitusten alkavan 2025.

Leopardeista sen verran, että Unkari tilasi joulukuussa 2018 uusia Leopard 2A7 -vaunuja. Uusien vaunujen toimitukset alkavat 2023, tosin Unkarille toimitettiin jo kesällä 2020 peruskunnostettuja Leopard 2A4 -vaunuja (ilmeisesti harjoitteluun/koulutukseen). Eli toimitusten alkamiseen menee yli neljä vuotta.

Jos Saksa nyt sitten vielä tilaa oikein massiiviset määrät puolustusbudjetin korotuksen myötä, niin siellä on varmaan linjat ihan tukossa. Laajentaa toki voi, mutta siinäkin menee oma aikansa, kun pitää hankkia tilat ja tekijät.
 
Back
Top