Huhta
Greatest Leader
M10:n runko on ASCOD II:sta ja siinä on moottori edessä, rungon yläpanssarissa olevien luukkujen alla. Tämä rajoittaa etusektorin panssarointia todella oleellisesti, jos (kun) luukkuja halutaan voida avata rutiinitarkistuksia varten. Kuten taas rungon alapanssarista näemme, siinä on tuollainen keraamilevy pultattuna rungon muodostavaan peruspanssariin, ei lainkaan paksumpi kuin meidän CV9030:ssamme. ASCOD II:n paino on jo 31 tonnia, siihen kun lisää miinasuojaukset ja tykkitornin...
M10:ssä on todella kattava miina- ja IED-suojaus pohjassa, josta se paino (muutenkin painavaan ASCOD:iin lisänä) tulee, tornin ohella. Kun tela-alustaa lähdetään panssaroimaan raskaita räjähdyksiä vastaan, niin paino karkaa käsistä nopeasti.
XM1302 oli kooltaan huomattavasti pienempi, ulkomittojen ja painon minimointi oli suunnittelun perusta siinä, jotta siitä saatiin ilmapudotettava. Sehän on yli metrin matalampi kuin M10 ja huomattavasti kapeampikin.
Hyvä, uskon rungon olevan lähinnä rynnäkköpanssarivaunun suojaustasoa. Torni on kuitenkin mitoiltaan varsin muhkea, toki osin panssarivaunukanuunan ja osin kolmen miehistönjäsenen mahduttamisen takia, mutta mittakaavaa saa verrattaessa tätä 2A4 Leopardin ja tätä Bookerin kuvaa. Joten otaksuisin, että tornissa voi olla varsin hyväkin suojaus etusektorissa. Ainakin etäisyys savunheittimistä pohjapanssariin vaikuttaa varsin isolta.
Joka tapauksessa, Leopard 1:n ei aikanaan ajateltu kestävän mitään pienikaliberista konetykkiä tehokkaampaa ja "suoja" haettiin liikkuvuudesta ja tulivoimasta. Bookerin kanssa voisi kenties ajatella samoin?