Panssarivaunut

En ole edelleenkään erityisen vakuuttunut tuonkaan vaunun toimintakyvystä esim suomalaisessa metsä maastossa. Kaikki havainnointi perustuu kameroihin ja sensoreihin ja paljon jää näkemättä. Oman haasteensa muodostaa pelkästään puiden väistely, jos et väistä niin kylkisuojat irtoaa niihin.
Eiköhän tähän ole tulossa virtuaalinen läpinäkyvyys. Kunhan sensorointi ja kuvafuusiot saadaan hyvälle tasolle, on havainnointi paljon helpompaa ja parempaa kameroiden kautta. Siitä tulee kyllä lisähaasteena havainnointikyvyn haavoittuvuus. Jotenkin pitää ratkaista herkkyys pienillekin sirpaleille. Ei voi vaunu menn toimintakyvyttömäksi esim viuhkapanoksesta tai krh kranaatin sirpaleista.
 
Toivottavasti viimeistään M1E3 Abramsin mukana tule joku järkevä ratkaisu näiden skifivehkeiden tilalle, jossa on painotettu oikeasti taistelukestävyyttä, logistiikkaa, jne... Toistaiseksi lähes jokainen länsimaalainen vaunukonsepti viimeisen 10v sisällä on näyttänyt siltä, että se ei selviä 155mm ammuksen osumasta viereiseen maakuntaan.

Eiköhän tähän ole tulossa virtuaalinen läpinäkyvyys
Virtuaalisen läpinäkyvyyden ei tarvitse, eikä se voikkaan oikeassa maailmassa korvata perinteisiä optisia menetelmiä. Esimerkiksi Elbitin IronVision pelaa ihan nätisti vaikka sillä komentajalla on edelleen edessä periskooppi. Paras ratkaisu on siis varmaankin ihan perinteiset menetelmät, joita voidaan tukea uusilla hienoilla teknisillä innovaatioilla ei toisinpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tähän ole tulossa virtuaalinen läpinäkyvyys. Kunhan sensorointi ja kuvafuusiot saadaan hyvälle tasolle, on havainnointi paljon helpompaa ja parempaa kameroiden kautta. Siitä tulee kyllä lisähaasteena havainnointikyvyn haavoittuvuus. Jotenkin pitää ratkaista herkkyys pienillekin sirpaleille. Ei voi vaunu menn toimintakyvyttömäksi esim viuhkapanoksesta tai krh kranaatin sirpaleista.
Ei onnistunut ryssältä Armatassa tämä vaikka yritettiin. Toki länsimaisella tekniikalla mahdollisuudet paljon paremmat.
 
Kameroihin ja läpinäkyvyyksiin liittyen muistan lukeneeni, että Iipoilla olisi ollut varsin suuria ongelmia matkapahoinvoinnin kanssa virtuaalisysteemejä testattaessa. Tässä ilmeisesti oli virtuaalilasipohjainen järjestelmä kyseessä, näyttöjen kautta varmaan ongelmat pienemmät.

Havunaamioinnit lienevät historiaa jos optisten sensorien määrä lisääntyy eksponentiaalisesti? Kuinka iso menetys tuo metsäisessä maastossamme olisi? Lumi?

1740993197956.webp
 
Eiköhän tähän ole tulossa virtuaalinen läpinäkyvyys. Kunhan sensorointi ja kuvafuusiot saadaan hyvälle tasolle, on havainnointi paljon helpompaa ja parempaa kameroiden kautta. Siitä tulee kyllä lisähaasteena havainnointikyvyn haavoittuvuus. Jotenkin pitää ratkaista herkkyys pienillekin sirpaleille. Ei voi vaunu menn toimintakyvyttömäksi esim viuhkapanoksesta tai krh kranaatin sirpaleista.
Kyllä saa sensoritekniikka mennä vielä todella paljon eteenpäin, että sitä voi laajalti sanoa luotettavaksi. On eri asia kehittää tekniikkaa Eurooppaan, kuin pohjois-eurooppaan

Jos laitat lasia sensorin eteen niitä saa olla koko ajan vaihtamassa ja pyyhkimässä puhtaaksi vedestä, pölystä, kurasta, jäästä tai lumesta..
 
Kyllä saa sensoritekniikka mennä vielä todella paljon eteenpäin, että sitä voi laajalti sanoa luotettavaksi. On eri asia kehittää tekniikkaa Eurooppaan, kuin pohjois-eurooppaan

Jos laitat lasia sensorin eteen niitä saa olla koko ajan vaihtamassa ja pyyhkimässä puhtaaksi vedestä, pölystä, kurasta, jäästä tai lumesta..
Noihin ongelmiin löytyy jo ratkaisut. Suurin haaste on ballistinen suojaus.
 
Jos laitat lasia sensorin eteen niitä saa olla koko ajan vaihtamassa ja pyyhkimässä puhtaaksi vedestä, pölystä, kurasta, jäästä tai lumesta..

Ukrainan videoitakin kun katsoo, niin mudan määrä on "vakio" eli sitä on todella paljon ja ympäri vuoden. Pakkaskelit ja kesän kuivat jaksot tuovat hetken helpotusta, mutta kesälläkin pölyää rajusti ja talvessa omat omgelmansa. En tiedä miltä osin mikään alue edes Keski-Euroopassa oleellisesti tästä oleellisesti lopulta poikkeaa, peltomaata on paljon esimerkiksi Puolassa, vuodenaikoja on neljä. Aika eteläksi saa mennä, että alkaa olemaan pääsääntöisesti kuivaa.
 
Ukrainan videoitakin kun katsoo, niin mudan määrä on "vakio" eli sitä on todella paljon ja ympäri vuoden. Pakkaskelit ja kesän kuivat jaksot tuovat hetken helpotusta, mutta kesälläkin pölyää rajusti ja talvessa omat omgelmansa. En tiedä miltä osin mikään alue edes Keski-Euroopassa oleellisesti tästä oleellisesti lopulta poikkeaa, peltomaata on paljon esimerkiksi Puolassa, vuodenaikoja on neljä. Aika eteläksi saa mennä, että alkaa olemaan pääsääntöisesti kuivaa.
Ja Saharassa sitten tuulen puhaltama hiekka hioo linssit tai suojat maitolasiksi. Ehkä Antarktiksella voisi päästä eroon mudasta ja hiekasta...
 
Savi ainakin on Euroopassa sellaista, ettei irtoa ainakaan saappaista pesussa kovin helposti, saati sitten vaunujen pinnoista.

Prismojen puhdistamiseen käytetään paineilmaa, painevettä, pyyhintä, lasin lämmitystä jne. Oma muisti on, että huonosti pysyivät auki, ajajat aina välillä luukusta ulkona puhdistamassa rätillä.
 
Back
Top