Panssarivaunut

Satun kokemuksesta tietämään, että nykyisin ko. kohteessa tarvittavaan mittatarkkuuteen pääsee paljon nopeammin ja halvemmalla vesileikkauksella kuin aikanaan sorvaamalla myös tuon kokoluokan kappaleissa. Ehkä (mahdollisesti) laakeroitu pinta pitää vielä viimeistellä sorvaamalla/hiomalla. Toki sellainen vesileikkauslaitteisto pitää valmistaa erikseen noin suurille kappaleille eikä ole halpaa lystiä sekään ja vaatii sitten isoja sarjoja maksaakseen ikinä itsensä takaisin. Siitä on myös se hyöty, että työkaluja ei kulu yhtään enempää vaikka torniin valitaan teräs, kuten suuntaus on, lujemmista vaihtoehdoista. Aikanaan on voinut jopa olla pakko valita pykälää kahta heikompi materiaali, jotta se saadaan koneistettua.
Mulle ei nyt koneistajana aukea miten vesileikkuri korvaisi lastuavat työstömenetelmät?!?
 
Tornikehän aihion voinee leikata vesileikkauksella, mutta loppuviimeistely vaatii koneistusta.

Tarpeeksi isoja sorveja lienee tässä paperiteollisuuden luvatussa (kuihtuvassa) maassa?

Moniaksiaalikeskuksia jotka ovat tarpeeksi isoja taitaa olla harvemmassa.

Toisaalta jos tarkkuus riittää, robottikäsivarsi keskelle ja työstävä pää kiinni.
 
Minä kyllä laittaisin ihan valmiin tarkoitukseen tehdyn kehälaakerin tornin juureen... Ei ole hyvä laakerikehä vesileikkauksella tai edes lastuamalla viimeisteltävä komponentti. Soveltuvia laakereita on tarjolla useilla isoilla valmistajilla. Toisekseen, ei taida sopiva kehälaakeri olla se vaikeimmin hankittava komponentti psv:n valmistamisessa.
 
Minä kyllä laittaisin ihan valmiin tarkoitukseen tehdyn kehälaakerin tornin juureen... Ei ole hyvä laakerikehä vesileikkauksella tai edes lastuamalla viimeisteltävä komponentti. Soveltuvia laakereita on tarjolla useilla isoilla valmistajilla. Toisekseen, ei taida sopiva kehälaakeri olla se vaikeimmin hankittava komponentti psv:n valmistamisessa.
Kuulemani mukaan valmistuksessa rungon osalta on kaksi haastavaa asiaa. Toinen on (oli) tuo tornin kehän valmistus ja toinen kannen hitsaamisessa, ja yleensä hitsaamisessa lämpöjen hallinta suurlujuusteräksessä, joka on paksua.
 
Minä kyllä laittaisin ihan valmiin tarkoitukseen tehdyn kehälaakerin tornin juureen... Ei ole hyvä laakerikehä vesileikkauksella tai edes lastuamalla viimeisteltävä komponentti. Soveltuvia laakereita on tarjolla useilla isoilla valmistajilla. Toisekseen, ei taida sopiva kehälaakeri olla se vaikeimmin hankittava komponentti psv:n valmistamisessa.
Toisille on toisille ei, esim naapurille tuottaa tuskaa tehdä junanvaunuihin kestäviä laakereita.
 
Kuulemani mukaan valmistuksessa rungon osalta on kaksi haastavaa asiaa. Toinen on (oli) tuo tornin kehän valmistus ja toinen kannen hitsaamisessa, ja yleensä hitsaamisessa lämpöjen hallinta suurlujuusteräksessä, joka on paksua.
Hyvän laakerin valmistus ei ole helppoa. Siksipä hankkisinkin valmiin laakerin hyvältä valmistajalta. Hitsausten ei pitäisi olla mikään ongelma. Olen sen verran konepajoilla kotimaassakin pyörinyt, että vaunun kannen hitsus ei ole lähellekään haastavinta mitä tässä maassa hitsataan.
 
Tuossa tehdään jonkin härvelin kääntökehä alusta loppuun. Aihiota kyllä aika paljon taottiin, valssattiin ja sorvattiin ennen kuin tuli valmista.
Muutama vaihe tuosta puuttuu. Karkaisu, hionta ja kiillotus nyt kriittisimpinä. En ehkä tuon valmistajan laakeria sotavehkeeseen ostaisi. Puhtaus ja mittaukset esimerkiksi ala-arvoista nykymaailmaan. Sinänsä mielenkiintoinen video kyllä.
 
Tuossa tehdään jonkin härvelin kääntökehä alusta loppuun. Aihiota kyllä aika paljon taottiin, valssattiin ja sorvattiin ennen kuin tuli valmista.
Takomalla ja valssaamalla tuollaiset aihiot tosiaan tehdään. Muuten tulisi mm aivan älytön materiaalihukka tarvittavilla materiaalivahvuuksilla. Suomessa aihion saisi luultavasti Componentalta:

Noiden tuotteita saattaa mennä mm tuulivoimaloiden ja potkureiden kääntökehiin.

Tämä saksalainen firma valmistaa kääntökehiä 65 vuoden kokemuksella:
 
A4-kaluston kohdalla ei välttämättä ole tarjolla sellaista luksusta, kuin odottelu.
Pakko palata tähän: On Saksalla, Espanjalla ja monella muullakin aikaa odotella. Tosin eivät ole etulinjassa. Tuo vaunu ei kuitenkaan ole niin vanhentunut, kuin annetaan ymmärtää. Olen itse kateellinen, kun varusmiespalveluksen kävin T-72 vaunuilla, että noissa on edes jotain pimeänäköä.

Meneekö pelkällä tornin vaihdolla vai saadaanko hitsaamalla kasaan?
 
Ranskan Panssarimuseo on aloittanut projektin. Tiikeri I ajokuntoon. Bovingtonin museolla on tällä hetkellä maailman ainoa ajokuntoinen Tiikeri. Joukkorahoituksella kerätään rahaa. Tavoite on 150.000€. Uusi moottori, vaihdelaatikko ja ketjut. Muu menee sisustan kunnostukseen. Lähes 100 000 euroa on kerätty tähän mennessä.


Palaan vielä asiaan. Tämä on kyllä kulttuuriteko mikäli joukkorahoituskampanja onnistuu. Näin maailmaan saataisiin toinen ajokuntoinen Tiger I Bovingtonin kissan kaveriksi.


Sen verran voisin ehkä sponssata projektia, että heikäläisten museokaupasta jos tilaisin restaurointia esittelevän kirjasen.

 
Hitto vie ! Onnistuivat. Tiikeri ykkösen restaurointi takaisin ajokuntoon on jo meneillään Ranskassa.



Thanks to more than 2,000 generous contributors, we were able to reach 150,000 euros on January 31, our first milestone, and on the day the campaign officially ended, January 26: 234,000€! The 6-month extension of the kitty until its definitive closure allowed us to reach 252,399 euros!

We are therefore pleased to inform you that the Tiger will roar again and will be restored from the turret to the tracks. The restoration work has already begun!
 
M1A2 SEPv 4 kehitystyö menee luiskaan ja resurssit suunnataan M1E3:n kehitykseen. Päällimmäisenä syynä on se, että paino ei voi enää nousta ja uusia kyvykkyyksiä pitää tuoda sen mukaan miten panssarivaunut ovat Ukrainassa toimineet tai todennäköisesti miksi eivät ole toimineet odotetusti.

Major General Glenn Dean, Program Executive Officer for Ground Combat Systems, the M1A2 SEPv4 program was discontinued because “the Abrams Tank can no longer grow its capabilities without adding weight, and we need to reduce its logistical footprint.” The war in Ukraine has underscored the importance of integrated protection systems and modular designs that allow for rapid adaptation to emerging threats.

Joitain asioita SEPv 4 kehityksestä otetaan mukaan mm. modulaarinen arkkitehtuuri.

Muilta osin 2019 tehty määritys ominaisuuksista säilyy kehitystyön runkona ja tässä on listattuna tärkeimpiä tarvittavia ominaisuuksia:

Although formal M1E3 requirements have not been publicly disclosed, the CRS report suggests that the new tank will integrate recommendations from a 2019 Army Science Board study. The study proposed several key capabilities, including:

Hybrid-electric drive to improve fuel efficiency and reduce logistical burdens
Autoloader and new main gun for increased firepower
Advanced munitions, including maneuvering hypersonic rounds and gun-launched anti-tank guided missiles
Integrated armor protection to defend against drones, guided munitions, and new anti-tank weapons
Enhanced command, control, and networking capabilities
Artificial intelligence (AI) applications to assist targeting and situational awareness
Capability to operate alongside robotic combat vehicles
Reduced thermal and electromagnetic signatures for enhanced survivability


 
Back
Top