A4-kaluston kohdalla ei välttämättä ole tarjolla sellaista luksusta, kuin odottelu.Suomen kannalta pitäisi varmaan odottaa hetki ja katsoa, miten Puolan K3PL tuotanto ja sen hinta kehittyy. Siinä voisi olla varteenotettava vaihtoehto Suomelle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
A4-kaluston kohdalla ei välttämättä ole tarjolla sellaista luksusta, kuin odottelu.Suomen kannalta pitäisi varmaan odottaa hetki ja katsoa, miten Puolan K3PL tuotanto ja sen hinta kehittyy. Siinä voisi olla varteenotettava vaihtoehto Suomelle.
Mulle ei nyt koneistajana aukea miten vesileikkuri korvaisi lastuavat työstömenetelmät?!?Satun kokemuksesta tietämään, että nykyisin ko. kohteessa tarvittavaan mittatarkkuuteen pääsee paljon nopeammin ja halvemmalla vesileikkauksella kuin aikanaan sorvaamalla myös tuon kokoluokan kappaleissa. Ehkä (mahdollisesti) laakeroitu pinta pitää vielä viimeistellä sorvaamalla/hiomalla. Toki sellainen vesileikkauslaitteisto pitää valmistaa erikseen noin suurille kappaleille eikä ole halpaa lystiä sekään ja vaatii sitten isoja sarjoja maksaakseen ikinä itsensä takaisin. Siitä on myös se hyöty, että työkaluja ei kulu yhtään enempää vaikka torniin valitaan teräs, kuten suuntaus on, lujemmista vaihtoehdoista. Aikanaan on voinut jopa olla pakko valita pykälää kahta heikompi materiaali, jotta se saadaan koneistettua.
Kuulemani mukaan valmistuksessa rungon osalta on kaksi haastavaa asiaa. Toinen on (oli) tuo tornin kehän valmistus ja toinen kannen hitsaamisessa, ja yleensä hitsaamisessa lämpöjen hallinta suurlujuusteräksessä, joka on paksua.Minä kyllä laittaisin ihan valmiin tarkoitukseen tehdyn kehälaakerin tornin juureen... Ei ole hyvä laakerikehä vesileikkauksella tai edes lastuamalla viimeisteltävä komponentti. Soveltuvia laakereita on tarjolla useilla isoilla valmistajilla. Toisekseen, ei taida sopiva kehälaakeri olla se vaikeimmin hankittava komponentti psv:n valmistamisessa.
Toisille on toisille ei, esim naapurille tuottaa tuskaa tehdä junanvaunuihin kestäviä laakereita.Minä kyllä laittaisin ihan valmiin tarkoitukseen tehdyn kehälaakerin tornin juureen... Ei ole hyvä laakerikehä vesileikkauksella tai edes lastuamalla viimeisteltävä komponentti. Soveltuvia laakereita on tarjolla useilla isoilla valmistajilla. Toisekseen, ei taida sopiva kehälaakeri olla se vaikeimmin hankittava komponentti psv:n valmistamisessa.
"Tekniikkaa" sanoi ryssä, kun saranan näki.Toisille on toisille ei, esim naapurille tuottaa tuskaa tehdä junanvaunuihin kestäviä laakereita
Hyvän laakerin valmistus ei ole helppoa. Siksipä hankkisinkin valmiin laakerin hyvältä valmistajalta. Hitsausten ei pitäisi olla mikään ongelma. Olen sen verran konepajoilla kotimaassakin pyörinyt, että vaunun kannen hitsus ei ole lähellekään haastavinta mitä tässä maassa hitsataan.Kuulemani mukaan valmistuksessa rungon osalta on kaksi haastavaa asiaa. Toinen on (oli) tuo tornin kehän valmistus ja toinen kannen hitsaamisessa, ja yleensä hitsaamisessa lämpöjen hallinta suurlujuusteräksessä, joka on paksua.
Muutama vaihe tuosta puuttuu. Karkaisu, hionta ja kiillotus nyt kriittisimpinä. En ehkä tuon valmistajan laakeria sotavehkeeseen ostaisi. Puhtaus ja mittaukset esimerkiksi ala-arvoista nykymaailmaan. Sinänsä mielenkiintoinen video kyllä.Tuossa tehdään jonkin härvelin kääntökehä alusta loppuun. Aihiota kyllä aika paljon taottiin, valssattiin ja sorvattiin ennen kuin tuli valmista.
Tosiaan hyvän laakerin valmistus ei ole helppoa. Ryssä ei niitä kykene valmistamaan, mutta länsimaista (varsinkin Japanissa) se homma osataan.Toisille on toisille ei, esim naapurille tuottaa tuskaa tehdä junanvaunuihin kestäviä laakereita.
Takomalla ja valssaamalla tuollaiset aihiot tosiaan tehdään. Muuten tulisi mm aivan älytön materiaalihukka tarvittavilla materiaalivahvuuksilla. Suomessa aihion saisi luultavasti Componentalta:Tuossa tehdään jonkin härvelin kääntökehä alusta loppuun. Aihiota kyllä aika paljon taottiin, valssattiin ja sorvattiin ennen kuin tuli valmista.
"Tekniikkaa" sanoi ryssä, kun saranan näki.
Pakko palata tähän: On Saksalla, Espanjalla ja monella muullakin aikaa odotella. Tosin eivät ole etulinjassa. Tuo vaunu ei kuitenkaan ole niin vanhentunut, kuin annetaan ymmärtää. Olen itse kateellinen, kun varusmiespalveluksen kävin T-72 vaunuilla, että noissa on edes jotain pimeänäköä.A4-kaluston kohdalla ei välttämättä ole tarjolla sellaista luksusta, kuin odottelu.
Ranskan Panssarimuseo on aloittanut projektin. Tiikeri I ajokuntoon. Bovingtonin museolla on tällä hetkellä maailman ainoa ajokuntoinen Tiikeri. Joukkorahoituksella kerätään rahaa. Tavoite on 150.000€. Uusi moottori, vaihdelaatikko ja ketjut. Muu menee sisustan kunnostukseen. Lähes 100 000 euroa on kerätty tähän mennessä.
![]()
Aidez le Tigre à rugir de nouveau !
Restauration du char Tigre 1 du Musée des Blindés, le char emblématique de la Seconde Guerre mondiale, authentique du canon aux chenilles !fr.ulule.com
Taitas yhden uuden K2:sen hinnalla pystyy päivittämään 2-3 Leo2A4:sta. Mutta jos oltas uusia tst-vaunuja hankkimassa niin silloin olis harkiannan arvoinen vaunu.Puolan musta pantterivaunut maksoi puolalle 18,8 miljoonaa per vaunu. Uusi leopard maksaa 29 miljoonaa.
Olisiko suomen uusi tankki..