Panssarivaunut

Leojen muuttaminen jonkintyyppisiksi takseiksi on aika erikoinen ajatus. IFV tai APC painaa reippaasti vähemmän kuin MBT ja tuo painoero tulee ottaa huomioon, koska se vaikuttaa ihan helvetisti. Ei tarvitse edes alkaa laskemaan siltojen kantavuutta tai sitä pääseekö kärki pikkupuroista yli omalla kalustollaan ilman pioneereja vaan jo tiestön kestäminen tulee olemaan yksi kysymys kun alueella toimii 5-7 panssari/mekanisoitua joukkoyksikköä.
Jos ei MBT pääse purosta yli, niin ei siitä purosta pistetä yksinään IFV:täkään menemään hornan kuuseen. Joka tapauksessa tuon pumpun pitää toimia yhdessä. Paino on toki miinusta, sitä en kiistä, mutta suoja on huomattavasti parempi. IFV joka kestää jopa naapurin psv:n ja pst:n osumat edestäpäin ja ainakin jalkaväen pst:tä kohtuuhyvin sivuiltakin. CV ei ikinä pysty tuollaiseen. Ottaen huomioon vastustajamme psv:n ja pst:n lukumäärän, tuo olisi enemmän kuin hyvä juttu meille. Se CV lentää tuhannen pimpin päreiksi ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin se mtlb:kin lentää, kun sihen täräytetään vastustajan panssarivaunulla tai oikeastaan millä tahansa pst-aseella. Leo ei. Siinä se ero. Sitä kannattaisi hyödyntää, varsinkin kun halpoja Leoja on saatavilla.
 
Panssaritiedustelujoukkueilla on joukosta riippuen joko BMP-2 vaunut tai CV:t. Mekanisoitujen tstossien PSTIEDJ:n kalustona on 4x BMP-2 eli yksi per tiedustelyryhmä ja lisäksi 6 miestä moottoripyörätiedusteluryhmänä.

Ja minä kun oletin, että noille ei voisi riittää vaunuja, kun eikös ennen BMP-1:sten stenausta BMP-2:ia ollut vain PST-ohjusjoukkueilla ja tiedustelijoilla. Joten miten niitä riittäisi nykyisille joukoille? Toisaalta, meillä ei enää ole kahta psv prikaatia...
 
Jos ei MBT pääse purosta yli, niin ei siitä purosta pistetä yksinään IFV:täkään menemään hornan kuuseen.

Kyllä muuten pistetään. Siltapsv ei tule laskemaan siltaa ihan etulinjaan, vaan jääkärit suojaavat toiselta puolelta ja sille toiselle puolen mennään vaikka uiden jos ei muuten päästä. Mieluiten ajetaan uimakykyisellä IFV:llä yli ja saadaan vähän tulivoimaakin mukaan. Yli ei toki mene yksi ryhmä vaan vähintään kärkijoukkue tai jopa komppania. Sillan lasku pitää varmistaa ja tässä kohtaa on taistelupioneereille ja panssarijääkäreille hommaa.

Joka tapauksessa tuon pumpun pitää toimia yhdessä.

Iskuportaan pyhä kolminaisuus: taistelupanssarivaunut, panssarijääkärit rynnäkköpanssarivaunuineen ja taistelu- sekä panssaripioneerit raivaus-, silta- ja kuljetuspanssarivaunuineen.

Paino on toki miinusta, sitä en kiistä, mutta suoja on huomattavasti parempi. IFV joka kestää jopa naapurin psv:n ja pst:n osumat edestäpäin ja ainakin jalkaväen pst:tä kohtuuhyvin sivuiltakin. CV ei ikinä pysty tuollaiseen. Ottaen huomioon vastustajamme psv:n ja pst:n lukumäärän, tuo olisi enemmän kuin hyvä juttu meille. Se CV lentää tuhannen pimpin päreiksi ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin se mtlb:kin lentää, kun sihen täräytetään vastustajan panssarivaunulla tai oikeastaan millä tahansa pst-aseella. Leo ei. Siinä se ero.

Sellaista IFV:tä ei olekaan, joka kestää psv-kanuunan osuman ehjänä ja toimintakykyisenä. Eikä myöskään sellaista MBT:tä. Tuhoutuminen ja taistelykyvyttömäksi rikkoutuminen ovat eriasioita, mutta meille sopii kumpi tahansa.

Torniton MBT ei ole IFV. Se on vain taksi, joka painaa ihan suhteettoman paljon, on kömpelömpi maastossa kuin IFV, ei omaa edes välttävää omasuoja-aseistusta (kk ei riitä taisteluajoneuvoon, taksissa se on ok) ja kuormittaa huollon logistiikkaa liikaa.

Jos vaunu kuin vaunu saa osuman 125 millisestä psv-kanuunasta, niin se menee rikki. Jos se saa täysosuman 122 millisestä haupitsista, se menee rikki. Jos se saa osuman pst-ohjuksesta, se menee rikki. Etc. Ero IFV:n kanssa on miehistön kuljetuskyvyssä, liikkumiskyvyssä, erilaisessa aseistuksessa ja siinä, että IFV saadaan rikki helpommalla. Molemmille on oma roolinsa.

Kyllä se Leo tai T-80 menee kanssa paskaksi jos siihen ammutaan reikä Apilaksella, NLAWilla, Spikellä, Mustilla tai jopa hyvällä KESsin laukauksella. Tuo on ihan paskapuhetta, etteikö mitä tahansa vaunua saada rikottua. Sellaista taistelupanssarivaunua ei yksiselitteisesti olekaan, jota ei toinen nykyaikainen TSTPSV riko.

Sitä kannattaisi hyödyntää, varsinkin kun halpoja Leoja on saatavilla.

Halpoja ja pitkäikäisessä käyttökunnossa Leoja ei olekaan. Käytetty kalusto vaatii perusteellisen rempan ja hinta nousee. Lisäksi kansikyyti TSTPSV:llä ei ole mitään herkkua, vaan rasittaa jääkäreitä aika paljon eikä tarjoa suojaa säältä ja tulelta, jonka esimerkiksi BMP-2, MTLB tai CV-9030 tai vaikkapa PASI tarjoaa. Bemari ja CV tarjoavat lisäksi sellaista tulivoimaa, jota MBT tai APC eivät tarjoa.

Kansikyyti on talvisin lisäksi ihan vitun kylmää. Miehistötilan tulee olla lämmitetty, koska ympärillä on tonneitta kylmää terästä ja kylmyydessä kököttäminen vie jääkäreiltä taistelukyvyn. Matkustamossa pitää pystyä nukkumaan ja sen tulee olla lämmitettävissä sekä vähintäänkin tuuletettavissa ellei peräti ilmastoitu. En vänkää tästä ennenkuin vastaväittäjällä on edes yksi sotaharjoitusviikko panssarikaluston kanssa takana ja jotain kompetenssia panssarijalkaväen elämään, jossa huomattava osa levosta tapahtuu vaunun miehistötilassa.

Ja minä kun oletin, että noille ei voisi riittää vaunuja, kun eikös ennen BMP-1:sten stenausta BMP-2:ia ollut vain PST-ohjusjoukkueilla ja tiedustelijoilla. Joten miten niitä riittäisi nykyisille joukoille? Toisaalta, meillä ei enää ole kahta psv prikaatia...

No ainakin ne koulutetaan BMP-2 ja CV kalustolle... Tossutiedustelu erikseen, mutta panssaritiedustelu käyttää rynnäkköpanssarivaunuja ja päälaji on suunnassa tiedustelu eikä mikään viikkoja kestävä tieliikenteen laskenta.
 
No ainakin ne koulutetaan BMP-2 ja CV kalustolle... Tossutiedustelu erikseen, mutta panssaritiedustelu käyttää rynnäkköpanssarivaunuja ja päälaji on suunnassa tiedustelu eikä mikään viikkoja kestävä tieliikenteen laskenta.
No se on kyllä selvää, että minkälaista tiedustelua nuo tekee ja ajattelinkin juuri siksi, että esim. se aikaisemmissa linkeissä ollut mönkijä voisi soveltua tuollaiseen. Käyttötapa olisi varmaan hieman samanlaista kuin mitä Saksalaiset tekivät aikoinaan sivuvaunullisella moottoripyörällä. Toki joku kaupunkimaasturi tai jopa oikea maasturikin voisi toimia paremmin monessa kohtaa, mutta sanon vain, että se mönkijä kääntyy vikkelämmin ympäri, jos pitää päästä vastakkaiseen suuntaan ja nopeaan. Ja itseasiassa tästä asiasta voin väittää omaavani huomattavan ammatillisen kokemuksen, ellei joku tule kertomaan minulle, että mönkkärissä on itseasassa VW Ventoa suurempi kääntösäde.
 
Kerta toisensa jälkeen jatkan ihmettelyä siitä että kuka täällä on muka väittänyt että meillä ps-joukkoja käytettäisiin isommissa karttapiirroksissa samaan tapaan kuin suurvalloissa?



Eiköhän se ps-joukkojen suurin plussa ole juuri se että niitä voidaan käyttää juuri sellaisella tavalla kuin tilanne edellyttää! Kootusti tai pienempiin osiin jaettuna, hyökkäykseen, puolustukseen, viivytykseen, vaikka kaikkiin kolmeen peräjälkeen, IHAN MITÄ TILANNE VAAN SATTUU VAATIMAAN! Muilta joukkotyypeiltä ei löydy vastaavaa potentiaalia.

Ensimmäisen kerran seitsemään vuoteen joku ps-mies myöntää, että homma toimii vain armeijakuntarakenteen sisällä pieniä palikoita pipertäen. Tiukasti paikallisella tasolla pitäytyen ja suhteellisen pieninä osina kerrallaan. Keskustelu kehittyy ja aletaan päästä lopulta asiaan. :rolleyes:
 
Ja minä kun oletin, että noille ei voisi riittää vaunuja, kun eikös ennen BMP-1:sten stenausta BMP-2:ia ollut vain PST-ohjusjoukkueilla ja tiedustelijoilla. Joten miten niitä riittäisi nykyisille joukoille? Toisaalta, meillä ei enää ole kahta psv prikaatia...
Miksei riittäisi, niitähän on nykyisissä MEKTSTOS:ssa(x2) tismalleen sama määrä kuin menneissä PSPR:ssa (x2), eli 50 vaunua per osasto/prikaati. Tosin siitä en ole vielä päässyt selvyyteen mihin nykyisissä kokoonpanoissa 4 vaunua hukkuu, itse pääsen laskelmillani lukuun 46 saakka...
 
Melko rikkonaista se maasto tuppaa sielläkin olemaan. Aukeista mennään yli jos tilanne sitä edellyttää ja aukeita on monenlaisia. Kaikki peltoaukeat eivät suinkaan ole suorakaiteita jossa "areenalle" astutaan toisesta päästä ja puolustaja odottaa toisessa päässä... Yleensä tavoitteeseen on monta erilaista reittiä -> kuvaan astuu mukaan tiedustelu ja joukkojen johtajien tekemät päätökset reitin valinnasta ja lopulta yksittäisten vaunujen maaston käyttö/miehistön osaaminen.
Ei liene myöskään kiveen hakattu että toisella puolella odottaa aina juuri siihen suuntaan puolustukseen ryhmittinyt kovin kärki...




Varmaankin näin, mutta heikosti varsinaisen lähi pst toiminnan! Tst-vaunujen pääaseet soveltuvat huonohkosti jv-kurmoittamiseen erityisesti lyhyiltä etäisyyksiltä ja koaksiaali kk-tulivoima, erityisesti sirpaloituva sellainen on myös turhan vähäinen kyseiseen tehtävään.



Joten miksei kuljetus/rynnäkkövaunut voisi ajaa hieman tst-vaunujen takana (kuten ympäri maailman toimitaankin) samassa liikkeessä aukean yli jos/kun keulilla menevät tst-vaunut keräävät kuitenkin kaiken tulen puoleensa? Jos/kun rynnäkkövaunut seuraavat välittömästi tst-vaunujen takana, kykenevät ne omalla tulivoimallaan (sirpaloituvalla) häiritsemään/tuhoamaan puolustajan jv-käyttöisiä pst-aseita jolloin niihin saadaan kohdistettua yhdellä kertaa moninkertainen tulivoima. Miksi antaa puolustajalle hengäsdystauko ajattamalla paikalle oma suorasuuntaus tulivoima kahdessa erillisessä aallossa?

Mitä tulee noin yleisesti ns. "pääty vs. toinen pääty" aukeiden yli tapahtuviin hyökkäyksiin, niin jos sellaiseen on syystä tai toisesta pakko ryhtyä, niin vastapää saa sellaisen annoksen epäsuoraa niskaansa että ainakin jalkautuneet pst-aseet (ja vähän muutkin) on aika heikossa hapessa sen jälkeen... Tilanne vaan harvoin on noin yksinkertainen ja erilaisille peliliikkeille/vaunumiehistöjen osaamiselle aukeaa paikkoja näyttää taitonsa.


Todennäköisesti vihollisen kärki ei ole heti ensimäisen aukean takana. Ei edes tarvitse olla. Vähäisempikin porukka tuottaa ohjuksilla tappioita kevyesti panssaroiduille ajoneuvoille. Siksi panssarit yli ensimmäisenä.

Kuljetus ja rynnäkkövaunujen ei kannata lähteä samalla hetkellä liikkeelle panssareiden kanssa. Muutoin ne ovat kaikki alkuun kilometrin tai useamman päässä aukean vastakkaisesta reunasta. Ohjusampujat saavat silloin tilaisuuden poimia kuljetus-/rynnäkkövaunut panssarien takaa. Vastaava ei onnistu, kun panssarit ovat saapuneet muutaman sadan metrin sisälle aukean vastakkaisesta reunasta. Vihollisen sinkomiehille tilanne on vaikea. Aukealla jalkaväkeä odottavia vaunuja ei pääse ampumaan sivulta.

Teoriassa kaikki kulkupelit voisi lähettää rynnistykseen samaan aikaan ja yrittää summittaisella tulella varmistaa edessä olevan metsän. Ongelmaksi muodostunee a-tarpeiden niukkuus. Kovin montaa aukeata ei silloin päivässä ylitetä. Panssarikaluston liikkuvuus menee hukkaan, kun vaunujen on vähän väliä odotettava ammusten täydentämistä.

Tykistö tuskin kykenee jatkuvasti tukemaan. Tykistön liikkuvuus ja kantama eivät riitä. Jos panssarijoukkomme todellakin toimivat tykistön ja jalkaväen tahdilla, niin silloin panssarien olemassaolo on hyvin kyseenalaista. Pienimittakaavaiseen piiperrykseen ei kannata panssareja hankkia. On niistä tietysti iso apu jalkaväelle, mutta ei se ole kustannustehokasta.
 
Todennäköisesti vihollisen kärki ei ole heti ensimäisen aukean takana. Ei edes tarvitse olla. Vähäisempikin porukka tuottaa ohjuksilla tappioita kevyesti panssaroiduille ajoneuvoille. Siksi panssarit yli ensimmäisenä.

Kuljetus ja rynnäkkövaunujen ei kannata lähteä samalla hetkellä liikkeelle panssareiden kanssa. Muutoin ne ovat kaikki alkuun kilometrin tai useamman päässä aukean vastakkaisesta reunasta. Ohjusampujat saavat silloin tilaisuuden poimia kuljetus-/rynnäkkövaunut panssarien takaa. Vastaava ei onnistu, kun panssarit ovat saapuneet muutaman sadan metrin sisälle aukean vastakkaisesta reunasta. Vihollisen sinkomiehille tilanne on vaikea. Aukealla jalkaväkeä odottavia vaunuja ei pääse ampumaan sivulta.

Teoriassa kaikki kulkupelit voisi lähettää rynnistykseen samaan aikaan ja yrittää summittaisella tulella varmistaa edessä olevan metsän. Ongelmaksi muodostunee a-tarpeiden niukkuus. Kovin montaa aukeata ei silloin päivässä ylitetä. Panssarikaluston liikkuvuus menee hukkaan, kun vaunujen on vähän väliä odotettava ammusten täydentämistä.

Tykistö tuskin kykenee jatkuvasti tukemaan. Tykistön liikkuvuus ja kantama eivät riitä. Jos panssarijoukkomme todellakin toimivat tykistön ja jalkaväen tahdilla, niin silloin panssarien olemassaolo on hyvin kyseenalaista. Pienimittakaavaiseen piiperrykseen ei kannata panssareja hankkia. On niistä tietysti iso apu jalkaväelle, mutta ei se ole kustannustehokasta.

Pienimittaiseen piperrykseen ne kuitenkin ovat. Yksistään puuttuva orgaaninen it ja riittävä tukevan tykistön liikkeen puuttuminen takaavat sen, että pip pip pip - piperretään taatusti. Toiminta on tapahduttava käytännössä raskaan tykistön kantamien puitteissa, toiseksi tst-alueen ilmatilaa turvaa kiinteä it. Tottakai on huomattava sitten harmaan vaiheen tms. roolit, siedot sun muut. Ja onhan ne paraatissa julman näköisiä.

Foorumilla välillä taivastellaan, mitä ns. liikkeenedistämisprojekti tuotti muuta kuin kovalevykaupalla tekstiä? Ps-osia tukevien osien lkm olemattomuus ei ihmetytä, kun asettaa taistelutoiminnan mittakaavat kohdalleen. Parin maalaispitäjän alueella kulloinkin mylleröivä ps-voima ei ihmeitä liikkeenedistämisiä tarvi, kunha häntä on löpöä varmuusvarastojen säiliöissä. Jos ei nyt virkamiehet tyystin jakele löpöjä jo ennen mehevää sotaa kaikenkarvaisille "yrittäjille" ilman rahavastinetta.

Foorumi pursuaa ps-miehiä. Kertokaa, miten isot ja laajat liikkeet voidaan hoitaa, kun otatte huomioon it:n, tykistön, tukevien osien mahdollisuudet? Kyllä siinä aivot valaistuu, kun näitä alkaa niputtamaan ja miettii kuinka Varkaudesta - Kotkaan isketään ja murretaan eikä joudeta edes itkemään välillä. Siellä kun liikettä tukee pari alimitoitettua siltavaunua, ilmatorjunta yrittää rientää seuraavaan etappiin ja tykistö tulee kuin vaivaiskulkue perässä.....on se rytkettä.
 
Tuo huolto on tosiaan panssarijoukkojen heikkokohta. Panssarijoukko tarvitsee massiivisesti polttoainetta, ammuksia, muita tarvikkeita. Lisäksi se tarvitaan eteen, pronto.
Yhteistyö on panssarijoukkojen voima, mutta myös vaatimus. Mikäli se ei onnistu, on parempi mennä kotiin ja opetella venäjää.

JOKO, Tämä panssarirynnäkkö asia on varmaan jo käyty läpi. Ei jaksa. Hanki mitä haluat, mä pidän omat haaveeni. Ehkä on onnellista, ettei meistä kumpikaan ole päättävässä asemassa hankintoihin nähden.
 
No se on kyllä selvää, että minkälaista tiedustelua nuo tekee ja ajattelinkin juuri siksi, että esim. se aikaisemmissa linkeissä ollut mönkijä voisi soveltua tuollaiseen. Käyttötapa olisi varmaan hieman samanlaista kuin mitä Saksalaiset tekivät aikoinaan sivuvaunullisella moottoripyörällä. Toki joku kaupunkimaasturi tai jopa oikea maasturikin voisi toimia paremmin monessa kohtaa, mutta sanon vain, että se mönkijä kääntyy vikkelämmin ympäri, jos pitää päästä vastakkaiseen suuntaan ja nopeaan. Ja itseasiassa tästä asiasta voin väittää omaavani huomattavan ammatillisen kokemuksen, ellei joku tule kertomaan minulle, että mönkkärissä on itseasassa VW Ventoa suurempi kääntösäde.

MP kääntyy tiellä vielä vikkelämmin ympäri, sen kevyen kärkipartion tehtävänä on toimia tiedustelevan joukkueen tuntosarvina jolloin pienikin nopeuden/ketteryyden lisäys on iso plussa.

PsTiedJ. monissa tehtävissä pelkkä kk-aseitus ei riitä kun tavoitteena hakea/pitää yllä kosketus viholliseen, vastaan osuu melko isolla tod.näk. jossain vaiheessa vihollisen tiedusteluvaunuja.
 
Noista panssarivaunusta miehistönkuljetusvaunuksi-hankkeista. Ittekin ollut siinä epäilyksessä, että iipoilla on Omat Syynsä rakennella noita raskaita kuljetusvaunuja, ja muulla maailmalla on taas omat syynsä olla niitä rakentelematta.

Sen tiedän, että hepreaa puhuvissa sotavoimissa ei suuresti arvosteta IFV:tä, lähinnä kai vuoden 1973 kokemusten pohjalta. En ihmettele suuresti, taistelukentäthän olivat pitkälti aavikkoa vailla juuri mitään suojaa - siellä kevyesti panssaroitu vaunu on silkka syöttiläs. Taisteluvaunun rungolle rakennettu taksi sentään saattaa kestää alkeellisen pst-ohjuksen tai pidemmiltä matkoilta jopa vaunukanuunan osuman, ja kun maasto on avointa, kaverina tuleva Merkava voi töräyttää vastapalloon 120-millisellä. Aavikkomaastossa tankkialustan koko ei niin haittaa, ja liikkuvuuskin pysyy hyvänä (tiedän, yleistän, aavikollakin on kaikenlaista maastoa).

Toinen suuri tarve on sitten tuossa palestiinalaisten kurkuttamisessa, asutuskeskuksissa sinkoja ja IED:tä vastaan raskaasta panssaroinnista onkin iloa.

Mutta perinteikkäämmässä sodassa näillä lakeuksilla tommoinen pienempi, kevyempi ja halvempi IFV voi vielä olla ihan soiva peli. Lyhyemmiltä etäisyyksiltä on aika sama, miten paljon panssaria on ympärillä - jos huonossa paikkaa työntää kärsän esille niin se ammutaan joka tapauksessa vaunukanuunalla pois. Eikä IED liene uhkana idän inhan kanssa otellessa.
 
Foorumi pursuaa ps-miehiä. Kertokaa, miten isot ja laajat liikkeet voidaan hoitaa, kun otatte huomioon it:n, tykistön, tukevien osien mahdollisuudet? Kyllä siinä aivot valaistuu, kun näitä alkaa niputtamaan ja miettii kuinka Varkaudesta - Kotkaan isketään ja murretaan eikä joudeta edes itkemään välillä.

Minusta tuntuu nyt vahvasti siltä että sinä itse olet se ainut henkilö kuka täällä on messunnut mistään Suomen toisesta laidasta toiseen laitaan työntyvistä panssarikiiloista...

Toisekseen aihealue on sellainen että asiaa vähääkään tarkemmin kommentoimaan tarvittaisiin ps-aselajin kantahenkilökuntaa, heillä realististen pataljoona/tst-osasto tason siirtymistä kuumassa vaiheessa lienee jo joku ihan faktaan pohjautuva käsitys ...
Itse veikkaan että ns.maahyökkäyksen alettua kotimaiset ps-joukot majailevat jossain 6-7 teiden välisessä maastossa josta kohtuu pienellä liikkeellä kyetään iskemään jomman kumman tien suunnassa etenevän vihollisen kimppuun.
 
Panssarijoukkojen it-järjestelyt eivät ole sen kummoisempi kuin muidenkaan joukkojen. Pitäis toki olla. Jos vihollisen ilmatoiminta on sellaista, ettei tiellä voi liikkua panssarivaunulla, niin ei sielä liikuta millään muullakaan. Silloin on meidän sotiminen lyhyttä ja liike enempi taaksepäin.
Joukon keskittäminen vaatii toki enemmän kuljetuskapasiteettia kuin hirvi-prikaatin, mutta kyllä otto-lavetteja löytyy, kun pilliin puhalletaan.

Isot operaatiot ovat taas liian isoja kysymyksiä jotta osaisin vastata Baikalin kysymykseen. Mutta onhan meillä tarvittavia joukkoja yhteistyöhön. Toki osa kalustosta on vanhaa, niin meillä aina ollut. Sillä tehdään se mikä voidaan.
PS. Baikal, sulla tuo rynnäkkömatka sen kun kasvaa:eek:, kiva että uskoa meihin löytyy, mutta nolottaa jo vähän kun noin kehut.:oops:
 
Todennäköisesti vihollisen kärki ei ole heti ensimäisen aukean takana.
Ei edes tarvitse olla. Vähäisempikin porukka tuottaa ohjuksilla tappioita kevyesti panssaroiduille ajoneuvoille. Siksi panssarit yli ensimmäisenä.

Kuljetus ja rynnäkkövaunujen ei kannata lähteä samalla hetkellä liikkeelle panssareiden kanssa. Muutoin ne ovat kaikki alkuun kilometrin tai useamman päässä aukean vastakkaisesta reunasta.

Mistä lähtien uhkaavien maalien vähyys on vaikeuttanut ohjusmiesten toimintaa?

Tuo lihavoitu kohta kertoo kuinka turhaa tämä jauhaminen on, tilanne ei ole kovin realistinen että vaunut joutuisivat hyökkäämään jotain useiden km pituista suorakaiden ränniä pitkin valmisteltua puolustusta vastaan. Käytännössä maasto on huomattavasti rikkonaisempaa ja tarjoaa useampia reittejä tavoitteeseen. Ajattelet tätä asiaa nyt ihan liian lineaarisesti, ikään kuin joukot ajaisi moottoritiellä kaiteiden välissä samaa kaistaa vastakkain ja aina toinen on pysähtynyt&valmistautunut törmäykseen.

Ohjusampujat saavat silloin tilaisuuden poimia kuljetus-/rynnäkkövaunut panssarien takaa.

Kuljetus- ja rynnäkkövaunut eivät todellakaan ole ohjusmiesten maaliluettelon kärjessä, T:Ohjusmies...
 
Lähinnä osoitettu muiden kuin ps-aselajin miehille: Kovin on hämärä tuo iso kuva, kun täällä joudutaan selittämään jo mitä eroa on näytöksellä ja oikealla toiminnalla. :D

Sitä vaan ihmettelen että mistä tälläinen käsitys on tullut että MEKTSTOS yksinään tuolla vetelee pitkin poikin suomenniemeä, kun sen tehtäväna on tukea isompaa organisaatiota ja toimia kuluvana palikkana jotta isompi organisaatio pääsee antamaan isän kädestä.
 
No, en nyt viitsi määräänsä enempää ryhtyä arvioimaan aihealuetta, jota tunnen kovin vähän. Jos nyt voisin tiivistää jotenkin, niin:

käyttötapa voi olla sukua suurvaltojen käyttötavoille, mutta ei veli, korkeintaan serkku

panssaritykistön asiallinen puuttuminen rajoittaa väkisin suurisuuntaisia liikkeitä

ilmatorjunta on järjestettävä yhteistoimintametodein, rajaa liikettä

liikkeenedistämiseen liittyvä kalusto on jos ei vaatimatonta, niin ainakin melkein vaatimatonta

plussina:

monet asiat, jotka eivät liity sitten kalustoon mitenkään.
 
MP kääntyy tiellä vielä vikkelämmin ympäri, sen kevyen kärkipartion tehtävänä on toimia tiedustelevan joukkueen tuntosarvina jolloin pienikin nopeuden/ketteryyden lisäys on iso plussa.

PsTiedJ. monissa tehtävissä pelkkä kk-aseitus ei riitä kun tavoitteena hakea/pitää yllä kosketus viholliseen, vastaan osuu melko isolla tod.näk. jossain vaiheessa vihollisen tiedusteluvaunuja.

Totta, mutta siirretäänkö mönkkäriketjuun?
 
Panssarit kärkeen juu, mutta Puolustusvoimien seuraava sota ei ole hyökkäyssota. Takaperin taistellessa hyökkäyksellisen joukon käyttötapa ja suorituskyky asettuu ihan toiseen valoon. Ei "Kaakon kouhaukseen", jossa tyhjässä taistelutilassa puskeva panssarikiila lanaa edestään puolustuksessa värjötteleviä vih panssaridivisioonia, vaan johonkin staattisemmin ja kaikilla taistelulajeilla taistelevien joukkojen orkestroiduun kokonaisuuteen.

Totta kai, kaikki suunnitelmat ovat vihtori matti heti kun kuulat alkavat hiihtää, mutta itse näen panssaroidun suorituskyvyn nykyisessäkin viitekehyksessä vahvana resurssina.
 
Ei, kts ystävällisesti Pstsian kommentti asiasta.
Ok. Hyvä on varsin subjektiivinen käsite.

T-72 vaunuthan olisivat olleet vapaina modaukseen mutta jos samalla hinnalla saa useamman AMV:n.
 
Pitäisikö Suomen hankkia 100-200 jalkaväen suorasuuntaustulitukivaunuja kaliiberissa 125 mm? Tehtävänä olisi tukea jalkaväkeä etenkin kaupunkitaisteluissa sohlottamalla suorasuuntaustykillä jalkaväen antamiin koordinaatteihin. Jotain 50 kpl pääkaupungin puolustajien tukena voisi olla kova sana.
 
Back
Top