Panssarivaunut

Hyvin näyttää rautalaatikot hajoilevan puolin ja toisin, riippumatta valmistajasta. Minkäänlaiseen ratkaisun tapaiseenkaan ei ole kumpikaan yltänyt. Pienin vahvuuksin piperrellään ja se onkin ainoa syy, miksei tappioita tule enempää.
Se on sellaista kun käydään ensimmäistä maailmansotaa droneilla varustettuna. Taitaa molemmilla tuo aselajien välinen yhteistyö olla aika nimellistä.
 
Jos ja kun tulevaisuuden sodissa, ja tässä nykyisessä, on ukkoja vähän joka puskassa drooneja ohjaamassa niin eipä ne hienot länsimaalaiset taktiikat poista droneuhkaa. Kuten olen sanonut; on kehitettävä "kyvykkyyksiä" joilla droneja voi ampua alas kuin savikiekkoja erittäin suurella osumaprosentilla. Ilman tätä kykyä nykytankit voi ajaa museoon sanon minä.

Lisätään vielä että huomenna niitä ohjaa tekoäly eli tarvi olla aina niitä ukkojakaan joka puskassa.
 
Heitetään ihan oma mutu-täky keskusteluun. Nyt kun puolustusbudjetti nousee, niin mitäs jos Suomen 2A4:t lähetettäisiin Puolaan modernisoitavaksi (sovelletun) 2PL-standardin mukaiseksi? Vaunut voisi laittaa suoraan samalle liukuhihnalle, kun Puola saa omansa valmiiksi. Todennäköisesti puolalaisten prosessi on hioutunut omien vaunujen kanssa, saataisiin hyvää yhteistyötä itäisen Euroopan vahvan lukon kanssa ja Suomen panssariase olisi kokonaisuudessaan erittäin kilpailukykyinen 2030-luvulle asti, ennen kun uusia malleja alkaisi olla oikeasti saatavilla. Mitä ajatuksia(saa myös tyrmätä, tämä on maallikon pohdintaa)?
 
Heitetään ihan oma mutu-täky keskusteluun. Nyt kun puolustusbudjetti nousee, niin mitäs jos Suomen 2A4:t lähetettäisiin Puolaan modernisoitavaksi (sovelletun) 2PL-standardin mukaiseksi? Vaunut voisi laittaa suoraan samalle liukuhihnalle, kun Puola saa omansa valmiiksi. Todennäköisesti puolalaisten prosessi on hioutunut omien vaunujen kanssa, saataisiin hyvää yhteistyötä itäisen Euroopan vahvan lukon kanssa ja Suomen panssariase olisi kokonaisuudessaan erittäin kilpailukykyinen 2030-luvulle asti, ennen kun uusia malleja alkaisi olla oikeasti saatavilla. Mitä ajatuksia(saa myös tyrmätä, tämä on maallikon pohdintaa)?
Tuosta konseptista puuttuu joku aktiivinen puolustusjärjestelmä droneja vastaan.
 
Heitetään ihan oma mutu-täky keskusteluun. Nyt kun puolustusbudjetti nousee, niin mitäs jos Suomen 2A4:t lähetettäisiin Puolaan modernisoitavaksi (sovelletun) 2PL-standardin mukaiseksi? Vaunut voisi laittaa suoraan samalle liukuhihnalle, kun Puola saa omansa valmiiksi. Todennäköisesti puolalaisten prosessi on hioutunut omien vaunujen kanssa, saataisiin hyvää yhteistyötä itäisen Euroopan vahvan lukon kanssa ja Suomen panssariase olisi kokonaisuudessaan erittäin kilpailukykyinen 2030-luvulle asti, ennen kun uusia malleja alkaisi olla oikeasti saatavilla. Mitä ajatuksia(saa myös tyrmätä, tämä on maallikon pohdintaa)?
En nyt tunne tuota modausta, mutta kun A4 fleetti on modifioinnin lisäksi vahvan peruskorjauksen tarpeessa, voisi tuo olla kustannustehokas tapa modata vaunut.
Puolassa työ on halvempaa kuin saksassa.

Joku ammattimies voi sitten kertoa mitä perusasioiden lisäksi pitäisi muuttaa ja mikä tuossa polakkien 2PL mallissa on sellaista jota ei haluta.
 
Heitetään ihan oma mutu-täky keskusteluun. Nyt kun puolustusbudjetti nousee, niin mitäs jos Suomen 2A4:t lähetettäisiin Puolaan modernisoitavaksi (sovelletun) 2PL-standardin mukaiseksi? Vaunut voisi laittaa suoraan samalle liukuhihnalle, kun Puola saa omansa valmiiksi. Todennäköisesti puolalaisten prosessi on hioutunut omien vaunujen kanssa, saataisiin hyvää yhteistyötä itäisen Euroopan vahvan lukon kanssa ja Suomen panssariase olisi kokonaisuudessaan erittäin kilpailukykyinen 2030-luvulle asti, ennen kun uusia malleja alkaisi olla oikeasti saatavilla. Mitä ajatuksia(saa myös tyrmätä, tämä on maallikon pohdintaa)?
En nyt tunne tuota modausta, mutta kun A4 fleetti on modifioinnin lisäksi vahvan peruskorjauksen tarpeessa, voisi tuo olla kustannustehokas tapa modata vaunut.
Puolassa työ on halvempaa kuin saksassa.

Joku ammattimies voi sitten kertoa mitä perusasioiden lisäksi pitäisi muuttaa ja mikä tuossa polakkien 2PL mallissa on sellaista jota ei haluta.

Entäpä jos tehtäisiin kotimaassa? Jos Puola voi päivittää vanhoja vaunuja tai Espanja ja Ruotsi voivat rakentaa uusia vaunuja, niin kaipa se täälläkin onnistuisi?

Plussapuolella ratkaisussa olisi työllisyysvaikutukset tämän ennätystyöttömyyden tilassa, huoltovarmuuden parantuminen (välineet, osaaminen, henkilöstö) sekä mahdollisuus speksata just sellainen konfiguraatio vaunusta kuin meikäläisiin tarpeisiin ja olosuhteisiin parhaiten sopii.
 
Entäpä jos tehtäisiin kotimaassa? Jos Puola voi päivittää vanhoja vaunuja tai Espanja ja Ruotsi voivat rakentaa uusia vaunuja, niin kaipa se täälläkin onnistuisi?

Plussapuolella ratkaisussa olisi työllisyysvaikutukset tämän ennätystyöttömyyden tilassa, huoltovarmuuden parantuminen (välineet, osaaminen, henkilöstö) sekä mahdollisuus speksata just sellainen konfiguraatio vaunusta kuin meikäläisiin tarpeisiin ja olosuhteisiin parhaiten sopii.
Periaatteessa mahdollista, mutta veikkaan, että hinta pomppaa reilusti.
Onko meillä yhtään organisaatiota joka olisi tehnyt tällaista?
Löytyykö meiltä osaajia tällaiseen, tarkoitan sekä johtoa, että niitä tekijöitä?

En kiellä positiivisia vaikutuksia jotka mainitsit, poislukien tuo haluttu konfiguraatio. Rahaa vastaan sekä puolalaiset että saksalaiset tekevät halutun konfiguraation. Meillähän ei ole juuri kotimaisia tuotteita tähän ja vaikka olisikin, saadaan nekin kyytiin. Päinvastoin, pidän todennäköisenä, että modifikaatio on nopeampi, halvempi ja suurella todennäköisyydellä laadullisesti parempi, jos sen tekee joku joka on tehnyt näitä ennenkin.
 
Periaatteessa mahdollista, mutta veikkaan, että hinta pomppaa reilusti.
Onko meillä yhtään organisaatiota joka olisi tehnyt tällaista?
Löytyykö meiltä osaajia tällaiseen, tarkoitan sekä johtoa, että niitä tekijöitä?

Oricopa? Millog? Patria?

Meillä on rakennettu uusia panssariajoneuvoja (Pasi, GTP, 6X6, AMV). Meillä on päivitetty vanhoja (BMP-2M ja kai myös T-55M). Meillä on huollettu Leopardeja.

Miksi sama ei toimisi tälläkin kertaa? Ulkomaisia kumppaneita toki tarvitaan, lähinnä vaunujen alkuperäistä valmistajaa plus mahdollisesti muitakin komponenttitoimittajia. Mutta työ itsessään voidaan tehdä Suomessa.

Hinnannousu on luultavasti maltillinen. Koottiinhan meillä Hornetitkin ja myöhemmin MLU-päivitettiin ne kotimaassa eikä ne nyt niin kalliiksi tulleet.
 
Analogiana HX:stä:

Teollinen yhteistyö lisää uusien hävittäjien hankintahintaa noin kymmenen prosenttia, toteaa Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) uunituore selvitys. Viraston mukaan lisähinta on kuitenkin investointi uskottavaan puolustukseen.


Luullakseni voimme maksaa 10 prosenttia ekstraa. Työllisyysvaikutukset ja huoltovarmuuden parantuminen ovat sen arvoista.
 
Oricopa? Millog? Patria?

Meillä on rakennettu uusia panssariajoneuvoja (Pasi, GTP, 6X6, AMV). Meillä on päivitetty vanhoja (BMP-2M ja kai myös T-55M). Meillä on huollettu Leopardeja.

Miksi sama ei toimisi tälläkin kertaa? Ulkomaisia kumppaneita toki tarvitaan, lähinnä vaunujen alkuperäistä valmistajaa plus mahdollisesti muitakin komponenttitoimittajia. Mutta työ itsessään voidaan tehdä Suomessa.

Hinnannousu on luultavasti maltillinen. Koottiinhan meillä Hornetitkin ja myöhemmin MLU-päivitettiin ne kotimaassa eikä ne nyt niin kalliiksi tulleet.
En ole kanssasi samaa mieltä maltillisesta hinannoususta, mutta en ole osaaja tässä kysymyksessä, mutta tässä https://www.spondeo.fi/toiminta-puolassa tuotannon palkaksi kerrotaan noin 1000€, arvaan, että puolassa sivukulut ovat maltillisemmat kuin suomessa, joten erotus on vieläkin isompi.


Patria lienee täystyöllistetty kevyempien vaunujen kanssa, eikä heillä ole mitään kokemusta taisteluvaunuista.
Famos ensimmäinen telavaunu jota hedes edes protoillaan.

MilLog on toki huoltanut Leopardeja, mutta onko kapasiteettia tai osaamista tällaiseen projektiin, en tiedä.

Oricopa on osa Millog konsernia. Käsittääkseni heidän kokemuksensa on pyöräajoneuvoissa. Kapasiteetista ei mitään tietoa.

En tiedä kuka päivitti BMP-2:n ja T55:sen, mutta T55:n päivittäjää älkää nyt ihmeessä ottako mukaan mihinkään muuhun hänen tervassa ja höyhenissä pyörittämiseen. Terveisin sitä unohtunutta lämmityslaitetta kaivannut panssarimies.
 
Eikös Patria tehnyt sekä Leo 2 A4-rungoista silta- että pioneerivaunut (siis jälkimmäiset ovat vissiin ne miina-piikkiauravaunut, joista ukrainalaiset ajoivat useimmat yhteen läjään). Niiden runkoja ainakin koneistettiin /hitsattiin Suomessa, jossakin isoja kappaleita valmistavassa konepajassa ja pienempiä osia normaalista alihankinnasta.

Edit. Bmp:t päivitti näemmä Conlog, ohessa linkki yle-uutiseen
 
Viimeksi muokattu:
En ole kanssasi samaa mieltä maltillisesta hinannoususta, mutta en ole osaaja tässä kysymyksessä, mutta tässä https://www.spondeo.fi/toiminta-puolassa tuotannon palkaksi kerrotaan noin 1000€, arvaan, että puolassa sivukulut ovat maltillisemmat kuin suomessa, joten erotus on vieläkin isompi.

Pitää huomioida, että Puolassa (tai vaikkapa Suomessa) tehtävä työ muodostaa vain murto-osan modernisoinnin kustannuksista. Se on edelleen saksalainen insinööri ja saksalainen teollisuustyöntekijä, jotka suunnittelevat ja valmistavat Leopardin moottorin, vaihteiston, lämpötähtäimen, ammunnanhallintajärjestelmän ja pääaseen, telapyörät ja komposiittipanssarilevyt. Puolalainen purkaa osat rungosta, hiekkapuhaltaa ja maalaa rungon uusiksi ja kokoaa sitten uudet osat rungon ympärille. (Puolan tapauksessa voi olla, että modernisointiin laitetaan osin kotimaista komponenttia, mutta haluaako joku puolalaista panssarointia tai puolalaista elektroniikkaa vaunuunsa? Minä en.)

Hyvää lähdettä ei löytynyt, mutta nopeasti löytämäni arviot viittasivat siihen suuntaan, että taistelupanssarivaunun kokoonpano vaatisi tuhansista jopa 10 000 työtuntiin. (Tämä on melko uskottava luku, koska vaativammasta hävittäjälentokoneen rakentamisesta on numeroita ja esim. F-16:n kohdalla ne vaihtelevat 29-45 tuhannen miestyötunnin välillä riippuen koneversiosta. Vastaavasti F-35A:n rakentaminen kestää n. 40 000 työtuntia.)

Jos purkaminen vaatisi saman verran kuin kokoaminen, niin vaunun uudelleenrakentaminen kestäisi yhteensä kenties jopa 20 000 työtuntia. Siinä ei ole kovin merkittävää, maksaako panssarivaunuasentajan työtunti sivukuluineen Puolassa 30€, Suomessa 50€ tai Saksassa 70€. Se on kokonaiskustannuksesta varsin maltillinen siivu, kun vaunun täydellinen kunnostus ja modernisaatio heiluu hyvin karkeasti ehkä 10 miljoonan hujakoilla - ehkä ali, ehkä yli, riippuen modernisoinnin kattavuudesta (esim. vaihdetaanko pääasetta ja panssarointia sekä lisätään RWS, APS ja droonitorjuntaa vai mennäänkö minimitasolla) ja modernisoinnin toimittajasta sekä modernisoitavien vaunujen määrästä.

Varmasti kotimaassa tekemisessä on tietty oppimiskäyrä, ensimmäisten modernisoitavien vaunujen kanssa homma on varmasti enemmän tuhraamista kuin viimeisten, vaikka olisi valmistajan korjausohjeet käytössä. Samoin investointeja luultavasti tarvitaan henkilöstöön, koulutukseen, työtiloihin ja erikoistyökaluihin. Positiivisena puolena on työllisyysvaikutukset ja huoltovarmuuden paraneminen. (Esim. vaunujen tekniikan kanssa puljannutta henkilöstöä tulisi paljon lisää, kun modernisointia varten rekryttäisiin uutta työvoimaa - tällä hetkellä voisi olla aika kusinen tilanne, jos rauhan ajan tarpeisiin optimoitu huoltojärjestelmä pitäisi yhtäkkiä laittaa huoltamaan ja korjaamaan taisteluvaurioituneita ja käytössä kuluneita vaunuja... Kenellä niihin on osaamista pl. harvat PV:n ammattisotilaat ja harvat teollisuuden asentajat?)

Patria lienee täystyöllistetty kevyempien vaunujen kanssa, eikä heillä ole mitään kokemusta taisteluvaunuista.
Famos ensimmäinen telavaunu jota hedes edes protoillaan.

MilLog on toki huoltanut Leopardeja, mutta onko kapasiteettia tai osaamista tällaiseen projektiin, en tiedä.

Oricopa on osa Millog konsernia. Käsittääkseni heidän kokemuksensa on pyöräajoneuvoissa. Kapasiteetista ei mitään tietoa.

En tiedä kuka päivitti BMP-2:n ja T55:sen, mutta T55:n päivittäjää älkää nyt ihmeessä ottako mukaan mihinkään muuhun hänen tervassa ja höyhenissä pyörittämiseen. Terveisin sitä unohtunutta lämmityslaitetta kaivannut panssarimies.

Conlog oli näköjään se BMP-2:n päivittäjä, Oricopa oli myös mukana tarjouskilpailussa, mutta diili meni Conlogille.


Ja mitä T-55M:ään tulee, niin voit syyttää esimiehiäsi puolustusvoimissa. He sen päivityksen ovat speksanneet, ei teollisuus.
 
Ja mitä T-55M:ään tulee, niin voit syyttää esimiehiäsi puolustusvoimissa. He sen päivityksen ovat speksanneet, ei teollisuus.
Kyllähän T-55M päivitys piti olla paljon laajempi, mutta kuten aina koskaan ei ole rahaa riittävästi tehdä asioita loppuun.

Enkä usko, että niin on myöskään tulevaisuudessa vaikka rahaa pitäisi olla enemmän käytössä.
 
Yllättäen meillä Suomessa on hyvää osaamista telaketjuin (tai kumiketjut) toteutetusta voimansiirrosta. Hyvää tuotekehitystäkin. Yksiköt ovat vain pieniä eikä isoista tuotantomääristä ole kenelläkään kokemusta tai valmiutta.
 
Yllättäen meillä Suomessa on hyvää osaamista telaketjuin (tai kumiketjut) toteutetusta voimansiirrosta. Hyvää tuotekehitystäkin. Yksiköt ovat vain pieniä eikä isoista tuotantomääristä ole kenelläkään kokemusta tai valmiutta.
Toivottavasti tämä nyt muuttuu ja saadaan kunnon tuotantomäärät.
 
Back
Top