Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
On tuota joskus tutkittu. Projektille kävi samoin kuin T-72:sen modernisoinnille, eli loppui siihen kun uusi (käytetty) kalusto tuli halvemmaksi kuin vanhan modernisointi.
Edellisellä kerralla Leo2A6-hankinta ja 2 M€ kappaleelta katkaisi hankkeen. Seuraavalla kierroksella verrokkina onkin sitten uusi vaunu, jolloin tilanne tietysti muuttuu olennaisesti. 15 M€ kappaleelta voi ollakin edullinen MLU.On tuota joskus tutkittu. Projektille kävi samoin kuin T-72:sen modernisoinnille, eli loppui siihen kun uusi (käytetty) kalusto tuli halvemmaksi kuin vanhan modernisointi.
Juu, jos kymmenen vuotta sitten maat oikeasti päätti hankkiutua eroon panssarivaunuista, niin tällä hetkellä markkinatilanne on mennyt toiseen äärilaitaan ja hinnat sen mukaan.Edellisellä kerralla Leo2A6-hankinta ja 2 M€ kappaleelta katkaisi hankkeen. Seuraavalla kierroksella verrokkina onkin sitten uusi vaunu, jolloin tilanne tietysti muuttuu olennaisesti. 15 M€ kappaleelta voi ollakin edullinen MLU.
Tarkan harkinnan paikkahan tuossa on. Ja lopputulema voi olla vaikka A6:n MLU ja rinnalle x-määrä uutta.Juu, jos kymmenen vuotta sitten maat oikeasti päätti hankkiutua eroon panssarivaunuista, niin tällä hetkellä markkinatilanne on mennyt toiseen äärilaitaan ja hinnat sen mukaan.
Mutta jos modernisointi tehtäisiin joskus ensi vuosikymmenen puolivälissä/loppupuolella niin siinä kohtaa alkaa markkinoilla olla myös uuden sukupolven vaunuja, mikä muuttaa tilannetta. Voi olla, että modernisoimalla ei saakaan enää modernia vaunua, vaan se onkin vaan tekohengitystä Leo-lautalle joka olisi siinä kohtaa jo yli puoli vuosisataa vanhaa. Eli oltaisiin samassa tilanteessa kuin nykyisellään Venäjä taistellessaan modernisoimattomilla/kevyesti päivitetyillä T-62:lla tai T-72:lla.
Juu, jos kymmenen vuotta sitten maat oikeasti päätti hankkiutua eroon panssarivaunuista, niin tällä hetkellä markkinatilanne on mennyt toiseen äärilaitaan ja hinnat sen mukaan.
Mutta jos modernisointi tehtäisiin joskus ensi vuosikymmenen puolivälissä/loppupuolella niin siinä kohtaa alkaa markkinoilla olla myös uuden sukupolven vaunuja, mikä muuttaa tilannetta. Voi olla, että modernisoimalla ei saakaan enää modernia vaunua, vaan se onkin vaan tekohengitystä Leo-lautalle joka olisi siinä kohtaa jo yli puoli vuosisataa vanhaa. Eli oltaisiin samassa tilanteessa kuin nykyisellään Venäjä taistellessaan modernisoimattomilla/kevyesti päivitetyillä T-62:lla tai T-72:lla.
Tarkan harkinnan paikkahan tuossa on. Ja lopputulema voi olla vaikka A6:n MLU ja rinnalle x-määrä uutta.
Kun uutta Leopardia pukkaa jo nykytilauksilla linjoilta vielä 30-luvun puolella, niin perusratkaisu tulee palvelemaan vielä ainakin 2050-luvulla. Mikäli sotateknologia ei täysin mullistu.
Onko Venäjällä muuta mahdollisuutta, kuin yrittää jatkossakin massan ja raa'an voiman turvin omista tappioista piittaamatta? Sikäläinen teknologia on pahasti takamatkalla eikä eron umpeen kuromiseen ole minkäänlaisia mahdollisuuksia. Kiina voisi tietysti muuttaa asetelmaa, mutta onko vastustajana oikeastaan silloin enää Venäjä?Ei vastaväitteitä, mutta uskoisin paljon riippuvan myös uhkakuvan kehityksestä. Jos vihollinen on riittävän takaperoinen, niin tietyn rajan jälkeen uusimpaan ja parhaimpaan (kalleimpaan) panostamiselle ei enää saa järkevää vastinetta. Silloiset Abramsit pärjäsivät niin hyvin Persianlahden sodassa, että lopputulos tuskin merkittävästi muuttuisi, vaikka teleporttaisimme uusimmat vaunumallit vuoteen 1991. Mutta kustannukset kyllä kasvaisivat...
Toki tämä on toiveajattelua, että venäläinen jatkaisi asevoimansa kehittämistä pimppaamalla vanhoja, Ukrainan aroilta evakuoituja vaununraatoja. Mutta viisi vuotta sitten kaikki olisivat nauraneet, minäkin, jos joku olisi väittänyt Venäjän hyökkäävän Euroopassa T-54:t etulinjassa vuonna 2025...
Reaalisesti ajatellen, jos Karjalan prikaati ja kaksi mekanisoitua tst-osastoa saadaan täysin tarpeen ja suunnitellun joukon kokoonpanon mukaisesti varustettua modernilla/modernisoidulla panssarikalustolla, niin siinä on iso raha kiinni.Onko Venäjällä muuta mahdollisuutta, kuin yrittää jatkossakin massan ja raa'an voiman turvin omista tappioista piittaamatta? Sikäläinen teknologia on pahasti takamatkalla eikä eron umpeen kuromiseen ole minkäänlaisia mahdollisuuksia. Kiina voisi tietysti muuttaa asetelmaa, mutta onko vastustajana oikeastaan silloin enää Venäjä?
Tst-vaunujen MLU on joka tapauksessa niitä hommia, joissa tarpeeksi hyvä voi riittää, eikä välttämättä ole tarpeen hankkia sitä parasta kuviteltavissa olevaa. Määrääkin tarvitaan ja iso raha, jolla saadaan suorituskykyyn viimeiset prosentit tuottaa todennäköisesti toisaalla enemmän jerkkua kokonaisuuteen.
Itse en lähde siitä, että 25 vuotta sitten kustannuspaineissa ja silloisen kalustotilanteen pohjalta luotu monella tapaa ongelmallinenkin sa-kokoonpano olisi juuri se oikea myös NATO-Suomelle 2030/40-luvuilla.Reaalisesti ajatellen, jos Karjalan prikaati ja kaksi mekanisoitua tst-osastoa saadaan täysin tarpeen ja suunnitellun joukon kokoonpanon mukaisesti varustettua modernilla/modernisoidulla panssarikalustolla, niin siinä on iso raha kiinni.
Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan eri kokoonpanojen osalta.Reaalisesti ajatellen, jos Karjalan prikaati ja kaksi mekanisoitua tst-osastoa saadaan täysin tarpeen ja suunnitellun joukon kokoonpanon mukaisesti varustettua modernilla/modernisoidulla panssarikalustolla, niin siinä on iso raha kiinni.