Panssarivaunut

Foorumin panssariguru @CV9030FIN muistaakseni mainitsi joskus, että aivan tuore puu on paras tukki, koska se on sitkeä. Nuo pitkään vaunujen mukana kulkevat kuivuvat ja sen vuoksi katkeilevat helpommin.
 
En ole puhunut puristuslujuudesta. Tukin on oltava tarpeeksi kestävä, että se pysyy suunnilleen tukin muotoisena siellä teleketjustossa. Sen tehtävä on nostaa tankkia joka on juuttunut pohjastaan kiinni ja siinä ei auta, jos siinä on jokin maton kappale joka mukautuu tankin pohjan myötäiseksi.
Tuo nostaminen oli varmaan se mikä mulla puuttui ajatuksista kokonaan.
 
Tuo nostaminen oli varmaan se mikä mulla puuttui ajatuksista kokonaan.

Joo, siinä on useampi asia mitä pitää ajatella, jotta tuon tukin toiminta selkeytyy. Itse olen jollakin tavalla hahmottanut asian, mutta koetappa selittää toiminta jollekin toiselle.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Esim minulle oli uusi asia että se tukki sidotaan teloihin kiinni. Olin kuvitellut että tukki vain pannan telojen eteen ja sitten tankki ajaa sen yli.
 
Esim minulle oli uusi asia että se tukki sidotaan teloihin kiinni. Olin kuvitellut että tukki vain pannan telojen eteen ja sitten tankki ajaa sen yli.

Noinkin voi toki tehdä, mutta saamani käsitykseni mukaan tankki ei ole vaarassa juutua, jos tukkia ei tarvitse sitoa kiinni (eli tankki pääsee kiipeämään siihen tukin päälle) ja/tai hommasta selviää vain yhdellä irto tukilla. Paitsi ehkä silloin kun olet älynnyt pysätyä ennen sitä pehmeää kohtaa ja ruvennut valmistelemaan tiepohjaa ylitystä varten.

Mutta tässä on muuten video, jossa on hyvä esimerkki 1:10 kohdalla. Kuvitelkaa tuossa, että menet laittamaan tukin teloihin tankin etupuolelle. Irtonaisena se ei merkitse mitään, mutta jos se kiinnitetään niin telojen pito lisääntyy valtavasti.

 
Ja uskoisin tämän videon olevan hyvä esimerkki miksi se tukki ei välttämättä ole niin hyödyllinen:

Se tukki kun on päästävä asettamaan paikalleen.
 
Minulla on kokemusta tukin tai paremminkin noin 2m propsin käytöstä. Nuorempana suopeltoa kyntäissä traktorin viilunpohjassa oleva pyörä joskus upposi suohon, jolloin siihen etupuolelle kiinitettiin propsi ketjulla ja varovasti tasauspyörästönlukkoa apuna käyttäen ajettiin eteenpäin jolloin traktori nousi takaisin nurmelle, joskus joutui tekemään usemman kerran ennenkuin oltiin "kuivilla", joskus traktorin nokka oli taivaita kohti. Tämä siis ennen neliveto traktoreita.
 

30970

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100v suomalaisten panssarivaunujoukkojen koulutuksen aloittamisesta.
Tätä satavuotista taivalta juhlitaan Parolannummella Hämeen Panssaripataljoonan perinnepäivän merkeissä 12.7.2019.
Tilaisuus on kaikille avoin ja toivotamme kaikki kiinnostuneet lämpimästi tervetulleiksi juhlimaan merkkipäivää!

Perinnepäivän yhteydessä vietetään myös Hämeen Panssaripataljoona 2/19 alokkaiden Läheistenpäivää.
Vuosipäivän ohjelma:
klo 13.00-14.00
Katselmus ja ohimarssi, seppeleen lasku ja kenttähartaus Lippukentällä

klo 14.15-16.30
Kalustoesittely Panssariprikaatin esikunnan parkkipaikalla.


Näytteillä on laaja otanta Panssarimuseon kalustoa:

Renault FT-17
T-72M1
BMP-1PS
T-55M
PT-76
BTR-50PK
T-54
ZSU-57
Comet
T-34-85
Kubelwagen
Sturmgeschütz 40
T-34
T-26
Vickers

klo 14.15-14.45
Toimintanäytös ns vanhan lentokentän alueella

klo 15.00-16.00
Konsertti


Konsertti on 2/19 alokkaiden perinteinen tulokonsertti, joka joka on kaikille avoin.

Alueella on Hämeenlinnan Sotilaskotiyhdistyksen sotilaskotiauto, josta on mahdollista ostaa kahvia, munkkeja ja virvokkeita.
Hernekeittoaterioita vieraille tarjoilee varuskuntaravintola Ruben hintaan 5e/ annos.

Tilaisuus päättyy klo 16.30 mennessä.

Tervetuloa!
 
Minulla on kokemusta tukin tai paremminkin noin 2m propsin käytöstä. Nuorempana suopeltoa kyntäissä traktorin viilunpohjassa oleva pyörä joskus upposi suohon, jolloin siihen etupuolelle kiinitettiin propsi ketjulla ja varovasti tasauspyörästönlukkoa apuna käyttäen ajettiin eteenpäin jolloin traktori nousi takaisin nurmelle, joskus joutui tekemään usemman kerran ennenkuin oltiin "kuivilla", joskus traktorin nokka oli taivaita kohti. Tämä siis ennen neliveto traktoreita.
On niitä nelivetotraktoreitakin karikoitu...
 

Katso liite: 30970

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100v suomalaisten panssarivaunujoukkojen koulutuksen aloittamisesta.
Tätä satavuotista taivalta juhlitaan Parolannummella Hämeen Panssaripataljoonan perinnepäivän merkeissä 12.7.2019.
Tilaisuus on kaikille avoin ja toivotamme kaikki kiinnostuneet lämpimästi tervetulleiksi juhlimaan merkkipäivää!

Perinnepäivän yhteydessä vietetään myös Hämeen Panssaripataljoona 2/19 alokkaiden Läheistenpäivää.
Vuosipäivän ohjelma:
klo 13.00-14.00
Katselmus ja ohimarssi, seppeleen lasku ja kenttähartaus Lippukentällä

klo 14.15-16.30
Kalustoesittely Panssariprikaatin esikunnan parkkipaikalla.


Näytteillä on laaja otanta Panssarimuseon kalustoa:

Renault FT-17
T-72M1
BMP-1PS
T-55M
PT-76
BTR-50PK
T-54
ZSU-57
Comet
T-34-85
Kubelwagen
Sturmgeschütz 40
T-34
T-26
Vickers

klo 14.15-14.45
Toimintanäytös ns vanhan lentokentän alueella

klo 15.00-16.00
Konsertti


Konsertti on 2/19 alokkaiden perinteinen tulokonsertti, joka joka on kaikille avoin.

Alueella on Hämeenlinnan Sotilaskotiyhdistyksen sotilaskotiauto, josta on mahdollista ostaa kahvia, munkkeja ja virvokkeita.
Hernekeittoaterioita vieraille tarjoilee varuskuntaravintola Ruben hintaan 5e/ annos.

Tilaisuus päättyy klo 16.30 mennessä.

Tervetuloa!
Tuonne menemme. Kiitos linkistä.
 
Eikös tuolle löydy mitään selittävää tekstiä?
Ranskalainen viritys. EBRC Jaguar, pitäisi saapua palvelukseen ensi vuonna.

The vehicle is built with STANAG 4569 Level 4 armor protection, giving it defense against 14.5×114mmarmor-piercing rounds, 155mm artillery shell splinters, and 10 kg (22 lb) mine blasts.[5] Electronic defenses include the Thales Group Barage active jamming device to counter IEDs, two sets of Antares missile warning alert systems, a TDA Armements active blocking system, and a roof-mounted Metravib Pilar V gunfire locator.[1]

The Jaguar's primary weapon, mounted in a two-man turret, is the CTA International CT40 cannon firing 40mm case telescoped ammunition with a rate of fire of 200 rounds per minute and a maximum range of 1,500 meters.[5] Two MMP anti-tank guided missilesare fitted to the turret launcher with two reloads stored inside.[1] It also carries a 7.62mm remote controlled machine gun mounted on top of the turret and eight smoke grenades. The Jaguar can lift its cannon 45° up, allowing it to fire on aerial targets

https://en.m.wikipedia.org/wiki/EBRC_Jaguar
 
Tässä härpäleessä on niin paljon kaikkea sensooria sivulla ja päällä, että kun tuota päin mätkäisee vaikka sergeillä lippaan, niin pimeys valtaa komentaja monitorit... Mitenkään herkkiä noi oikeasti on rikkoutumaan?
Raskaan spagetinkeittimen ajokaihdinten ohella en tunne panssarijärjestelmien taistelunkestävyyttä. Ehkä joku veljistä @pstsika @veeteetee @CV9030FIN @miheikki tai @kertakenttään tms osaisi kertoa mielipiteensä tuollaisesta sensori/nivelhelvetistä taistelukentällä
 
Back
Top