Panssaroidut kevyet pyöräajoneuvot

RPG83

Soome Majori
Onko näillä mitään virkaa muussa kuin ulkomaan kuuhasteluissa tai aavikolla sotimisessa?

Ideana siis (edullinen) ryhmäkohtainen ajoneuvo, joka olisi paremmin suojattu kuin ottomaasturi, mutta reilusti halvempi kuin vaikka AMV. Miinuksena voisi mainita heikon kyvyn operoida ilman jonkinlaista tiepohjaa, ja rajoittuneen suojauksen.

Esim. jotain http://en.wikipedia.org/wiki/AMZ_Dzik kaltaista.
 
RPG83 kirjoitti:
Onko näillä mitään virkaa muussa kuin ulkomaan kuuhasteluissa tai aavikolla sotimisessa?

Ideana siis (edullinen) ryhmäkohtainen ajoneuvo, joka olisi paremmin suojattu kuin ottomaasturi, mutta reilusti halvempi kuin vaikka AMV. Miinuksena voisi mainita heikon kyvyn operoida ilman jonkinlaista tiepohjaa, ja rajoittuneen suojauksen.

Esim. jotain http://en.wikipedia.org/wiki/AMZ_Dzik kaltaista.

Tuossahan on teho/paino suhde aika helvetin hyvä 30hp/tonni. Paljon parempi kuin Pasi XA-185:ssä 17,48hp/tonni.
 
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
Onko näillä mitään virkaa muussa kuin ulkomaan kuuhasteluissa tai aavikolla sotimisessa?

Ideana siis (edullinen) ryhmäkohtainen ajoneuvo, joka olisi paremmin suojattu kuin ottomaasturi, mutta reilusti halvempi kuin vaikka AMV. Miinuksena voisi mainita heikon kyvyn operoida ilman jonkinlaista tiepohjaa, ja rajoittuneen suojauksen.

Esim. jotain http://en.wikipedia.org/wiki/AMZ_Dzik kaltaista.

Tuossahan on teho/paino suhde aika helvetin hyvä 30hp/tonni. Paljon parempi kuin Pasi XA-185:ssä 17,48hp/tonni.

Maavaraa lienee silti reippaasti vähemmän, ja se vaikeuttaa.
 
No jaa, mikähän noiden hinta lienee?
Hyvä idea sinällään, parempi useampi tuollaisia kuin kalliita muita tai panssaroimattomia muita.
 
http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=15494

600 ajoneuvoa about 100 miljoonalla US$, eli vajaa 170 000 $ per ajoneuvo. Vrt. AMV n. 1 350 000€.
 
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/row/fahd-240.htm

Unimogin tekniikkaan perustuva ajoneuvo. On jo toki vanha, mutta jos samanmoisen rakentelisi uudemmalle alustalle.
 
Pullosorsa kirjoitti:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/row/fahd-240.htm

Unimogin tekniikkaan perustuva ajoneuvo. On jo toki vanha, mutta jos samanmoisen rakentelisi uudemmalle alustalle.

Uuden rakenteluun kuluu kuitenkin aina rahaa.. parempi olisi löytää se jo markkinoilla olevista. Lisäksi toi Fahd alkaa vaikuttaa minun silmissäni jo vähän turhan suurelta vehkeeltä, massava on ja hintaakin ollee enemmän kuin vaikkapa tuolla linkkaamallani Puolalaisella, joka tosin taitaa olla hintaluokan alapäästä.
 
Wolf

http://www.israeli-weapons.com/weapons/vehicles/light_combat_vehicles/wolf/wolf.htm

In early 2005, the IDF placed the first USD14 million production order, with the RAFAEL Armament Development Authority as the overall prime contractor. The first production vehicles were completed in June 2005. This covered the supply of an initial batch of 30 units, which have now been delivered.
http://www.army-guide.com/eng/product2732.html
 
Last edited by a moderator:
Kaikissa on liian pienet renkaat. Nuohan jumiutuvat jo vettyneeseen soratiehen. Sopivia pyöriä Suomen oloihin:

 
Last edited by a moderator:
Vastauksena aiheen aloituspuheenvuoron kysymykseen. Kyllä niillä on. Jo ennen kuuhasteluja niitä käytettiin poliisien erikoisajoneuvoina ja jouha-osastojen tukena, joista ne keksittiin matalan intensiteetin konflikteihin kuten Pohjois-Irlanti ja siitä edelleen kv-toimintaan. Kehtiystä on toki tapahtunut matkalla, mutta edelleen ne ovat käyttökelpoisia alkuperäiseen tarkoitukseensa. Tosin Suomessa moisia tehtäviä virkavallalla on todella harvassa eli täällä ei käyttöä välttämättä samoissa määrin ole -vielä.
 
Puolalais-Irakilaisessa sekasikiössä on kuvan perusteella liian suuri keulaylitys ja matala maavara muuhun kuin aavikkoajeluun, johon todennäköisesti kehitetty. Fahdissa samaa vikaa. Molemmat vehkeet on tehty aavikko-olosuhteisiin, vai miksi niitä ei ole myyty juuri muualle? Mikä on soveltuvuus ja käyttövarmuus -30 C lämpötiloissa? Elinkaari ja sen kustannukset? Onko pitkä käyttöikä vai loppuuko jo 20 v.päästä ja joudutaan taas hankintojen eteen?

Iippojen Wolf on jo hieman turvallisempi ratkaisu, mutta sekin tehty enemmän kriha-tyylisiin operaatioihin. Takaylitys on melkoinen. Diamond-muoto siinä toki on joka suojaa jonkin verran maamiinoiltakin. Mitkähän on tuossa nousu- ja sivukallistuskyky? Entä voimansiirto ja veto (kestävyys, 4x4, risti- ja tasauspyörälukot jne.)? Noillakin on paljon merkitystä kun ajatellaan vekotinta meidän oloihin, vai eikö niillä ole väliä tässä vuodenajassa tai rospuutossa muta-lieju-sohjoteillä?

Nuo kuljetusaoneuvot on kuitenkin melko simppeleitä valmistaa eivätkä ole liian hinnakkaita suunnitella ja valmistaa omalle paljon kokeneelle teollisuudellemmekaan. Kaikki ajoneuvothan on nykyään modulaarisia joten niihin voi lisäillä sitten herkkuja jos rahaa/halua riittää. En usko että mikään noista vekottimista on hankinnan väärtti koska suomen oma ajoneuvoteollisuus tekee paljon laadukkaampia ja oloihimme paremmin soveltuvia tuotteita kuin nuo idän maat.

Tässä kohtaa olisin valmis tukemaan kotimaista teollisuutta koska vaarana on että jos sovitusta 50% kotimaisesta hankintalinjasta ei pidetä kiinni, Patria ja muu orastava teollisuus karkaa sekin muualle. Osataan meilläkin! Kyse on myös halusta ja tahdosta kehittää ja tehdä asioita eikä turvautua kaikessa aina globaaleihin markkinavoimiin. Lopputulos ei ole aina parempi, päinvastoin! Lisäksi varmistetaan se että oma teollisuus ei sekään työllistä ja työllistetään jotain muuta.

Oma mielipiteeni on että tuetaan mielummin kotimaista ja laadukasta sotilasajoneuvo-teollisuutta ja kehitetään (PV ja Patria) panssaroitu kontti tai "add-on" panssarilevyillä varustettuja MKA:a joissa maastoliikkuvuus ja kuormauskyky on parempia kuin edellämainituissa.

Olisi myös kiva ettei kaikessa tarvitsisi valita aina meillekkään mallia "vasara ja rautalanka / halpa & hyvä". Niillä kun ei pitkälle pötkitä.
 
Olisiko siis AMV tässä yhteydessä hyvä ratkaisu, jos hinta ei olisi niin kova ?
 
Einomies1 kirjoitti:
Nuo kuljetusaoneuvot on kuitenkin melko simppeleitä valmistaa eivätkä ole liian hinnakkaita suunnitella ja valmistaa omalle paljon kokeneelle teollisuudellemmekaan. Kaikki ajoneuvothan on nykyään modulaarisia joten niihin voi lisäillä sitten herkkuja jos rahaa/halua riittää. En usko että mikään noista vekottimista on hankinnan väärtti koska suomen oma ajoneuvoteollisuus tekee paljon laadukkaampia ja oloihimme paremmin soveltuvia tuotteita kuin nuo idän maat.

Tässä kohtaa olisin valmis tukemaan kotimaista teollisuutta koska vaarana on että jos sovitusta 50% kotimaisesta hankintalinjasta ei pidetä kiinni, Patria ja muu orastava teollisuus karkaa sekin muualle. Osataan meilläkin! Kyse on myös halusta ja tahdosta kehittää ja tehdä asioita eikä turvautua kaikessa aina globaaleihin markkinavoimiin. Lopputulos ei ole aina parempi, päinvastoin! Lisäksi varmistetaan se että oma teollisuus ei sekään työllistä ja työllistetään jotain muuta.
Tästäkö pelastusruiske Uudenkaupungin autotehtaille? Kotimainen panssaroitu pienryhmämaastoajoneuvo.
 
Kuinka hyvin renkaat kestävät sirpaleita? Olisiko mahdollista lisätä lujitekudoksi kumin sekaan kestävyyden lisäämiseksi?
 
JOKO kirjoitti:
Kuinka hyvin renkaat kestävät sirpaleita? Olisiko mahdollista lisätä lujitekudoksi kumin sekaan kestävyyden lisäämiseksi?

No eikös kaikissa pyörällisissä sotilasajoneuvoissa ole nykyään Run Flat -renkaat, eli kumi ei tyhjänäkään lähde vanteen päältä kovin äkkiä vaan kykenee vielä lähes 100 km ajoon (ehkä n. 80 km), tietysti ohjaus on vähän raskaampi ja en tiedä tykkääkö vanne pahaa jos ajaa tuon 80 km.
 
Otokar Cobra turkinmaalta vaikuttaa varsin hyvältä peliltä tämän topicin aiheeseen:

- kyytiin mahtuu max 9 henkeä, eli ryhmä + pari vierasta
- painoa 6 tonnia, pituus 5+ metriä eli ihan näppärän kokoinen
- liikkuvuus lienee ainakin tyydyttävä maastossakin; on maavaraa ja hyvin tehoja
- suojaa pitkiltä kiväärin luodeilta, sirpaleilta ja miinoilta
- on sen oloinen, että toimii muuallakin kuin asfalttiviidakossa ja checkpointeilla
- haluttaessa hifistellä löytyy varustelua joka lähtöön (asetorneja, tekniikkaa jne)

Vekotin taitaa perustua osittain humveen tekniikkaan ja on tehty toimimaan myös Turkin vuoristo-olosuhteissa, joten tuskinpa arktinen kylmyys ja lumi olisi mikään aivan ylivoimainen ongelma.

Hinta-arviot heittelee tilaajasta riippuen 150k USD - 270k USD välillä, eli euroissa puhuttaneen 120-190 tuhannen haitarista.

Tuon kaltaisia monikäyttövekottimia olisi ehdottomasti pitänyt hankkia niiden RG32-hirvitysten sijaan, mutta liekö tuossa pienessä hankinnassa ollut jotain vastakauppavaikutteita.

cobra_web1227010173.jpg
 
RPG83 kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Kuinka hyvin renkaat kestävät sirpaleita? Olisiko mahdollista lisätä lujitekudoksi kumin sekaan kestävyyden lisäämiseksi?

No eikös kaikissa pyörällisissä sotilasajoneuvoissa ole nykyään Run Flat -renkaat, eli kumi ei tyhjänäkään lähde vanteen päältä kovin äkkiä vaan kykenee vielä lähes 100 km ajoon (ehkä n. 80 km), tietysti ohjaus on vähän raskaampi ja en tiedä tykkääkö vanne pahaa jos ajaa tuon 80 km.

On niissä joo. Tosin renkaat taitavat mennä silpuksi, kun ajetaan tyhjänä. Pahoin pelkään meidän logistiikkajärjestelmän kyykkäävän tuollaisessa tilanteessa. Loppuu renkaat.

Lähinnä ajattelin sirpaleliiveistä tuttujen materiaalien tai vaihtoehtoisesti teräsverkon upottamista kumin sisään.
 
noska kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Nuo kuljetusaoneuvot on kuitenkin melko simppeleitä valmistaa eivätkä ole liian hinnakkaita suunnitella ja valmistaa omalle paljon kokeneelle teollisuudellemmekaan. Kaikki ajoneuvothan on nykyään modulaarisia joten niihin voi lisäillä sitten herkkuja jos rahaa/halua riittää. En usko että mikään noista vekottimista on hankinnan väärtti koska suomen oma ajoneuvoteollisuus tekee paljon laadukkaampia ja oloihimme paremmin soveltuvia tuotteita kuin nuo idän maat.

Tässä kohtaa olisin valmis tukemaan kotimaista teollisuutta koska vaarana on että jos sovitusta 50% kotimaisesta hankintalinjasta ei pidetä kiinni, Patria ja muu orastava teollisuus karkaa sekin muualle. Osataan meilläkin! Kyse on myös halusta ja tahdosta kehittää ja tehdä asioita eikä turvautua kaikessa aina globaaleihin markkinavoimiin. Lopputulos ei ole aina parempi, päinvastoin! Lisäksi varmistetaan se että oma teollisuus ei sekään työllistä ja työllistetään jotain muuta.
Tästäkö pelastusruiske Uudenkaupungin autotehtaille? Kotimainen panssaroitu pienryhmämaastoajoneuvo.

Tuskin uskallusta tai halua löytyy riittävästi tästä skeptikoiden ja pessimistien maasta.

Potentiaalinen vaihtoehto kylläkin.
 
Einomies1 kirjoitti:
noska kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Nuo kuljetusaoneuvot on kuitenkin melko simppeleitä valmistaa eivätkä ole liian hinnakkaita suunnitella ja valmistaa omalle paljon kokeneelle teollisuudellemmekaan. Kaikki ajoneuvothan on nykyään modulaarisia joten niihin voi lisäillä sitten herkkuja jos rahaa/halua riittää. En usko että mikään noista vekottimista on hankinnan väärtti koska suomen oma ajoneuvoteollisuus tekee paljon laadukkaampia ja oloihimme paremmin soveltuvia tuotteita kuin nuo idän maat.

Tässä kohtaa olisin valmis tukemaan kotimaista teollisuutta koska vaarana on että jos sovitusta 50% kotimaisesta hankintalinjasta ei pidetä kiinni, Patria ja muu orastava teollisuus karkaa sekin muualle. Osataan meilläkin! Kyse on myös halusta ja tahdosta kehittää ja tehdä asioita eikä turvautua kaikessa aina globaaleihin markkinavoimiin. Lopputulos ei ole aina parempi, päinvastoin! Lisäksi varmistetaan se että oma teollisuus ei sekään työllistä ja työllistetään jotain muuta.
Tästäkö pelastusruiske Uudenkaupungin autotehtaille? Kotimainen panssaroitu pienryhmämaastoajoneuvo.

Tuskin uskallusta tai halua löytyy riittävästi tästä skeptikoiden ja pessimistien maasta.

Potentiaalinen vaihtoehto kylläkin.

Kuvittelisin panssariauton olevan pikemminkin konepajan koneille sopiva tuote. Normaali autotehtaan linja ei ole oikein miltään osin passeli. Turun kuoleva telakka voisi olla oikea paikka panssariautojen kasaamiseen.
 
JOKO kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
noska kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Nuo kuljetusaoneuvot on kuitenkin melko simppeleitä valmistaa eivätkä ole liian hinnakkaita suunnitella ja valmistaa omalle paljon kokeneelle teollisuudellemmekaan. Kaikki ajoneuvothan on nykyään modulaarisia joten niihin voi lisäillä sitten herkkuja jos rahaa/halua riittää. En usko että mikään noista vekottimista on hankinnan väärtti koska suomen oma ajoneuvoteollisuus tekee paljon laadukkaampia ja oloihimme paremmin soveltuvia tuotteita kuin nuo idän maat.

Tässä kohtaa olisin valmis tukemaan kotimaista teollisuutta koska vaarana on että jos sovitusta 50% kotimaisesta hankintalinjasta ei pidetä kiinni, Patria ja muu orastava teollisuus karkaa sekin muualle. Osataan meilläkin! Kyse on myös halusta ja tahdosta kehittää ja tehdä asioita eikä turvautua kaikessa aina globaaleihin markkinavoimiin. Lopputulos ei ole aina parempi, päinvastoin! Lisäksi varmistetaan se että oma teollisuus ei sekään työllistä ja työllistetään jotain muuta.
Tästäkö pelastusruiske Uudenkaupungin autotehtaille? Kotimainen panssaroitu pienryhmämaastoajoneuvo.

Tuskin uskallusta tai halua löytyy riittävästi tästä skeptikoiden ja pessimistien maasta.

Potentiaalinen vaihtoehto kylläkin.

Kuvittelisin panssariauton olevan pikemminkin konepajan koneille sopiva tuote. Normaali autotehtaan linja ei ole oikein miltään osin passeli. Turun kuoleva telakka voisi olla oikea paikka panssariautojen kasaamiseen.

Linja ei välttämättä ole ideaali, mutta sieltä ne alustat kuitenkin olisi tulossa. Tai ainakin itse käyttäisin kotimaista valmistuotantoa tuossa sikäli kun se on mahdollista. Ei kuitenkaan liiallisesti, siitä on huonoja kokemuksia.
 
Back
Top