Samaa mieltä, kyllä isossa kaupungissa tulee olla korkeita rakennuksia. Eri asia on sitten joku pieni maaseutukeskus.
Helsingillekin tekee vain hyvää kun siluetti hiukan jäsentyy. Parkanoon nuo 50-kerroksiset sopisivat huonommin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Samaa mieltä, kyllä isossa kaupungissa tulee olla korkeita rakennuksia. Eri asia on sitten joku pieni maaseutukeskus.
Helsingillekin tekee vain hyvää kun siluetti hiukan jäsentyy.
Turun Sanomissa oli tänään uusi projekti. Kupittaa ja Itäharju aiotaan yhdistää kannella, jonka päälle tulisi "vähintään 20 kerroksisia" rakennuksia. Tämä siis ratapihan päälle tulevan 500 miljoonan kansihankkeen lisäksi.
Turkua tuntemattomille, käytännössä Helsingin moottorien päälle rakennetaan kansi. Heti Tyksin ja Kupittaan rautatieaseman jälkeen Helsingin suuntaan.
Katso liite: 24512
Tyksin uuden T3 rakennuksen kantta siellä on tehty, purettu ja tehty uudestaan Kun se työmaa alkaa helpottamaan, aletaan siis rakentamaan vielä huomattavasti suurempaa kantta heti edellisestä Hesan suuntaan, eli kyllä, se tulee olemaan yksi helvetin sumppu koko moottoritie vielä vuosikaudetEikö siihen jo tehdä kantta? Vai liittyykö se sairaalan laajennuksiin? Yhtä h..tin työmaata se sisäänajo ainakin on ollut jo pitkään. Pitääkö varautua siihen että on jatkossakin?
Tyksin uuden T3 rakennuksen kantta siellä on tehty, purettu ja tehty uudestaan Kun se työmaa alkaa helpottamaan, aletaan siis rakentamaan vielä huomattavasti suurempaa kantta heti edellisestä Hesan suuntaan, eli kyllä, se tulee olemaan yksi helvetin sumppu koko moottoritie vielä vuosikaudet
Tampereelle myös samanlainen suunniteltu rautatien päälle:Turun Sanomissa oli tänään uusi projekti. Kupittaa ja Itäharju aiotaan yhdistää kannella, jonka päälle tulisi "vähintään 20 kerroksisia" rakennuksia. Tämä siis ratapihan päälle tulevan 500 miljoonan kansihankkeen lisäksi.
Turkua tuntemattomille, käytännössä Helsingin moottorien päälle rakennetaan kansi. Heti Tyksin ja Kupittaan rautatieaseman jälkeen Helsingin suuntaan.
Katso liite: 24512
Korkeimmassa tornissa sitten tulee olemaan yli 20 kerrosta ja korkeutta 100 metriä.
Nykyään ei tosiaan ole lain tai hyvien tapojen mukaista siirtää asukkaita väkisin jonnekin. (Ennen kyllä onnistui. Sitenhän Helsinki alun perin asutettiin.) Myöskään ei voida mahtikäskeä ketään viettämään viihtyisää iltaa tai yötä juuri tietyssä paikassa. Kaavoituksella voidaan kuitenkin ohjailla asioita. Sekään ei takaa, että alueelle syntyy kauppakeskus tai viihdepalveluita, mutta se määrittää, voiko näitä ylipäätään olla. Alle sadan neliön liiketila kivijalassa ei muutu automarketiksi eikä yökerhoksi.Kaupunkisuunnittelussa on edelleenkin sellainen ongelma, että ihmisiä ei voi ohjata. Pasilasta yritettiin jo 70-luvulla tehdä uutta keskustaa ja sinne on siirretty byroslavian kaupunkisuunnittelun hengessä kaikenlaisia valtion ja kaupungin virastoja. Erilaiset järjestöt ja liitot kyllä saatiin siirtämään toimistonsa alueelle, mutta ihmiset eivät halua siellä vapaa-aikaansa viettää. Asukkaita Pasilassa on vajaat 10 000 henkeä.
Varsinkin vapaa-ajan viettoon pätee se periaate, että ihmiset viettävät sitä missä nyt sattuvat viihtymään. En oikein käsitä millä mahtikäskyllä voitaisiin ihmiset saada viettämään ravintolailtaa jossakin Pasilassa.
Kaukojuna tuskin on vaihtamassa päätepysäkkiään Pasilaan. Vaikka jatkoyhteys olisi miten hyvä, sanomista siitä tulisi jos Tampereen-pendelöijä tai Rovaniemeltä matkalaukkujen kanssa könyävä joutuisi vaihtamaan junaa viime kilometreillä. Keskustan (siis oikeasti keskustan) päärautatieasema on edelleen Euroopan suurkaupunkeja hallitseva piirre. Siitä tuskin ollaan poikkeamassa nähtävissä olevan tulevaisuuden aikana.Tässä keskustelussa on yritetty nostaa Pasilaa jonkinlaiseksi uudeksi keskustaksi. Sitähän yritettiin jo 70-luvulla. Silloinhan uskottiin, että kaupunkeja voidaan suunnitella neuvostoliiton mallin mukaisesti "rationaalisesti!". Miksi junat ajavat päärautatieasemalle, eivätkä pysähdy vain Pasilassa? Siksi, että +90% pääkaupunkiseudulla kaukoliikenteen junista poisjäävistä ihmisistä jää pois päätepysäkillä. Eihän Pasilassa edes ole metroa tai bussiterminaalia. Pasilassa jäävät pois lähinnä ne, jotka asuvat Pasilaan rajoittuvilla asemilla tai jotka haluavat asioida massiivisissa toimiskomplekseissa aseman vieressä. Kyseisiin toimistokoloisseihin on sijoitettuna juurikin se 70-luvun ydinporukka kuten erilaiset liitot ja valtionvirastot.
Tässä on kyllä perää. Erona Pasilaan tosin on, että kaukojunilla tuleville Espoo tarkoittaa vielä ylimääräistä vaihtoa, ja vaihtomukavuudessa on edelleen toivomisen varaa. Pasila palvelee pohjoisesta tulevia, Espoo niitä jotka asuvat jo nyt metron ulottuvilla. Optimaaliset asiakaskunnat eivät ole ihan samoja.Pasilan sijasta todennäköisesti seuraava urbanisaatioaalto tulee todennäköisesti kohdistumaan Espooseen metrolinjan varteen. Todennäköisesti Tapiola ja Otaniemi ovat 10 vuoden kuluttua erinäköisiä paikkoja.
Hyvähän siellä Tampereella on, tuette vain kannen suoraan peruskallioon Turussa kun kaikki pitää rakentaa 50 metrin savipatjan päälle, niin siinä kohdassa alkaa olla jännät paikat, ainakaan ei parane vittuilla liikaa paaluttajalle.Itseä vaan pelottaisi asua tuollaisessa Tampereen Kannen kaltaisessa paikassa. Yksinkertaisesti, koska en luottaisi siihen, että joku rakennettu kansi kestäisi 20-kerroksisen ja satametrisen tornin painon, niin kuin vanha kunnon maaperä, joka jatkuu aina planeetan toiselle puolelle saakka.
Näitä dystooppisia himmeleitä alkaa ilmestymään kuin sieniä sateella. Joidenkin mielestä nämä näyttävät paperilta kivoilta, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun tornien juurilla aletaan mölyämään, leikkimään puukkohippaa ja kauppaamaan hepoheinää ja kokkelia kellon ympäri niin todellisuus alkaa valjeta.
Esimerkkinä vaikka Helsingin Merihaka.
Näitä dystooppisia himmeleitä alkaa ilmestymään kuin sieniä sateella. Joidenkin mielestä nämä näyttävät paperilta kivoilta, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun tornien juurilla aletaan mölyämään, leikkimään puukkohippaa ja kauppaamaan hepoheinää ja kokkelia kellon ympäri niin todellisuus alkaa valjeta.
Tässä on se fiba, että se oli silloisella demografialla bygattu ja nyt Helsingin populaatio on aikalailla erilainen.
Jos ottaa vähän mallia millä tavalla Jätkäsaaren kerrostalot on rakennettu niin kaikenlaisia rakennusvirheitä tulee esiintymään näissä tornitaloissa. Itse voisin jopa veikkaa, että Grenfellin tulipalojen kaltaisia tapahtumia, vaikka ei välttämättä samassa mittakaavassa. Toki kaikenlaiseen valvontaan tungetaan rahaa, mutta en usko, että niissä pystytä ottamaan kaikkia mahdollisia riskejä huomioon sekä rahan puutteen että yleisen hällä väliä-meiningin takia.
Vakavasti sanoen, meinaatko, että kerrosmäärän kasvu aiheuttaa pahoinvointia asukkaille?
Monissa ihmisissä korkeiden rakennusten ja muiden yli-inhimillisen mittakaavan artefaktien läheisyys aiheuttaa epämääräisen pelonsukuisen tunteen. Ei vaan tunnut hyvältä. Tunnetilalla on nimi subliimi. Itse pidän tilaa lähinnä miellyttävänä ja vielä miellyttävämpää on asua jossain valtavassa kolossissa.
Sitten tätä tunnetilaa yritetään yleisönosastoilla rationalisoida mm. paloturvallisuudella ja muilla järkiperäisillä argumenteilla.
Onneksi tuntemukset menevät ohi. Aivan samalla tavalla ihminen tottuu esimerkiksi vuoriston jylhiin maisemiin ja siihen, että kaiteen takana 300 metrin pudotus ja alapuolella on pilviä.