Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

Kiva kun tykätään pyörävehkeistä. Ne toimii hyvin suurimman osan vuodesta. Sitten kun pohjosessa on normaali talvi niin Ryhmän veto ja miinojen kanto on tekemätön paikka mitsuille, sutsuille, protsoille ja petseille. Metri plus lunta ja karttaan viivat ilman teitä niin annetaanko se vastaantulijalle anteeksi? Älkää nyt hyökätkö kun me ei voida liikkua?
Ei kai kukaan ole sanonut, että kaikki ajoneuvot tulisi sijoittaa pohjoiseen, kai niitä muutama tarvitaan tänne eteläänkin.
Tela-ajoneuvoilla on omat hyvät puolensa, mutta myös omat heikkoutensa, molemmille on kuitenkin tarvetta.
 
Se voittohan peruttiin sittemmin kokonaan. Uusi kilpailu järjestetään "joskus".



"Tähän mennessä on tehty tutkimuksia sen arvioimiseksi, mitkä kumppanivaltiot ovat valmiita tarjoamaan alustan sellaisten ajoneuvojen osalta, jotka täyttävät kansallisten puolustusvoimien operatiiviset tarpeet. Tällä hetkellä ministeriön avoin 12 maata. Vastausten jättämisen määräaika on 1. syyskuuta, joten lisätiedot ovat saatavilla saatuaan ja arvioidessaan. AM muistutti, että kansallisten puolustusvoimien (NAF) liikkuvuuden varmistaminen on edelleen ratkaisevan tärkeää taistelukyvyn vahvistamiseksi ja että näiden ajoneuvojen ostaminen on suunniteltu hallitustenvälisen sopimuksen mukaisesti."

Puolustusministeriöiden pöydällä tämän mukaan ja haluavat kuulla esityksiä yhteishankintamahdollisuudesta, jos oikein tulkitsen. Toivotaan, että Antti Kaikkosen kanslia saa kaupan maaliin.
 
Ja sinne pohjoiseenko niitä nyt ollaan sijoittamassa? Ainakin tähän asti sinne perustettavilla joukoilla on ollut teka:t juurikin lumiolosuhteiden takia.

Lisäksi tekakomppaniatkin tarvitsevat huoltoonsa kuorma-autoja. Ne ankarat lumiolosuhteet ovat yhtä ankaria vihollisellekin ja liikkuminen on yhtä haastavaa tai helppoa BTR:llä kuin Pasilla. Jokapyörävetoisella maastokuorma-autolla myös pääsee lumessakin eteenpäin, ei tietenkään yhtä hyvin kuin tekalla.
 
Mikä lie Viroon menneiden (60 kpl?) ja rauhanturvahommissa FUBAR-kuntoon saatettujen ajoneuvojen vaikutus? Otitko ne huomioon?

Viroon myytiin mielestäni juurikin noita YK käytössä olleita paseja, tehtiin kauppa erikseen niiden peruskunnostuksestakin, silloisen lehtijutun kuvien perusteella ne oli kumit tyhjinä ulkokentillä makaavia yk-valkoisia yksilöitä...
 
MiSU:n kohdalla on puhuttu 500.000, Patria 6x6 pitää päästä vähintään 750.000 jos haluaa kilpailla sen kanssa mikäli sen testit onnistuvat.

Varmaan aika lähellä totuutta ollaan, eikös kotimaiset amv olleet 1,6milj/kpl ja siitä puolet pois + jos raavitaan vielä lämpökamerallinen+vakautettu protectorin kk pois kannelta, niin about tuossa ollaan!

Kovasti jauhetaan parantuneesta suorituskyvystä amv komponenttien ansiosta... eikö muinaisen pasin maastoliikkuvuus tai yli 100km/h maantiellä riitä jos/kun kyseessä on vain ja ainoastaan sirpalesuojattu jalkamiesten taxi suojaisaan jalkautumispaikkaan? Jos kilpailijat vievät saman määrän ukkoja/kuormaa perille pellon yli, auraamattoman metsätien päähän ja vähän siltä sivuun kääntöä/ilmasuojaa varten niin hinnan pitäisi silloin ratkaista!
AMV komponenteilla saadaan varmaan tasaisempi kyyti jossain testiradalla, mutta myös korkeampi hintalappu, Patria on kunnostautunut 2000-luvulla erityisesti noiden hintalappujen saralla
 
Varmaan aika lähellä totuutta ollaan, eikös kotimaiset amv olleet 1,6milj/kpl ja siitä puolet pois + jos raavitaan vielä lämpökamerallinen+vakautettu protectorin kk pois kannelta, niin about tuossa ollaan!

Kovasti jauhetaan parantuneesta suorituskyvystä amv komponenttien ansiosta... eikö muinaisen pasin maastoliikkuvuus tai yli 100km/h maantiellä riitä jos/kun kyseessä on vain ja ainoastaan sirpalesuojattu jalkamiesten taxi suojaisaan jalkautumispaikkaan? Jos kilpailijat vievät saman määrän ukkoja/kuormaa perille pellon yli, auraamattoman metsätien päähän ja vähän siltä sivuun kääntöä/ilmasuojaa varten niin hinnan pitäisi silloin ratkaista!
AMV komponenteilla saadaan varmaan tasaisempi kyyti jossain testiradalla, mutta myös korkeampi hintalappu, Patria on kunnostautunut 2000-luvulla erityisesti noiden hintalappujen saralla
AMV tason ajoneuvoa ei pitäisi hankkia pelkäksi APC:si. Siihen pitäisi pultata konetykkillä varustettu torni ja käyttää vaunun potenttiaali jalkaväen taisteluajoneuvona.
APC käyttöön sitten halvempi ajoneuvo.
 
AMV tason ajoneuvoa ei pitäisi hankkia pelkäksi APC:si. Siihen pitäisi pultata konetykkillä varustettu torni ja käyttää vaunun potenttiaali jalkaväen taisteluajoneuvona.
APC käyttöön sitten halvempi ajoneuvo.
Ja siihen sitten vielä jonkun verran Leo2 tai sitten 120mm tykillä varustettuja tukemaan konetykein varustettuja AMVtä ja niiden jalkaväkeä.
 
Mikä on uintinopeus? Entä onko eroa uintinopeudessa/-ominaisuuksissa tällä ja Misulla?
Näissä uinti ominaisuuksien arvo ei ole kovinkaan korkeallla kun valitaan ajoneuvoa.
Syistä sivuston ammattimiehet ovat kirjoittaneet paljon, joten en ala toistamaan niitä sanasta sanaan, mutta ominaisuutta ei pidetä kovinkaan merkittävänä.
 
Näissä uinti ominaisuuksien arvo ei ole kovinkaan korkeallla kun valitaan ajoneuvoa.
Syistä sivuston ammattimiehet ovat kirjoittaneet paljon, joten en ala toistamaan niitä sanasta sanaan, mutta ominaisuutta ei pidetä kovinkaan merkittävänä.
Eihän tuossa valittu ajoneuvoa vaan kysyttiin uintinopeuttta/ominaisuuksia.
 
Pointtini oli, ettei sillä nopeudella/ominaisuuksilla ole juuri merkitystä.
Saahan sitä tietysti kysyä mielenkiinnosta.
Niin, kysymys liittyi ajoneuvojen nopeuteen/ominaisuuksiin, ei siihen onko niillä arvoilla merkitystä muille kuin kysyjälle.

Itseäni kiinnoistaisi myös niin uintikyky/nopeus verrattuna Misuun, onko kellään tietoa?
 
Aiheeseen liittyen ja vertailun vuoksi: Pasin (xa-180) käyttöohjekirjassa kerrotaan muistaakseni, että laite säilyttää turvallisen uintikyvyn 3000 kg kuormitukseen saakka ja tästä yli tonni voi olla kattokuormaa.
 
Näissä uinti ominaisuuksien arvo ei ole kovinkaan korkeallla kun valitaan ajoneuvoa.
Syistä sivuston ammattimiehet ovat kirjoittaneet paljon, joten en ala toistamaan niitä sanasta sanaan, mutta ominaisuutta ei pidetä kovinkaan merkittävänä.

Näinhän täällä on puhuttu, mutta miksi näissä on uintikyky, jos sillä ei ole merkitystä?
Eli piisaisiko tilaajalle myös "huono" uintikyky?

Itse en tiedä mitä ajoneuvon tekniikassa vaaditaan uintikyvyssä, eli onko sen tuottaminen helppoa ja halpaa, vai onko se ns, kaupanpäälle.
 
Veikkaan että proto versioon on kannattavempaa tehdä uintikyky, kuin jälkeenpäin lisätä se. Jos asiakas ei tarvii sitä, niin sit vaan hilut pois.
Vähän kuin näyttelyautot, missä on kaikki varusteet.
 
Näinhän täällä on puhuttu, mutta miksi näissä on uintikyky, jos sillä ei ole merkitystä?
Eli piisaisiko tilaajalle myös "huono" uintikyky?

Itse en tiedä mitä ajoneuvon tekniikassa vaaditaan uintikyvyssä, eli onko sen tuottaminen helppoa ja halpaa, vai onko se ns, kaupanpäälle.

Suomessa on kai on viime vuosina karsastettu ajatusta jossa pataljoonallinen Paseja ajettaisiin järveen, jotta voitaisiin iskeä vihollisen sivustaan. Pelätään että suurin osa joukoista paljastuisi vihollisen tiedustelulle ja sitä mukaa sataisi tulta niskaan sen verran että pataljoonaa ei olisi enää olemassa.

Mutta Suomen Sotilas taisi julkaista kuvia kun suomalaisia Paseja ajoi rantaan Naton maihinnousuharjoituksessa Puolassa. Silloin tilanne on eri. Maihinnousevalla osapuolella on todennäköisesti niin paljon voimaa takana, ettei vastustajalla tule mieleenkään tuhota Paseja.
 
Näissä uinti ominaisuuksien arvo ei ole kovinkaan korkeallla kun valitaan ajoneuvoa.
Syistä sivuston ammattimiehet ovat kirjoittaneet paljon, joten en ala toistamaan niitä sanasta sanaan, mutta ominaisuutta ei pidetä kovinkaan merkittävänä.
Aamukahvipöydän edessä aukeaa Kokemäenjoki, leveyttä 100m, syvyyttä 18 m ja vieressä vanha lossipaikka eli veteenajokelpoiset rannat. Uintikelpoiselle vaunulla SIIRTYMÄ (ei siis hyökkäys tulen alla) kestäisi muutaman minuutin. Tietä pitkin matkaa kertyy 44 km.

Tällaisia tilanteita on Suomi väärällään, joten itse en väheksyisi uintikykyä. Toisille uintikyvyllä ei ole merkitystä, jos ei vaan pysty;)
 
Aamukahvipöydän edessä aukeaa Kokemäenjoki, leveyttä 100m, syvyyttä 18 m ja vieressä vanha lossipaikka eli veteenajokelpoiset rannat. Uintikelpoiselle vaunulla SIIRTYMÄ (ei siis hyökkäys tulen alla) kestäisi muutaman minuutin. Tietä pitkin matkaa kertyy 44 km.

Tällaisia tilanteita on Suomi väärällään, joten itse en väheksyisi uintikykyä. Toisille uintikyvyllä ei ole merkitystä, jos ei vaan pysty;)

Eikös tässä ongelma ollut, että jos vain yksi vaunutyyppi osaa uida ja muut ei, niin esim. huolto ja tykistö ei voi seurata uivia osia. Näin muistelisin ainakin perustellun sitä, miksi BMP-2:n uintikykyä ei arvosteta korkealle. Jää Leot ja Moukarit liian kauaksi jälkeen, kun ne lähtevät kiertämään. Ja jos taas ponttoonisilta rakennetaan, niin sitten BMP voi myös käyttää sitä.

Onko Suomella muuten enää niitä Neuvostoliitosta ostettuja ponttoonisiltakalustoja?
 
Back
Top