ajs178
Respected Leader
Ilman tyrskylevyn pettämistä uppoamista ei olisi tapahtunut. Sehän aiheutti veden pääsyn ajajan luukusta sisään. Pumputkin olivat näköjään päällä (kun uppoaminen tapahtui sen jokusen sekunnin hitaammin, että kaikki ehtivät uimaan), ja moottorin ilmanotto oli varmistettu asianmukaisesti tornin takana olevalla putkella.
Toki jos ajajan luukku olisi ollut kiinni, ei tuota olisi tapahtunut, vaan pumpuille olisi vain tullut vähän lisää työtä.
Olisiko tilanteen voinut pelastaa vielä siinä vaiheessa, kun tyrskylevy kääntyy pystymmäksi? Jos siis olisi lyönyt koneet seis ja noussut luukusta kääntämään tyrskylevyn takaisin oikeaan asentoon? Selvästikään sitä ei ollut varmistettu, vaan se lepäsi omalla painollaan uintiasennossa. Minusta näyttää, että kun ongelma ilmenee, niin kuljettaja ennemminkin lisää kaasua ja ehkä ajattelee, että nokka nousee pystymmäksi kuten moottoriveneessä, kun antaa lisää kaasua. Tässä tapauksessa se saakin nokan sukeltamaan vielä syvemmälle veteen. Puutteellinen koulutus syynä? Ei ole osattu varmistaa tyrskylevyä (saako sen lukittua uintiasentoon?) ja tod. näk. väärä toiminta, kun ongelma alkaa ilmestyä.