Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

ajs178

Ylipäällikkö
Ilman tyrskylevyn pettämistä uppoamista ei olisi tapahtunut. Sehän aiheutti veden pääsyn ajajan luukusta sisään. Pumputkin olivat näköjään päällä (kun uppoaminen tapahtui sen jokusen sekunnin hitaammin, että kaikki ehtivät uimaan), ja moottorin ilmanotto oli varmistettu asianmukaisesti tornin takana olevalla putkella.

Toki jos ajajan luukku olisi ollut kiinni, ei tuota olisi tapahtunut, vaan pumpuille olisi vain tullut vähän lisää työtä.
Olisiko tilanteen voinut pelastaa vielä siinä vaiheessa, kun tyrskylevy kääntyy pystymmäksi? Jos siis olisi lyönyt koneet seis ja noussut luukusta kääntämään tyrskylevyn takaisin oikeaan asentoon? Selvästikään sitä ei ollut varmistettu, vaan se lepäsi omalla painollaan uintiasennossa. Minusta näyttää, että kun ongelma ilmenee, niin kuljettaja ennemminkin lisää kaasua ja ehkä ajattelee, että nokka nousee pystymmäksi kuten moottoriveneessä, kun antaa lisää kaasua. Tässä tapauksessa se saakin nokan sukeltamaan vielä syvemmälle veteen. Puutteellinen koulutus syynä? Ei ole osattu varmistaa tyrskylevyä (saako sen lukittua uintiasentoon?) ja tod. näk. väärä toiminta, kun ongelma alkaa ilmestyä.
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Olisiko tilanteen voinut pelastaa vielä siinä vaiheessa, kun tyrskylevy kääntyy pystymmäksi? Jos siis olisi lyönyt koneet seis ja noussut luukusta kääntämään tyrskylevyn takaisin oikeaan asentoon? Selvästikään sitä ei ollut varmistettu, vaan se lepäsi omalla painollaan uintiasennossa. Minusta näyttää, että kun ongelma ilmenee, niin kuljettaja ennemminkin lisää kaasua ja ehkä ajattelee, että nokka nousee pystymmäksi kuten moottoriveneessä, kun antaa lisää kaasua. Tässä tapauksessa se saakin nokan sukeltamaan vielä syvemmälle veteen. Puutteellinen koulutus syynä? Ei ole osattu varmistaa tyrskylevyä (saako sen lukittua uintiasentoon?) ja tod. näk. väärä toiminta, kun ongelma alkaa ilmestyä.
Nähdäkseni tilanteen nopeus oli sellainen, että kuskilla ei ollut realistisia mahdollisuuksia tehdä mitään. Siis sen jälkeen kun tyrskylevy kaatui. Aikaisemmin jos levy oltaisiin varmistettu tavalla tai toisella, niin tilanne olisi toinen.
 

ajs178

Ylipäällikkö
Nähdäkseni tilanteen nopeus oli sellainen, että kuskilla ei ollut realistisia mahdollisuuksia tehdä mitään. Siis sen jälkeen kun tyrskylevy kaatui. Aikaisemmin jos levy oltaisiin varmistettu tavalla tai toisella, niin tilanne olisi toinen.
Tarkoitan kohtaa 1:34 videolla. Jos tässä kohtaa olisi pysähtynyt, niin olisiko levy kaatunut? Levy kaatuu kohdassa 1:42, mutta olisiko kaatunut, jos olisi otettu jalka pois kaasulta?
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tarkoitan kohtaa 1:34 videolla. Jos tässä kohtaa olisi pysähtynyt, niin olisiko levy kaatunut? Levy kaatuu kohdassa 1:42, mutta olisiko kaatunut, jos olisi otettu jalka pois kaasulta?
Juu, tuohon olisi ollut hyvä reagoida. Saattaa tietenkin olla, että kuskille ei oltu mainittu siitä miten tärkeää on että tuo tyrskylevy pysyy ylhäällä. Siis voihan tuon levyn mieltää pelkästään mukavuudeksi jos ei paremmin tiedä.
 
  • Tykkää
Reactions: TT

Tarzan

Korpraali
Mashina harashoo, mashinist idiot. BMP-2:lla vesiajot tehdään ajajan luukku suljettuna ja salvattuna. Lisäksi keskimmäisen periskoopin tilalle kiinnitetään korkea vesiajoperiskooppi, jolla näkee tyrskylevyn yli. Voihan olla, että ajaja laski tyrskylevyn tarkoituksella alas, jotta näki rantautumiskohdan paremmin...
 

Passi

Kenraali
Suomessa on paljon jokia ja järviä mutta loppujen lopuksi sellaisia paikkoja ei ole niin paljoa josta vehkeen saa veteen tai sieltä vedestä ylös. Käytännössä tuollainen täytyisi aina tiedustella etukäteen ja siitä täytyisi saa oikeasti hyötyä liikkeeseen sen riskin päälle.
Bemarilla voi vain hypätä sopivasta kohtaa jokeen.:)


N.0.35 eteenpäin.
 

TBman

Ylipäällikkö
Mitä nuo laatikot katolla oikein ovat? Ja mitä tuo harmaa muoviämpäri tekee tuolla peräpäässä?
Ämpäriin on naru, jos vetää "hauenmunat". Eli löytyy helposti. :)
 
Viimeksi muokattu:

BlackFox

Ylipäällikkö
Libanon armeijallakin on muutamia paseja. Mistälie sinne päätyneet
 
Top