Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

Ilman tyrskylevyn pettämistä uppoamista ei olisi tapahtunut. Sehän aiheutti veden pääsyn ajajan luukusta sisään. Pumputkin olivat näköjään päällä (kun uppoaminen tapahtui sen jokusen sekunnin hitaammin, että kaikki ehtivät uimaan), ja moottorin ilmanotto oli varmistettu asianmukaisesti tornin takana olevalla putkella.

Toki jos ajajan luukku olisi ollut kiinni, ei tuota olisi tapahtunut, vaan pumpuille olisi vain tullut vähän lisää työtä.

Olisiko tilanteen voinut pelastaa vielä siinä vaiheessa, kun tyrskylevy kääntyy pystymmäksi? Jos siis olisi lyönyt koneet seis ja noussut luukusta kääntämään tyrskylevyn takaisin oikeaan asentoon? Selvästikään sitä ei ollut varmistettu, vaan se lepäsi omalla painollaan uintiasennossa. Minusta näyttää, että kun ongelma ilmenee, niin kuljettaja ennemminkin lisää kaasua ja ehkä ajattelee, että nokka nousee pystymmäksi kuten moottoriveneessä, kun antaa lisää kaasua. Tässä tapauksessa se saakin nokan sukeltamaan vielä syvemmälle veteen. Puutteellinen koulutus syynä? Ei ole osattu varmistaa tyrskylevyä (saako sen lukittua uintiasentoon?) ja tod. näk. väärä toiminta, kun ongelma alkaa ilmestyä.
 
Olisiko tilanteen voinut pelastaa vielä siinä vaiheessa, kun tyrskylevy kääntyy pystymmäksi? Jos siis olisi lyönyt koneet seis ja noussut luukusta kääntämään tyrskylevyn takaisin oikeaan asentoon? Selvästikään sitä ei ollut varmistettu, vaan se lepäsi omalla painollaan uintiasennossa. Minusta näyttää, että kun ongelma ilmenee, niin kuljettaja ennemminkin lisää kaasua ja ehkä ajattelee, että nokka nousee pystymmäksi kuten moottoriveneessä, kun antaa lisää kaasua. Tässä tapauksessa se saakin nokan sukeltamaan vielä syvemmälle veteen. Puutteellinen koulutus syynä? Ei ole osattu varmistaa tyrskylevyä (saako sen lukittua uintiasentoon?) ja tod. näk. väärä toiminta, kun ongelma alkaa ilmestyä.

Nähdäkseni tilanteen nopeus oli sellainen, että kuskilla ei ollut realistisia mahdollisuuksia tehdä mitään. Siis sen jälkeen kun tyrskylevy kaatui. Aikaisemmin jos levy oltaisiin varmistettu tavalla tai toisella, niin tilanne olisi toinen.
 
Nähdäkseni tilanteen nopeus oli sellainen, että kuskilla ei ollut realistisia mahdollisuuksia tehdä mitään. Siis sen jälkeen kun tyrskylevy kaatui. Aikaisemmin jos levy oltaisiin varmistettu tavalla tai toisella, niin tilanne olisi toinen.

Tarkoitan kohtaa 1:34 videolla. Jos tässä kohtaa olisi pysähtynyt, niin olisiko levy kaatunut? Levy kaatuu kohdassa 1:42, mutta olisiko kaatunut, jos olisi otettu jalka pois kaasulta?
 
Tarkoitan kohtaa 1:34 videolla. Jos tässä kohtaa olisi pysähtynyt, niin olisiko levy kaatunut? Levy kaatuu kohdassa 1:42, mutta olisiko kaatunut, jos olisi otettu jalka pois kaasulta?

Juu, tuohon olisi ollut hyvä reagoida. Saattaa tietenkin olla, että kuskille ei oltu mainittu siitä miten tärkeää on että tuo tyrskylevy pysyy ylhäällä. Siis voihan tuon levyn mieltää pelkästään mukavuudeksi jos ei paremmin tiedä.
 
Mashina harashoo, mashinist idiot. BMP-2:lla vesiajot tehdään ajajan luukku suljettuna ja salvattuna. Lisäksi keskimmäisen periskoopin tilalle kiinnitetään korkea vesiajoperiskooppi, jolla näkee tyrskylevyn yli. Voihan olla, että ajaja laski tyrskylevyn tarkoituksella alas, jotta näki rantautumiskohdan paremmin...
 
Mitä tässä muka peitellään? Katsojan huonoa näkö- tai ymmärryskykyäkö:unsure:

1566325699826.png :unsure:
 
Libanon armeijallakin on muutamia paseja. Mistälie sinne päätyneet
 
Patrian ajoneuvot etenevät vientimarkkinoille.

Jos Suomen, Viron ja Latvian yhteinen 6x6-ajoneuvohanke etenee valmistukseen saakka, Patrialla on edessä vaunujen rakennustöitä vähintään useiksi vuosiksi.
”On selvää, että volyymit ovat merkittäviä, kun useampi maa on mukana. Voidaan puhua usean sadan ajoneuvon tarpeesta”, jalkaväen tarkastaja, eversti Rainer Peltoniemi toteaa.

Patrian järeää vaunua, AMV:ta, on myyty seitsemään maahan. Parhaillaan AMV on edennyt loppusuoralle esimerkiksi Bulgarian reilun 700 miljoonan euron kilpailutuksessa. Kisassa on kolme muuta osallistujaa: amerikkalaistaustainen General Dynamics, saksalaisliittymä Rheinmetall-KMW ja ranskalainen Nexter. Mahdollinen kauppa ratkennee ensi vuonna. Lisäksi AMV on edennyt Japanissa kenttätesteihin tarjouskilpailun perusteella

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nyt-laitetaan-kuntoon-maavoimien-liikkuvuutta-patrian-uusi-vaunu-olisi-kaytossa-viela-2040-luvulla/0a01a630-a491-4421-9504-06585232a2ea
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/edessa-jopa-miljardipotti-patrian-uusi-vaunu-on-saamassa-lentavan-lahdon/674c6cb2-1be8-4309-b03e-818010cd3cba
 
Patrialta tulossa taas yliluksusta?
Tosin eihän ne sellaista, tee jos ohjaus on tarpeeksi vahva. Voi olla suorastaan liian juhlavat vaatimuksenmäärittelyt kun jokainen lisää listaan omansa.

edit: Voihan se olla kuten sanottu, ettei Viron teollisuudella ollut annettavaa. Mutta se on vain kiertoilmaisu sille, ettei ole rahaa ostaa kuin käytettyä tai pari kappaletta milloin mitäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top