Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

RBS-15 ainakin

Tosiaan, olinpa hölmö!

Olisi kylläkin kiehtovaa tietää, mikä on järjestelmän nykyaikaisuus. Ruotsin oma on ymmärtääkseni yhdeksänkymmentälukua ja meikäläiset kai ainakin yhtä vanhoja? Suomen systeemissä on kyllä ihan komeat näyttölaitteet johtokeskuksessa, mutta onko perusratkaisu näyttöjen alla kovinkin retrohenkinen vai käytännössä mennyt uusiksi vuosien mittaan?

Periaatteessahan myös Harpoonista on maalaukaisuvariantti, jota Tanska aikoinaan käytti. Jätin sen kuitenkin pois laskuista kylmän sodan reliikkinä.
 
Patria 6x6 multipurpose transport vehicle lisättynä miinoituskyvyllä ja meritorjuntaohjuksella.

Nyt rakentuu kovaa rautaa! :)
Olisiko kuitenkin syytä lykätä tätä. Koska jo määriteltyjen ominaisuuksien kehittely tulee aivan liian kalliiksi (ainakin Viron osalta näin).
 

Jaha, eli ilmeisesti etuakseli on menossa paskaksi monessa. Varaosia on vaikea löytää yli 30 vuotta vanhaan kalustoon ja huoltokustannukset kohoavat.

Kehityssopimuksessa esteeksi nousi R&D-kustannukset, ajoneuvon "target price" ja Viron puolustusteollisuuden osallistuminen. Patria odottaa Viron pysyvän yhä teknisessä kehyksessä ja pitää virolaiset yritykset mukana ohjelmassa ja odottaa tekevänsä tilauksia v. 2021. Ohjelma säilyy avoimena kaikille halukkaille maille myöhemmissäkin vaiheissa.

Viron puolustusteollisuus haluaisi koota panssariajoneuvot itse ja sitä pidetään tärkeänä evaluaatiokriteerinä. Uusia panssariajoneuvoja pitäisi alkaa saada v. 2028 ja kyseenalaisena pidetään, pystyykö virolainen teollisuus kehittämään ajoneuvoa siihen mennessä.

Lisäksi uusi puolustussuunnitelma on vielä laatimatta. Siinä panssariajoneuvot kilpailisivat uusien kykyjen, kuten rannikkopuolustuksen, keskimatkan ilmatorjunnan ja laivastouudistusten, kanssa.
 
Mielenkiintoinen toinen juttu:


Tuon mukaan siellä on vaihtoehtoina lisenssin hankinta Patrialta ja valmistaminen Virossa. Jos se on liian kallista, toisena mahdollisuutena pidetään 6x6 ajoneuvon kehittämistä virolaisin voimin. Tarvittava osaaminen on olemassa Viron puolustusteollisuudessa, kertoo Viron puolustusteollisuusliiton toimitusjohtaja. Puolustusteollisuus haluaisi pitää ainakin 70 prosenttia ajoneuvotuotannosta ja toimitusketjusta virolaisena.

Milremin mukaan ajoneuvohankinnan koko olisi 100-300 6x6 panssariajoneuvoa. Hankintahinta olisi 70-200 miljoonan euron luokassa ja kokonaisinvestointi (ilmeisesti 20 vuoden elinkaarikustannus mukaanluettuna) olisi 140-400 miljoonaa euroa. Miehistönkuljetusversioiden lisäksi hankintaan kuuluisi komento- ja pioneeriajoneuvoja sekä muita tukiajoneuvoja.
 
Mielenkiintoinen toinen juttu:


Tuon mukaan siellä on vaihtoehtoina lisenssin hankinta Patrialta ja valmistaminen Virossa. Jos se on liian kallista, toisena mahdollisuutena pidetään 6x6 ajoneuvon kehittämistä virolaisin voimin. Tarvittava osaaminen on olemassa Viron puolustusteollisuudessa, kertoo Viron puolustusteollisuusliiton toimitusjohtaja. Puolustusteollisuus haluaisi pitää ainakin 70 prosenttia ajoneuvotuotannosta ja toimitusketjusta virolaisena.

Milremin mukaan ajoneuvohankinnan koko olisi 100-300 6x6 panssariajoneuvoa. Hankintahinta olisi 70-200 miljoonan euron luokassa ja kokonaisinvestointi (ilmeisesti 20 vuoden elinkaarikustannus mukaanluettuna) olisi 140-400 miljoonaa euroa. Miehistönkuljetusversioiden lisäksi hankintaan kuuluisi komento- ja pioneeriajoneuvoja sekä muita tukiajoneuvoja.
Aika iso haarukka 70-200 / 140-400 miljoonaa. Toki iso on haarukka ajoneuvomäärissäkin 100-300. Ei kamalan hyvää anna hankinnan suunnittelusta noilla toleransseilla.
 
Aika iso haarukka 70-200 / 140-400 miljoonaa. Toki iso on haarukka ajoneuvomäärissäkin 100-300. Ei kamalan hyvää anna hankinnan suunnittelusta noilla toleransseilla.

Jos virolaiset tarvii 200 ajoneuvoa, niin Suomen tarve on joku 450-650 luokkaa.
 
450-650 kuulostaa aika paljolta kun puolustusministerin arvio on, että jopa yli sata per maa:

Onko Suomen järkeä hankkia ”jopa yli sata” eli mahdollisesti vain kymmeniä 6x6:sta jos tarkoitus ei ole hankkia enempää?

6x6 on kuitenkin uusi ajoneuvo, synergia Pasien operoinnin kanssa lienee aikatavalla nolla.
 
450-650 kuulostaa aika paljolta kun puolustusministerin arvio on, että jopa yli sata per maa:


Eikös jossain julkaisussa puhuttu, että Viro tarvitsisi 200 ajoneuvoa?

100 uutta Pasia on todella vähän Suomelle. Vaikka kuinka maavoimat jatkaa supistumistaan.
 
XA-180 Pasithan menivät vasta pari vuotta sitten Suomessa modernisointiin, enkä usko 90-luvun alussa hankittujen XA-185:n tai 2000-luvun alun XA-203:n menevän poistoon yhtään sen nopeammin. Jos modernisointi kattaa koko ajuneuvolautan, jää vähän mysteeriksi mitä Patria 6x6 korvaisi. BTR-60:t taisivat mennä sulattoon ilman korvaajaa? MT-LB kokenee saman kohtalon muutaman vuoden sisällä?
Tietysti olisihan se hienoa, jos Patria 6x6 toisi uutta suorituskykyä suomalla APC:t osastoille, joilla niitä ei ole, mutta uskallan olla vähän skpetinen.
 
450-650 kuulostaa aika paljolta kun puolustusministerin arvio on, että jopa yli sata per maa:


Eikös jossain julkaisussa puhuttu, että Viro tarvitsisi 200 ajoneuvoa?

100 uutta Pasia on todella vähän Suomelle. Vaikka kuinka maavoimat jatkaa supistumistaan.
Onko Suomen järkeä hankkia ”jopa yli sata” eli mahdollisesti vain kymmeniä 6x6:sta jos tarkoitus ei ole hankkia enempää?

6x6 on kuitenkin uusi ajoneuvo, synergia Pasien operoinnin kanssa lienee aikatavalla nolla.

Samaa mietin. On puhuttu että uusia Prikaati/Yhtymä 35 tulisi monikossa. Eli ainakin 2 kpl.

Ja samaan aikaan alueellisilla joukoilla on pula Paseista. Ja paikallisjoukoilla ei ole kykyä siirtyä sirpaleilta suojassa Kotkasta Haminaan.

Joten tuntuisi järkevältä, että uudet yhtymät saisivat uudet panssaroidut pyöräajoneuvot.
 
Back
Top