Ehkä ne ovat merivoimien kirjanpidossa
Suolavesi voi tehä pahaa jälkeä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ehkä ne ovat merivoimien kirjanpidossa
Jos MT-LB on kerran hyvässä kuosissa ja XA-180 jo modernisoinnissa, niin mitä jää jäljelle? Xa-185 modernisointi on varmasti yhtä kustannustehokasta kuin vanhemman XA-180 ja mallien erot ovat muutenkin aika triviaaleja. XA-202/203 on jo vähän enemmän outolintu, mm. moottori on eri ja koko voimalinja samaten, koska paino nousi jo 23 tonniin. Onko sen elektroniikka muutenkin nykyään jo arkaaista 2000-luvun vaihteen kamaa, jota on vaikea päivittää, vai olisiko sekin edelleen pitkään soiva lei vain vaihtamalla tietokoneet uusiin? Koska jos on, niin alkaa jäädä Patria 6x6:n ainoaksi käyttökohteeksi uusien joukkojen siirtyminen APC:hen. Tätä toki kaikki me toivomme, mutta onko siihen varaa? Vai tehdäänkö tämä käytännössä teollisuustukena, kuten A2045 tehtiin?
XA-202/203 on jo vähän enemmän outolintu, mm. moottori on eri ja koko voimalinja samaten, koska paino nousi jo 23 tonniin. Onko sen elektroniikka muutenkin nykyään jo arkaaista 2000-luvun vaihteen kamaa, jota on vaikea päivittää, vai olisiko sekin edelleen pitkään soiva lei vain vaihtamalla tietokoneet uusiin?
Painaako XA-202/203 noin paljon enemmän kuin XA-180/185? Ei voi kyllä pelkkä voimalinja ja moottori selittää tuota painoeroa. Paljonkin paksummin panssaroitu?
Mikä elektroniikka/tietokoneet?Jos MT-LB on kerran hyvässä kuosissa ja XA-180 jo modernisoinnissa, niin mitä jää jäljelle? Xa-185 modernisointi on varmasti yhtä kustannustehokasta kuin vanhemman XA-180 ja mallien erot ovat muutenkin aika triviaaleja. XA-202/203 on jo vähän enemmän outolintu, mm. moottori on eri ja koko voimalinja samaten, koska paino nousi jo 23 tonniin. Onko sen elektroniikka muutenkin nykyään jo arkaaista 2000-luvun vaihteen kamaa, jota on vaikea päivittää, vai olisiko sekin edelleen pitkään soiva lei vain vaihtamalla tietokoneet uusiin?
Niitä on kalusteltukin uusiksi M18-käkättimillä. Taisi olla A-viestiasema joita noihin on rakennettu.Ainakin komentopaikkaversiossa XA-202 pitäisi pyöriä läppäri poikineen.
Pojat hakee lastin? Tuon kanssa on helpompi selittää olevansa työreissussa.
Misu matkalla Viroon? Liittyykö siihen kun Viro irtisanoutui Patria 6x6 yhteistyöstä?
Ilmeisesti jo matkalla Suomeen kun se oli Virossa jo 16. lokakuuta.
Misu matkalla Viroon? Liittyykö siihen kun Viro irtisanoutui Patria 6x6 yhteistyöstä?
NSV on tietynlainen kysymysmerkki, kun miettii varastossa olevien aseiden kulumista ja määrällistä riittävyyttä. Jos oletettaisiin että aseita on riittävästi ja niihin on isot varaosavarastot niin M2 virhettä ei varmaankaan tulla toistamaan ihan lähitulevaisuudessa. Kuitenkin voi olla että uusia raskaita konekiväärejä täytyy hankkia ja silloin vaihtoehdot voi olla vähissä.
FCTS on aseeseen kiinnitettävä tähtäin/laskin se ei siis ole mitenkään ajoneuvoriippuvainen. KRKK asennetaan yleensä ajoneuvoon ja Partia 6x6 kuuluu samaan konserniin joten siinä on syy miksi markkinointivideossa kyseinen ajoneuvo esiintyy. Tuon tyyppinen tähtäin/laskin systeemi olisi varmasti hyvä lisä PV:n kranaattikonekivääreihin, mutta ei taida olla mitään tietoa PVn osallisuudesta tuohon Senopin projektiin. ITKK tarvitsee pimeätoimintakyvyn, mutta ei välttämättä mitään noin raskasta/monimutkaista.
Vähintään pari-kolmesataa
Eikös jossain julkaisussa puhuttu, että Viro tarvitsisi 200 ajoneuvoa?
100 uutta Pasia on todella vähän Suomelle. Vaikka kuinka maavoimat jatkaa supistumistaan.
Samaa mietin. On puhuttu että uusia Prikaati/Yhtymä 35 tulisi monikossa. Eli ainakin 2 kpl.
Ja samaan aikaan alueellisilla joukoilla on pula Paseista. Ja paikallisjoukoilla ei ole kykyä siirtyä sirpaleilta suojassa Kotkasta Haminaan.
Joten tuntuisi järkevältä, että uudet yhtymät saisivat uudet panssaroidut pyöräajoneuvot.
Missään ei ole vielä todettu, että Operatiivinen yhtymä 2035 olisi prikaati. Voihan se olla armeijakuntakin tms.
Yksi prikaatitason yhtymä, jolla on sekä operatiivinen että taktinen liikkuvuus kuulostaa varsin mahdottomalta yhtälöltä. Ja suorituskykynäkökulmasta katsoen sen pitäisi siis olla nykykriteerien mukaisesti vähintään ilmamekanisoitu.
Kun Maavoimien komentajan juttuja lukee ja kuuntelee niin uusia ajoneuvoja tavoitellaan todennäköisesti pikemminkin tuhannen kuin sadan kappaleen luokkaa olevia määriä. Silloin tietysti puhutaan sekä tekan seuraajasta että kuuskertaakutosista. Olisihan suunnitelmien mukainen jääkäriprikaatien varustelukin aikanaan vaatinut tuhannen tekan lisäksi pari tuhatta Pasia. ( tuo hanke jäi toki "hieman" vajaaksi )
Missään ei ole vielä todettu, että Operatiivinen yhtymä 2035 olisi prikaati. Voihan se olla armeijakuntakin tms.
Yksi prikaatitason yhtymä, jolla on sekä operatiivinen että taktinen liikkuvuus kuulostaa varsin mahdottomalta yhtälöltä. Ja suorituskykynäkökulmasta katsoen sen pitäisi siis olla nykykriteerien mukaisesti vähintään ilmamekanisoitu.
Kertaalleen jo referoin Sotilasaikakauslehdestä ansiokasta kirjoitusta maavoimien tulevaisuudesta, mutta poistin referaatin, kun Maanpuolustus.netin "tietäjät" tiesivät maavoimien varustamisen paremmin kuin ammttiupseerit. Haluaisitko @StmSvejk kommentoida jälleen kerran yhtymien määrää? Selvästi tiesit 2020-luvun PTL-luettelon paremmin kuin maavoimat.Mun mielestä on puhuttu useasta yhtymästä.
Toki sitten yhtymät voi olla taisteluosastoja, eivätkä Prikaati 35. Mutta 100 6x6 ei varusta useampaa taisteluosastoakaan.