Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Alkaa olla aika läpi pelattu. Aiemmin Patriassa oli osaomistajana EADS.Olisiko tuo huono, jos valtio ostaisi Kongsbergin ulos ja myisi sitten sen 49,9 prosenttia edelleen? Ulkomaista osaomistajaahan on kai haettu juuri parantamaan firman toimintaa kontakteillaan, ja olisi luontevaa ottaa HX-toimittaja osaomistajaksi. Liekö tosin sitten halua, en osaa sanoa. Mutta kai se toimisi osana vastakauppoja?
Suunnitelmat voivat muuttua nopeastikin. Onko kellään tietoa Land-liiketoiminnan kannattavuudesta? Sehän ei missään nimessä ole Kongsbergin ydinliiketoimntaa (ajoneuvot).Toisekseen on kummallista, miksi Land-liiketoiminta ärsyttää Kongsbergia. Ei voi ainakaan väittää, etteikö Kongsberg olisi tiennyt, mihin ryhtyy, kun Patriasta puolikkaan osti.
En tiedä kannattavuudesta, mutta lentokonepuolella oltiin erittäin ärsyyntyneitä siihen, miten Land-puolen toilailut pari vuotta sitten tahrasivat imagoa.Suunnitelmat voivat muuttua nopeastikin. Onko kellään tietoa Land-liiketoiminnan kannattavuudesta? Sehän ei missään nimessä ole Kongsbergin ydinliiketoimntaa (ajoneuvot).
Aika suuri osa näiden maiden ostoista menee poliittisilla perusteilla. Pienemmät maat haluavat olla USA:n kavereita ja siksi ostavat kalustoa sieltä.Alkaa olla aika läpi pelattu. Aiemmin Patriassa oli osaomistajana EADS.
Kyllähän Land on iso työllistäjä ja tuottava sopivalla aikavälillä tarkasteltuna. Mutta AMV ja Nemon osalta tuli myös todella huonosti saalista Arabikauppojen jälkeen (eli 2016?->). Iso-Britannia, Australia ja USA menivät mustille.
Aika suuri osa näiden maiden ostoista menee poliittisilla perusteilla. Pienemmät maat haluavat olla USA:n kavereita ja siksi ostavat kalustoa sieltä.
Onko kellään tietoa Land-liiketoiminnan kannattavuudesta?
Minulla sellainen käsitys että Nato maat ostavatEi ole uhka AMV:lle. Jenkeillä ei ole tarjota mitään tässä suhteessa, esim. Strykerin myyntimenestys kotimaan ulkopuolella on surkea.
Liikevaihto laskee ja tappiot kasvaa. Niin suomalaista. Ei ihme, että Kongsberg haluaa eroon.Patria Land Oy - taloustiedot, Y-tunnus ja päättäjät - Finder.fi
Katso Finder.fi:stä yhtiön Patria Land Oy (2357098-9) yritystiedot, päättäjät, työntekijämäärä ja taloustiedot, kuten liikevaihto ja tulos.www.finder.fi
Minulla sellainen käsitys että Nato maat ostavat
1. USA:sta
2. toisesta isosta Nato-maasta tai näiden ryhmästä
3. jostain muusta maasta.
AMV:n pahin kilpailija tällä hetkellä lienee saksalainen Boxer.
No ei oikeastaan.
Katso esimerkiksi Viroa. Niillä on varmaan kokonaisuudesta pienempi osuus kalustosta amerikkalaista kuin Suomella, vaikka joutuvat ostamaan Suomea enemmän ulkomailta. Javelinit ostivat jenkkien FMF-rahoituksella ja nyttemmin rynkyt, ilmeisesti omaan rahaan, mutta muutoin on kovin hiljaista. Eikä Naton ulkopuolellakaan ole pelätty asioida - ruotsalainen, korealainen, israelilainen, neuvostoliittolainen ja suomalainen kama on kelvannut ihan hyvin. Sieltä on hankittu mistä on saatu eniten vastinetta rahalle.
Yleisemmällä tasolla eurooppalaisten Nato-maiden hankinnat kohdistunevat pääasiassa ihan kotimaahan. Britit ja ranskalaiset rakentavat itse laivastonsa ydinsukellusveneitä ja lentotukialuksia myöten. Sakut tekevät omat tankkinsa, ranskalaiset samaten ja brititkin. Tykistössä sama juttu. Suihkaritkin (Typhoonit ja Rafalet) ovat taloudellisessa mielessä kotimaista tekoa, vaikka Typhooneissa osatuotantoa onkin jaettu homman järkevöittämiseksi. Näkyy myös pienemmissä maissa, kun tuotetaan kotimaassa se tilattu värkki (esim. just AMV tai Latvian 6X6).
Norjalaiset päivittävät CV90-vaununsa 3-versioon. Miksiköhän tuohon kun eikös se uusin 4-versiokin ole jo saatavilla? Kehuivat CV90:sta paljon ja mm. sen lumessa liikkumisominaisuuksia jotka kuulemma monissa muissa kilpailijoissa eivät ole lähelläkään samaa luokkaa.
Veikkaanpa, että Patrian häviämiset AMV:n kanssa NATO:n vanhojen ydinvaltioiden ulkopuolella ovat enemmänkin kiinni siitä, että niissä kaupoissa ei ole ollut riittävästi kyse toisen sopijaosapuolen lompakon täyttymisestä.eikä sotilaskaluston kaupoissa läheskään aina ole kyse teknisten vaatimusten täyttämisestä.
Veikkaanpa, että Patrian häviämiset AMV:n kanssa NATO:n vanhojen ydinvaltioiden ulkopuolella ovat enemmänkin kiinni siitä, että niissä kaupoissa ei ole ollut riittävästi kyse toisen sopijaosapuolen lompakon täyttymisestä.
Suomi on ainoita maita, jotka kampittavat omaa puolustusteollisuuttaan kaivelemalla sen mahdollista lahjontaa vieraiden maiden asehankinnoissa. Esimerkiksi Egypti-tapauksessa Egypti ei edes halunnut tutkia syytöksiä, ja ilmoitti että he ovat täysin tyytyväisiä kauppaan. Myös Slovenia-kaupan korruption kaivelu oli meille vahingollista.
Tässä on varustettu MRAP tykillä (BMP-1:n tornilla). Siihen nähden on ihan kohtuullista laittaa 6X6:een konetykki.
Wer'wolf MKII - Wikipedia
en.wikipedia.org
Miksi oletuksena aina on, että jos miehistönkuljetusvaunuun laitetaan ITKK raskaampi aseistus sillä pitää lähteä taisteluun panssariyhtymää vastaan?Toisaalta uhkakuvatkin lienevät hiukan kevyempiä kuin venäläinen panssariyhtymä tukielementteineen.