Kyllä se tykki sinne saadaan, ei se ole mikään ongelma, mutta oletteko sitten valmiita maksamaan siitä sen hinnan millä se sinne saadaan? Se tarkoittaa rahaa, massaa, tilaa, monimutkaisuutta ja korkeampaa painopistettä. Olen jo useampaan kertaan sanonut, että jo XA-200 kevyellä tornilla meni 23 tonniin, mikä alkoi olla kolmiakseliselle liikaa. Tietysti sen vaunun voi jättää lisäpanssaroimatta mikä vähän tasoittaa, mutta kokemukset APC:n käytöstä kevyenä tankkina eivät ole mahdottoman ruusuisia. E-afrot tekivät sitä Angolassa 80-luvulla panssariauton tornilla varustetulla Ratelilla, koska muutakaan ei ollut saatavilla, ja siinä hommassa oli mennä kalsarit varusvarastolle. Jos opponentti olisi ollut yhtään pätevämpi, kyyti olisi ollut kylmää. Ratelien onneksi swapot lähinnä istuivat T-55:llä kuin tikku paskassa ja sormi meni pyllyyn kun vaunuja alkoi räjähdellä.
Pitkälti kyse on myös siitä, että ovatko resurssit oikeassa paikassa, jos APC:tä aletaan varustaa tykillä? Voisin kuvitella, että se nostaa vaunun hintaa puolella miljoonalla kaikkine tilpehööreineen, mikä tarkoittaa, että samalla hinnalla saadaan kolmannes vähemmän vaunuja ja aletaan lähestyä jo AMV:n hintaa. Siitä päästäänkin jo seuraavaan kysymykseen, että olisiko se oikea ajoneuvo jääkäreille tykillä varustettu AMV eikä 6x6? Maksetaanko taas 80 % hinnasta ja saadaan 50 % suorituskyvystä?