Niin siis kenen hyöty se hintojen lasku, joka minulle tipahtaisi kouraan työntekijöiden "palkka-alen" johdosta oikein on? Ei ainakaan työntekijöiden? Kyllä minä asian vientiteollisuuden osalta ymmärrän, mutta kun se nyt sattuu olemaan vaan siivu koko potista(myönnettäköön että sillä saralla "duunareiden" palkat on yleisesti ottaen ok-tasolla). Mutta juuri kauppa.hoiva.palvelualat. Missä palkat muutenkin pieniä ja lisistä kertyy huomattava summa vuodessa?Esimerkkiisi on helppo vastata. Koska pystyt teettämään työn halvemmalla, voit myydä heidän panoksensa halvemmalla. Asiakkaasi taas voi myydä omaa tuotetaan halvemmalla vaikka ulkomaille. Näin koko maa hyötyy tästä. Tai yhteiskunta saa sen sairaalan remontin halvemmalla.
Joku huomauttaa tietysti, ettei niitä hintoja lasketa, vaan pahat työnantajat pitäjät pitävät rahat itsellään ja järjestävät kunnon bakkaanilt.
Heille huomautan, että markkinatalous pitää huolen hintojen laskusta.
Ja nythän ollaan yrittämässä viedä ensin esimerkin vuoks valtion virkamiehiltänaisilta.. Mitä luulet jos tällänen sanelupolitiikka kohdistettaisiin suoraan tyyliin: "tämä koskee vientiteollisuuden parissa työskenteleviä"? Hellurei.. Halvalla myymisestä ei hyödy tällä taloudellisella elintasolla kukaan. Kiinasta karkaa jo suorittavan.tason duunia halvempiin maihin ja mekö siinä teennäisellä 5% tehokkuuslisäyksellä laitetaan vienti vetämään? Ei.
Halvemmalla tekeminen&myyminen ei nyt yksinkertaisesti ole kuin harvojen etu tässä maassa.
Olen talkoissa mukana. Yli 4k bruttona ansaitsevilta voi viedä sieltä täältä ja tuolta yht 5%. 2k ansaitsevilta ei missään nimessä. Jos näytät kaavan jolla verrata pienituloisten ostovoiman supistumisen koko kotimarkkinoihin&työllisyyteen&hyvinvointiin niin lähetä se Ruotsiin ja nappaa talouden Nobel..
Ja huomhuom, tämä tuottavuuden nostoidea sinänsä ok. Eniten itseä kismittää edes idea sairauspäiväkarenssista.. Sitä täs eniten.