PERK ja varusteiden kohtalo

Sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä millaiset säännöt tai lait asiaa kosken ovat syvän rauhan aikana voimassa, koska "ison kakan osuessa tuuleettimeen" näitä voidaan rukata hyvin helposti ja nopeasti tai keksiä kokonaan uusia. Ja jos tilanne on tarpeeksi kova, ja jotain hallussasi olevaa hilavitkutinta ehdottomasti tarvitaan, niin se otetaan sinulta vaikka pyssyn piippua myöten...

Toivottavasti tuollainen rosvopäällikkö on opetellut ampumaan ja käsittelemään aseita niin varmasti, ettei tapata itseään ryöstöyrityksissään. Aseilla uhkailuissa on muitakin vaaroja kuin se, että pomppamajuri ampuu itseään jalkaan.

Voisi jopa olla ihan hauskaa päästä psyykkaamaan tuollaista ryöväriä jos tilanne olisi 1 vs. 1 ilman majurin selustasotureita ja myös Herra Majurin pistooli olisi kotelossa uhittelun alkaessa. Tilannehan kääntyisi aivan toisinpäin!

”Herra Majuri, montako sekuntia tarvitsette aikaa vetääksenne pistoolin ja ampuakseni minut?”
- ”Arvelisin onnistuvani kolmessa. Älkää länkyttäkö vastaan, vaan luovuttakaa pistoolinne, pimeänäkölaitteenne, rinkanne, kiikarinne, rannekellonne sekä sormuksenne välittömästi tiskille.”
”Herra Majuri, minä onnistun sekunnissa. Luovuttakaa siis hallussanne olevan BMW citymaasturin avaimet, hallussanne olevat aseet sekä viestivälineet tai ammun.”


Haluan jakaa tämän videon kanssanne:

 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tuollainen rosvopäällikkö on opetellut ampumaan ja käsittelemään aseita niin varmasti, ettei tapata itseään ryöstöyrityksissään. Aseilla uhkailuissa on muitakin vaaroja kuin se, että pomppamajuri ampuu itseään jalkaan.

Voisi jopa olla ihan hauskaa päästä psyykkaamaan tuollaista ryöväriä jos tilanne olisi 1 vs. 1 ilman majurin selustasotureita ja myös Herra Majurin pistooli olisi kotelossa uhittelun alkaessa. Tilannehan kääntyisi aivan toisinpäin!

”Herra Majuri, montako sekuntia tarvitsette aikaa vetääksenne pistoolin ja ampuakseni minut?”
- ”Arvelisin onnistuvani kolmessa. Älkää länkyttäkö vastaan, vaan luovuttakaa pistoolinne, pimeänäkölaitteenne, rinkanne, kiikarinne, rannekellonne sekä sormuksenne välittömästi tiskille.”
”Herra Majuri, minä onnistun sekunnissa. Luovuttakaa siis hallussanne olevan BMW citymaasturin avaimet, hallussanne olevat aseet sekä viestivälineet tai ammun.”

No joo, eihän tuo nyt kovin todennäköistä ole, mutta tilanteen kiristyessä tarpeeksi kaikki on mahdollista, ja ihmiset voivat turvautua erikoisiin ratkaisuihinkin oman selviytymisen turvaamiseksi, todellista tai kuviteltua uhkaa vastaan. Eihän tuo missään nimessä ole ensimmäinen tai suositeltu toimintamalli missään tilanteessa, mutta esitin tuon lähinnä esimerkkinä siitä, että koskaan ei pidä olla liian varma mistään...

Hauska stoori sinulla...

Sinänsä en usko, että perustamisvaiheessa on aikaa mitään yksittäisen taistelijan henkilökohtaisia varusteita ruveta kyyläämään, luetteloimaan ja jakamaan eteenpäin. Vie enemmän resursseja kuin saavutettavissa oleva hyöty on. Enintään kysymykseen voi tulla ajoneuvot tai jotkin muut harvinaislaatuiset erikoisvarusteet, joita ei ole muuten helposti saatavilla. Mitään sukkapareja ei varmasti aleta lunastamaan tai takavarikoimaan...
 
Viimeksi muokattu:
No lähtökohtaisesti pitäisin kyllä jokaista, joka ojentelee asetta kohti tai uhkailee sellaiselle vihollisena ihan riippumatta maastopuvun kuvioinnista. Jatkotoimenpiteet tuon mukaan.
 
Todennäköistä on, että mitään korvausta et kuitenkaan tule ko. tilanteessa saamaan, joten turha siitä on etukäteen stressata. Valtio ottaa sen minkä katsoo tarpeelliseksi, ja jos panet vastaan, niin olet pian sotaoikeudessa niskuroinnista...

Sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä millaiset säännöt tai lait asiaa kosken ovat syvän rauhan aikana voimassa, koska "ison kakan osuessa tuuleettimeen" näitä voidaan rukata hyvin helposti ja nopeasti tai keksiä kokonaan uusia. Ja jos tilanne on tarpeeksi kova, ja jotain hallussasi olevaa hilavitkutinta ehdottomasti tarvitaan, niin se otetaan sinulta vaikka pyssyn piippua myöten...

Oikea vastaus tähän kysymykseen on, että kukaan ei oikeasti tiedä. Asiaan liittyy niin paljon ennalta-arvaamattomia tekijöitä, että niiden kaikkien huomioon ottaminen on täysin mahdotonta. "Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuteen."

Lihavoituna on mielestäni koko asian villakoiran ydin.
 
Sinänsä en usko, että perustamisvaiheessa on aikaa mitään yksittäisen taistelijan henkilökohtaisia varusteita ruveta kyyläämään, luetteloimaan ja jakamaan eteenpäin. Vie enemmän resursseja kuin saavutettavissa oleva hyöty on. Enintään kysymykseen voi tulla ajoneuvot tai jotkin muut harvinaislaatuiset erikoisvarusteet, joita ei ole muuten helposti saatavilla. Mitään sukkapareja ei varmasti aleta lunastamaan tai takavarikoimaan...

Tuossa on varmasti asian ytimistä ainakin yksi.

Lisäisin vielä, että ne eteenpäin jaettavat asiat ovat varmastikin kalustoa joka on etukäteen tiedossa, ja käsketään tuoda PERKiin: henkilö X käsketään tuomaan PERKiin traktorinsa, henkilö Y TRG- kiväärinsä, ja aika hankala on keksiä ajoneuvojen, koneiden ja tarkkuuskiväärien lisäksi mitä yksityishenkilöiltä löytyy josta olisi niin paljon hyötyä että PERKeillä olisi aikaa ruveta niitä syynäämään. Melkein voisin sanoa että turhaan murehditte Glockejanne ja teknisiä lämpökalsareitanne.
 
Tuntien poliisin aserekisterijärjestelmän ja siihen kirjaukset niin mitään ei pystytä hakemaan sieltä rekisteristä suhteessa hyötyyn mutta toki se sodan ollessa tappiollinen kannattaa tuhota sillä vihollisella on vuosia aikaa seuloa aseenomistajat hiljalleen keskitysleireille ellei sitä tee jo kotimaiset politikot rauhan aikana. Tarkkuuskivääreiden sosialisoinnista ei olisi mitään hyötyä PERK:ssä, koska niitä käyttämään ei ole tarpeeksi koulutettua väkeä ja koulutuksen taso PV:n puolelta on heikon ja välttävän välillä.
 
Ei v***u, kyllä tekis muutamalle kaverille hyvää käydä joku perustmisharjoitus läpi, niin alkaisi nuo pakkomieleisin asti ehtineet kuvitelmat tuosta PerK:n toiminnasta hieman selkitytyä...
 
Ei v***u, kyllä tekis muutamalle kaverille hyvää käydä joku perustmisharjoitus läpi, niin alkaisi nuo pakkomieleisin asti ehtineet kuvitelmat tuosta PerK:n toiminnasta hieman selkitytyä...

Mitä ihmettä tarkoitat?:rolleyes:

Joukkojen perustaminen on vähän sellainen huono keskustelunaihe, siinä helposti pompsahtaa syviin vesiin ja pv taitaa olla varsin mustasukkainen aiheista joukkojen perustaminen, perustettavien joukkojen varustus, - tehtävät jne. Osittain siksi (kin) tätä ehkä on käsitelty hieman hurtein ottein.
 
Niinpä, vähän liian totisesti katselen tätä ehkä itsekin... Tästähän on täällä aluksi heitetty huulta ja asia näyttää jääneen askarruttamaan osaa palstaveljistä. Kun asiaa sitten nähdäkseni aidosti kiinnostuneena, niin samat velmut sitten hämmentävät lisää ja niinhän se soppa on valmis.

Perustaminen on näitä vielä jossain määrin sensitiivinen aihe josta ei tietoa sivullisille anneta. Toisaalta mielestäni ei niin kovin hyvien tapojen mukaista liene tuo palstaveljien vedättäminenkään, kun toinen vilpittömasti tuntuu kysyvän.
 
Kuka on palstaveli kuka on myyrä... Wo mann kann nicht sperchen an, dar uber muss mann schwaigen.
 
Niinpä, vähän liian totisesti katselen tätä ehkä itsekin... Tästähän on täällä aluksi heitetty huulta ja asia näyttää jääneen askarruttamaan osaa palstaveljistä. Kun asiaa sitten nähdäkseni aidosti kiinnostuneena, niin samat velmut sitten hämmentävät lisää ja niinhän se soppa on valmis.

Perustaminen on näitä vielä jossain määrin sensitiivinen aihe josta ei tietoa sivullisille anneta. Toisaalta mielestäni ei niin kovin hyvien tapojen mukaista liene tuo palstaveljien vedättäminenkään, kun toinen vilpittömasti tuntuu kysyvän.

Tottahan on, että käsitykseni on vähän wanhanaikainen näistä PERK:sta ja toki voi olla niin, että olen anteeksipyynnön velkaa, jos olette kokeneet vedätyksen makua.

Käskyssä saapua mestoille on tarpeelliset ohjeet. Kun olette kulloinkin saaneet käskyjä kotiin, niin eikö olekin ollut aika seikkaperäisesti selvitetty, mitä otetaan mukaan ja milloin saavutaan? Ja kun tekee niinkuin käsketään, silloin homma menee kohdilleen. Kehnostako sitä tietää, millainen kovan jutun käskylappu on? Siinähän voidaan periaatteessa käskeä ottamaan mukaan hlökoht. sopivat aseet ja pyykkikonekin vielä? Oleellisin pointti on se, että tekee niinkuin käsketään. Ja kuten Laamanator totesi, vaikka linjaston alkupäähän tulisi alaston pygmi seisomaan, niin x-minuuttien kuluttua sen linjan toisesta päästä sukeltaa kehiin tarvittaessa täyteen varustukseen saatettu potentiaali valtionvihollisten häätäjä.
 
Tässä aletaan jo päästä asian ytimeen - toimitaan käskyn mukaisesti.

Eli jos kaapista löytyy viri-viri pistooli, niin se otetaan mukaan JOS KÄSKETÄÄN, muuten ei. Ja voin luvata että ei käsketä kuin jossain poikkeuksellisessa tapauksessa, ne kaverit sen tietävät kenellä tällainen osuu kohdalle. Jos osuu ja jos käsketään. Sitä maasturia ei kannata tuoda sinne perustamispaikan parkkipaikalle seisomaan ja viemään tilaa. Vaikka kuinka tekisi mieli ajella sillä leveästi kypärä takaraivolla sinne vartiopaikalle, niin ei vaan onnistu. Ei se PerKE:n nappiherrakaan sitä halua, siihen on omat suunnitelmansa, joiden mukaan mennään. On helpointa niin, ja todennäköisesti toimivintakin.

Ei nyt ole passin varustelistaa käsillä, enkä viitsi kaivella netistäkään, mutta eipä siellä taida olla mainintaa ressukivääristä tai taisteluliivistä. Vaikka kuinka tekisi mieli näyttää miten hieno ja kuinka se olisi parempi kuin intin varusteet...

Tarkoituksena on kuitenkin yhdistää miehet ja varusteet toisiinsa ja muodostaa niistä tehokkaasti sodan ajan yksikkö. Ei siellä aleta kovin syvällisesti säätämään sen mukaisesti onko Sami Superressulla tullessaan mukanaan oma Arska ja maastomaalattu maasturi ja toisaalta Jakke Jääkäri tulee mukanaan laukussaan partakone ja hammasharja. Maasturi jää parkkipaikalle ja omat aseet ovat varsin vahvasti nou-nou.
 
Eli "erikoisvarusteet" pakataan etukäteen sovittuihin ajoneuvoihin jotka heilahtavat muun kolonnan mukaan perkiltä poistuessa.
 
Tässä aletaan jo päästä asian ytimeen - toimitaan käskyn mukaisesti.

Eli jos kaapista löytyy viri-viri pistooli, niin se otetaan mukaan JOS KÄSKETÄÄN, muuten ei. Ja voin luvata että ei käsketä kuin jossain poikkeuksellisessa tapauksessa, ne kaverit sen tietävät kenellä tällainen osuu kohdalle. Jos osuu ja jos käsketään. Sitä maasturia ei kannata tuoda sinne perustamispaikan parkkipaikalle seisomaan ja viemään tilaa. Vaikka kuinka tekisi mieli ajella sillä leveästi kypärä takaraivolla sinne vartiopaikalle, niin ei vaan onnistu. Ei se PerKE:n nappiherrakaan sitä halua, siihen on omat suunnitelmansa, joiden mukaan mennään. On helpointa niin, ja todennäköisesti toimivintakin.

Ei nyt ole passin varustelistaa käsillä, enkä viitsi kaivella netistäkään, mutta eipä siellä taida olla mainintaa ressukivääristä tai taisteluliivistä. Vaikka kuinka tekisi mieli näyttää miten hieno ja kuinka se olisi parempi kuin intin varusteet...

Tarkoituksena on kuitenkin yhdistää miehet ja varusteet toisiinsa ja muodostaa niistä tehokkaasti sodan ajan yksikkö. Ei siellä aleta kovin syvällisesti säätämään sen mukaisesti onko Sami Superressulla tullessaan mukanaan oma Arska ja maastomaalattu maasturi ja toisaalta Jakke Jääkäri tulee mukanaan laukussaan partakone ja hammasharja. Maasturi jää parkkipaikalle ja omat aseet ovat varsin vahvasti nou-nou.

En yleensä näitä kommentoi, mutta nyt on pakko. Sellaista soopaa kirjotellaan nyt. PV:n näkökulmasta totta kai jokainen tuo (aseet, tst-varusteet ml.) kaiken mitä vain kokee tarvitsevansa. Lähtökohtaisesti kamat jää henkilölle itselleen, mutta joissain tilanteissa PERK:ssä voidaan tehdä uusjakoa tarpeen mukaan. Valmiuslaki antaa ihan tarpeelliset oikeudet sotilasviranomaisille tähänkin. Aivan sama mitä omistaja on asiasta mieltä. Niin muuten niskottelusta ei valmiuslain voimassa ollessa selviä poistumiskiellolla. Itse olen aina kehottanut kaikkia hankkimaan tavaraa jota voisi kovassa tilanteessa tarvita...köyhä on maamme ja siksi jää!

Edit: Nämä faktat löytyy muuten ihan Reserviläisjohtajan oppaasta 1992 (julkinen), RL45:stä ja Valmiuslaista, joten mitään salassapidettävää en paljastanut.
 
Viimeksi muokattu:
Valmiuslakia

16 luku Sotilaallinen puolustusvalmius

110 §
Tavaroiden luovutusvelvollisuus


Sotilaallisen puolustusvalmiuden kohottamiseksi tai ylläpitämiseksi 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa puolustusvoimat voi päätöksellään velvoittaa jokaisen luovuttamaan puolustusvoimien hallintaan sellaisia tavaroita, jotka ovat välttämättömiä joukkojen majoittumisen, linnoittamisen tai energiahuollon turvaamisen kannalta, taikka muita puolustusvalmiuden kohottamisen ja ylläpitämisen kannalta välttämättömiä tavaroita.

114 §
Luovutusvelvollisuuden toteuttaminen


Puolustusvoimiin voidaan perustaa 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa tässä luvussa tarkoitettujen luovutusvelvollisuuksien täytäntöönpanoa varten luovutuslautakuntia, joiden kokoonpanosta säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Tarkemmat säännökset luovutusvelvollisuuksien täytäntöönpanossa sovellettavasta menettelystä ja päätöksenteosta annetaan puolustusministeriön asetuksella.


****************
3 §
Poikkeusolojen määritelmä


Poikkeusoloja tämän lain mukaan ovat:
1) Suomeen kohdistuva aseellinen tai siihen vakavuudeltaan rinnastettava hyökkäys ja sen välitön jälkitila;
2) Suomeen kohdistuva huomattava aseellisen tai siihen vakavuudeltaan rinnastettavan hyökkäyksen uhka, jonka vaikutusten torjuminen vaatii tämän lain mukaisten toimivaltuuksien välitöntä käyttöön ottamista;

4 §
Toimivaltuuksien käyttöperiaatteet


Viranomaiset voidaan oikeuttaa poikkeusoloissa käyttämään vain sellaisia toimivaltuuksia, jotka ovat välttämättömiä ja oikeasuhtaisia 1 §:ssä säädetyn tarkoituksen saavuttamiseksi. Toimivaltuuksia voidaan käyttää vain sellaisin tavoin, jotka ovat välttämättömiä lain tarkoituksen saavuttamiseksi ja oikeassa suhteessa toimivaltuuden käyttämisellä tavoiteltavaan päämäärään nähden.
Tämän lain mukaisia toimivaltuuksia voidaan käyttää vain, jos tilanne ei ole hallittavissa viranomaisten säännönmukaisin toimivaltuuksin.
****************

130 §
Muutoksenhaku


Tässä laissa tarkoitetusta valtioneuvoston, ministeriön ja Suomen Pankin päätöksestä saa valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Muusta tässä laissa tarkoitetusta päätöksestä saa valittaa hallinto-oikeuteen.
Muutoksenhaussa sovelletaan muutoin, mitä hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään. Hallintopäätöstä on kuitenkin noudatettava heti valituksesta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

20 luku
Rangaistussäännökset


Joka tahallaan tai huolimattomuudesta

3) laiminlyö täyttää 45, 63, 78, 86, 110, 112, 113, 117, 119 tai 122 §:n nojalla määrätyn luovutusvelvollisuuden tai 111 §:n nojalla määrätyn suorittamisvelvollisuuden taikka

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, valmiuslakirikkomuksesta sakkoon.

*****************

Sekä RL 45 sotilasrikoksista ja 21 henkeen ja terveyteen kohdistuvista. Näissähän on sitten myös valitusoikeus jokaisessa ja kurinpitoojennuksistakin voi valittaa, jolloin asia käsitellään käräjäoikeudessa ja sieltäkin voi valittaa vielä kerran ennen kuin päätös saa lainvoiman. RL 45 määrittää erikseen myös sota-ajan rikokset, jotka eivät toki ”harmaassa vaiheessa” vielä päde ja sota-aikana rankkarit on lähtökohtaisesti vähän kovempia. Pikaoikeuksiahan ei tämänhetkinen lainsäädäntö tunne eikä niillä olisi työtäkään, koska kuolemanrangaistus on kielletty perustuslaissa.
 
Kun kerran haasteen heitit, kuvailen tässä oman käsitykseni. Olen näiden parissa jokusen hetken painut vaikka en lakimies olekaan.

Sen enempää asiaa avaamatta sovellat väärää säädöstä. Sotilaita ei koske tuo ValmL:n kohta vaan RL45 ("RL45 alainen...astuessaan palvelukseen tai kun on ollut velvollinen astumaan palvelukseen"). Eli KH:n / YH:n vast kutsuttua koskee RL45. Eli luovutat tavaran valmiuslain perusteella PV:lle, mutta koska sinut on käsketty palvelukseen ei sinua luovuttamisesta kieltäytyessäsi rangaista valmiuslakirikkomuksesta, vaan nikottelusta koska kieltäydyt noudattamasta laillista käskyä (se valmiuslain määräys luovuttaa teki siitä käskystä laillisen). Siihen toki voidaan siten lisäksi iskeä se sakko valmiuslakirikkomuksesta sitten oikeudessa lisäksi.... Niin ja kuten ValmL sanoo voit valittaa mutta hallinnollisen päätöksen toimeenpanoa (eli sitä "pakko-ottoa") ei keskeytetä valituksen ratkaisua odotellessa.

Sotket kaksi termiä: Kurinpito-ojennus (se mitä yksikön vääpeli ja päällikkö määrää) ja kurinpitorangaistus (se mitä PKOM tai ylempi voi määrätä). Kurinpito-ojennuksesta ei voi valittaa...kurinpito rangaistuksista voi (kurinpitovalitus). Kurinpito-ojennuksen määränneestä esimiehestä voi tehdä toki kantelun, mutta se ei keskeytä toimeenpanoa. PuoltL ja ValmL:lla nimenomaan voidaan ottaa (ja yhtenä ensimmäisistä pykälistä otettaneenkin) käyttöön mm. rangaistuksiin tuo sota-ajan "kovennus"... Ymmärrät varmaan itsekin että kun joukkoja kutsutaan palvelukseen kuripito-ojennukset (YP+PK) eivät ole riittävä pelote. Toisaalta kaikissa noissa on jo olemassa rauhan aikana sisään kirjoitettu "törkeä" -muoto jota voidaan soveltaa kun "aiheutetaan huomattavaa tai erityisen tuntuvaa vahinkoa", joka lupaa aina vankeutta. Tuota "huomattava vahinko...kurille ja järjestykselle" -kohtaa on aika helppo soveltaa kiristyneessä kv-tilanteessa. Silloin et tarvitse mitään PK:ta kirjoittaa vaan päällikkö simppelisti toteaa että ei voida ratkaista minun valtuuksilla ja siirtää jutun eteenpäin, kurinpitorangaistukseen oikeutetulle esimiehelle joka taas toteaa että "peli merkit ei riitä" --> lähetään syyttäjälle.

Kukaan ei ole mistään pikaoikeuksista puhunut. Riittää että, esitutkinta suoritetaan kurinpitorangaistukseen oikeutettu henkilö tekee päätöksen lähettää jutun oikeuteen. Se on helppoa: "Kurinpitorangaistus tai -ojennus saadaan määrätä, jos rikoksesta epäilty on myöntänyt syyllisyytensä tai jos hänen syyllisyyttään voidaan muuten pitää selvänä." --> muutoin aina tuomioistuimeen. Myös silloin kun tulisi tuomita muuta kun Muikkari, YP:tä, PK:a, varotus, PR:ta, KP-sakkoa, tai arestia eli aina kun menee vankeuden puolelle on lähetettävä oikeuteen. Jos on hankala juttu, mitä luulet ottaako kukaan kurinpitoesimies kontolleen jos ei ole pakkoa vai siirtääkö tuomioistuimelle?

Oikeus siten kokoontuu ja tekee päätöksensä. Uskoisin että nämä rikokset käsitellään tuossa tilanteessa ns. nopeutetulla menettelyllä KO:n toimesta ja se naapurin Jaken mopo varkaus jää odottamaan myöhempää ajankohtaa. Noin RA-aikanakin PV:n osalta esim. perus karkuri-juttu (jättänyt saapumatta vm-palvelukseen, poliisi kiiniottaa ja toimittaa kasarmille) on syyttäjällä alle vuorokaudessa. Ja ihan niin kun RA-aikanakin PV:n huolet on loppu myös kiristyneessä KV-tilanteessa, kun esitutkintapöytäkirja on syyttäjällä. Jos esimerkiksi syytetään niskuroinnista on odotettavissa oleva rangaistusvaatimus niin kova että KO voi helposti päättää ns. "syytä epäillä" perusteella pitää henkilön vangittuna käsittelyn ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitushan tässä ainakin itsellä on jakaa niin paljon disinformaatiota kuin mahdollista, jottei asioiden todellinen laita paljastuisi mahdolliselle viholliselle...;)

Leikki sikseen, CV9030FIN lienee hyvin lähellä totuutta siitä miten asiat oikeasti toimisivat. Tärkeintä tässä on tajuta, että perustaminen ei ole oikeasti mitään mystistä salatiedettä, vaikka PV ja jotkut palstaveljet välillä näin haluaisivatkin uskotella.

Kaikkea toimintaa ohjaavana tavoitteenahan tuossa on saada tuotettua taistelukykyinen ja mahdollisimman hyvin varustettu joukko lyhyimmässä mahdollisessa ajassa. Tavoitteena on siis koota joukkoon kuuluvat taistelijat käskettyyn aikaan paikkaan, jossa perustettavan joukon tarvitsema materiaali sijaitsee. Sitten porukka vain ajetaan mahdollisimman tehokkaasti linjaston läpi pitäen huolta siitä, että jokainen saa käsketyn jakovarustuksen, ja vain sen. Kun kaikki taistelijat on saatu varustettua, joukko järjestäytyy mahdollisimman nopeasti, ja aloittaa siirtymisen tehtäväaluelleen...
 
Viimeksi muokattu:
Kun kerran haasteen heitit, kuvailen tässä oman käsitykseni. Olen näiden parissa jokusen hetken painut vaikka en lakimies olekaan.

Ei tässä ollut haasteesta kyse.

Sen enempää asiaa avaamatta sovellat väärää säädöstä. Sotilaita ei koske tuo ValmL:n kohta vaan RL45 ("RL45 alainen...astuessaan palvelukseen tai kun on ollut velvollinen astumaan palvelukseen"). Eli KH:n / YH:n vast kutsuttua koskee RL45. Tuo "tavaroiden luovutuskohta" on tarkoitettu esim. liikeyrityksiä varten, että niiltä voidaan pakko-ottaa vaikkapa niitä Valtroja joukoille.

No milläs sitten oikeutetaan reserviläisen tai yleensäkin yksityisen kansalaisen omaisuuden lunastaminen Puolustusvoimien käyttöön jos ei valmiuslain mm. 110§? RL 45 toki koskee sotilaita, mutta sehän on ihan eri laki, koska lunastamiset eivät voi perustua esimerkiksi kaikkivoivaan sotilaskäskyyn jos asiasta on säädetty lailla tai asetuksella.

Lainvalmistelutyössä on avattu tuota tavaroiden luovutusvelvollisuutta sen lisäksi, mitä itse lain kohta sanoo:

Tällaisia tavaroita olisivat esimerkiksi erilaiset työkalut ja pienkoneet sekä ryhmitettävien joukkojen majoittautumisessa tarpeelliset irtaimet esineet. Lisäksi sellaisessa puolustusvalmiuden kohottamista edellyttävässä tilanteessa, jossa joudutaan kutsumaan palvelukseen suuria määriä reserviläisiä, puolustusvoimilla saattaa tulla tarve saada käyttöön erilaisia varavoima- ja muita vastaavia energiansaannin turvaamisessa välttämättömiä tavaroita.

Ja 16 luvusta taas:

Luvussa ehdotetuista toimivaltuuksista tavaroiden ja moottoriajoneuvojen luovuttamisvelvollisuudet
on suunniteltu kohdennettaviksi ensisijassa elinkeinonharjoittajiin. Poikkeusolot saattavat kuitenkin laajentua myös sellaisiksi, että luovutusvelvollisuus kohdistuu myös yksityisiin kansalaisiin.


Sotket kaksi termiä: Kurinpito-ojennus (se mitä yksikön vääpeli ja päällikkö määrää) ja kurinpitorangaistus (se mitä PKOM tai ylempi voi määrätä). Kurinpito-ojennuksesta ei voi valittaa...kurinpito rangaistuksista voi (kurinpitovalitus). Kurinpito-ojennuksen määränneestä esimiehestä voi tehdä toki kantelun, mutta se ei keskeytä toimeenpanoa. PuoltL ja ValmL:lla nimenomaan voidaan ottaa (ja yhtenä ensimmäisistä pykälistä otettaneenkin) käyttöön mm. rangaistuksiin tuo sota-ajan "kovennus"... Ymmärrät varmaan itsekin että kun joukkoja kutsutaan palvelukseen kuripito-ojennukset (YP+PK) eivät ole riittävä pelote.

Sotilaskurinpitolaki 2 luku 10 §:

Asiaa ei kuitenkaan saa käsitellä kurinpitomenettelyssä, jos:
2) asianomistaja vaatii asian käsiteltäväksi tuomioistuimessa


Tarkoittaa siis sitä, että jos henkilö X suostuu asian käsittelyyn kurinpitomenettelyssä, niin hän ei voi valittaa kurinpitomenettelyn lopputuloksena tulevasta kurinpito-ojennuksesta esim. 5 vuorokautta poistumiskieltoa. Jos henkilö X ei kuitenkaan suostu asian käsittelyyn kurinpitomenettelyssä ts. seuraamus olisi kurinpito-ojennus tai kurinpitorangaistus laitoksen sisäisenä, niin asia menee automaattisesti rosikseen. Erotetaan siis kurinpitomenettelyn käyttäminen ja sen lopputuloksesta valittaminen. Eka ei onnistu, jos epäilty ei siihen suostu ja jos suostuu, niin kurinpito-ojennuksesta ei voi valittaa, mutta kurinpitorangaistuksesta voi. Eikö se ole juuri noin?

Toisaalta kaikissa noissa on jo olemassa rauhan aikana sisään kirjoitettu "törkeä" -muoto jota voidaan soveltaa kun "aiheutetaan huomattavaa tai erityisen tuntuvaa vahinkoa", joka lupaa aina vankeutta. Tuota "huomattava vahinko...kurille ja järjestykselle" -kohtaa on aika helppo soveltaa kiristyneessä kv-tilanteessa. Silloin et tarvitse mitään PK:ta kirjoittaa vaan päällikkö simppelisti toteaa että ei voida ratkaista minun valtuuksilla ja siirtää jutun eteenpäin, kurinpitorangaistukseen oikeutetulle esimiehelle joka taas toteaa että "peli merkit ei riitä" --> lähetään syyttäjälle.

Vaikka teko kirjattaisiin ruohonjuuritasolla törkeänä, niin tutkinnan edistyessä se voi siitä muuttua ennen kuin asia etenee edes syyttäjälle, joka tekee taas omia mietintöjään ja sitten oikeuskin vielä tuumailee ja siitäkin voi valittaa hoviin ennen kuin päätöksellä on lainvoima. Kiinniottoperuste tai se miten asia kirjataan ensivaiheessa ennen oikeaa tutkintaa antaa oikeastaan vain ruutia pakkokeinoista päättämiseen. Pidättämistä kovempiin juttuihin vaaditaankin jo sellaista ruutia, että pitää olla oikeusoppinut asiasta päättämässä eli poliisi, sotilas tai rajamies ei päätä.

Kukaan ei ole mistään pikaoikeuksista puhunut. Riittää että, esitutkinta suoritetaan kurinpitorangaistukseen oikeutettu henkilö tekee päätöksen lähettää jutun oikeuteen. Se on helppoa: "Kurinpitorangaistus tai -ojennus saadaan määrätä, jos rikoksesta epäilty on myöntänyt syyllisyytensä tai jos hänen syyllisyyttään voidaan muuten pitää selvänä." --> muutoin aina tuomioistuimeen. Myös silloin kun tulisi tuomita muuta kun Muikkari, YP:tä, PK:a, varotus, PR:ta, KP-sakkoa, tai arestia eli aina kun menee vankeuden puolelle on lähetettävä oikeuteen. Jos on hankala juttu, mitä luulet ottaako kukaan kurinpitoesimies kontolleen jos ei ole pakkoa vai siirtääkö tuomioistuimelle?

Eikai se kurinpitoesimies lähde paperisotaa varmaan ehdoin tahdoin itselleen haalimaan jos kyse ei ole ihan oikeasta pikkujutusta esim. lievä palvelusrikos vaikkapa tervehtimättä jättämisen muodossa, joka sovitetaan esim. työllä. Tuokin on sellainen juttu, että byrokratiaa rakastava epäilty vetäisi sen ihan heittämällä käräjille.

Ylempänä oli muihin.

Oikeus siten kokoontuu ja tekee päätöksensä. Uskoisin että nämä rikokset käsitellään tuossa tilanteessa ns. nopeutetulla menettelyllä KO:n toimesta ja se naapurin Jaken mopo varkaus jää odottamaan myöhempää ajankohtaa. Noin RA-aikanakin PV:n osalta esim. perus karkuri-juttu (jättänyt saapumatta vm-palvelukseen, poliisi kiiniottaa ja toimittaa kasarmille) on syyttäjällä alle vuorokaudessa. Ja ihan niin kun RA-aikanakin PV:n huolet on loppu myös kiristyneessä KV-tilanteessa, kun esitutkintapöytäkirja on syyttäjällä. Jos esimerkiksi syytetään niskuroinnista on odotettavissa oleva rangaistusvaatimus niin kova että KO voi helposti päättää ns. "syytä epäillä" perusteella pitää henkilön vangittuna käsittelyn ajan.

Niskoittelusta on "harmaassa vaiheessa" rangaistus max. vuosi ja sodan aikana 4 vuotta. Ensimmäisessä on oikeuskäytännön mukaisesti hyvin epätodennäköistä, että tuomio tulisi kiinteänä ja jälkimmäisessäkään ei niskoittelun osalta kyllä puhuttaisi maksimirankkarista, mutta vaikka puhuttaisiinkin, niin eikö vankila ole aika paljon turvallisempi kuin etulinja?

KO:n jälkeen on vielä valitusaika ja mahdollinen hovi ennekuin tuomio saa lainvoiman ja koska kyse on kuitenkin sinällään vähäisestä rikoksesta, siis niskoittelu, niin odotteluaika ei varmasti mene kopissa. Pikemminkin asia käsiteltäisiin, kuten perusratti, vaikka tuomio olisikin lopulta muutama kk kiinteää. Vangitsemisen edellytykset pitää myös täyttyä aina kun vangitaan tai jatketaan ja hieman epäilen niiden täyttymistä niskoittelutapauksissa.

Pikaoikeudet sekä kuolemanrangaistus taas olivat irrallinen heitto, joskin kannatan koko sydämestäni noiden lisäämistä sota-ajan repertuaariin, sillä vankila ei ole mikään äärimmäinen pelote ja pystyn helposti kuvittelemaan tilanteen, jossa vankila voittaisi etulinjan ihan 10-0. Tuolloin tarvitaan oikeaa pakkoa.
 
Pikaoikeudet sekä kuolemanrangaistus taas olivat irrallinen heitto, joskin kannatan koko sydämestäni noiden lisäämistä sota-ajan repertuaariin, sillä vankila ei ole mikään äärimmäinen pelote ja pystyn helposti kuvittelemaan tilanteen, jossa vankila voittaisi etulinjan ihan 10-0. Tuolloin tarvitaan oikeaa pakkoa.

Täysin sivuhuomiona: vastustan ankarasti. Olen sitoutunut tämän maan puolustamiseen pitkälti siksi, koska pidän arvossa suomalaista, varsin humaania yhteiskuntaa. Lopullinen rangaistus sotii niin pahasti arvojani vastaan, että vakavasti harkitsisin, kannattaako puolustaa maata, jonka puolustajaksi täytyy näin ankarin keinoin pakottaa.

Melkein yhtä hyvä syy on mielestäni se, etten suoraan sanottuna usko linjassa olevan hyötyä kenestäkään, joka on siellä vain kuolemanrangaistuksen uhalla. Ainakin oman erikoisalan hommissa tälläinen tyyppi olisi enemmän vaaraksi minulle kuin viholliselle.
 
Tekee mieli murista. CV9030 hyvin selvästi osoittaa oleellisen: on toteltava ja tehtävä niinkuin käsketään. PERK:ssa voidaan oikeasti mulkata kamoja, jos Asia niin vaatii. Milloin vaatii, milloin ei, sitä en osaa sanoa. Harjoitetaanko PERK:ssa mielivaltaa? Miksi helvetissä harjoitettaisiin? Siellä kasataan tiettyjä asioita yhteen tarkoituksenmukaisella tavalla ja käskyjen mukaan, yksityinen etu joutuu väistymään yhteisen edeltä.
 
Back
Top