Perussuomalaisten kuihtuminen ja sen seuraukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Itse veikkaan, että äänet jakautuvat jatkossa siten, että halla-aholaiset saavat kaksi kolmannesta persujen äänestäjistä. Heillä on selkeä agenda ja reippaat pointit jotka vetoavat ns. kansan syviin riveihin, ja puheenjohtaja joka uskaltaa sanoa asiasta. Ruotsidemokraattikohtelu tosin taitaa olla taattu. Soinin porukka taas jää epämääräiseksi työläispopulistiseksi poppooksi, mutta on selvästi salonkikelpoisempi vaihtoehto.

Mielenkiintoiseksi jää että lisääntyykö molempien persupuolueiden yhteenlaskettu äänisaalis, nyt kun perkausoperaatio on saatu valmiiksi. Veikkaan että voi jopa lisääntyäkin.

Itse arvaisin että Uusi Vaihtoehto tulee repimään nyt perussuomalaista kaikonneita äänestäjiä sankoin joukoin takaisin ja vetoavat nyt myös uusiin äänestäjiin niin kuin @Kapiainen jo mainitsikin.

Joku laittoi Elolle hänen vanhan twiittinsä joka koski hänen puheenjohtajavaalien aikaista kommenttia, että puolue ei todellakaan hajoa, vaan yhdessä mennään eteenpäin tuloksesta huolimatta..
Elon vastaus tähän oli: Sitten sainkin kuulla puolueen olevan kaapattu.

Huonostipa nämä herrat tuntevat oman puoleensa päätöksentekokoneistoa.

Eli kun puoluekokous äänestää väärin, niin puolue on "kaapattu".

Aika heikkoa argumentointia, vaikka kylläkin Suomen kannalta tämä lienee lyhyellä tähtäimellä hyvä. Hillotolpan perässä nämä loikkarit kuitenkin menivät, siksi en heidän "rohkeaa tekoaan" liikaa glorifioi.

Homma foorumilla taustoista:
Tiedonmuru: Loikkarit oli koottu lähestymällä kaikkia kansanedustajia, paitsi niitä jotka vaativat maaliskuussa maahanmuuttopoliittisten tiukennusten kiirehtimistä sote- ja maakuntauudistusten ehtona ja poliisikansanedustajia, jotka niskuroivat hallintorekisterihommassa.

No, onneksi tuo rakastettu ja asiantuntijoiden kehuma hallintorekisterijuttukin kasvoi näin rakkaaksi.

Puhtaasti hillotolppaliike. Tämä uusi ryhmä on käytännössä täysin uskollinen sylikoira hallituskumppaneille. Siinä on lyhyellä tähtäimellä hyviä puolia. Pitkällä tähtäimellä näen siinä pääosin huonoja puolia...tietynlaista jarrumiesta ja vastavoimaa tarvitaan, muutenkin kuin kommunistien ja viherkommunistien suunnasta.

Alan uskomaan, että tätä on pohjustettu jo ennen puoluekokousta myös Soinin & Co. kanssa.

Sellaista "contingency planningia".

Vai alanko jo foliohattuilemaan?

No, soinilaisia ei saatu paikalle riittävästi puoluekokoukseen. Uskoisin, että soinilaisten kannatus perussuomalaisten keskuudessa on halla-aholaisia suurempaa. Puoluekokous olisi ollut klaarattavissa. Siellähän taisi lisäksi olla ongelmia hylättyjen äänien kanssa.

Eli sinusta on hyvä että Suomen poliitikin kentälle tuli yksi tuuliviiripuolue lisää joka ei käytännössä eroa mitenkään muista 3 isosta?

Mutta ajatteleppa asiaa käänteisesti. Aito vaihtoehto kirkastuu, kun Halla-aho kannattajineen saa tuoda sanomaansa esiin jo olemassa olevan puolueinfrastruktuurin ja eduskunnan kautta. Se on aivan loistava mahdollisuus, jos se osataan käyttää oikein ja vastuullisesti.

Vale-oppositio näytti tiukan paikan tullen karvansa ja juoksi isäntänsä luokse.

Mitenkä luulet perussuomalaisten (nykyisten ja entisten) äänestäjien reagoivan tähän, jos jopa EK:n tutkimus kertoo mitä se kertoo nationalistisen puolueen potentiaalisesta kannatuksesta Suomessa?

Kuten olen useampaan otteeseen sanonut: jos Soini siivoaa tietyn porukan pois, voin hyvin harkita ääneni antamista Soinin puolueelle.
Nyt se siivous on tehty. Enkä ole ainoa joka on näin asiaa tuuminut.

Joo minulle ainakin tämä "Uusi vaihtoehto" on jopa parempi puolue kuin entiset Perussuomalaiset. Salonkikelpoista suomalaisen pienen ihmisen asialla olevaa ja perusarvoiltaan Kokoomusta oikeammalla olevaa puoluetta olen jo pidempään kaivannut...

Joo minulle ainakin tämä "Uusi vaihtoehto" on jopa parempi puolue kuin entiset Perussuomalaiset. Salonkikelpoista suomalaisen pienen ihmisen asialla olevaa ja perusarvoiltaan Kokoomusta oikeammalla olevaa puoluetta olen jo pidempään kaivannut...

Todellakin nyt on jaettu "arvopohja" maamme hallituksessa.

Enpä voi muuta sanoa kuin että "we agree to disagree".

Kaikesta huolimatta olen kuitenkin, ristiriitaisin tuntein, tyytyväinen siitä että hallitus voi jatkaa. Siis ihan yhteiskunnallisen vakauden vuoksi. Ja nyt hallituksen toimintaan tyytymättömillä on selkeä parlamentaarinen vaihtoehto, missä kantansa voi ilmaista.

Aika hauskaa on ollut. Paljon keskimääräistä viihdeohjelmaa parempaa. Joltain on kaikesta päätellen tullut liikutuksen kyyneleetkin hieman vain elämää -tapaisesti.

Minä uskon Soinin ja Jussi Niinistön voimin tämän vain elämää -puolueen saavan hyvinkin kannatusta. Halla-ahon pelisilmään ei ainakaan kukaan enää usko. Ministerien myötä ryhmä saa myös paljon julkisuutta ja uskottavuutta. Halla-aholla on Soinin puolueen nimi ja hommafoorumin hovi - ja hän itse Brysselissä.

Itse veikkaan, että äänet jakautuvat jatkossa siten, että halla-aholaiset saavat kaksi kolmannesta vanhoista persujen äänestäjistä. Heillä on selkeä agenda ja reippaat pointit jotka vetoavat ns. kansan syviin riveihin, ja puheenjohtaja joka uskaltaa sanoa asiasta. Ruotsidemokraattikohtelu tosin taitaa olla taattu, varsinkin kun Halla-aho on melko piikikäs kiiski. Soinin porukka taas jää epämääräiseksi työläispopulistiseksi poppooksi, mutta on selvästi salonkikelpoisempi vaihtoehto ja voi houkutella muutamia uusia ei-persulaisia äänestäjiä.

Uskon samoin.

Aika vaikeaahan tuota PS:ää on tähänkin asti ollut määrittää. Se on ollut Soinilaiselta puolelta ehkä sellainen talouspuolella vasemmistohenkinen, arvopuolella konservatiivisempi puolue. Ja sitten on ollut tämä maahanmuuttokriittinen (sanoinko jo että vihaan tuota sanaa) puoli jonka merkitys ei ole mikään vähäinen - nimenomaan jytkyt ovat tulleet tämän myötä.

Käytännössä PS on ollut "tyytymättömien koalitio" jota nämä 'vanhat puolueet' ovat vahvistaneet ylimielisellä tiedotuksellaan. Voi olla että sen molemmat osa-alueet tulevat kuihtumaan, tai sitten voi olla että tulee ruotsidemokraattikohtelua, lisää tp-tulvaa ja pari terrori-iskua jonka jälkeen meillä on iso hallituskelvoton blokki eduskunnassa. Jotenkin minun on vain vaikea nähdä että tällä Soinin köörillä olisi hirveästi tulevaisuutta paitsi ehkä muutaman prosentin pienpuolueena, vaikkapa SMP-nimellä. Voin olla väärässä mutta väitän että suurin osa "voisihan niitä äänestää nyt" -henkisistä päätyy kuitenkin äänestämään niitä puolueita mitä ovat ennenkin äänestäneet.

• Tykkää
Reactions: e7i

Saas nähdä onko noilla "perusarvoja" enää jäljellä. Mutta onhan tässä vaaleihin aikaa, joten kerkeät katsella. Siis sitä, kun Eu kahmii valtaa itselleen.

Jos jatkavat entisen puolueensa linjoilla, niin ovat yhtä oikealla kuin SDP. Kokoomuksen puolueohjelmaa en ole lukenut, niin saattaahan se tietenkin oikeammalla olla.

No, soinilaisia ei saatu paikalle riittävästi puoluekokoukseen. Uskoisin, että soinilaisten kannatus perussuomalaisten keskuudessa on halla-aholaisia suurempaa. Puoluekokous olisi ollut klaarattavissa. Siellähän taisi lisäksi olla ongelmia hylättyjen äänien kanssa.

Viitaten aiempaan foliohattuiluuni...äärimmäistä olisi että tämä kotiinjääminenkin olisi Soinin kanssa etukäteen suunniteltu. Koko homma olisi siis iso teatteriesitys jolla saadaan yhdestä tehtyä kaksi.

Edit: Muussa tapauksessa - olisi ehkä kannattanut käyttää äänioikeuttaan. Nukkuvien puolueeseen jäämällä saa syyttää itseään "vallankaappauksista".

Todellakin nyt on jaettu "arvopohja" maamme hallituksessa.

Enpä voi muuta sanoa kuin että "we agree to disagree".

Kaikesta huolimatta olen kuitenkin, ristiriitaisin tuntein, tyytyväinen siitä että hallitus voi jatkaa. Siis ihan yhteiskunnallisen vakauden vuoksi. Ja nyt hallituksen toimintaan tyytymättömillä on selkeä parlamentaarinen vaihtoehto, missä kantansa voi ilmaista.

Tässä olet niin asian ytimessä kun vaan voi kukaan olla :salut:

No, onneksi tuo rakastettu ja asiantuntijoiden kehuma hallintorekisterijuttukin kasvoi näin rakkaaksi.

Puhtaasti hillotolppaliike. Tämä uusi ryhmä on käytännössä täysin uskollinen sylikoira hallituskumppaneille. Siinä on lyhyellä tähtäimellä hyviä puolia. Pitkällä tähtäimellä näen siinä pääosin huonoja puolia...tietynlaista jarrumiesta ja vastavoimaa tarvitaan, muutenkin kuin kommunistien ja viherkommunistien suunnasta.
Näin sen koen itsekin. Halla-aholaisten omaa syytä puolueen jakautuminen toki on, kun ei edes yritetty tehdä sovintoa Soinilaisten kanssa valitsemalla puheenjohtajistoon vaikka Terhoa ja/tai Niinistöä. Nyt hallitus saa jatkaa EU-integraation ajamista "kansan mandaatilla", ja maahanmuuttoa ei tarvitse kiristää.

Pidemmällä tähtäimellä pelkään tämän tietävän sitä, että kansallismielisten, konservatiivien, maahanmuutto- ja EU-vastaisten äänet jakautuvat kahden puolueen kesken, puolueiden, joita ei tarvitse ottaa sen enempää huomioon päätöksenteossa kuin Vasemmistoliittoa tai Vihreitä. Kyllähän ne raflaavia otsikoita aikaan saavat, siihen se sitten suurimmaksi osaksi jääkin. Korkeintaan kutsutaan hallitukseen nyökyttelemään, jos sattuu huvittamaan.

Pidin yllä pientä toivon kipinää siitä, että Halla-aho olisi onnistunut tekemään sovun puolueen maltillisen siiven kanssa, ja saanut Soinin tapaan rivit suoriksi ja räikeämmät mölyäjät hiljaisiksi, jolloin Persut olisi voinut jatkaa kohti uutta jytkyä ja päästä jopa joskus pääministeripuolueeksi. Joka tapauksessa olisi oppositiossa ollut maahanmuutto- ja EU-kriittinen puolue, joka olisi pakottanut muitakin puolueita (Kesk. ja Kok. lähinnä) miettimään kantaansa, eikä lähteä kilpailemaan monikulttuurisuudella ja rasisminvastaisuudella.

Tyhmää, tyhmää porukkaa.

Kuntavaalit oli tässä iso tekijä. Halla-aholaiset menestyivät hyvin, muut huonommin. Jälkimmäiset tiesivät, että jotain pitää tehdä. Suurin osa haki pelastuslauttaa (joka osoittautuu MS-Titaniciksi), joillakin oli aidosti aatteellisia syitä.

En usko, että "uudesta vaihtoehdosta" tulee merkittävä tekijä. Hyvä jos pääsee äänikynnyksen ylitse. Vain Soini itse pystyisi tuohon, mutta mahtaako olla enää käytettävissä.

Uusilla perussuomalaisilla on selkeät ydinkannattajat ja tuommoinen 10 % kannatus pitäisi olla rakenteellisesti mahdollinen. Mikäli puoluetta osataan rakentaa _täyttämään_ olemassa olevaa tyhjiötä (mielestäni: arvokonservatismi, eu-vastaisuus, matu-vastaisuus) niin kaippa 15 % on mahdollinen.

Tässähän on moni toivonut Kokoomukselle oikeistolaista vaihtoehtoa. Mikseipä Uusi Päivä voisi kehittyä sellaiseksi? En nyt suoralta kädeltä usko, että maahanmuutolle on vapaat saranat siinäkään porukassa. Nyt kun eivät menisi Venäjän hunaja-ansoihin ja alleviivaisivat maanpuolustuksen merkitystä, niin annan kyllä itse mahdollisuuden.

Huom. Tietyssä mielessä tuo "oikeistolainen" on esim. termi, joka ei tänä päivänä oikein toimi. Esim. tässä linkissä alla on hyvin selvennetty asiaa.

Ehkä paremmin kuvaavia akseleita ovat juuri nuo kapitalismi-sosialismi ja konservatismi-liberalismi.

Tämä kuva on siitä erinomainen, että siinä oli jo valmiiksi piirretty näkyviin nuo Perussuomalaisten kaksi faktiota.

Ja siinä voidaan todeta, että "Uusi Päivä" on selkeästi lähempänä sosialismia kuin kapitalismia. Eli Kokoomus on "oikeammalla".

Halla-aholaiset taas ovat nimenomaan enemmän "oikealla" kuin Kokoomus siinä, että ovat nimenomaan konservatiivisempia. Mutta Kokoomus on mielestäni silti kapitalistisempi. Halla-aholaiset mielestäni sijoittuvat enemmän lähelle Kristillisiä tuossa kuvassa.

Mikä on oikeiston ja vasemmiston ero
http://saramo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/131706-mika-on-oikeiston-ja-vasemmiston-ero

Perussuomalaisissa on kaksi niin poikkeavaa ideologista ryhmää, että ne on merkitty erikseen.

poliittinenkartta_0.jpg

Saas nähdä onko noilla "perusarvoja" enää jäljellä. Mutta onhan tässä vaaleihin aikaa, joten kerkeät katsella. Siis sitä, kun Eu kahmii valtaa itselleen.

EU ei ole minulle enää mitenkään olennainen kysymys, siellä ollaan mukana ja sillä siisti. Ei Suomi tule EU:sta eroamaan kuin korkeintaan jonkun sisällissodan kautta, mutta toisaalta en näe tälle niin suurta tarvettakaan. Täällä Karhun kainalossa me tarvitsemme EU:ta kaikkine puutteineenkin antamaan meille lisää poliittista painoarvoa ja jatkossa toivottavasti enenevissä määrin myös sotilaallista turvaa.

EU on suomalaisessa politiikassa monesti vain keppihevonen, jota on helppoa syyttää kaikista omista huonoista päätöksistä vierittämällä ne EU:n syyksi...

Back