Perussuomalaisten kuihtuminen ja sen seuraukset

Anteeksi tietämättömyyteni reserviläisveli @KIM , mutta mitä tuo viimeinen lause tarkoittaa? Onko armo jonkinlainen konkreettinen osoitus empatiasta, ja heikomman auttamisesta? Mikä sen erottaa laupeudesta? Onko jälkimmäinen enemmän ekumeeninen, tai kristillisen ajattelun sävyttämä näyttö hyvästä työstä, joka auttaa toista ihmistä ja on enemmän metafyysinen kuin kirjaimellinen?
Ja miksi syntiä edes tehtäisiin näiden hyvien aikomusten päälle? Saman henkilön toimesta?
Asia kiinnostaa minua, koska lauloin Cantores Minoreksessa Tuomiokirkossa yli neljä vuotta, ja minua kohdeltiin siellä hyvin vaikka en ole itse uskonnollinen ihminen.

Armo tässä yhteydessä tarkoittaa syntien sovitusta ja anteeksiantamusta. Jeesus on sovittanut jokaisen katuvan synnit. Synnin tekeminen armon päälle on siis sitä, että ajattelisin voivani tehdä tänään syntiä, koska saan ne kuitenkin huomenna anteeksi.

Joku kuitenkin kysyy, että jos Jeesus on kerran sovittanut jokaisen katuvan synnit, niin miten katumus ilmenee ja miten sen anteeksiannon sitten saa? Katumusta on monenlaista, mutta ei uskovalle on ehkä helpointa selittää se niin, että katumus on sitä kun tuntee olevansa teoillaan, ajatuksillaan tai sanoillaan syyllinen Jeesuksen kärsimyksen ja kuolemaan. Yleensä katumukseen kuuluu myös pelkoja siitä, että jos nyt kuolen, niin en pääse taivaseen. Tuollaista tuntevalle on aina armo olemassa. Ja sen armon löytämiseen tarvitsee joko suoran kontaktin Jumalaan tai Jeesukseen (voin kertoa, että on harvinaista), elävän seurakunnan tai elävän kristityn joka todistaa synnit anteeksi.

Sen, joka ei ole saanut tuntea katumusta tai edes syntikuormaa, voi olla mahdotonta ymmärtää mistä uskon perusteissa on kyse. En siten edes oleta, että monellekaan nämä avautuu.

Tämä nyt menee aika kauas Perussuomalaisten tuhosta, mutta toisaalta Perussuomalaiset puolueena puolustaa ja tukee kristillisiä arvoja. Ja minäkin olen Persu -vaikuttaja (pienissä piireissä tosin), joten minun arvomaailmani avaaminen liittyy myös Perussuomalaisiin.
 
Armo tässä yhteydessä tarkoittaa syntien sovitusta ja anteeksiantamusta. Jeesus on sovittanut jokaisen katuvan synnit. Synnin tekeminen armon päälle on siis sitä, että ajattelisin voivani tehdä tänään syntiä, koska saan ne kuitenkin huomenna anteeksi.

Joku kuitenkin kysyy, että jos Jeesus on kerran sovittanut jokaisen katuvan synnit, niin miten katumus ilmenee ja miten sen anteeksiannon sitten saa? Katumusta on monenlaista, mutta ei uskovalle on ehkä helpointa selittää se niin, että katumus on sitä kun tuntee olevansa teoillaan, ajatuksillaan tai sanoillaan syyllinen Jeesuksen kärsimyksen ja kuolemaan. Yleensä katumukseen kuuluu myös pelkoja siitä, että jos nyt kuolen, niin en pääse taivaseen. Tuollaista tuntevalle on aina armo olemassa. Ja sen armon löytämiseen tarvitsee joko suoran kontaktin Jumalaan tai Jeesukseen (voin kertoa, että on harvinaista), elävän seurakunnan tai elävän kristityn joka todistaa synnit anteeksi.

Sen, joka ei ole saanut tuntea katumusta tai edes syntikuormaa, voi olla mahdotonta ymmärtää mistä uskon perusteissa on kyse. En siten edes oleta, että monellekaan nämä avautuu.

Tämä nyt menee aika kauas Perussuomalaisten tuhosta, mutta toisaalta Perussuomalaiset puolueena puolustaa ja tukee kristillisiä arvoja. Ja minäkin olen Persu -vaikuttaja (pienissä piireissä tosin), joten minun arvomaailmani avaaminen liittyy myös Perussuomalaisiin.
Kiitos vastauksestasi! Kielikuvina rakkaassa suomen kielessä elävät sanat kuten armonlaukaus ja laupeudentyö, mutta helposti hahmotettavia nämä asiat eivät ulkopuoliselle ole. Lopputulos noissa on ainakin aika erilainen...
 
Tämä nyt menee aika kauas Perussuomalaisten tuhosta, mutta toisaalta Perussuomalaiset puolueena puolustaa ja tukee kristillisiä arvoja.
Joo, eipä lestadiolaisuudella ole juurikaan tekemistä Perussuomalaisten kuihtumisen kanssa. Tai Persujen kanssa muutenkaan, ainakin SMP taisi, kuten vasemmistopuolueetkin, olla aikoinaan yhteiskunnan rauhaa rikkovan räyhäpuolueen maineessa, ja siten epäsopiva puolue vanhoillislestadiolaisille.
 
Niin ne tekevät vielä Soinin jälkeläisetkin puolueessa. Johan Halla-ahokin totesi, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttamaa. Ja sen perään sitten se mutta mutta ja mutta.

Siitä se vähitellen lähtee niinkuin pala jepen sielusta.
Saako kysyä missä sanoi näin? Totesi kyllä että persut eivät kiellä ihmisen osuutta ilmastonmuutoksessa, mutta se on hieman eri asia.
 
Totesi kyllä että persut eivät kiellä ihmisen osuutta ilmastonmuutoksessa, mutta se on hieman eri asia.

Niin minäkin oletin ymmärtäväni, etteivät kiellä osuutta, sillä varmaanhan ihmisellä osuutta siihen on (sademetsähakkuut, saasteet), mutta kannattaako 5.5 miljoonaisen kansan jonka teollisuus on aika puhdasta varistaa tuhkat päälleen mea culpa hengessä, kun vieressä kaakossa on kaupunki, jonka asukasluku on melkein sama kuin Suomen väkiluku, ja me annamme sille rahaa puhdistaakseen jätevetensä... ja huhun mukaan isompiakin kaupunkeja ja kansoja maailmasta löytyy...
 
Saako kysyä missä sanoi näin? Totesi kyllä että persut eivät kiellä ihmisen osuutta ilmastonmuutoksessa, mutta se on hieman eri asia.

No on se kyllä tosiaan -hieman- eri asia. :cool: Mutta niin -hieman-, että wanha gubbe haistaa siinä retorisen kiemurtelun. No, ei se ole teidän murheenne, jos minä en luota Halla-ahoon pätkääkään sen enempää kuin yhteenkään muuhun hänen kollegaansa puolueesta riippumatta. En näe yhtään syytä kallistaa korvaani hänen kirjoituksilleen, odotan niitä kätten töitä.
 
Niin, ilmastonmuutos ei ole (kokonaan) ihmisen aiheuttama mutta ihmisen toimet kiihdyttävät sitä. Tässä eletään vielä jääkauden jälkeistä lämpenemisvaihetta, mutta toki lämpeneminen on nopeampaa kuin ilman ihmisen vaikutusta.
 
Tämä ilmastoasia on hyvä esimerkki siitä, kuinka mediassa esiintyy perussuomalaisten vastaista hysteriaa ja se uppoaa joihinkin. Onneksi ei kaikkiin.

Miksikö sitten media tekee sellaisia juttuja? Yksi syy on tietysti se, että sillä saa klikkauksia. Toinen syy on se, että persut eivät ole toimittajien suosikkipuolue.

Halla-aholle ihmisen rooli ilmastonmuutoksessa ei ole uusi asia. Tämä on helppo osoittaa. Tässä yksi lainaus vuoden takaa:

"Hän jatkoi, ettei perussuomalaiset kiistä ilmastonmuutosta.

– Hyväksymme vähintäänkin poliittisesti relevanttina tosiasiana, että ihminen vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen. "


Näin Halla-aho sanoi 28. päivä maaliskuuta 2019.

Kyseessä ei siis ole mitenkään uusi asia, vaan sama linja oli jo viime eduskuntavaalien aikaan.

Suosittelen medialukutaitoa kaikille.
 
Itsekin vähän ihmettelen Taposen reaktiota. Hän on kuitenkin tietoisesti lähtenyt tekemään itsestään tavallista julkisempaa keskustelijaa, joka vielä tietyssä määrin provosoi kannanotoissaan. Silloin pitäisi olla paksumpi nahka.
 
Poliisista ja persuista puheen ollen. Olen ymmärtänyt, että perussuomalaisten kannatus poliisien keskuudessa on vähintäänkin kohtalaista. Ainakin yksi perussuomalaisten kansanedustajista on poliisi. Käsittääkseni tällä foorumilla on pari miekkaleijonaa, jotka kannattavat persuja. Onko käsitykseni persujen kannatuksesta poliisien keskuudessa oikea?
 
Itsekin vähän ihmettelen Taposen reaktiota. Hän on kuitenkin tietoisesti lähtenyt tekemään itsestään tavallista julkisempaa keskustelijaa, joka vielä tietyssä määrin provosoi kannanotoissaan. Silloin pitäisi olla paksumpi nahka.

Kieltämättä olen samaa mieltä. Taponen on sekä virkamies että osittain virkansakin puolesta hyvin julkinen twitterkeskustelija, joka voi olettaa saavansa palautetta. Itse kyllä ymmärsin tämän Turtiaisen kommentin viittaavan juuri siihen Taposen harrastamaan kirjoitustyyliin. Kieltämättä sitä nilitykseksikin voisi joskus kutsua.

Taponenkaan ei kyllä ole miettinyt loppuun asti tuota. Ei kukaan Turtiaista äänestänyt tule lopettamaan äänestystä jonkun twitterloukkaussyytteen vuoksi - päinvastoin, todennäköisesti Turtiainen saa vaan enemmän suosiota omassa ryhmässään tuon takia.
 
Julkisuuden perusteella poliisien arvostelijat vaihtuneet viime hallituskaudesta jolloin vihreät jatkuvasti syytti poliisia.Nyt perussuomalaiset olleet näkyvästi poliisia arvostelemassa.Poliisi on kuitenkin arvostettu ja lahjomattomaksi kansan keskuudessa tunnustettu.Edes muutamat mädät omenat eivät ole pilanneet kokonaisuutta.Suomessa tällaiset kuitenkin tuomitaan ja eroitetaan toisin kuin monissa maissa muualla.
 
Julkisuuden perusteella poliisien arvostelijat vaihtuneet viime hallituskaudesta jolloin vihreät jatkuvasti syytti poliisia.Nyt perussuomalaiset olleet näkyvästi poliisia arvostelemassa.Poliisi on kuitenkin arvostettu ja lahjomattomaksi kansan keskuudessa tunnustettu.Edes muutamat mädät omenat eivät ole pilanneet kokonaisuutta.Suomessa tällaiset kuitenkin tuomitaan ja eroitetaan toisin kuin monissa maissa muualla.
Persujen esittämä arvostelu on kohdistunut juurikin niihin mätiin omeniin, ei poliisiin yleensä.
 
Poliisista ja persuista puheen ollen. Olen ymmärtänyt, että perussuomalaisten kannatus poliisien keskuudessa on vähintäänkin kohtalaista. Ainakin yksi perussuomalaisten kansanedustajista on poliisi. Käsittääkseni tällä foorumilla on pari miekkaleijonaa, jotka kannattavat persuja. Onko käsitykseni persujen kannatuksesta poliisien keskuudessa oikea?
Itse ilmoittaudun reilusti. Näppituntuma omassa työyhteisössä on se, että etenkin Halla-aho nauttii arvostusta.
 
Mitkä muut puolueet ovat suosittuja teillä poliisien keskuudessa?
Täällä meilläpäin ei ollut ehkä niin hyviä ehdokkaita Perussuomalaisilla, että Kokoomus luultavasti vei ääniä. Kahvipöydässä kuului, että kyllä se Halla-aho asiaa puhuu mutta ei löydy sopivaa ehdokasta. Toivottavasti asia korjaantuu tulevaisuudessa. Kd:n miehiä tiedän pari mutta olenkin tälläinen arvokonservatiivi :D Kepu ei taida meidänkään riveissä oikein sytyttää.
 
Täällä meilläpäin ei ollut ehkä niin hyviä ehdokkaita Perussuomalaisilla, että Kokoomus luultavasti vei ääniä. Kahvipöydässä kuului, että kyllä se Halla-aho asiaa puhuu mutta ei löydy sopivaa ehdokasta. Toivottavasti asia korjaantuu tulevaisuudessa. Kd:n miehiä tiedän pari mutta olenkin tälläinen arvokonservatiivi :D Kepu ei taida meidänkään riveissä oikein sytyttää.
Samoja havaintoja; Persut lienevät suoituin puolue tai ainakin hyvin suosittu, Kokoomus varmasti hyvänä kakkosena. Muiden kannattajia lienee harvassa ja ovat satunnaisia. Näin Helsingissä; esim Lapissa saattaa olosuhteet olla sen verran erilaiset että kannatusjakauma voi olla erilainen.

Myös lukemani tutkimukset kertovat, että PS ja Kok ovat suosiossa.
 
Mitkä muut puolueet ovat suosittuja teillä poliisien keskuudessa?

Minulta ei kysytty, mutta vastaan silti. Nykyään poliiseissa ei ole kuin persuja. Tai jos muita on, niin ovat hiljaa.
Syynä on, että poliisit kokevat työssään persujen vastustajien aivopierut todella raskaasti.

Ennen poliisit oli kokoomuslaisia.
 
Mä en näkisi asiaa yhtä jyrkästi. Mun mielestä poliisissa (kentällä) ei olla kovin aktiivisia puoluepolitiikan suhteen. Esim. maahanmuuttopolitiikasta sen sijaan useimmilla on vankka mielipide, mikä selittänee persujen suosion. Uskon, että esim Vihreiden kannattajia löytyy, tosin lähinnä ympäristösyistä eikä niinkään maahanmuuttopolitiikan suhteen. Syrjäseuduilla saattaa hyvinkin olla Keskustalaista väkeä ja ruotsinkielisillä alueilla RKP:n kannatus voi olla kovaa.

Tuosta aivopieruasiasta olen samaa mieltä.
 
Back
Top