Perustiedot moottoritekniikasta

Justin Case

Eversti
Monellako teistä on hallussa perustiedot moottoritekniikasta,Bensa ja Diesel moottoreista?Ajatuksena tässä on että mikäli taistelu tilanteessa ajoneuvo lakkaa toimimasta niin moniko tietää mistä alkaa etsiä vikaa ja sitä kautta saada ajoneuvo liikenteeseen takaisin.Mielestäni taistelijan perus tietoa nämäkin.Itse pienestä pitäen moottorien kanssa touhunnut niin jotakin pientä tieto/taitoa löytyy.
 
Monellako teistä on hallussa perustiedot moottoritekniikasta,Bensa ja Diesel moottoreista?Ajatuksena tässä on että mikäli taistelu tilanteessa ajoneuvo lakkaa toimimasta niin moniko tietää mistä alkaa etsiä vikaa ja sitä kautta saada ajoneuvo liikenteeseen takaisin.Mielestäni taistelijan perus tietoa nämäkin.Itse pienestä pitäen moottorien kanssa touhunnut niin jotakin pientä tieto/taitoa löytyy.
Kerroppa minulle kuinka saat itse kuntoon käsityökaluin nykyaikaisen a) maastohenkilöauton b) kuorma-auton c) traktorin. Voin vastata että et saa ja syy on lisääntyvässä elektroniikassa. Ihan sama tiedätkö miten kaasutin toimii vai ei jos autossa on elektronisesti ohjattu ruiskutuspumppu.
 
Kerroppa minulle kuinka saat itse kuntoon käsityökaluin nykyaikaisen a) maastohenkilöauton b) kuorma-auton c) traktorin. Voin vastata että et saa ja syy on lisääntyvässä elektroniikassa. Ihan sama tiedätkö miten kaasutin toimii vai ei jos autossa on elektronisesti ohjattu ruiskutuspumppu.

Jep.

Nykyaikaisessa henkilöautossakin tilanne on toivoton, jos se pysähtyy tienvarteen ja syy ei ole tosi yksinkertainen...ja harvemmin on.
 
Monellako teistä on hallussa perustiedot moottoritekniikasta,Bensa ja Diesel moottoreista?Ajatuksena tässä on että mikäli taistelu tilanteessa ajoneuvo lakkaa toimimasta niin moniko tietää mistä alkaa etsiä vikaa ja sitä kautta saada ajoneuvo liikenteeseen takaisin.Mielestäni taistelijan perus tietoa nämäkin.Itse pienestä pitäen moottorien kanssa touhunnut niin jotakin pientä tieto/taitoa löytyy.
Luotan siihen että PV olisi aikanaan minulle tuollaista kouluttanut jos katsoisi tarpeelliseksi.
Moottorimarssi-tyylisissä skenaariossa löytyisi varmaankin tuohon koulutettuja miehiä joiden vastuulle korjaaminen kuuluisi. Taistelutilanteessa ajoneuvon fiksaaminen olisi prioriteeteissa varmaankin aika alhaalla (poislukien ehkä ajoneuvon oma miehistö).
 
Onnistuu.

Edellyttää toki kohtuullisen laajan työkaluvalikoiman mukana oloa; testeri, yleismittari, mieluiten vähintään 10 mhz auto-oskiloskooppi. Normaalien käsityökalujen lisäksi.
 
No, valtio koulutti minusta lentokoneapumekaanikon. Joskin en minäkään juuri mitään syvällistä edes autolleni tee.
 
Kerroppa minulle kuinka saat itse kuntoon käsityökaluin nykyaikaisen a) maastohenkilöauton b) kuorma-auton c) traktorin. Voin vastata että et saa ja syy on lisääntyvässä elektroniikassa. Ihan sama tiedätkö miten kaasutin toimii vai ei jos autossa on elektronisesti ohjattu ruiskutuspumppu.
Onko suomen PV.n pelit noin nykyaikaisia, ettei häiriönpoisto onnistu kenttäkeinoin???nykyautoissa on edelleen polttoainepuolelle sakkakupit, vedeneroittimilla ja filttereillä. Öljyt koneessa ja nesteet myös. Akut ovat ihan tasantarkkaan perinteisiä, samoin "automaatio" sisällä... eli jos osaa etsiä vikaa perinnekeinoin diesel ajoneuvosta, niin samat perusasiat toimii edelleen näissä ns. Modernissa laitteissa.
Vai milloin on alkanut tstryhmä istahtamaan 500 sarjan uusiin bemuihin, tai Tesla sähkökosliin, kun mennään rajalle hyökkäysryhmitykseen???????
 
Kuljettajakoulutuksen saaneet ymmärtänevät jo vähän senkin päälle, miten omat erikois/raskasajoneuvonsa pelaavat. Tärkeintä lienee ymmärtää, onko vika käyttäjän korjattavissa vai onko syytä ottaa kusoa huoltoon.

Kuinka monesti te oikeen jäätte tien päälle normaalielämässänne? Suosittelen vahvasti Autoliiton plus-jäsenyyttä, tai vakuutukseen liitettävää matkanjatkamispalvelua jos tätä tapahtuu useinkin. Vaihtoehtoisesti varallisuuden asettamissa rajoissa kalustonvaihto lienee fiksu liike.

Henkilö-, paketti ja henkilöpakettiautot ottokalustona ovat kyllä lähtökohtaisesti sellaista vuosimallia, ettei niissä nyt ihan hirveesti tule mitään ongelmia käytössä.

Tietotaito on aina hyvä juttu, älkää käsittäkö väärin. Asia on minun ymmärrykseni mukaan vaan aika hyvin hallussa.
 
Onko suomen PV.n pelit noin nykyaikaisia, ettei häiriönpoisto onnistu kenttäkeinoin???nykyautoissa on edelleen polttoainepuolelle sakkakupit, vedeneroittimilla ja filttereillä. Öljyt koneessa ja nesteet myös. Akut ovat ihan tasantarkkaan perinteisiä, samoin "automaatio" sisällä... eli jos osaa etsiä vikaa perinnekeinoin diesel ajoneuvosta, niin samat perusasiat toimii edelleen näissä ns. Modernissa laitteissa.
Vai milloin on alkanut tstryhmä istahtamaan 500 sarjan uusiin bemuihin, tai Tesla sähkökosliin, kun mennään rajalle hyökkäysryhmitykseen???????

Kyllä se vain on niin että ei noille uusille vermeille käyttäjä voi juuri mitään tehdä, jos vika on elektroniikassa. Ja ne viat tuppaa useasti olemaan sähköisiä; perus "patarauta", kuten moottori tai tai vaihdelaatikko harvemmin hajoaa, Mutta näitä ohjaava elektroniikka sitäkin useammin.
 
Oma mielipide PV:n kouluttamana motoau:na... jokainen moottoori käy fysiikan lakien mukaan, ilma,polttoaine,sytytys... poistat noista yhden ja toivotonta edes yrittää... perus ymmärryksellä, moottorin tekniikasta osaat kyllä syyn löytää... toinen tarina että riittääkö ymmärrys sen korjaamiseen.
 
Ja vaikka kuinka on tietokone ohjattu pumppu tai jotain vastaavaa, mutta samalla tavalla se puppaa, ohjaa sitä tietokone tai ihminen lyöden johdot kiinni...
 
Ottokalustoa takalinjoilta uutta hajonneen tilalle. Tarviiko edes itse yrittää korjata? Viesti ylemmälle että nyt uutta Hiluxia kehiin, ja sadan kilsan päästä pisteeseen y rintaman taakse ilmestyy täydennystä. Tsekatkaa Trafin tilastot eri ajoneuvoista.
Korjaukseen ihan eri organisaatioille kuin kuljettajatasolle. Sellaiset korjataan lennossa kuljettajavoimin mitä voidaan, ja jos ei voida, auto hylkyyn (ylempi johtoporras hoidattaa takalinjoille korjaukseen, jos tarvis), ja uutta ottokalustoa tilalle.
 
Ja vaikka kuinka on tietokone ohjattu pumppu tai jotain vastaavaa, mutta samalla tavalla se puppaa, ohjaa sitä tietokone tai ihminen lyöden johdot kiinni...
Juu, teoriassa näin. Käytännössä menee muuten hetki ja tovi etsiessä joka ruiskun piuhoja ohitettavaksi. Puhumattakaan siitä, että vaikka tuo nyt teoreettisesti onnistuisi, korjausvaihtoehdot on joko A: olla elävän elämän Flash Gordon, eli helvetin nopea käsistään että kerkiää oikeaan tahtiin ruiskutella polttoainetta palokammioihin, tai se vähän realistisempi ja todennäköisempi vaihtoehto B: tulvittaa palokammiot polttoaineella, ja paska ei pala kun ei ole happea.

Jos on elektroniikkaa paskana, ja ei tiedä mitä tekee (kuten tavan tallaaja harvemmin tietää), unohda koko juttu. Nykyaikaisia mikropiirejä ja pintaliitoskomponentteja viliseviä kortteja ei todellakaan korjata ilman työkaluja (kolvi ja yleismittari ehdoton minimi, skooppi kanssa lähes välttämätön... ja ei taida huollosta löytyä ihan heti transistoreita, konkkia tai mikropiirejä varalle) ja joko laajaa kokemusta/datalehtikirjastoa tai internet-yhteyttä.
 
Tähän saanen esittää eriävän mielipiteen, os-skope löytyy kyllä, (viimeistään minkä tason korjauksissa) kenties jopa ihminen joka sitä osaa käyttää, kenties jopa yleismittaria ;)
 
Kyllä se vain on niin että ei noille uusille vermeille käyttäjä voi juuri mitään tehdä, jos vika on elektroniikassa. Ja ne viat tuppaa useasti olemaan sähköisiä; perus "patarauta", kuten moottori tai tai vaihdelaatikko harvemmin hajoaa, Mutta näitä ohjaava elektroniikka sitäkin useammin.

Ja vaikka vika olisi pataraudassakin, niin sen korjaaminen vaatii usein paljon enemmän kuin tietotaidon ja Leathermanin.

Nimimerkillä ajoin kanttariin, vetoakseli katkesi ja sitten odoteltiin osaa tukusta, vaikka diagnoosi oli selvä hyvinkin nopeasti...
 
Kyllä se vain on niin että ei noille uusille vermeille käyttäjä voi juuri mitään tehdä, jos vika on elektroniikassa. Ja ne viat tuppaa useasti olemaan sähköisiä; perus "patarauta", kuten moottori tai tai vaihdelaatikko harvemmin hajoaa, Mutta näitä ohjaava elektroniikka sitäkin useammin.
Mutta siitäkin pystyy ottamaan "selvää" Kenttäoloissa, että sittenkun eletroniikkaguru ilmaantuu hyytyneen rohjon viereen, niin osaamme sanoa, että löpöä saa, kone pyörii normaalisti, muttei kumminkaan käy.
Yllättävän usein "eletroniikkavika" osoittautuu sittenkin osittain mekaanisesti viaksi joka olisi ollut havaittavissa ihan paikanpäällä pelkällä "silmämuna-analyysillä" ja kunnossa olevilla perustiedoilla.
Esim. Meillä hyydähti HET tienlaitaan 395f kyydissään ja kun juttelin kuskin kanssa niin ei tyyppi osannut kuvailla vikaa muuten, kuin että kone on ollut hieman voimaton ja kun olisi pitänyt lähteä nousemaan vuoren yli, niin ei vaan jaksa mennä, kuitenkin kone käy, yms asiat ok, koelaudan kaikki valot vilkkuu, jne...
Otin toisen veturin perseenalle ja Mekaanikon mukaani, sitten yönyli+vuorten yli ja siellä makaa systeemimme tienlaidan levikkeellä. Pysäytin auton ja nousin ulos, ja pelkästä tyhjäkäynnistä kuulin, että ahtovuoto on lavetinalla olevalla autolla. Noh, imusrjan tiivistettä sitten tekemään ja 4 tunnin päästä kiivettiin jo mäkeä ylös, mä työnsin takaa aisalla ja fiksattu veti edestä.
Auto oli vilkkunut, kuin joulukuusi koelaudastaan, kun kaveri soitti, mutta "äkki pisti" nuorta urakoitsijan edustajaa, kun oli käytännössä eka komennuksella heppu ja nuorikin vielä... Mutta eletroniikkavikaa epäili puhelimessa, vaikka eletroniikkavika yritti epätoivoisesti vaan kertoa kuskille, että ilma ei riitä palotapahtumaan...
 
Viimeksi muokattu:
Tottakai perustiedot moottorin ja koko koneen toiminnasta auttaa ja on hyvä osata. Tällöin esim. pystyy tekemään ratkaisun voiko vehkeellä ajaa vaikka mittarivalot vilkkuu. Ja välillä vikakin löytyy ja pystyy korjaamaan tien päällä elektroniikasta huolimatta.

Itselläni perustiedot ja taidot on. Sekä työkalut. Silti en pysty pitämään 2000 luvun autoja ajossa itse. Tälläkin hetkellä on 2 omistamaani autoa pajalla. Ajan silloin tällöin 70 luvun autoilla. Niidenkin kanssa pääsee perille, mutta joutuu välillä rassaamaan.

Armeijan ajoneuvoissa tulisi pyrkiä tekniseen yksinkertaisuuteen. Ja ilmeisesti jotkut autovalmistajat ovat tämän myös huomanneet. Meillä kuitenkin suurin osa armeijan kalustosta on ottokalustoa, johon ei voida vaikuttaa. Tai ympäristövaatimuksilla kyllä vaikutetaan siten, että autoissa pitää olla ihan rutosti kaikkea päästöjä vähentävää vikaherkkää laitetta ja anturia. Suuri osa autojen vioista on anturivikoja. Eli auto toimi, mutta mittari "näyttää" väärin ja auton tietokone tulkitsee, ettei voi ajaa.
 
Kerroppa minulle kuinka saat itse kuntoon käsityökaluin nykyaikaisen a) maastohenkilöauton b) kuorma-auton c) traktorin. Voin vastata että et saa ja syy on lisääntyvässä elektroniikassa. Ihan sama tiedätkö miten kaasutin toimii vai ei jos autossa on elektronisesti ohjattu ruiskutuspumppu.
No joo näinhän se pää piirteittäin menee mutta kyllä niille vain joskus pystyy jotain tekemään kentälläkin varsinkin kun monta kertaa nuo sähkö viatkin voi olla vain häiriöitä eli mitään ei välttämättä ole rikki
Esimerkiksi itselle tulee tältä vuodelta mieleen kun traktori ei käynnistynyt oli niinkin yksinkertainen vika kun sammuttajan johdon löystynyt liitos.
Tai paluuöljyn suodattimen merkki valo ei sammunut kun anturin johto irti,
Imuilman suodattimen häiriövalon jatkuva palaminen oli johto hankautunut poikki,
Laturin häiriövalon palaminen ja pakat rupes luistamaan tähän auttoi kun löi tarpeeksi lujaa laturia lekalla ja selvittiin päivä loppuun. Ja nämä esimerkit tältä vuodelta. Kaikki vikoja jotka olisi voineetkeskeyttää työskentelyn huoltomiehen saapumiseen asti.
Ja muistuupa armeija ajalta rovalla kun nasu rupesi hyytymään kun tarvittiin vähänkään enemmän voimaa ja siitäkin selvittiin kun kaadettiin hyväätulta tankkiin.
 
Back
Top