kimmo.j
Respected Leader
Jos ummikkona lähtisi miettimään tota juttua, niin mieleen tulee, että...
- Jo mainitut: ottokalusto, uutta tilalle, korjaamiset ja huollot korjaamoissa missä on testerit sen muut.
- Ottokalusto kannattaisi varmaan ottaa vähän yli ja tunkea ei-juuri-huolletu/katsastetut käyttöön huollon läpi. Ja lähes jokaiseen riittävän hyväkuntoiset ja karkeakuvioiset + pitävät renkaat alle.
- Olisi hyvä jos Huoltovarmuuskeskus tms. elin tekisi jo etukäteen varsin kattavan tilauslistauksen niistä vara- ja täydennysosista, joita ensimmäisinä kuukausina (esim 6kk) tarvitaan. Jos vetoakseleita ja niiden suojakumeja, koiranluita, lastuttamisia (esim: riittävä alavääntö ja kestävyys päästöistä ja teoreettisistä kulutusoptimeista piittaamatta), kokoontaittuvia lisäistuimia, työvaloja, jerrykannuja polttoaineelle ja vedelle, kattotelineitä (esim maastouttamista helpottamaan), airbagejä, jarrujen osia, kaksoismassavauhtipyöriä, vesipumppuja ja nokkahihnoja... tarvitaan nopeaan tahtiin, niin niitä on hyvä olla vähän liikaa, koska osa on kuitenkin väärässä paikassa tms.
- Ihan erityisesti raskaan kaluston renkaita... Jos joku neliakselinen on pikkutiellä poikittain ja huolto/siirtymäreitti tukossa ja pullonkaula ilmatiedustelulla nähtävissä sen takia että renkaat olivat liian lopussa, niin siinä voi vaarantua tosi paljon kaikenlaista.
- Kriisin mahdollisuuden jo roikkuessa ilmassa julkinen sektori ja sitä lähellä oilevat tahot voisivat hyvinkin tulla muutamalla tavalla vastaan. Postille perus Caddyjen sijaan nelivetoisia Maxi Caddyjä, uudet ambulanssit nelivetoisina, autoveron laskentaperusteisiin mukaan henkilömääräkerroin (perusteena halu pienentää hiilidioksidipäästöjä - 7-9 -paikkaisen henkilökuljetukseen tarkoitetun auton vaihtoehto isossa perheessä ei ole Prius vaan kaksi käytettyä Passattia tai juukelin iso matkailuauto), liikkumiskykyä monipuolistavien lisävarusteiden ja muutosten vapauttaminen autoverosta (pohjapanssari, neliveto, alennusvaihde, korkeampi ja/tai jäykempi jousitus...). Julkisomisteiset ja julkisia palveluita työttavat yhtiöt ja säätiöt ovat todella iso autoja kuluttava taho. Kaiken maailman huolto- ja siivousfirmoille voisi hyvin hankkia tilavat nelivetoiset riittävän maavaran omaavat ja vetokoukulliset autot kun sitä autorulettia kuitenkin käydään koko ajan. Perusteluna vaikka se, että säästetään henkilöstömenoissa kun saadaan sekä viisi siivoojaa että siivousvehkeet yhdellä kyydillä säistä riippumatta perille. Ja kesällä ne ruohonleikkurit + lehtipuhaltimet kun on se vetokoukku.
- Julkisen sektorin tekemissä palvelualan kilpailutuksissa voisi hyvin olla jokin sopivan vaatimustason kynnys. Invataksit nelivetoisina niin että pyörätuoliasiakkaat eivät jäädy huonolla kelillä pakkaseen. Vartiointiliikkeiden ajoneuvojen täytyy kyetä liikkumaan siitä riippumatta onko reitti aurattu vai ei ja niissä täytyy olla mahdollisuus kuljettaa 5 henkilöä + kalustoa jos sellaiseen tulee tarve (neliveto, korotettu maavara, riittävä kuljetuskapasiteetti...).
- Riittävä määrä IBC -kontteja hajalleen pitkin maata. Semmoinen on helppo täyttää dieselillä, nostaa taljalla muutaman metrin korkeuteen rakennettuun suojaan ja valuttaa sieltä polttoainetta painovoiman avulla tankarravaan ajoneuvoon. Parilla tonnilla saadaan täysperävaunullisen tankkiauton koko lastin nielevä metsätankkaamoiden hajautettu verkosto aikaan.
Eli en lähtisi liikkeelle siitä, että pitää saada yksittäinen ajoneuvo vaan logistinen kokonaisuus pelaamaan.
Periaatteen tasolla hyviä ajatuksia, mutta käytännössä ei niin helppoa.
Esim MB Sprintter paku on yli 20 000€ kalliinmpi nelivetoisena. Tälle kululle pitäisi löytää maksaja.
Se siiivousliike ei kyllä osta ajatustasi syntyvastä säästöstä
Julkishallinon kilpailutuksissa otetaan kyllä huomioon poikkeusolosuhteisiin varautumista, mutta ei ehkä siivousta ostettaessa. Eikä niistä huudella.