Kyllä se vain on niin että ei noille uusille vermeille käyttäjä voi juuri mitään tehdä, jos vika on elektroniikassa. Ja ne viat tuppaa useasti olemaan sähköisiä; perus "patarauta", kuten moottori tai tai vaihdelaatikko harvemmin hajoaa, Mutta näitä ohjaava elektroniikka sitäkin useammin.
Mutta siitäkin pystyy ottamaan "selvää" Kenttäoloissa, että sittenkun eletroniikkaguru ilmaantuu hyytyneen rohjon viereen, niin osaamme sanoa, että löpöä saa, kone pyörii normaalisti, muttei kumminkaan käy.
Yllättävän usein "eletroniikkavika" osoittautuu sittenkin osittain mekaanisesti viaksi joka olisi ollut havaittavissa ihan paikanpäällä pelkällä "silmämuna-analyysillä" ja kunnossa olevilla perustiedoilla.
Esim. Meillä hyydähti HET tienlaitaan 395f kyydissään ja kun juttelin kuskin kanssa niin ei tyyppi osannut kuvailla vikaa muuten, kuin että kone on ollut hieman voimaton ja kun olisi pitänyt lähteä nousemaan vuoren yli, niin ei vaan jaksa mennä, kuitenkin kone käy, yms asiat ok, koelaudan kaikki valot vilkkuu, jne...
Otin toisen veturin perseenalle ja Mekaanikon mukaani, sitten yönyli+vuorten yli ja siellä makaa systeemimme tienlaidan levikkeellä. Pysäytin auton ja nousin ulos, ja pelkästä tyhjäkäynnistä kuulin, että ahtovuoto on lavetinalla olevalla autolla. Noh, imusrjan tiivistettä sitten tekemään ja 4 tunnin päästä kiivettiin jo mäkeä ylös, mä työnsin takaa aisalla ja fiksattu veti edestä.
Auto oli vilkkunut, kuin joulukuusi koelaudastaan, kun kaveri soitti, mutta "äkki pisti" nuorta urakoitsijan edustajaa, kun oli käytännössä eka komennuksella heppu ja nuorikin vielä... Mutta eletroniikkavikaa epäili puhelimessa, vaikka eletroniikkavika yritti epätoivoisesti vaan kertoa kuskille, että ilma ei riitä palotapahtumaan...