Pikku-uutisia Suomesta

Kolme vuotta sitten tilanne oli täysin toisin...:unsure:

TYÖTTÖMÄT SOMALIMIEHET TYÖKYKYISEMPIÄ KUIN KANTASUOMALAISET

KANSAN UUTISET27.2.2015 14.29

KOTIMAA
Suomessa asuvat maahanmuuttajat ovat työhaluisia ja kokevat työkykynsä paremmaksi kuin väestö keskimäärin. Tämä ilmenee THL:n Maahanmuuttajien terveys- ja hyvinvointitutkimuksessa, jossa selvitettiin venäläis-, somalialais- ja kurditaustaisen työikäisen aikuisväestön terveyttä ja hyvinvointia.

Tutkija Shadia Rask kirjoittaa THL:n blogissa esimerkiksi työttömien somalialaistaustaisten miesten olevan selvästi koko väestön työttömiä miehiä työkykyisempiä: jopa 98 prosenttia työttömistä somalialaistaustaisista miehistä arvioi olevansa täysin työkykyisiä ja lähes yhtä suuri osuus haluaisi tehdä kokopäivätyötä.

Raskin mukaan maahanmuuttajien työmarkkina-asema paranee maassaoloajan pidentyessä, mutta silti työkykyiset ja työikäiset maahanmuuttajat ovat koko väestöä useammin työttöminä. Puutteellisen kielitaidon, koulutuksen ja työkokemuksen ohella työnantajien asenteet koetaan keskeiseksi työllistymisen esteeksi.

Maahanmuuttajien työllisyyttä voidaan parantaa esimerkiksi on nimettömällä työnhakuprosessilla, jota Helsingin kaupungin nuorisoasiankeskus kokeili toissa vuonna tiettävästi ensimmäisenä Suomessa. Kokemus oli positiivinen, vaikka veikin aikaa työnhakujärjestelmän kankeuden vuoksi, Rask kirjoittaa.

Maahanmuuttajien työllisyysasteen nostamisessa yksittäisiä kikkoja tärkeämpänä Rask kuitenkin pitää kokonaisvaltaista asennemuutosta ja tahtotilaa.
https://www.kansanuutiset.fi/artikk...limiehet-tyokykyisempia-kuin-kantasuomalaiset
 
Ei oikein osaa päättää, että itkisikö vai nauraisiko?

Vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit joudutaan vaihtamaan kiinteisiin!

Julkaisija: Clas von Bell
Kuva: Autotoday
talvinopeusrajoitus.jpg


2.5.2018 21.22

Vaihtuvat opasteet tiejaksoilla valtatie 4 Kirri – Äänekoski ja valtatie 9 Kanavuori – Hankasalmi ovat tulleet teknisen käyttöikänsä päähän, eikä niiden uusimiseen ole osoitettuna kireän taloustilanteen vuoksi erillisrahoitusta, todetaan ELY-keskuksen tiedotteessa.

Järjestelmät puretaan alkukesän 2018 aikana.

ELY-keskus on arvioinut kiinteät nopeusrajoitukset muuttuvien merkkien tilalle tien leveyden, liikennemäärien ja liittymäolosuhteiden perusteella.

Kirrin ja Hirvaskankaan välillä valtatiellä 4 tulee jatkossa olemaan kiinteä ympärivuotinen nopeusrajoitus 80 km/t.

Tällä tieosuudella liikennemäärä on kasvanut niin suureksi, ettei suurempaa rajoitusta pystytä käyttämään. Rajoitus on jo vaihtuvilla merkeillä ollut viime vuosina useimmiten 80 km/t.

Nykyiset pistekohtaiset 60 km/t -rajoitukset jäävät ennalleen.

Hirvaskankaan pohjoispuolella olevalla ohituskaistaosuudella on kiinteä 100 km/t -rajoitus. Osuudella oleva keskikaide mahdollistaa nopeuden.

Kirrin ja Tikkakosken välille tulee aikanaan ympärivuotinen 100 km/t -rajoitus uuden moottoritien myötä.

Valtatiellä 9 tiekohtainen
nopeusrajoitus 100 km/t säilyy muutoksen jälkeenkin. Talvikaudella rajoitus tullee kuitenkin olemaan 80 km/t.

Ysitielle tulee lisäksi muutama nopeusrajoitusmuutos: Ysitien lemmikin, yhdystien 16735 (Puhakantien ja Tahkomäentien) liittymään, Hankasalmen aseman sekä Revontulen kohdalle tulee 80 km/t.

Jo olemassa olevat 80 km/t ja 60 km/t rajoitukset säilyvät ennallaan.
http://www.autotoday.fi/Vaihtuvat+nopeusrajoitusmerkit+joudutaan+vaihtamaan+kiinteisiin
 
Maahanmuuttajien työllisyysasteen nostamisessa yksittäisiä kikkoja tärkeämpänä Rask kuitenkin pitää kokonaisvaltaista asennemuutosta ja tahtotilaa blaa blaa blaa.....

taitaa niitä halpapalkkaduuneja olla melko nirkoisesti tarjolla muutenkin.
28 vuoden takaa...

Epäilemättä nämä taannoiset kirjoitukset kävivät toteen. :cool: -90-luvun somali- ja inkeriläis?rynnäköt mahdollistivat taloudellisen kehitysloikan Suomessa. Jos en väärässä liene, niin molempi invaasio on tuottanut kyllä tilastomerkintöjä moneen sarakkeeseen.
 
ovat tulleet teknisen käyttöikänsä päähän, eikä niiden uusimiseen ole osoitettuna kireän taloustilanteen vuoksi erillisrahoitusta, todetaan ELY-keskuksen tiedotteessa. blaa blaa.....

Ja jos oikein tiukalle menee, niin panee vaan K-kaupan pahvilaatikon kylkeen tussilla kulloisenkin rajoituksen ja nakkaa sen kuoritusta näreestä valmistettuun seipääseen. Uusii hänet sitten, jos aina joku ehtii....
 
ovat tulleet teknisen käyttöikänsä päähän, eikä niiden uusimiseen ole osoitettuna kireän taloustilanteen vuoksi erillisrahoitusta, todetaan ELY-keskuksen tiedotteessa. blaa blaa.....

Ja jos oikein tiukalle menee, niin panee vaan K-kaupan pahvilaatikon kylkeen tussilla kulloisenkin rajoituksen ja nakkaa sen kuoritusta näreestä valmistettuun seipääseen. Uusii hänet sitten, jos aina joku ehtii....
Tuossa on jotain hintoja vaihtuvan nopeuden merkeille...6000€/kpl ja kaksi kaistaille tielle 35000€/km

http://www.joensuu.fi/documents/11127/239203/Toimenpiteiden+yksikk%C3%B6kustannukset/
 
Arsenalen näyttää hienolta paikalta. Siellä voisi joskus vierailla.
Parolan panssarimuseosta taas löytyy vaunuja ja panssaritorjuntakalustoa joita on oikeasti käytetty Venäjää vastaan kun Suomen itsenäisyyttä puollustettiin.
Tämä nostaa ainakin minussa arvostusta ja tunteita. Ruotsihan ei ole vaunuillaan joutunut maataan puollustamaan.
Parolasta esim. tämä PST-tykki. Jos oikein laskin, niin piipussa on 21 mustaa raitaa. Siis 21 tuhottua Venäläistä tankkia. Tämä PST-tykki on ollut hintansa väärti ja sitä käyttänyt miehistö on toiminut hienosti ja esimerkillisesti. Arvostan.
1525413704010.png
 
Arsenalen näyttää hienolta paikalta. Siellä voisi joskus vierailla.
Parolan panssarimuseosta taas löytyy vaunuja ja panssaritorjuntakalustoa joita on oikeasti käytetty Venäjää vastaan kun Suomen itsenäisyyttä puollustettiin.
Tämä nostaa ainakin minussa arvostusta ja tunteita. Ruotsihan ei ole vaunuillaan joutunut maataan puollustamaan.
Parolasta esim. tämä PST-tykki. Jos oikein laskin, niin piipussa on 21 mustaa raitaa. Siis 21 tuhottua Venäläistä tankkia. Tämä PST-tykki on ollut hintansa väärti ja sitä käyttänyt miehistö on toiminut hienosti ja esimerkillisesti. Arvostan.
Katso liite: 21446

Nimenomaan. Meillä sotilasmuseoiden kalustolla on oikeasti puolustettu maata. Ja silti museoiden tilat ovat sitten mitä ovat. Sen sijaan Ruotsissa tuntuu museoiden yleinen arvostus olevan reilusti suurempaa kuin meillä. Varsinkin jos vertaa tiloja. Parola ja Arsenalen ovat hyvä vertailukohta. Samoin esim. Tikkakosken Ilmavoimamuseo ja Linköpingin Flygvapenmuseum.

Vanha tehdashalli, jonka sisällä näyttelytila on ääriään myöten täynnä.

4M7A0485.jpg

Vuonna 2010 valmistunut ja isolla rahalla uudistettu moderni ilmailumuseo. Näyttelytilat ovat todella hienot ja tilavat. Olen käynyt pari kertaa.

032yiVGVmKd6.jpg
 
Totta turiset. Eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Toivottavasti Suomessakin joskus saataisiin ilmailumuseolle (ja muillekkin museoille) modernit tilavat tilat.
Onneksi Panssarimuseo on saatu parempaan kuosiin kuin mitä se oli aikaisemmin.
 
Totta turiset. Eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Toivottavasti Suomessakin joskus saataisiin ilmailumuseolle (ja muillekkin museoille) modernit tilavat tilat.
Onneksi Panssarimuseo on saatu parempaan kuosiin kuin mitä se oli aikaisemmin.

Aina sopii toivoa. En kyllä usko että mitään parannusta on luvassa. Tikkakosken laajennushanke on ollut vireillä varmaan viimeiset 15 vuotta. Ei tule onnistumaan, valtiota ei hanke voisi vähempää kiinnostaa. Lisäksi Tekniikan Historia -aikakausilehden numerossa 1/2018 on juttua museon varastotiloista. Ovat kuulemma menettämässä päävarastotilansa, jonne ei näyttelyssä olevat lentokoneet on pääosin säilötty. Varasto sijaitsee Luonetjärven tukikohdan luolatiloissa. Museolla oli 2000 neliön tilat siellä. Nyt ovat joutuneet karsimaan 500 neliöön ja näistäkin saattaa tulla häätö, kun PV haluaa kaikki tilat omaan käyttöönsä. Tarkoittaa sitä, että jos näin käy, joutuu museotavara lämmittämättömiin ja kosteusvalvomattomiin tiloihin (todnäk. telttoihin). Siellä museoesineet tuhoutuvat muutamassa vuodessa. Ironista on, että kaikki käytöstä poistettu sotilaskalusto on yhä valtion omaisuutta.
 
Nimenomaan. Meillä sotilasmuseoiden kalustolla on oikeasti puolustettu maata. Ja silti museoiden tilat ovat sitten mitä ovat. Sen sijaan Ruotsissa tuntuu museoiden yleinen arvostus olevan reilusti suurempaa kuin meillä. Varsinkin jos vertaa tiloja. Parola ja Arsenalen ovat hyvä vertailukohta. Samoin esim. Tikkakosken Ilmavoimamuseo ja Linköpingin Flygvapenmuseum.

Vanha tehdashalli, jonka sisällä näyttelytila on ääriään myöten täynnä.

Katso liite: 21449

Vuonna 2010 valmistunut ja isolla rahalla uudistettu moderni ilmailumuseo. Näyttelytilat ovat todella hienot ja tilavat. Olen käynyt pari kertaa.

Katso liite: 21448

Tikkakoskihan on kuin "aavikko"kun vertaa Hallin museoon..

museo6.JPG
 
Tikkakoskihan on kuin "aavikko"kun vertaa Hallin museoon..

museo6.JPG

Minä en edes viitsisi kutsua Hallinporttia tai Vesivehmaata museoiksi. Jonkinlaisia säilytysvarastoja ne ovat. Ja tilojen asianmukaisuus on, no olematon. Käsittääkseni myös Suomen Ilmailumuseo Vantaalla on haasteiden edessä. Heilläkin on rahoitusta vailla oleva laajennussuunnitelma. Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, on heillä ongelmia tontin vuokrasopimuksen kanssa. Vantaan kaupunki ilmeisesti haluaisi potkia museon hemmettiin arvokkaalta tonttimaalta.

Suomen sotilasmuseoiden tilasta olen huolissani. Jalkaväkimuseon tilanne Mikkelissä ei ole mielestäni mairitteleva. Vanha puinen kasarmirakennus. Sotamuseon päänäyttelytila Helsingin Liisankadulla on suljettu. Hämeenlinnan Museo Militarialla menee käsittääkseni ihan kohtalaisesti. Siinähän lyötiin yhteen Tykistö-, Pioneeri-, ja Viestimuseo. Parolassa saivat sentään aikaan sääsuojakatoksen. Ilmatorjuntamuseo muistaakseni kykeni muutama vuosi sitten lunastamaan museotontin omaan hallintaansa ahneelta Senaatti-kiinteistöltä. Muutenhan tilanahtaus on heilläkin akuutti. Merivoimien museoksi itsensä mieltävä Forum Marinum pärjää. Se kun minun tietääkseni saa rahaa mm. laivanvarustamoilta. Heillä kun on siviilipuolen painotus todella vahva.
 
Viimeksi muokattu:
Parolan panssarimuseosta taas löytyy vaunuja ja panssaritorjuntakalustoa joita on oikeasti käytetty Venäjää vastaan kun Suomen itsenäisyyttä puollustettiin.

Tartun vielä aiheeseen kun tämä lause toi mieleen erään yksityiskohdan. Muutama vuosi sitten satuin näkemään 60-luvun jälkipuoliskolla laaditun PV:n virallisen dokumentin, joka käsitteli puolustuslaitoksen museotoiminnan organisoimista (tilat, rahoitus, kokoelmat jne.). Asiakirjan oli allekirjoittanut tuolloinen puolustusvoimien komentaja kenraali Yrjö Keinonen. Tämä totesi, että puolustusvoimille riittää vallan hyvin Helsingissä sijaitseva yksi Sotamuseo ja sen kiinteistö. Aselajimuseoille ei ole tarvetta ja niistä sekä niissä olevasta kalustosta (tykit, panssarivaunut, lentokoneet) voidaan hyvillä mielin luopua (= kalusto voidaan hävittää). Raskaammasta kalustosta riittää täysin hyvin pelkkä valokuva, joka voidaan tarvittaessa laittaa näyttelyyn.

Tuo dokumentti kertoo paljon siitä mikä oli ja on yhä sotilasmuseotoiminnan arvostuksen taso Suomessa.
 
Tässähän ei voi mennä mikään pieleen ja samaan aikaan me tarvitaan maahanmuuttajia tekemään töitä.

Sipilän hallitus korvaa virkamiehiä roboteilla: 2,6 miljoonan euron satsauksilla tavoitteena tuplasäästöt
Tavoitteena on automatisoida rutiinitöitä.
Valtionhallintoa patistetaan kohti robottien maailmaa. Valtiovarainministeriön (VM) mukaan virastojen ja laitosten pitäisi hyödyntää toiminnassaan yhä enemmän tekoälyä ja robotiikkaa.

VM:n ylijohtajan Juha Sarkion mukaan ministeriössä rahaa on puollettu neljälle robotiikka- tai tekoälyhankkeelle. Summa on 2,6 miljoonaa euroa.

VM:n laskelmissa 2,6 miljoonan euron robotiikkasatsauksilla saavutetaan vähintään 5,2 miljoonan euron säästö vuodesta 2022 alkaen. Jos säästyvä työpanos muutetaan henkilötyövuosiksi, se on yhteensä noin 60 henkilötyövuotta.

Jos ja kun eduskunta hyväksyy rahoituksen, sitä saavat Business Finland, oikeusministeriö, Valtiokonttori ja yhteishanke, jossa ovat mukana Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet.

Esimerkiksi Valtiokonttorissa asiakaspalvelun roboteilla halutaan nopeuttaa konttoriin tulevien hakemusten käsittelyä ja samalla vähentää rutiinitöitä. Rutiinitöiden automatisoinnilla saavutetaan arviolta parin prosentin tuottavuusparannus vuodessa.

Valtiokonttorille tulee korvaushakemuksia muun muassa valtion työntekijöille sattuneista työtapaturmista.

Robotiikkalinjausten taustalla on pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallitusohjelma. VM:n puoltamat miljoonat robotiikka- ja tekoälyhankkeisiin on varattu ”valtion tuottavuusmäärärahoista”.

Digitalisaatio ja robotit ovat arkipäivää monissa yrityksissä. Valtio haluaakin ottaa mallia tehokkuusajatteluunsa yritysten kokemuksista. Tekoäly ja robotit hoitavat eri yrityssektoreilla laajasti chat- ja puhelinpalveluja sekä henkilöstöhallinnon tehtäviä.

Esimerkiksi monet mediatalot käyttävät robotteja yksinkertaisten tulosuutisten (pörssi, urheilu, vaalit) tekemiseen. Myös pankit käyttävät uutta teknologiaa hyväkseen, mikä tarkoittaa niille suoraa rahan säästöä.

Valtiolle säätöt kelpaavat. VM:n ylijohtaja Sarkion mukaan tekoälyn ja robottien valjastamisella ei lähtökohtaisesti tavoitella valtiohallinnon henkilöstön vähentämistä, mutta:

”Kun ihmisten tekemää työtä korvautuu tekoälyllä ja sähköisillä prosesseilla, se antaa mahdollisuuksia virastoissa työn uudelleen suuntaamiseen”, Sarkio sanoo.

Valtiolla työskentelee noin 70 000 työntekijää.

Rahoitusta hakeneet virastot voivat ostaa teknistä osaamista alan yrityksiltä, jos virasto ei itse kykene uudistusta toteuttamaan.

Valtiolla on myös muita robotiikka- ja tekoälyprojekteja. Esimerkiksi Aurora-älytiellä pyritään kehittämään tiestön kuntoa.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ko...-euron-satsauksilla-tavoitteena-tuplasaastot/
 
Back
Top