Ministeriö maksaa 50 000 euroa Kaarina Hazardin kännykkävideoista – ”Ei missään nimessä maksettu ylihintaa”
Videoilla on ollut joitakin satoja katsoja.(KUVA: Liikenne- ja viestintäministeriö / Youtube)
Julkaistu: 22.9. 7:15
Ministeriö tilasi Kaarina Hazardin tähdittämiä ”kotikutoisia” kännykkävideoita 5000 euron kappalehinnalla. Heinäkuun lopussa julkaistua videota oli katseltu reilut 500 kertaa.
Liikenne- ja viestintäministeriö maksaa 50 000 euroa kännykkäkameralla ja selfietikulla kuvatuista videoista, joissa esiintyvät kirjoittaja ja näyttelijä
Kaarina Hazard ja ohjaaja
Mikko Roiha.
Ministeriö saa rahalla kymmenen 10–15 minuutin videota, jotka se julkaisee Youtubessa. Videoilla tekijät esittelevät suomalaisia liikenteen infrakohteita, kuten Saimaan kanavaa, Porin satamaa ja Nelostietä.
Ministeriöstä kerrotaan, että idea hankkeelle tuli Hazardilta ja Roihalta ja että ministeriö hyväksyi heidän hintatarjouksensa.
Kotikutoisilta vaikuttavilla ja välillä tajunnanvirralta kuulostavilla Hazardin ja Roihan videoilla hämmästellään infrakohteita ja kerrotaan niistä perustietoja.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
Heinäkuun lopussa julkaistu Kävely ja pyöräily -video oli saanut perjantaiaamuun mennessä 539 näyttökertaa. Videolla Hazard ja Roiha kulkevat kevyen liikenteen väylällä, jolla Hazard pohtii kävelyn merkitystä.
- Alla olevalla, Liikenne- ja viestintäministeriön Youtube-kanavalla julkaistulla videolla ”Mikko ja Kaarina tutustuvat ihmisen mittaiseen infraan, eli kävelyyn ja pyöräilyyn, Jyväskylässä ja Joensuussa.” Jos video ei näy laitteellasi, voit katsoa sen tästä.
– Siinä on ruumiit läsnä. Ruumiissaamme jaamme tämän yhteisen paikan ja hetken. Se on todella konkreettista. Se on sitoutumista siihen, mitä juuri nyt tapahtuu, Hazard kertoo.
Myöhemmin videolla kuvataan, kun Hazard ja Roiha polkevat polkupyörällä Joensuun pyöräkadulla.
Viime viikolla julkaistulle Porin satama -videolle näyttökertoja oli tullut 142.
Videolla tekijät ihmettelevät satama-aluetta ja muun muassa siellä olevaa nosturia ja makasiinirakennusta.
Sataman näkymät herättävät innostusta.
– On hienoa, että satamassa on tämmöisiä kohteita kuin jättömaan näköinen kiviryökkiö, koska satama on toimintaa. Se on pelkkää tekemistä ja toimintaa varten. Ei ole tärkeää, miltä se näyttää, Hazard selostaa.
Liikenne- ja viestintäministeriön viestintäjohtajan
SusannaNiinivaaran mukaan sopimus on tehty tuotantoyhtiön kanssa, joka hoitaa palkkion maksun Hazardille ja Roihalle.
Eikö ole aika kova hinta, jos yhdelle noin 10 minuutin kännykkävideolle tulee hintaa 5000 euroa?
– Työmäärään nähden ei. Kyseessä on kokonaishinta, joka sisältää ideoinnin, taustatapaamiset, käsikirjoituksen, paikan päälle menemisen, esiintymisen, kuvaamisen, editoinnin ja matka- ja majoituskustannukset.
Niinivaaran mukaan videoista välittyy, että niiden eteen on tehty enemmän työtä kuin vain se, että on menty paikalle ja kuvattu.
– Kyllähän niissä näkee, että on käytetty aikaa. Ja lopulta laajasta materiaalista editoidaan valmis versio.
Miten se näkyy videoissa?
– Jo esimerkiksi siitä, että yhdessä noin kymmenen minuutin videossa on ottoja useammista paikoista, esimerkiksi eri kaupungeista.
Eli siis mielestänne ei ole maksettu yhtään ylihintaa?
– Ei missään nimessä.
Onko videoiden kotikutoisuus tyylikeino?
– Joo, on. On yhdessä sovittu, että kuvataan kännykkäkameralla. Lähestymistapa on tubettajatyyppinen.
Kaarina Hazard ja ohjaaja Mikko Roiha vierailevat videosarjassa mm. Porin satamassa.(KUVA: Liikenne- ja viestintäministeriö / Youtube)
Videoita on julkaistu nyt neljä liikenne- ja viestintäministeriön Youtube-tilillä. Koko
Rakkaudesta infraan -sarjan määrä olla valmis ensi toukokuussa.
Videosarjan toinen tekijä
Kaarina Hazard kertoo, että videosarja tehdään ”kansalaistyönä”.
Kaarina Hazardin mukaan videoiden tyylilajissa pyrittiin kansalaiskokemukseen.(KUVA: Liikenne- ja viestintäministeriö / Youtube)
– Meidän palkkiomme on vaatimaton kuvassa esiintymisen taksa. Ideoinnin, suunnittelun ja tiedonhankinnan teemme rakkaudesta infraan, Hazard kertoi.
Hazardin mukaan esteettisessä tyylilajissa pyrittiin kansalaiskokemukseen.
– Se on onnistunut hyvin. Siinä jallitettiin kansalaiskatsetta.
Videoita on tilattu 10 kappaletta.(KUVA: Liikenne- ja viestintäministeriö / Youtube)
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005837360.html