Pikku-uutisia Suomesta

Luojan kiitos ettei minun kouluaikana ollut tuota paskauskontoa. Vittu minnuu vituuttaa sen leviäminen pitkin suomeniemeä.
Ihquu..
KORAANIN paastovelvoite koskee terveitä aikuisia. Aikuisiksi katsotaan Bahmanpourin mukaan murrosikään tulleet lapset. Sharia-lain mukaan murrosikä alkaa, kun lapsi tulee sukukypsäksi eli kun kuukautiset tai siemensyöksyt alkavat. Bahmanpour kertoo, että paastoamisen voi aloittaa myös nuorempana.

Imaami esittää, että kouluissa pitäisi varautua elämään sharian mukaan...
 
Ainakaan tyttäreni arabitaustaiset harrastuskaverit eivät ole paastoa nähneet, turpoavat kuin pullataikinat. Ehkä se on osa sitä sopeutumista huoioiden suomalaisten lasten ylipainon lisääntymisen...
 
Pyöräliitto vaatii kaatumisia aiheuttaneiden kaapelisuojien kieltämistä – Toiminnanjohtaja: ”Järjetöntä, että markkinoilla on tällaisia”

545490fcaa3d4636818fd25d00ec8596.jpg

Pyöräliitto vaatii, että tietynlainen kaapelisuoja, joka johti pyöräonnettomuuksiin, täytyy vetää pois markkinoilta.(KUVA: GARI WYN WILLIAMS / ALAMY STOCK / AOP, BENJAMIN SUOMELA)
Julkaistu: 23.5. 6:11

Viime viikonloppuna Töölön kisahallin kupeessa ollut kaapelisuoja aiheutti onnettomuuksia pyöräilijöille. Nyt Pyöräliitto vaatii, että tietynlaiset kaapelisuojat kiellettäisiin kokonaan.

VIIKONLOPPUNA helsinkiläispariskunta loukkaantui sairaalakuntoon törmättyään kaapelisuojaan polkupyörillä.

Kaapelisuoja oli asennettu Töölön kisahallin kupeeseen ja se johti Helsinki City Runin teltalle.

– Aivan yllättäen eturengas tökkäsi johonkin ja lensin ohjaustangon yli maahan. Tyttöystävä tuli perässä, eikä myöskään huomannut estettä, joten hänkin törmäsi siihen ja sen jälkeen minun pyörääni. Myös hän lensi rytäkässä maahan.

– Silmien avauduttua huomasin, että tyttöystävältäni tulee reilusti verta päästä. Samalla paikalle tuli sivullisia hänen avukseen. Itse soitin tässä tilanteessa hätäkeskukseen ja sieltä luvattiin lähettää ambulanssi, pyöräilijä kertoi asiasta ensin uutisoineelle MTV Uutisille.

Nyt Pyöräliitto vaatii, että tietynlainen kaapelisuoja, joka johti pyöräonnettomuuksiin, täytyy vetää pois markkinoilta. Samankaltaisen kaapelisuojamallin turvallisuudesta on kohuttu myös viime vuonna.

Pyöräliiton vaatimuksesta ensin kertonut Helsingin Sanomatkirjoittaa, että liitto on tehnyt kaapelisuojasta ilmoituksen Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon.

ae29ede2abc9474c97d3831d7b52e7e2.jpg

Esimerkki kaapelisuojasta.(KUVA: GARI WYN WILLIAMS / ALAMY STOCK)

PYÖRÄLIITON toiminnanjohtaja Matti Koistinen kertoo Ilta-Sanomille, ettei MTV:n uutisoima onnettomuus ole ainoa laatuaan.

– Uutisointien jälkeen yksi henkilö otti yhteyttä, että hän oli kaatunut polkupyörällä juuri tähän samaan suojaan viime viikonloppuna. Hän oli murtanut ranteensa.

– Eli selkeästi uhrit eivät ole jääneet kahteen. Lisäksi olen saanut muista tapauksista sähköpostia nyt, joten selvästi tämä on ihmisille tuttu asia, joka on aiheuttanut onnettomuuksia. Minusta on järjetöntä, että markkinoilla on tällaisia kaapelisuojia, jotka ovat selvästi onnettomuusriski, Koistinen sanoo.

Koistinen korostaa, että nimenomaan kaapelisuojan muotoilu on asiassa suurin ongelma. Onnettomuuden aiheuttanut kaapelisuoja on kulmikas, ja se on väriltään musta-keltainen.

– Kaapelisuojan muotoilu voi olla paljon turvallisempaa. Sen ei tarvitse täräyttää pyörää sillä tavalla, että pyöräilijä kaatuu. Suoja voidaan muotoilla siten, että kulma ei ole niin jyrkkä suhteessa asvalttiin. Jos nousu on loivempi ja pidempi, suoja on huomattavasti turvallisempi.

– Sellaisia suojia, jotka ovat pyöräilijöille turvallisempia, on markkinoilla, Koistinen toteaa.

Lisäksi hän sanoo, että suoja on vaikea havaita, vaikka siinä onkin keltaista.

Koistisen mukaan jyrkän kulmikas kaapelisuoja on hankala monille muillekin liikkujille kuin vain pyöräilijöille.

– Se on erittäin vaarallinen esimerkiksi näille uusille sähköskoottereille ja sen tyyppisille välineille.

Koistinen ehdottaa, että joko kaapelisuojat tulisi vaihtaa erimallisiin tai sitten vaihtoehtona voisi olla myös kaapelin vetäminen ilmateitse.

ENTÄ sitten pyöräilijän vastuu? Eikö kaapelisuojaan kompuroiminen ole omaa syytä?

– Jos suojaa on käytännössä mahdotonta havaita, niin en hirveästi siitä pyöräilijää syytä, Koistinen sanoo.

Hän kuvailee viikonlopun onnettomuudet aiheuttaneen kaapelisuojan olleen pimeässä ja hämärässä paikassa, jossa rakennelmat olivat estäneet valaistuksen.

– Eikä siinä ollut minkäänlaisia tolppia varoittamassa suojasta.

– Ihmisethän kulkevat normaalissa ympäristössään olettaen, että asiat ovat kuten ennenkin, jos mitään erityistä varoitusta ei ole. Jos on tottunut päivittäin kulkemaan samaa reittiä, niin jos siellä ei ole mitään varoituksia, ei ihminen ajattele, että siellä voisi olla jotakin poikkeuksellista.

Oletko joutunut vaaratilanteeseen kaapelisuojan vuoksi? Pitäisikö pyöräilijöiden olla mielestäsi varovaisempia? Keskustele alla!

 
– Jos suojaa on käytännössä mahdotonta havaita, niin en hirveästi siitä pyöräilijää syytä, Koistinen sanoo.

Hän kuvailee viikonlopun onnettomuudet aiheuttaneen kaapelisuojan olleen pimeässä ja hämärässä paikassa, jossa rakennelmat olivat estäneet valaistuksen.

– Eikä siinä ollut minkäänlaisia tolppia varoittamassa suojasta.

– Ihmisethän kulkevat normaalissa ympäristössään olettaen, että asiat ovat kuten ennenkin, jos mitään erityistä varoitusta ei ole. Jos on tottunut päivittäin kulkemaan samaa reittiä, niin jos siellä ei ole mitään varoituksia, ei ihminen ajattele, että siellä voisi olla jotakin poikkeuksellista.

Oletko joutunut vaaratilanteeseen kaapelisuojan vuoksi? Pitäisikö pyöräilijöiden olla mielestäsi varovaisempia? Keskustele alla!

Siis eikös tuo ollut päivällä?
Jos illalla niin missä fillarin valot?
Ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella ja jos ei tuollaista näe, täytyy harkita vakavasti käyntiä optikolla.
Tai sitten nää fillaristit oli niitä, joiden mielestä on ok polkea sen minkä pääsee välittämättä muista
 
Siis eikös tuo ollut päivällä?
Jos illalla niin missä fillarin valot?
Ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella ja jos ei tuollaista näe, täytyy harkita vakavasti käyntiä optikolla.
Tai sitten nää fillaristit oli niitä, joiden mielestä on ok polkea sen minkä pääsee välittämättä muista
Unohdat, että nyt on kyse "polkupyöräilijöistä" ei autoilijoista, joita olisi sakotettu liikenteen vaarantamisesta..
 
Siis eikös tuo ollut päivällä?
Jos illalla niin missä fillarin valot?
Ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella ja jos ei tuollaista näe, täytyy harkita vakavasti käyntiä optikolla.
Tai sitten nää fillaristit oli niitä, joiden mielestä on ok polkea sen minkä pääsee välittämättä muista

Hyppää fillarin päälle ja testaa. Tuo on niin hyvin maastoutettu, että sen havaitseminen pyöräilijän havaintopisteestä lähestyttäessä vaatii enemmän tuuria kuin taitoa. Siinä ei ole mitään, joka ilmiantaisi poikkeuksellisen ja jyrkkäreunaisen korokkeen.
 
Siis eikös tuo ollut päivällä?
Jos illalla niin missä fillarin valot?
Ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella ja jos ei tuollaista näe, täytyy harkita vakavasti käyntiä optikolla.
Tai sitten nää fillaristit oli niitä, joiden mielestä on ok polkea sen minkä pääsee välittämättä muista
Autoilijoille on korvattu valtion tiessä olleiden reikien aiheuttamia ajoneuvovaurioita. Noidenkin autoilijoiden olisi pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella...
 
Hyppää fillarin päälle ja testaa. Tuo on niin hyvin maastoutettu, että sen havaitseminen pyöräilijän havaintopisteestä lähestyttäessä vaatii enemmän tuuria kuin taitoa. Siinä ei ole mitään, joka ilmiantaisi poikkeuksellisen ja jyrkkäreunaisen korokkeen.

Aina voi taluttaa sitä fillaria, jos ei kykene esteitä näkemään.
 
Millainen kaapelisuoja oikein on ollut kysymyksessä, jos lentänyt ohjaustangon yli?
20 vai 30 senttiä korkea? Luulisi niin korkean näkevän. Vai onko pyörässä 3 senttiä halkaisijaltaan olevat minirenkaat?

Joku tuossa pyöräilijöiden ja pyöräliiton valituksessa ei pidä paikkaansa. En usko, että mikään kaapelisuoja on niin korkea, että ohjaustangon yli lentäisi sen sijaan, että pyörä siitä yli menisi...
 
Millainen kaapelisuoja oikein on ollut kysymyksessä, jos lentänyt ohjaustangon yli?
20 vai 30 senttiä korkea? Luulisi niin korkean näkevän. Vai onko pyörässä 3 senttiä halkaisijaltaan olevat minirenkaat?

Joku tuossa pyöräilijöiden ja pyöräliiton valituksessa ei pidä paikkaansa. En usko, että mikään kaapelisuoja on niin korkea, että ohjaustangon yli lentäisi sen sijaan, että pyörä siitä yli menisi...

Kaapelisuojan kanssa selkkaukseen joutuneen pyöräilijän kertomus (viestin nimimerkki Lantzi, 18.5)

 
Täytyy kyllä todeta että kuvan perusteella tuo kaapelisuoja ei näytä niin jyrkältä etteikö siitä pyörällä mene ilman tökkäämistä. Mutta samalla, kuvat monesti valehtelevat mitä tulee etäisyyteen ja syvyyteen.
 
Rikkain Suomen kansalainen Gennadi Timtšenko rikastuu poliittisilla suhteilla ja luonnonvaroilla
...
Huippusuomalainen
Varsinaisesti Timtšenko kokosi miljardinsa Gunvor-nimisellä energianvälitysyhtiöllä, jonka hän omisti yhdessä ruotsalaisen liikemiehen Thorbjörn Törnqvistinkanssa. Firma myi hyvin paljon Venäjän öljyä maailmalle.

Timtšenkon hyvistä yhteyksistä tai ennakointikyvystä kertoo jotain, että hän myi osuutensa Gunvorista vain päivää ennen joutumistaan Yhdysvaltojen pakotteiden kohteeksi.

Timtšenkon poliittiset suhteet ja mahdollisuudet päästä käsiksi maailman suurimpiin kuuluviin luonnonvaraesiintymiin ovat tehneet hänestä ylivoimaisesti maailman rikkaimman Suomen kansalaisen. Siksi Suomi mainitaan hyvin usein, kun tästä miljardööristä puhutaan.

 
Back
Top