Tämä nätti valokuvaajatyttö löysi karuja kotimaisia poikia, joiden ongelmia ei ratkaista.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001138044.html
No miksiköhän meillä pohjoisessa ei ole olemassa tällaista ongelmaa? Muistan totaalisen ällistykseni kun näin eka kerran ihmisiä nukkumassa yötään pihalla maamme pääkaupungissa. En ole näillä leveyksillä vieläkään ilmiöön törmännyt.
Mutta nyt yhteiskunnallisesti paljon tärkeämpiin asioihin:
http://www.hs.fi/elama/a1457927241688?ref=hs-etusivu-luetuimmat-#6
Tytöille nukkeja ja pojille autoja kaupannut Anttilan mainos sai huomautuksen – perusteena kaavamaiset sukupuoliroolit
Mainonnan eettisen neuvoston mukaan mainostajan ei tule edistää sukupuoleen liittyviä rooliodotuksia. Anttilan lelumainoksen tekstit marraskuussa esiin nostanut bloggaaja Emmi Nuorgam on tyytyväinen päätökseen.
Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen mainonnasta, jossa markkinoitiin nukkeja vain tytöille.
Anttila on saanut huomautuksen lelumainonnastaan, jossa markkinoitiin tytöille nukkeja ja pojille autoja ja helikoptereita. Verkkokaupassa julkaistut mainostekstit
nosti marraskuussa julkisuuteen bloggaaja
Emmi Nuorgam.
Huomautuksen antanut
Mainonnan eettinen neuvosto perustelee, että mainostajan tulee toimia korostetun vastuullisesti lapsia koskevissa tasa-arvokysymyksissä. Mainostajan ei tule aktiivisesti, etenkään suorasanaisin kehotuksin, edistää sukupuolisidonnaisia rooliodotuksia varsinkaan lasten osalta.
Anttilan mainosteksteissä luki muun muassa: ”Nuket kuuluvat jokaisen tytön lempileikkeihin! Tyttöjen ja poikien leikit erottaa jo varhain, sillä nukkevauvat ja muut hoivattavat kulkevat pienoisen tyttösen kainalossa mukana jo taaperovaiheesta.”
Pojille mainos suositteli kauko-ohjattavaa autoa tai legoja. Kun oli esitelty muun muassa pikkuautot, parkkitalot ja leikkijunat, todettiin: ”Mikäli etsit lahjaa tytölle, tutustu nuket ja tarvikkeet -kategoriaamme tai hanki leikkikeittiö perheen pikkuleipurille.”
Mainonnan eettinen neuvosto muistuttaa perusteluissaan, että mainoksissa ei saa olla sukupuoleen perustuvaa syrjintää. Mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos siinä ylläpidetään kaavamaista roolikäsitystä siitä, mikä on tyypillistä tai tunnusomaista naisille tai miehille tai heidän persoonallisuudelleen tai työskentelylleen.
Neuvoston mukaan mainostajaa ei voida nimenomaisesti velvoittaa rikkomaan yleisiä käsityksiä tytöille ja pojille mieluisista leikkikaluista. Silti mainostajan tulee ottaa huomioon, että mainonta muokkaa ja ylläpitää asenteita, jotka voivat hidastaa tasa-arvon toteutumista.
Emmi Nuorgam ei itse tehnyt mainoksesta kantelua, mutta
on huomautuksesta iloinen. Häntä ilahduttaa, että huomautuksen perustelut ovat yksityiskohtaiset.
”Sukupuoliroolien edistämiseen otetaan tarkasti kantaa, eikä kirjoiteta jotain ympäripyöreää.”
Seuraavana edistysaskeleena Nuorgam pitää, että leluosastoilla lopetettaisiin tyttöjen ja poikien lelujen erotteleminen.
”Aina jos lelu on vaaleanpunainen, sen kerrotaan olevan tytöille.”
Nuorgamiin mielestä aikuisten tehtävä ei ole ohjata lasten kiinnostuksen kohteita tai opastaa, mikä on heille sukupuolen perusteella sopiva lelu.
”Olipa lapsi sitten tyttö tai poika, leikin tulee opettaa, kehittää ja antaa onnistumisen kokemuksia. Se on tärkeää eikä se, onko leluna nukke vai action man.”