Miikkaa puukotettiin kesken oppitunnin - "Olin varma, että kuolen"
Nyt 20-vuotias Miikka toivoo, ettei puukottajaa syyllistettäisi.
- Miikka sai vakavat vammat, kun häntä iskettiin puukolla viisi kertaa kesken oppitunnin Imatralla vuonna 2012.
- Puukottaja oli joutunut aiemmin muiden oppilaiden kiusaamaksi.
- Nyt 20-vuotias Miikka on armeijassa ja suunnittelee paluuta työelämään.
Oli ystävänpäivä. Yksi oppilaista saapui yhteiskuntaopin tunnille kymmenen minuuttia myöhässä. Hän kysyi opettajalta, minne istuisi.
- Siinä tilanteessa heitin hänelle vitsillä ystävänpäivän kunniaksi: "Saanko pusun välitunnilla". Ajattelin, että se on hauska ja harmiton heitto, jonka olisin voinut sanoa kenelle tahansa, Miikka kertoo.
Poika raivostui tästä. Hän käveli Miikkan pulpetin luokse, otti esiin kääntöpuukon ja iski Miikkaa rintaan. Miikka yritti shokissa väistellä iskuja, mutta hyökkääjä osui viidesti. Opettaja meni tilanteeseen väliin ja piti kiinni puukottajan kädestä niin, ettei hän päässyt hyökkäämään uudelleen. Hän huusi Miikkalle: "Juokse!"
- Näin, että olin täynnä verta. Olin varma, että isku osui sydämeen ja kuolen.
Miikka lähti juoksemaan karkuun. Puukottaja pääsi irti opettajan otteesta ja lähti perään. Miikka onnistui kuitenkin pääsemään turvaan teknisen työn luokkaan.
- Yritin kaivaa puhelinta taskustani ja soittaa tyttöystävälle ja vanhemmille viimeisen puhelun. Tajusin kuitenkin, että puhelin oli jäänyt laatikkoon, johon ne piti tunnin ajaksi jättää.
Ambulanssi saapui paikalle ja Miikka kiidätettiin sairaalaan. Matkalla hänen silmissään vilisi elämän tapahtumat. Hän ajatteli, miten hyvä elämä hänellä oli ollut. Se oli vain liian lyhyt.
Miikka on toipunut hyvin puukotuksesta. Hän toivoo, että ihmiset miettisivät, miten vakavia seurauksia koulukiusaamisella voi olla. (SOME DEEP STORY / YLE / SAMI KIEKSI)
Uhkauksia
Miikkan vammat olivat vakavat. Yksi iskuista puhkaisi toisen keuhkon ja toinen osui selkään. Jos isku olisi mennyt parikin senttiä syvemmälle selkään, hän olisi halvaantunut.
Lisäksi käteen tuli kaksi iskua ja olkapäähän yksi. Miikka kuitenkin selvisi. Kuntoutumiseen meni vuosi.
Henkisesti kovin seuraus Miikkalle oli mediamylly. Osasta artikkeleista oli pääteltävissä, että Miikka olisi ollut koulukiusaaja, vaikka näin ei ollut.
- Keskustelupalstoilla keksittiin uutisten jälkeen omia näkemyksiä asiasta, minkä myötä minulle tuli paljon uhkauksia. Olin juuri saanut puukosta ja minusta tehtiin tilanteen pahis, Miikka toteaa.
Hän haluaa kiinnittää tarinallaan huomiota siihen, miten vakavat seuraukset koulukiusaamisella voi olla.
- Jälkeenpäin kuulin, että ilmeisesti useammat pojat ovat kiusanneet häntä (puukottajaa) ala-asteesta lähtien, nyt 20-vuotias Miikka kertoo.
Hän toivoo, että puukottaja saisi tukea, eikä häntä enää syyllistettäisi tapahtuneesta.
- En kanna hänelle kaunaa. Toivoisin, että hänkin saisi jatkaa elämäänsä normaalisti. Minä kärsin hetken, hän on kärsinyt vuosia, Miikka toteaa.
"En kaipaa sääliä"
Nyt Miikalle kuuluu hyvää. Armeijan jälkeen nuori mies haluaisi palata mahdollisimman pian töihin. Hän ehti työskennellä noin vuoden sähkö-ja automaatioasentajana ennen inttiin lähtöä.
- Haluan lähteä pian rakentamaan omaa elämää. Tapahtuma ei ole unohtunut kokonaan, mutta läheisten ja kavereiden tuki on auttanut jaksamaan.
- En kaipaa sääliä, vaan haluan kiinnittää huomiota tärkeään aiheeseen eli koulukiusaamiseen, Miikka toteaa.
Miikka kertoi kokemuksestaan ensin Yle Folkin Some Deep Story -sarjassa.
Sami Kieksin ohjaama ja käsikirjoittama sarja on nähtävillä Yle Areenassa.