Pioneeritoiminta; välineet ja toimintatavat

Et sitten ajatellut näiltä kysyä; vaikka joltain kurssikaveripioneerilta. Tai seuraavassa harjoituksessa. Vähän hassua netissä kysellä noinkin keskeistä asiaa paljonko uutta tietä syntyy maarakennuskoneparilta umpimetsään/vrk. Onhan täällä @CV9030FIN kertonut myös olevansa henkilökuntaa, jos joku nyt ei sitä muuten ole huomannu. Mutta hän enemmän jakaa tietoa kun kyselee asioita sekä usein päivittelee ressujen tietämättömyyttä. Toki me häntäkin mielellään autamme, jos joskus sattuisi meidän apuamme kaipaamaan.

http://www.doria.fi/handle/10024/125101
Tuolta voi katsoa nyt alkaneen kurssin jokaisen kurssin suuripiirteisen sisällön.

Eikö saa kysyä täällä sen tähden, että saa keskustelua aikaan? Nyt olette ymmärtäneet ehkä hieman väärin tämän kyselyni. Sanotaanko, että se oli enemmän ice breaker kuin tietämättömyyttä.
 
Ajattelin vain, että olet kertonut omaavasi yli 20 vuoden kokemuksen jalkaväkipuolelta. Luulisi tuossa ajassa jotain tarttuneen hihaan liikkeenedistämisestä mm. teiden teosta pystymetsään. Edes päältä katsoen.

Enpäs nyt tiedä missä olisin noin väittänyt. Sanotaanko, että huhut iästäni ovat suuresti liioiteltuja Mark Twainia lainaten.
 
Kun kerran osaat sen suunnitella, niin kerro meillekin.

No varmaan tusinan verran ukkoja ja moottorisahoja sekä jokin vehje puiden pois kuljettamiseen tai sivuuntyöntämiseen. Lopuksi traktori tai jokin muu kaivaa kannot ylös ja montut täytetään vaikka hiekalla tai kivillä.
 
My bad, ajatukseni perustuikin tähän vastaukseesi Ukraina-ketjussa. Arrow-harjoitus -ketjussa kerroit sinua puhutellun luutnantiksi, niin mietin, ettet voi ihan poikanenkaan olla.
https://maanpuolustus.net/threads/ukrainan-sodan-havainnot-ja-opetukset.3711/page-30#post-481464

Ihan tarkoituksella annan mahdollisimman epäselvän kuvan itsestäni; minä kun en mikään Mashiri ole.

Edit. SA TSTOS esikunnassahan voi toimia kovinkin nuoria upseereja, kunhan vaan osaavat oman aselajinsa. Esikuntatehtävät eivät tarkoita automaattisesti vanhempaa iältään.
 
Kokeillaas uudelleen.

Aloitan keskustelun. Puumurroste: ajanhukkaa vai toimiva ohjaava sulute.

Itse näen asian siltä kantilta, että me halutaan kylvää maat ja mannut täyteen miinaa mikä tarkoittaa vihollisen kannalta miltei jatkuvaa tarvetta raivata. Mikäli vastassa oleva este tai miinoite vaatii pioneerejä eikä pelkkä KMT välttämättä pure niin päästään sellaiseen liikenteenpysähtymiseen, että siihen pystytään tehokkaasti käyttämään epäsuoraa tulta. Itse kannatan tulenkäyttöä ennemmin kuin joukkojen mikäli tilanne vain sen mahdollistaa, joten voisin jopa tyytyä pelkkään epikseen tai mahdollisesti jos pstohjuksilla voi samaan tulittaa kauempaa niin niitä myös. Hieman jopa Douhetmaisia piirteitä voi nähdä ajatuksissani epäsuorasta tulesta.

Mikä taas ei puolla näkemystäni murrosteen tehosta on sen valmisteluun menevä aika sekä se miten helppo se on havaita ja kiertää. Ennaltatoteutettu murroste havaitaan lennokeilla tehtävässä reitintiedustelussa ja se kierretään mahdollisesti jo alunperinkin tai pyritään raskaalla tulivalmistelulla ampumaa hiiteen tai suojaamaan raivaaminen. Puut voi kyllä panostaa etukäteen ja vain odottaa käskyä kaataa ne, mutta yhteensitomisessa menee oma aikansa.
 
Tässä nyt ei tarvita kuin vuosisatainen totuus:

"Este jota ei valvota ja hallita tulella ei ole este".
 
Me saatiin sellainen kunnia ihan vuosituhannen alussa että päästiin opettamaan kadeteille linnoittamista Hätilässä. Olihan se hieman kiero tilanne kun varusmiehet johtivat kadetteja. Kadetit kantoivat hirret, jakoivat ruuat linjastolta jne.

Metsäautotietä tehtiin myös varusmiesaikana jonkinmoinen pätkä ja tuo "tie" ei ole kyllä mitenkään erityisen hyvä eli lähinnä oli tarkoitettu juurikin zilttoneille ja tätä paremmalla maastossa kulkemiskyvyn omaaville ajoneuvoille.

A-Pukki
A-Pukilla mentiin yli puroista ja ojista kun ei päässyt muuten yli hyppäämällä. Tarvittiin vain: köyttä ja puuta. Mitä pidempi pukki niin sitä isomman ylityksen sai tietysti tehtyä. Partiossa opetetaan tämä myös.

Idea A-pukissa on tämä:
a_pukki_630.jpg


Iivarin pikasilta
Vähän pidempi ylitysmatka tehtiin iivarin pikasillalla (olisikohan ollut arviolta 20m se silta mikä rakennettiin ja minkä yli juostiin). Tarvittiin vain: köyttä ja lankkuja.

Jos ei ole iivarin pikasilta tuttu niin alla kuva, eli puhtaasti lankuista ja köysistä tehty silta jota pitkin pitää liikkua ripeästi koska ei ole mitään muuta pinnalla pitävää oheissälää ympätty kuin nuo lankut.
Finnish%2Binfantry%2Bcrossing%2Ba%2Briver%2Busing%2Ban%2B%25E2%2580%2598Iivar%25E2%2580%2599s%2BBridge.jpg



Donitsilautta
Tämän voi tietysti tehdä minkä kokoisena vain, mutta me tehtiin sen kokoinen johon meni kerralla ryhmän verran. Kantavuus pohjautuu puhtaasti donitsin kokoon. Tarvitaan vain: risuja,kaisloja,narua ja pressu.

Idea donitsilautan rakentessa on tämä:
IMG_9772.JPG



Näin sillä liikutaan:
DSC_1095A.jpg



ps. olipas kiva ketju! Nyt tarviikin alkaa hieromaan muistinystyröitä kaikkien inttiajan muistoista B-)



Katsos mokomaa, niinpäs näyttääkin. Toisaalta se ei taida olla kovin olennaista tässä ketjussa käytävän keskustelun kannalta.

Aloitan keskustelun. Itse on muutaman kerran tullut sotapelattua ratkaisuja, joissa tulee rakennettua tietä metsän poikki omalle vastuualueelle. Onko jollain ihan konkreettista kokemusta tien rakentamisesta pystymetsään? Itselläni ei ole kovinkaan hyvää haisua millainen tuollainen homma olisi. Jatkosodassa tehtiin pidempkin pätkä tietä, jottei maihinnousu katkaisi ainutta reittiä irtaantua. Varmaan johonkin harvaan mäntykankaaseen tekee helpostikin tietä senkun vaan kaataa enimmät puut tieltä. Mielenkiintoinen taktinen ratkaisu voisi olla rakentaa pitkospuut ajoneuvoilla suon poikki.

Muutenkin edes pienempien vesistöjen, kuten ojien ylittäminen vaikka mönkijöillä. Onko kokemusta, oletteko tehneet paikanpäällä puista sillan tai onko olemassa valmiita ratkaisuja kuten jonkinlaiset tikapuut, jotka vain laitetaan ojan yli?
 
Aina silloin tällöin on hyvä kerrata se seikka, että jos joku sattuisi omaamaan tiedonmurusia jostain merkityksellisistä asioista, niin täytyy muistaa pitää keskustelu vain hyvin yleisellä tasolla.
Meillä on uusi taistelutapa, jota ei ole julkisesti kovin tarkkaan avattu. Pidetään se vaan siinä epämääräisessä tilassa.
Kun uusia ideoita tulee, niin foorumi on omiaan tekemään niistä todellista hämäystä ;)
 
Aina silloin tällöin on hyvä kerrata se seikka, että jos joku sattuisi omaamaan tiedonmurusia jostain merkityksellisistä asioista, niin täytyy muistaa pitää keskustelu vain hyvin yleisellä tasolla.
Meillä on uusi taistelutapa, jota ei ole julkisesti kovin tarkkaan avattu. Pidetään se vaan siinä epämääräisessä tilassa.
Kun uusia ideoita tulee, niin foorumi on omiaan tekemään niistä todellista hämäystä ;)
Ainakaan oma viestini ei moista vitaalia uutta informaatiota sisältänyt, kun kyseessä on vielä todella vanhat toimintatavat - joita muuten opetetaan partiossakin =)

"loose lips sink ships" on kyllä toki mielessä ^^
 
Ainakaan oma viestini ei moista vitaalia uutta informaatiota sisältänyt, kun kyseessä on vielä todella vanhat toimintatavat - joita muuten opetetaan partiossakin =)

"loose lips sink ships" on kyllä toki mielessä ^^
Eijei, en missään tapauksessa viitannut sinuun :eek:, huoli pois hyvä mies :).
Ihan vain yleisellä tasolla puhun, kun sattui juolahtamaan mieleen. Ainahan näistä joku vanha jermu muistuttaa.

Missään tapauksessa ei ole tarkoitus tyrehdyttää keskustelua.
 
Tien rakentamisen nopeus umpimetsään riippuu lähinnä olosuhteista. Harjulle tietä tekee päivässä varmaan kilometrin pelkällä isohkolla kaivinkoneella ilman mitään kiviaineksia. Suon ylitys puolestaan vaatii risuja ja louhetta reilusti. Oikein pahassa paikassa tien pitää olla jo todella leveä kantaakseen kuorma-autoa. Pääsääntöisesti tienrakentaminen on aika pitkälti kiinni saatavista materiaaleista. Tien rakennekerroksien alle laitettavat risut ja puut parantavat yllättävän paljon kantavuutta. Risuja ainakin löytyy aina, mutta sora, murske ja louhe voi olla vaikeimmin saatavissa.
 
Pro gradu (2010) Ilmavoimien raivaajapioneerikomppanian organisaation suorituskyvyn soveltuvuus lentotukikohdan uhkakuvaan.
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/74465/SM662.pdf?sequence=1

Osoittaa, että koulutussisältö oli jokseenkin vinksallaan. Siroteltavien raivaamista opetettiin valtaosa ajasta kun lentotukikohdista pitäisi raivata erilaisia täsmäkuteja.
Tästäkään ei varmaan kannata innostua liikaa palstalla jos on jollain liian hyvää tietoa.
 
Syksyllä -86 saivat sotaharjoituksessa Virttaan varalaskupaikan tukikohdan seis pariksi tunniksi 'pommittamalla' sille naulaisia laudanpaloja.
 
Itse olen miettinyt jos linnoittamisessa käytettäisiin vesireaktiiveja?
Esimerkiksi pahvilaatikkoon pohjalle sementtiä, päälle vesiliuoksella piripintaan täyettyjä säiliöitä kuten vaikka pulloja kuitenkin niin että eivät tule laatikosta ulos tai kosketa reunoja, täytetään loppu laatikko sementillä niin että ilmarakoja ei jää.
Tiesuolalla tai kalsiumkloridilla veden jäätymispiste saadaan - 50 celsiusasteeseen jolloin eivät hajoa pakkasilla. Erilaisia jäätymisenestoaineita voi myös käyttää mutta myrkyllisyys ei ole hyvästä.
Muitakin erilaisia painetta kestäviä säiliöitä jotka saa täyteen voi käyttää kuten vedenpitäviä ammuslaatikoita tai kiinni hitsattuja tynnyreitä.

Kuparisuihkun osuessa veteen se alkaa kiehua sitoen lämpöä ja samalla luo vastapaineen joka pyrkii ulos eli työntää kuparisuihkua vastaan. Vesi myös sitoo paineen vaikutusta. Eteen tarvitaan tietysti luodeilta ja sirpaleilta suojaava este elleivät suojaa ylhäältäpäin tulevalta uhalta. Esimerkiksi 50 cm hiekkaa säkeissä -> 100cm ilmaa -> vesireaktiivit -> 100cm ilmaa -> seinä.

Tässä nyt ei tarvita kuin vuosisatainen totuus:

"Este jota ei valvota ja hallita tulella ei ole este".
Sitä kutsutaan syystäkin häirintäsulutteeksi mutta vihollinen ei tiedä etukäteen onko se valvottu vai ei.
Häirintäsulutteen tehtävänä on:
- Harhauttaa.
- Hidastaa.
- Hälyttää.

Resursseilla joilla ei voi tehdä oikeaa sulutetta voi tehdä häirintäsulutteen, ja valvontakin on suhteellista kuten paikalla voi olla vain tiedusteluryhmä jota on vahvistettu TA-parilla ja tulenjohtajalla.
 
Back
Top