Pioneeritoiminta; välineet ja toimintatavat

Graniittilohkareita.
Ne vaan vaatii isoja koneita tai paljon r-ainetta. Olisko näissä maanrakennus tai perustavaroissa mitään lainattavaa ja/tai viritettävää? Mieinaan ei oo aina isoja koneita siellä missä tarvis liikettä hidastaa. Enkä ny puhu edes ihan etulinjasta.

Ja sitte tietysti eräs sopimis nimeltään Kanadan kaupunki vaatii että valvottu laukaisu. Grillikotaan merimiina ja ovelle kassi Prisman tuottaita? Eikös merimiinoissa oo sentään kiskopyörät?
 
Ne vaan vaatii isoja koneita tai paljon r-ainetta. Olisko näissä maanrakennus tai perustavaroissa mitään lainattavaa ja/tai viritettävää? Mieinaan ei oo aina isoja koneita siellä missä tarvis liikettä hidastaa. Enkä ny puhu edes ihan etulinjasta.

Ja sitte tietysti eräs sopimis nimeltään Kanadan kaupunki vaatii että valvottu laukaisu. Grillikotaan merimiina ja ovelle kassi Prisman tuottaita? Eikös merimiinoissa oo sentään kiskopyörät?
Merimiinat tai rekallinen emulsioräjähdettä ei ole mitään perustavaraa ja näille on omat suunnitelmat.

Kovaan maahan voisi upottaa ratakiskon pätkiä ja jumittaa ne kiinni sementillä. Sen verran harvaan että telat mahtuvat hyvin väliin mutta sen verran korkealle että vaunu nousee niitten varaan ja tela ei ota enää tiehen kiinni.
 
Perinteinen hedgehog tehtynä riittävän vahvasta materiaalista on toimiva ja kohtuullisen edullinen valmistaa. Kuljetus vaatii kuorma-auton, mutta lastaaminen ja purkaminen voidaan tehdä käsin (jos ukkoja). Ei ole täydellinen, mutta kohtuullinen ratkaisu.
 
No niin, löytyyhän näitä! Kuka sano että vihollisen miinakammo on poistunu? Ainaki itteä vähä ahdistais, jos sulaa rautatiekiskoa lentäis päin näköä! No toisaalta hyvä vaan, ehkä se sana sitten leviäää etulinjasta kun riittävän pahoja yllätyksiä tulee vastaa. Jatkosodassahan saatiin ainakin 1 vahvistettu pudotus lentolehtisillä...
 
Voisiko tämä toimia panssaroituja pyöräajoneuvoja vastaan?

Jossakin määrin, mutta tuo ei kyllä kykene tuhoamaan sen moottoria, kun se yleensä on panssarin sisällä ja tuo este ei pääse sen läpi. Mutta hidasteena tuo varmaan toimisi.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Voisiko tämä toimia panssaroituja pyöräajoneuvoja vastaan?
Pioneerien kalusto on itsessään jo ihan riittävää ja vaunun pysäyttävä liikkuva este mahtuu rinkkaan.
Mutta mutta harmaassa vaiheessa ja kohteensuojauksessa varsinkin asutuksen lähellä nämä voisivat olla ihan hyvä ajoneuvon pysäyttävän portin korvike.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Voisiko tämä toimia panssaroituja pyöräajoneuvoja vastaan?
Nykyisen mahdollisen vastustajan liikkeitä katsoessa ei ole enää kärjessä se panssarikolonna. Siksi se suojauskin pitää elää ajassa. Onneksi myös siihen on esim liike-, lämpö-, paine- ja erilaisia herätetunnistimia. Ei näitä mekaanisia saa unohtaa, mutta ei myöskään pidä tuudittautua turvallisuuden tunnelmaan niiden kautta. Eka isku on ohjus ja/tai erikoisjoukot selustassa harmaassa vaiheessa...
 
SAAB_unveils_ARCASe_Advanced_Reversible_Camouflage_Screen_emissive_925_001.jpg


The Swedish Company SAAB unveils a reversible camouflage system for the protection of military vehicles and other assets at DSEI 2019, the International Defense and Security Exhibition in London, UK. Known as Advanced Reversible Camouflage Screen emissive (ARCASe), the system is designed to offer multispectral protection and protect the users in all settings, including changeable environments.

The ARCASe offers true multispectral protection and gives the user complete protection, even in changeable environments. ARCASe is the first reversible thermal pattern camouflage system from Saab. It protects vehicles or other assets by masking and disrupting their thermal signature to blend in with the background.

The ARCASe’s visible pattern is reversible which means it has different colors on each side allowing the user to choose which is most effective without comprising the thermal protection.

“Saab has a long and distinguished history in the development of camouflage systems. The ARCASe is our best camouflage for use in broken terrain and is a valuable addition to our broad camouflage portfolio,” says Görgen Johansson, Head of Saab business area Dynamics.

Saab’s advanced camouflage technology products have been exported to more than 50 countries. Saab offers a unique package of camouflage systems and force protection solutions developed to limit an enemy’s ability to detect and engage. Various solutions and configurations are available to protect camps, vehicles as well as individual personnel in any type of terrain or environment.
https://www.armyrecognition.com/dse...ed_reversible_camouflage_screen_emissive.html
 
Nämä saattaisivat kiinnostaa pioneeriketjun lukijoita. Kurdien itsetekoista räjähdekalustoa Turkkilaisten purkamana. Viuhkapanosta, telamiinaa, kylkimiinaa.

Tunnistaako joku muita käyttötarkoituksia ja onko tässä yleensäkään mitään kiinnostavaa?


1572618327386.png1572618304156.png
 
Ei tuossa taida olla mitään kummoisempaa. Mallit on osin kopioitu Daeshin tekeleistä, tosin eksoottisimmat laukaisujärjestelmät loistavat poissaolollaan.

Näkisin, että tuossa ei ole laukaisujärjestelmät ollenkaan esillä. Ihmekös tuo kun nuo on turkkilaisten raivaamia pommeja.
 
En usko että kyseiset panokset/pommit/miinat/IED:t ovat raivattuja. Pidän todennäköisenä, että kyseessä on joku varasto tai paja jonka turkkilaiset ovat saaneet haltuunsa.
 
Voisiko tämä toimia panssaroituja pyöräajoneuvoja vastaan?

Vaikea uskoa että toimisi.

Eräällä isolle suomalaiselle yritykselle tarjottiin joitain vuosia sitten erästä kuviota huomattavasti tuota järeämmän läpikäveltävän modulaarisen ajoneuvojen pysäytysjärjestelmän kehittämiseen ja myyntiin. Se pysäyttäisi raskaassa kokoonpanossa taatusti AMV-kokoluokan ajouneuvon. (Todella järeässä kokoonpanossa ehkä myös tela-ajoneuvoja.)

Tuo videon järjestelmä on varmaan kätevä purkaa ja koota, mutta kuorma-auton nopeutta ei kerrottu ja auto jatkoi matkaa aika kauan.
 

Jos ja kun eri teillä tehdään isoja asfaltoinnin uusimisia tms niin juuri niiden alla olisi loistava sauma harjoitella useamminkin kohtalaisen aidoissa olosuhteissa.

Kun on kyse toiminnasta, jonka pitää onnistua lyhyellä varoitusajalla, niin homma voisi hyvin mennä niin, että "jos huomiseen mennessä ootte paikalla ja ylihuomiseen mennessä poissa niin voitte tulla treenaamaan".
 
Tuli vastaan Venäläinen pätkä jossa esitellään telamiinoja.
Alussa kuvia venäläisten vaunuista jotka ovat ajaneet telamiinaan. Kuvat antavat varsin tehokkaan vaikutelman telamiinan vaikutuksesta.
Kohdan 6:30 jälkeen puhutaan telamiinan ansoittamisesta.
 
Vaikea uskoa että toimisi.

Eräällä isolle suomalaiselle yritykselle tarjottiin joitain vuosia sitten erästä kuviota huomattavasti tuota järeämmän läpikäveltävän modulaarisen ajoneuvojen pysäytysjärjestelmän kehittämiseen ja myyntiin. Se pysäyttäisi raskaassa kokoonpanossa taatusti AMV-kokoluokan ajouneuvon. (Todella järeässä kokoonpanossa ehkä myös tela-ajoneuvoja.)

Tuo videon järjestelmä on varmaan kätevä purkaa ja koota, mutta kuorma-auton nopeutta ei kerrottu ja auto jatkoi matkaa aika kauan.

Kohta 1:59, 42 km/h.
 
Taitaa olla melkoista kilpajuoksua tämä ajoneuvoiskujen estäminen. G4S julkaisi aikanaan "tiedustelukatsauksen" ajoneuvoilla tehtyihin hyökkäyksiin ja IS:n propagandamateriaalissa niihin annettuihin ohjeisiin. En nyt kaikkea viitsi tässä mainita, mutta modifikaatioina ajoneuvolle mainittiin uhreja viiltävät terät. Pohjoisilla alueilla lumiaura hoitanee ko. tehtävän huomaamattomammin ja raivaa samalla kevyemmät ajoneuvoesteet tieltä...
 
Back
Top