Pioneeritoiminta; välineet ja toimintatavat

Mikähän on meidän nykyinen mekaanisen raivauskyvyn taso? Missä ovat ne Raisut jotka takavuosina hankittiin ja joita käytettiin ulkomailla saakka? Pv:n kalustoesittelyssä Raisuja ei ole näkynyt pitkiin aikoihin, onko ne Stenattu? Onko pioneeritoiminnassa ainoat mekaaniset raivurit Leo 2R-vaunut? Niitä on todella vähän.

Onko varstaraivain todettu kenties huonoksi?
 
Mikähän on meidän nykyinen mekaanisen raivauskyvyn taso? Missä ovat ne Raisut jotka takavuosina hankittiin ja joita käytettiin ulkomailla saakka? Pv:n kalustoesittelyssä Raisuja ei ole näkynyt pitkiin aikoihin, onko ne Stenattu? Onko pioneeritoiminnassa ainoat mekaaniset raivurit Leo 2R-vaunut? Niitä on todella vähän.

Onko varstaraivain todettu kenties huonoksi?
Raisuista en tiedä mutta ainakin jyrävaunuja on 2R-kaluston lisäksi.
 
Mikähän on meidän nykyinen mekaanisen raivauskyvyn taso? Missä ovat ne Raisut jotka takavuosina hankittiin ja joita käytettiin ulkomailla saakka? Pv:n kalustoesittelyssä Raisuja ei ole näkynyt pitkiin aikoihin, onko ne Stenattu? Onko pioneeritoiminnassa ainoat mekaaniset raivurit Leo 2R-vaunut? Niitä on todella vähän.

Onko varstaraivain todettu kenties huonoksi?

Yksi Raisu ruostui ainakin Vekaralla ulkona vielä viisi vuotta sitten. Kunnosta päätellen kyseisen yksilön seuraava piste olis romuttamo.
 
Eli sirotemiinotteet teiltä, kiitoteiltä muualta siivotaan käsipelillä ja parilla robolla? Mekanisoidut joukothan pitävät nuo tankit itsellään. Ei kuullosta kovin turvalliselta tai tehokkaalta.
Vai onko oletus että vastapuoli ei sirotemiinoitteita käyttäisi meidän toiminnan vaikeuttamiseksi? Tästähän voisi taikoa jonkin 5.kolonnan salaliiton helposti...:p
 
Yksi Raisu ruostui ainakin Vekaralla ulkona vielä viisi vuotta sitten. Kunnosta päätellen kyseisen yksilön seuraava piste olis romuttamo.
Käsittääkseni eivät olleet mitenkään liian kestäviä. 2000-luvun taitteessa, kun sain tuolle koulutusta taisi ajokunnossa olla yksi neljästä.
Vaihdelaatikko oli otettu tuohon jostain kaupunkibussista ja siihen ei saanut varaosia mistään. Joku saksalainen konepaja ilmeisesti kursi säännöllisesti noita laatikoita kasaan.
 
Aika hidasta ja turvatontahan se sirotteiden käsipelillä raivaus on. Suojakilpi jota käytetään on sen oloinen, että kun sirpale lentää päin niin romahtaa tukijaloiltaan maahan. Aikaa menee myös ryhmältä kilometrinkään pituisen metsäautotien raivaamiseen tuhottomasti, jos sirotteet on levinneet tiheästi. Hullun hommaa, mutta jonkun se on pakko tehdä. Aina ei oo ajoneuvokalustoakaan käytettävissä. Muutenkaan ei ne kapeaa telanleveyttä raivaavat tankkien miinajyrät auta tommoseen, kun jos yhtäkkiä perässä tulevan jalkaväen pitäis jalkautua niin ovat tiellä sirotteiden keskellä. Miina-aurakaan joita muutamassa erikois Leopardissa on ei taida olla tuohon paras väline vaan soveltuu käytännössä miinojen sivuun auraukseen peltojen pintamullista.

Joku 40 + kpl raseja vois olla ihan kiva. Tiedä toisaalta pelaako PV sitä korttia että tositilanteessa kaverit myy vastaavat kriha raivausajoneuvot meille.
 
Katos! Kerrankin jotain materiaalia on riittävästi, voisko sanoa jopa reilusti.

No laitoin nyt aika reilusti, toivoahan aina saa

Lentokentillä ja varatoiminta-paikoilla tollasesta Raision kaltaisesta luulisi olevan iloa. Samoin rintamasuunnan huoltoreittien avaukset ois nopeempia ja vapauttaisi pioneereja muihin hommiin tehokkaammin.


*Raisun
 
Käsittääkseni eivät olleet mitenkään liian kestäviä. 2000-luvun taitteessa, kun sain tuolle koulutusta taisi ajokunnossa olla yksi neljästä.
Vaihdelaatikko oli otettu tuohon jostain kaupunkibussista ja siihen ei saanut varaosia mistään. Joku saksalainen konepaja ilmeisesti kursi säännöllisesti noita laatikoita kasaan.

Rasi alkujaan kehitettiin sotilaalliseen raivaamiseen, eli lentokentät ja juurikin nuo sirotemiinat pois tieltä. Rajoitetummin käsin asetettuja miinoja maasta. Mutta sitten tuli tarve käyttää niitä humanitääriseen raivaamiseen, eli mahdollisesti jopa 24/7 tyyliseen toimintaan. Siinä ei vaihdelaatikko kestänyt, vaan oli jatkuvasti ylikuumentunut.
 
No laitoin nyt aika reilusti, toivoahan aina saa

Lentokentillä ja varatoiminta-paikoilla tollasesta Raision kaltaisesta luulisi olevan iloa. Samoin rintamasuunnan huoltoreittien avaukset ois nopeempia ja vapauttaisi pioneereja muihin hommiin tehokkaammin.


*Raisun

Nimimerkki @peelo varmaan viittasi tähän:

No. built41 pieces[3]


E: Ellei sitten tehnyt pilkkaa kirjoitusvirheestä, RASI vrt. RAISU.
 
Tuon periluotettavan wikin mukaan Raisu ei ole tarkoitettu taistelukäyttöön. Oli melko kallis lahja kriha-toimintaan jos PV niitä hankki vain sitä silmällä pitäen?
Toisaalta tuota varstaraivainta tuskin voisi edes käyttää tilapäislentotukikohdassa koska se rikkoisi asfaltin pintaa ja tekisi pinnasta rosoisen sekä levittäisi raetta pitkin kenttää.

Tykistön ja huollon tukena takalinjoilla sensijaan pitäisi olla koneellisia raivureita nopeuttamassa liikkumista ja pitämällä teitä auki vaikka suoraan kontaktiin ei voisikaan ajaa. Raisu kuitenkin raivaa nopeimmillaan kävelyvauhtia tietä puhtaaksi ja turvallisesti verrattuna käsipeliin. Roboteistakaan ei ole suurta hyötyä jos raivattavaa alaa on paljon ja sirotteita useita.
 
Tai jos otetaan tämmöinen ja lisätään eteen (kauhan tilalle) pyörivä raivain ja suojakilpi.

kauhakuormaaja_Volvo_L120C_2.jpg
 
Raisun periaate on toimiva sirote- ja polkumiinojen raivaamiseen.

Ajoneuvo vaan tekee siitä turhan kalliin. Tehokkaampi ratkaisu olisi panssaroituun työkoneeseen liitettävä levy, jossa käyttövoima koneelta ja varalta oma voimantuotantoyksikkö liitettävissä.
 
Back
Top