Pioneeritoiminta; välineet ja toimintatavat

Ampumalla raivaus on hyvä vaihtoehto, jos Sirotteet ovat näkyvillä. Talvella voivat olla jääneet kinoksen sisään tai rääkätyllä tienpätkällä ja murrosteissa piilossa mudan ja maa-aineksen takana.
Maailmalla käytetään mm. rakettiraivaimia. Onko Suomessa ollut näiden käytöstä mitään puhetta / käytännön kokeiluja?
 
Maailmalla käytetään mm. rakettiraivaimia. Onko Suomessa ollut näiden käytöstä mitään puhetta / käytännön kokeiluja?

Oli joskus muinoin. Ehkä 60-luvulla? Jossain kirjassa olen nähnyt maininnan. Varmaan pioneeriaselajin historia tms. Sittemmin tuollaisia on ainakin harkittu. Leo-2R:n hankintavaiheessa rakettiraivain mainittiin mutta hankinta jäi vissiin tekemättä.
 
Maailmalla käytetään mm. rakettiraivaimia. Onko Suomessa ollut näiden käytöstä mitään puhetta / käytännön kokeiluja?
Nuo tankin päältä ammuttavat rakettirauvaimet toimivat pitkillä suorilla tienpätkillä ja pelloilla. Semmosia pienempi muotoisia jalkaväkikäyttöisiä letkuraivaimia on myös esm itänaapurilla käytössä. En kyllä muista mainittiinko meillä olevan, toisaalta meidän joukon koulutus ei ollut perus taistelupioneeri ja se vähäinen käytännön liikkeenedistämisen koulutus keskittyi sirotteisiin ja purojen ylitysten väsäilyyn mönkkärikalustolle. Kaikki hi-techi oli enemmän vastustajan kykyjen esittelyä diojen kautta.

Ketjussa operatiivisten joukkojen pioneerikalusto oli ollut jollain puhetta että noita letkuraivaimia olisi ainakin kasarilla vielä ollut käytössä
 
Illan paisti tulee myös kaupan päälle
 
Jos ajatukset täällä olisi hevosia, ratsasti täällä joka ukko ravihevosella
 
Lukaisin uudelleen hyllystä Pekka Majurin erinomaisen opuksen "Suomen sotavarustus" (1996). Majuri kirjoittaa pioneerikalustoa käsittelevässä osassa seuraavasti:
"Sirotemiinojen raivaamiseen on kehitetty myös panssarivaunuihin asennettavia varstaraivaimia. Lentotukikohdissa kiito- ja rullausteiden raivaamiseen käytetään raivaamisajoneuvoja, jotka heittävät sirotemiinat sivuun tai keräävät ne kauhamaiseen raivaimeen vahingoittamatta tien pintaa".

Sisu RA-140DS, Raisu esitellään teknisine yksityiskohtineen ja saatesanoilla: " Suomessa käynnistettiin 1980-luvun lopulla erityisen, liikkuvien yhtymien käyttöön tarkoitetun raivaamisajoneuvon kehittäminen. Monipuolisten kenttäkokeiden lisäksi ajoneuvosta on saatu hyviä kokemuksia myös käynnissä olevassa rauhanturvaoperaatiossa Bosniassa.

Ajoneuvon raivaamislaite on ketjuroottori, joka pyöriessään piiskaa maassa olevia miinoja. Raivain rikkoo tai räjäyttää miinat yli 3 metrin leveydeltä. Automaattinen raivaussyvyyden säätömekanismi pitää huolen siitä ettei toimintakuntoisia miinoja jää maahan ja mahdollistaa toiminnan myös epätasaisessa maastossa. Ketjuroottorin pyörimissuunta voidaan vaihtaa. Ajoneuvo ajetaan hydraulimoottorin avulla perä edellä miinoitteeseen. Takaperin ajamista varten on erilliset hallintalaitteet.

Hydraulimoottori ja automaattivaihteisto tekevät ajoneuvosta erittäin käyttäjäystävällisen. Muun muassa ajonopeus ja raivausnopeus voidaan säätää portaattomasti. Ohjaamo suojaa kuljettajan sekä sirpaleilta, paineelta että räjähdysääniltä, Myös renkaat ovat luodinkestävät. Ajoneuvo soveltuu ketteryytensä ja nopeutensa ansiosta hyvin liikkuvien yhtymien käyttöön. Erillistä kuljetusalustaa ei tarvita, vaan ajoneuvo liikkuu parhaimmillaan 70 kilometrin tuntivauhtia."


Vaikea uskoa että näin hyväksi havaittu, testattu ja toimintakykyinen laite olisi stenattu tai kaikki olisi myyty ulkomaille. Lentotukikohtien käyttöön sensijaan on ilmeisesti joitakin ratkaisuja, mutta niitä ei julkisesti ole kaiketi esitelty?

edit. Löytyipä vuodelta 2007 tällainen:
8.jpg

http://pihlajavesi.keuruu.fi/20062007/05toukokuu/02-03vieraitakoululla/rykmentti.htm

Ja tämä vuodelta 2000-2006:
1329081578434_3_orig.jpg

https://www.supataulut.net/albumi.html?k=RA-140+DS

Eli mahdollisesti ajoneuvoja on edelleen pioneerirykmentillä varastoituna.
Eivätköhän Raisut ole varastoituina lähelle todennäköisiä käyttökohteita ja loput jääkäriprikaatien jemmoissa. (6 / määrävahvuinen jääkäriprikaati) Käytössä vaurioituminen on rajallinen ongelma, koska RA-140 DS on koottu standardiosista. Varstat, varsta-akseli, hydrauliikkaletkut ja renkaat ovat taas kulutustavaraa, eikä niitä mistään volframikarbidista tai häivehiilikuidusta ole tehty.

Sodan aikana Raisu saattaisi olla arvokkaimmillaan sirotemiinojen raivaamisessa kestopäällysteeltä, kuten kiitoteiltä. Kaksi Raisua puhdistaa 20m leveän ja 1km pitkän asvalttisuoran parhaimmillaan 30 minuutissa.
 
Viimeksi muokattu:
Sodan aikana Raisu saattaisi olla arvokkaimmillaan sirotemiinojen raivaamisessa kestopäällysteeltä, kuten kiitoteiltä. Kaksi Raisua puhdistaa 20m leveän ja 1km pitkän asvalttisuoran parhaimmillaan 30 minuutissa.
Juuri nain; ongelma on, etta yksikin tykisto-ohjus (lisaa) saattaisi esittaa karaokeen toivomuksen:
Play it Again, Sam?
 
Niin, laskeutumispaikka ja tukeutumispaikka ovat kai eri asioita (ja mihin ammutaan kai tiedustellaan, eika vain karttakoordinaatteihin 'raiskita')
- toki hattua voi nostaa sille, etta ilmavoimien sodanajan vahvuus ylittaa esim. RAF:n vastaavan
- olisko naiden tukeutumismahdollisuuksien perustamisella sen kanssa jotain tekemista. Ruotsalaisetkin ovat lahteneet palauttamaan tata kykya (uudet lumiaurat, poistettujen tilalle on ostettu jne. mutta mistas se miesvoima tempaistaan ilman asevelvollisuuden kautta koulutettua "vara"porukkaa; siis nyt eika vasta monen vuoden paasta, kun heillekin alkaa tulla tuollaista kertymaa)
 
Sodan aikana Raisu saattaisi olla arvokkaimmillaan sirotemiinojen raivaamisessa kestopäällysteeltä, kuten kiitoteiltä. Kaksi Raisua puhdistaa 20m leveän ja 1km pitkän asvalttisuoran parhaimmillaan 30 minuutissa.
Mitähän varstaraivain tekee asfalttipinnoitteelle? Hävittäjät ovat melko kranttuja bituminpalasille kiitotiellä. Pintaan tulee varmasti melkoisia kuvioita ja se voi vaikuttaa käyttöturvallisuuteen:unsure:.
 
Forcit Groupin Defence-sektorin sivulla oli varsin mielenkiintoinen panssarimiinajärjestelmä. Tällaista olen toivonut jo pidemmän aikaa suomen puolustusvoimille, siitä lähtien kun näin Future Weapons-sarjassa Discoveryllä USA:n kehittelemän kaukolaukaistavan panssarimiinajärjestelmän. Nyt sellainen konsepti on kehitetty kotimaassakin ja toivottavasti siitä tulee toimiva tuote ja PV hankkii sitä. Tuote kulkee nimellä Sentry ATM.

https://forcitdefence.com/product/sentry-atm-system/
https://forcitdefence.com/app/uploa...-sentry-brochure-folded-A3-17092019-email.pdf
 
Forcit Groupin Defence-sektorin sivulla oli varsin mielenkiintoinen panssarimiinajärjestelmä. Tällaista olen toivonut jo pidemmän aikaa suomen puolustusvoimille, siitä lähtien kun näin Future Weapons-sarjassa Discoveryllä USA:n kehittelemän kaukolaukaistavan panssarimiinajärjestelmän. Nyt sellainen konsepti on kehitetty kotimaassakin ja toivottavasti siitä tulee toimiva tuote ja PV hankkii sitä. Tuote kulkee nimellä Sentry ATM.

https://forcitdefence.com/product/sentry-atm-system/
https://forcitdefence.com/app/uploa...-sentry-brochure-folded-A3-17092019-email.pdf

Siellä oli paljon muitakin uusia tuotteita ja kaikenkaikkiaan päivitetyt sivut.

Yrittääköhän Forcit kilpailla tässä Raikan (MHPM) kanssa. Raikalla oli muistaakseni nettisivuillaan myös etäkäytettävä versio, mutta siitä ei taida olla tietoa onko se PV:llä käytössä. Forcitin tuotetietojen perusteella ei kyllä kauheasti pysty sanomaan ominaisuuksista. Yksi mahdollisuushan voisi olla että miinat keskustelisivat keskenään, jolloin miinat voisivat toimia sensoreina havaiten mahdolliset mehukkaammat maalit. Liittyy varmaankin vain omien toimien helpottamiseen tuo kommunikointi kuitenkin.
 
Mitähän varstaraivain tekee asfalttipinnoitteelle? Hävittäjät ovat melko kranttuja bituminpalasille kiitotiellä. Pintaan tulee varmasti melkoisia kuvioita ja se voi vaikuttaa käyttöturvallisuuteen:unsure:.
Muistelen että kestopäällysteille on joku viritelty malli joka ei turmele pintaa. Ei olisi paljoa järkeä tuhota kiitoteiden päällystettä käyttökelvottomaksi miinoja raivatessa. Hyöty olisi vähän niin kuin nollatasoa.
 
Back
Top