Kun tässä nyt käydään läpi erilaisia köyhän miehen vaihtoehtoja, niin miten olisi improvisoidun, miehittämättömän, rullaavan laitteen käyttäminen raivaamisessa? Se vähentäisi luultavasti henkilöstötappioita, kun jollakin todennäköisyydellä siellä sirotteissa on myös suunnatun räjähdysvaikutuksen omaavia miinoja, kuten PTM-3.
Otetaan automaattivaihteinen auto vakionopeudensäätimellä ja kiinnitetään improvisoitu puskulevy keulaan sekä lukitaan ohjaavat pyörät suoraan. Laitetaan sivuikkunasta moottori käymään, vakionopeudensäätimeen haluttu nopeusasetus ja napsautetaan vakkari päälle. Edetköön niin pitkälle miinakentässä kuin menee.
Jos valinnanvaraa ei ole, niin hätätilanteessa mikä hyvänsä auto voidaan asettaa vaihde vapaalle ja työntää se liikkeelle traktorin tai kuorma-auton voimin. Vauhtiin päästyä työntävä ajoneuvo lyö jarrut pohjaan ja rullaava laite rullatkoon miinakenttään.
Tietoteknisesti suuntautuneelle miinanraivaajalle myös uudehkot autot voivat tarjota mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Ei toki onnistu ex-tempore ottaa haltuun auton tietojärjestelmien kautta ohjausta, vaihdelaatikkoa ja moottoria, mutta jos kybervarusmiehet kehittelisivät tietyille suosituille automalleille ohjelmistot valmiiksi, niin loppukäyttäjän ei välttämättä tarvitsisi osata muuta kuin iskeä palikka OBD-porttiin ja ajaa autoa Toughbookin nuolinäppäimillä. Ohjauskin voi perustua (koiran flexi-talutushihnan tapaisesti kelautuvaan) lankayhteyteen, jos halutaan painaa kustannukset alas ja parantaa toimintavarmuutta radiohäirinnän alla.
Kaupalliset EOD-robotit maksavat tyyliin 50-100 tonnia (
ja akateemikoiden kehittämä halpamalli alle kymppitonnin), joten siihen nähden ei ehkä olisi hölmön hommaa uhrata hieman aikaa ja rahaa improvisoitujen ratkaisujen protoamiseen.