Pistooli jokamiehen aseeksi?

Itselle on aina pistoolista tullut mieleen, että jos sitä joutuu käyttämään niin sitten alkaa olla tilanne luokkaa aika paha.

Ensimmäinen kokemus FN:stä oli aikanaan Haminassa. Silloin sentään oli tulos luokkaa 50 / 10 ls. Viimeksi kun pistoolilla ammuin niin olisiko ollut luokkaa 3/10 ls kun oli edes taulussa. Rynkyllä ampuminen on vähän kuin fillarilla ajaminen - kerran kuin oppii niin 80/100 ei ole tekemätön paikka vaikka ampuisi kerran viiteen vuoteen. Pistooli taas - no aina sillä voi ainakin heittää vastustajaa.

Koskaan ei oikeastaan kukaan ole opettanut että miten sillä pistoolilla ammutaan. Ainakaan samalla pieteetillä kuin mitä rk:n kanssa. Miksi ihmeessä sitä pistoolia sitten aina käteen tuupataan? Varmaan ampuisin paremmin KES:ssillä kuin pistoolilla :LOL: Juu, on minullakin .22 LR Margolin "loukkupyssynä", mutta ei sillä ainakaan tunnu oppimaan FN-virtuoosiksi vaikka joskus mökillä kaljatölkkejä puhkoisikin.
Kuin minun kirjoittamani.
Kymmenen x 2 laukausta Haminassa. Sitten reilut sata jakaantuneena useampaan kertaukseen. Taululla oli kohtuuturvalliset oltavat ampumaradalla.:)
Onneksi saa rynkyn käteen.
 
Ja jotenkin vaan oli pakko hankkia ne FNät, kun parempaa saatu millään rahalla....... :facepalm::facepalm::facepalm:
 
Pitäisikö rautojen opettamista vähentää ja aloittaa suoraan punapisteestä, koska täplän tuominen taulun päälle on sata kertaa yksinkertaisempaa? Voisi suoraan siirtyä aseen käsittelyyn ja ampumasentoihin, taktisista kikkailuista puhumattakaan.
 
Rata-ammunta on tosiaan suht turhaa, erityisesti jos tarkoitus on oikeasti sitä pistoolia käyttää.

Ei todellakaan ole turhaa harjoitella perus ampumataitoa radalla etenkään lyhyillä joissa oikea ote ja laukaisu osumisen kannalta olennaisia. Ilman että perustekniikka on kunnossa ei pysty kehittymään kovinkaan pitkälle toiminnallisessa ammunnassa.
Vaikka kuinka tekisi mieli dissata itselläkin "käsi munissa kympinhinkkaajia" niin sitä on pakko treenata välistä ihan vaan mahdollisimman perussuorituksia jos haluaa oikeasti olla nopea ja osuakin vielä sellaiseen järkevän kokoiseen maaliin. James Yeageria lainatakseni: "why you need to be able to hit small post card target with your pistol? Because Head shot at 25 yards equals body shot in 100yards."
 

Punapiste radalla

Omasta mielestä holo on parempi tällä rastilla kuin rautojen käyttö. Nopea haku ja kohteen varmistaminen tapahtuu helpommin, vaikkakin raudoilla tämä operaatio olisi vaatinut hieman enemmän harjaannusta.
 
Omasta mielestä holo on parempi tällä rastilla kuin rautojen käyttö.

Niin rastilla kaveri koputtelee, lippaat tarkistaa että piste on päällä, käy suorituksen läpi ja ilmoittaa olevansa valmis. Mutta taistelussa tilanne on toinen, aseen pitää saa heti.
Ei ole aikaa sytytellä sitä pistettä kun henki on kysymyksessä.
Tietenkin voi ampua vain ”vaistolla”, mutta se vaatii taas (osuakseen) harjoitusta,harjoitusta jne.
Se että SWAT tiimi rynnäköi näyttävästi jonkun kotiin on aivan eri asia kuin pistooliin turvautuminen hengen hädässä.







Niin ja aihe oli

Pistooli jokamiehen aseeksi?
 
Paljon auttaa sekin jos vaihdetaan pistoolin vakiot perusmustat raudat kunnollisiin selkeisiin tritiumeihin. Vaihdoin hiljattain Glockiin TrueGlo:n isot tacticoolit pimeässä loistavat tritiumtähtäimet vakioiden tilalle ja voi poijaat polvihousuissaan miten selkeytyi tähtäinkuva koenosteluissa kerralla. Noiden lisähinta jälkiasennuksena on reilun satasen kieppeissä, tehtaalta vähän vähemmän koska ei tarvita vakiotähtäimiä ollenkaan. Tämä voisi olla perusteltu lisäinvestointi jokamiehen pistooliin joka ketjun aiheena. Vastaavasti jos lisätään perus Glockin hintaan nuo MOS-yhteensopivat korkeat tähtäimet, aseeksi valmiiksi optiikalle sovitettu MOS versio vakion sijaan ja sen kaveriksi laadukas tuohon tehty dotti esim RMR/Docter yms ollaan jo ainakin kaupanhinnoissa tuplattu hinta verrattuna vakioaseeseen. Asevalo (noin 200€ ja ylöspäin) voisi olla soturille kustannuksena vielä perusteltukin mutta tuollainen kellopeli kaikilla herkuilla ei millään tuo investointina suorituskykyä samalla rahalla kuin muualla käytettynä. Tästä syystä pidän aika utopiana ainakin ns kansanarmeijassamme tuota valopistepistoolia laajempana jaettuna vielä pitkät ajat melko varmasti vaikka hommaa jeesaakin kaikentasoisilla ampujilla. Tuohon pisteen päälle laittoon, ainakin omani on aina päällä jos ei ole säilytyssuojassaan joka sammuttaa sen. Jos jostain syystä sammuisi, noilla korkeilla tritiumeilla ainakin kylmäharjoittelun (pari tuntia hinkkasin että silmät tottuu) perusteella ei ole mitenkään vaikea edes jatkaa normietäisyyksille. Pitkälle ammuttaessa uskoisin tämän perusteella olevan pilkusta eniten riemua.
 
MjualP0.jpg


Maxim 9 hololla. Tuo tähtäin on järkevästi sijoitettu - ei liikkuvan osan päälle. Vaikka luisti liikkuu vain hetken, silmä joutuu uudelleen kohdistamaan takatähtäimen päälle. Ehkä siinä on syy miksi monille pistooli ammunta on niin hankala, kun tässä versiossa täplä tanssii kohteessa rekyylin voimasta.

 
Kuin minun kirjoittamani.
Kymmenen x 2 laukausta Haminassa. Sitten reilut sata jakaantuneena useampaan kertaukseen. Taululla oli kohtuuturvalliset oltavat ampumaradalla.:)
Onneksi saa rynkyn käteen.


PV_lla ei tule koskaan olemaan sellaista koulutusresurssia, jolla asevelvolisuusarmeijalle saadaan koulutettua pistooli jokamiehen aseeksi. Jokainen pistooliampuja tietää, miten paljon se vaatii harjoittelua. Hyvä jos edes niille, joiden SA-varustukseen pistooli nykyisin oikeasti kuuluu, saadaan vm-palveluksen aikana koulutettua perusteet ja kh:ssa syvennettyä osaamista.
Pistooleilla aseistetut ovat joko 8,5 kk tai 11,5 kk vm-palveluksessa olevia.
 
Ei tule koskaan olemaan sellaista koulutusresurssia, jolla asevelvolisuusarmeijalle saadaan koulutettua pistooli jokamiehen aseeksi, jokainen pistooliampuja tietää, miten paljon se vaatii harjoittelua. Hyvä jos edes niille, joiden SA-varustukseen pistooli nykyisin oikeasti kuuluu, saadaan vm-palveluksen aikana koulutettua perusteet ja kh:ssa syvennettyä osaamista.
Pistooleilla aseistetut ovat joko 8,5 kk tai 11,5 kk vm-palveluksessa olevia.
No niinpä. Se oli täydellisestä ajanhukkaa niissä muutamissa kertauksissa pistoolilla meitä ammuttaa. Joukolla ei ollut SA-varustuksessa kenelläkään pistoolia.
Mutta kun kuuluu tapoihin ampua, niin helpompi kaivaa pistoolit esille ja varata pistooliampumarata.
Tuolloin nuorempana, sijoitus oli tietenkin eri, ja porukalle olisi oikeasti kuulunut Kiinan rynkky. Ei mitään mahkuja saada kokeilla sitä, pyysin kyllä.

Kyllä minä sen kulunkipuolen ymmärrän. Vaan olen aina pyrkinyt varautumaan tositilanteeseen, ja siinä mielessä olisi ollut järkevää ammuttaa joukon omalla varausaseella.
Tämä tapahtui silloin ikuisen rauhan aikaan, olen vissi, että nyt sama ei toistuisi...
 
Mutta kun kuuluu tapoihin ampua, niin helpompi kaivaa pistoolit esille ja varata pistooliampumarata.
Pistooliammuntoja on järjestetty motivaation kohotuksesksi esim MAAKK:lle. Samasta syystä pistooliammuntoja järjesteään monille joukoille edelleen, esim esikuntiin sijoitetuille joiden ase on kuinkin RK.
 
Mun mielestä motivaationkohotuksen vois hoitaa jollain muulla tavalla, pistää vaikka nuo kuularahat lähiammuntoihin RK:lla tms. On vähän urpoa keskittyä säätämään kaikenlaista asiaankuulumatonta, kun tarpeellisesta ja asiaankuuluvasta koulutuksesta saa kyllä ihan tarpeeks siistiä kun siihen keskittyy kunnolla.

@JR49 Oliko siis koulutuskäytössä RK62 ja kiinarynkyt jakokalustona? Tuo on muuten aika saatanan huolestuttava kuvio, jo ihan tähtäinten operoinnin ja kohdistuksen kannalta. Asehan toki on muilta osin hyvin samanlainen.
 
Mun mielestä motivaationkohotuksen vois hoitaa jollain muulla tavalla, pistää vaikka nuo kuularahat lähiammuntoihin RK:lla tms. On vähän urpoa keskittyä säätämään kaikenlaista asiaankuulumatonta, kun tarpeellisesta ja asiaankuuluvasta koulutuksesta saa kyllä ihan tarpeeks siistiä kun siihen keskittyy kunnolla.

@JR49 Oliko siis koulutuskäytössä RK62 ja kiinarynkyt jakokalustona? Tuo on muuten aika saatanan huolestuttava kuvio, jo ihan tähtäinten operoinnin ja kohdistuksen kannalta. Asehan toki on muilta osin hyvin samanlainen.
Heh, hyvä huomio. Tosin heti alkuun huomio, että kyse liki kymmenen vuoden takaisesta tilanteesta. Tiedämme, että asennetta on muutettu.
Suurin osa oli pistoolilla, ja kerran RK62:lla. Kiinanrynkyt jakokalustona, joten oikeassa olit. Mutta oletettavasti tuolloin oli suunnitelmissa, että on piiiitkä aika kouluttaa, ennen kuin taitoja tarvitaan. Ihan vastakkainen ajattelu kuin nykyään ainakin sen joukon perillisellä.
Kritisoin tilannetta kerran eräälle kapteenille. Liian kallista, vie liikaa aikaa ottaa ne varastoista, putsata varastorasvat ja puhumattakaan niiden huoltamisesta takaisin varastoon. En luovuttanut, vaan otin asian esille everstiluutnantin kanssa. Samansisältöinen vastaus, paitsi lisänä sellainen hämmästyneen pöyristynyt ilme silmissä, että joku julkeaakin moista ehdottaa.
Tämä ilme ei ole keksittyä, voin palauttaa näyn nytkin muistiini. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään varsinainen varuskunta, joten kyllä sillekin silloisissa olosuhteissa varmasti perustelunsa oli. Aika oli toinen.
 
Pistooliammuntoja on järjestetty motivaation kohotuksesksi esim MAAKK:lle. Samasta syystä pistooliammuntoja järjesteään monille joukoille edelleen, esim esikuntiin sijoitetuille joiden ase on kuinkin RK.
Toimii, suurin osa oli todella täpinöissään pistoolista.
Kuka mistäkin motivaationsa ottaa. Minä olen aina pitänyt enemmän rynkystä, ja etenkin koska jakovaruste kiinanrynkky ja silloin oli jotakin vastuutakin harteilla jostain, niin olisin halunnut rynsesteriammuntoja.
Eikä tämä happamuus johdu siitä, ettei glooriaa olisi satanut osakseni pistooliammunnoissa. Perheen aktiivikäytössä on edelleen hieno Retki-termospullo, jonkin kerran voitin hopeasijalla. Pistemäärä ei ollut korkea, ja lienee joku naapuri kuitannut vahingossa minun tauluuni minun ohiampumani laukaukset. Näin epäilen vahvasti.
 
Mun mielestä motivaationkohotuksen vois hoitaa jollain muulla tavalla, pistää vaikka nuo kuularahat lähiammuntoihin RK:lla tms. On vähän urpoa keskittyä säätämään kaikenlaista asiaankuulumatonta, kun tarpeellisesta ja asiaankuuluvasta koulutuksesta saa kyllä ihan tarpeeks siistiä kun siihen keskittyy kunnolla.

Kyllähän se vaatii paljon tunteja ja laukauksia tullakseen edes jonkinlaiseksi pistoleroksi...
Yksi syy pistooliammunnoille on varmaan varastoissa olleet miljoonat kp:n / 9mm:n patruunat joille ei pahemmin ole enää käyttöä.
 
Toimii, suurin osa oli todella täpinöissään pistoolista.
Kuka mistäkin motivaationsa ottaa. Minä olen aina pitänyt enemmän rynkystä, ja etenkin koska jakovaruste kiinanrynkky ja silloin oli jotakin vastuutakin harteilla jostain, niin olisin halunnut rynsesteriammuntoja.
Eikä tämä happamuus johdu siitä, ettei glooriaa olisi satanut osakseni pistooliammunnoissa. Perheen aktiivikäytössä on edelleen hieno Retki-termospullo, jonkin kerran voitin hopeasijalla. Pistemäärä ei ollut korkea, ja lienee joku naapuri kuitannut vahingossa minun tauluuni minun ohiampumani laukaukset. Näin epäilen vahvasti.

Olet vallan armoitettu pistoolisoturi:salut:
Kyllähän se niin on, että ammunta on useimmille iso motivoiva tekijä kertauksissa, silloinkin vaikka sijoitus olisi sellainen, että jos tositilanteessa asetta tarvitsisi niin peli olisi jo pelattu.
Kyllä minustakin pitäisi ne ammunnat vetää sillä aseella, mikä tositilanteessa jaettaisiin. Itsekin kuulun kiinarynkky osastoon ja kyllähän tuo olisi hyvä edes kerran sitä kokeilla, että olis jonkinmoinen fiilis siitä.
 
Back
Top