Pistooli jokamiehen aseeksi?

Sitä minäkin. Vaikken ammuntaa harrasta niin aiheesta tulee luettua kumminkin ja tämmöine fakta jäänyt mieleen.
 
Minäkin aikanaan luin jostain amerikkalaisesta aselehdestä, oli oikein tehty mittauksia kuinka paljon pienempi on jousen kuormitus jos jättää yhden tai kaksi patruunaa pois. Minäkin kuljetin vajaita lippaita kunnes opin että kyllähän se kuormitus on pienempi, mutta ei se tosiaan jousen käyttöikään vaikuta.

Se etu hieman vajaasta lippaasta on, että joissakin aseissa täysi lipas saattaa olla vaikeaa kiinnittää aseeseen jos luisti on etuasennossa. Luistihan saattaa eri syistä jäädä eteen, vaikka ase on tyhjä. Tai jos esim tehdään taktinen lippaanvaihto.
 
Käsittääkseni ampuma-asekouluttajan ei tarvitse olla itse näkemässä ampumasuoritusta kirjoittaakseen todistuksen. Riittää kun ampuja todistaa esim. ampumapäiväkirjalla harrastuskertansa ampuma-asekouluttajalle, jolloin tämä kirjoittaa vaaditun AAK-todistuksen.

Itse ainakin kun käy ampumassa niin n. kahdeksan kertaa kymmenestä kerrasta olen radalla yksin.
Hyvä jos näin menee. Täytyy vain sitten ihmetellä, että mihin sitä ampuma-asekouluttajaa siinä välikätenä tarvitaan; miksi ei vain voi näyttää samoja ampumapäiväkirjoja poliisille?

Itse kun harrastan työvälineillä niin ei ole ollut ajankohtaista hankkia omia rautoja koska sen rahan saa kulutettua muihinkin hankintoihin. Voipi jossain vaiheessa toki tulla ajankohtaiseksi hankkia kalustoa omaksikin.
 
Joo ampumapäiväkirjalla tai muulla todisteella osoitetaan, että radalla on käyty (esmes päivämääräleimalla varustettu kuvapäiväkirja käy). AAK:n tehtävä kyllä jää mullekin vähän mysteeriksi, kun poliisi haluaa sen ampumapäiväkirjan siitä AAK:n todistuksesta huolimatta. Samaten tulosteen jäsenrekisteriotteesta, vaikka seuralta on kirjallinen jäsenyystodistus (jota poliisi myös vaatii).
 
Joo ampumapäiväkirjalla tai muulla todisteella osoitetaan, että radalla on käyty (esmes päivämääräleimalla varustettu kuvapäiväkirja käy). AAK:n tehtävä kyllä jää mullekin vähän mysteeriksi, kun poliisi haluaa sen ampumapäiväkirjan siitä AAK:n todistuksesta huolimatta. Samaten tulosteen jäsenrekisteriotteesta, vaikka seuralta on kirjallinen jäsenyystodistus (jota poliisi myös vaatii).

Lieköhän siinä halutaan valvoa myös AAK:n toimintaa, ettei kirjoittele kenelle tahansa todistuksia. Korruptio ja niin edelleen. Jäsenrekisteriotetta ei ole ikinä vaadittu, seuran sihteerin tai puheenjohtajan lappu on riittänyt; siltä osin kuin sitä erityisesti vaaditaan, eli lähinnä ervan kohdalla, muutoin on jäsenkortti riittänyt. Ervoihinkin olisi jäsenkortti kuulemati riittänyt, jos näkyisi voimassaoloajan lisäksi myös liittymispäivämäärä.
 
Joo, tarkasti ottaen se on näin. Halusin lähinnä alleviivata ongelmaa; ampumakouluttajan todistuksen saa kun käy ampumassa sellaisilla vuoroilla ja radoilla jolloin on ampumakouluttaja paikalla joka sen todistuksen voi kirjoittaa, tai sitten jos tuntee jonkun joka voi kirjoittaa todistuksen olematta itse paikalla. Mutta jos käy ampumassa paljon useammin kuin vähin vaadittava, niin ei välttämättä saa sitä todistusta. Tai onhan siinä kai joku "muu luotettava selvitys" -mahdollisuus myöskin.
Riittää luotettava esitys AAK:lle (esim ampumapäivä kirja). Ei onneksi tarvitse olla paikalla, muuten lakkaisi äkkiä vapaaehtoiset kouluttajat loppumaan tai sitten saisi radalla kävijät alkaa maksaa palkkaa ainakin osa-aikaduunina. :)
 
Onko joku vielä sitä mieltä, että pistooli pitäisi saada joka miehen aseeksi?

Minä en ole, mutta itse toki sellaista kantaisin kun niitä olen oppinut käyttämään ja en tarvii valtion maksamaa asetta. On siinä sekin etu, että jos joltakin hajoaa oma pitkä, niin voin antaa oman pitkän lainaan ja ammuskelen hyökkääjää pistoolilla sen aikaa.
 
Olet oikeassa. Jousi kuoleentuu käytössä, ei staattisessa olotilassa. Tämän on jopa Magpul vahvistanut.
Kyllä, omat empiiriset testit osoittaneet että huoleti voi säilyttää kuulat Magpul:n lippaassa ilman häiriöitä. Niissähän tulee sellainen kansi joka säästää lippaan huuletkin rasitukselta.
 
Se etu hieman vajaasta lippaasta on, että joissakin aseissa täysi lipas saattaa olla vaikeaa kiinnittää aseeseen jos luisti on etuasennossa. Luistihan saattaa eri syistä jäädä eteen, vaikka ase on tyhjä. Tai jos esim tehdään taktinen lippaanvaihto.
Tämän olen huomannut käytännössä itsekin, yhden kun jättää vajaaksi niin tulee paljon enemmän varmuutta paikalleen loksahtamiseen. Joskus tuli IPSC kisassa opittua kantapään kautta tuokin.
 
Kyllä, omat empiiriset testit osoittaneet että huoleti voi säilyttää kuulat Magpul:n lippaassa ilman häiriöitä. Niissähän tulee sellainen kansi joka säästää lippaan huuletkin rasitukselta.
Mulla oli 4 vuotta työpaikan asekaapissa Magpulin lipas (G-Mag) kokeeksi (unohtuneena) latareita täynnä. Ihan hyvinhän tuo näytti toimivan kun käytiin testaamassa.
Samanlaista jousiterästä se lippaan jousi on kuin muutkin jouset. Tarkoittaa sitä, että eihän kenenkään autosta jousetkaan kuoleennu hetkessä :D (mittakaava tosin eri)

657DC7DD-2449-404A-BE27-DF9D62DDA971.jpeg

Ja jätin sen edelleen tähän testiin. Raportoidaan taas muutaman vuoden päästä ;)
 
Last edited by a moderator:
Mulla oli 4 vuotta työpaikan asekaapissa Magpulin lipas (G-Mag) kokeeksi (unohtuneena) latareita täynnä. Ihan hyvinhän tuo näytti toimivan kun käytiin testaamassa.
Samanlaista jousiterästä se lippaan jousi on kuin muutkin jouset. Tarkoittaa sitä, että eihän kenenkään autosta jousetkaan kuoleennu hetkessä :D (mittakaava tosin eri)

Katso liite: 36448

Ja jätin sen edelleen tähän testiin. Raportoidaan taas muutaman vuoden päästä ;)

Joo no mulla on ollut parikymmentäkin vuotta samat lippaat täynnä. Pääsin 1980 luvulla tyhjentämään lippaita jotka oli täytetty sota-aikana. Hyvin toimi. En ole tuon jälkeen ollut huolissani lippaiden jousten kuoleentumisesta.
Sama pätee varmaan iskurinjousiin?
Jousien kuoleentuminen liittyy aika vähän otsikon aiheeseen...
 
Joo no mulla on ollut parikymmentäkin vuotta samat lippaat täynnä. Pääsin 1980 luvulla tyhjentämään lippaita jotka oli täytetty sota-aikana. Hyvin toimi. En ole tuon jälkeen ollut huolissani lippaiden jousten kuoleentumisesta.
Sama pätee varmaan iskurinjousiin?
Jousien kuoleentuminen liittyy aika vähän otsikon aiheeseen...
Hieman ollaan OT. Ei ne iskurin jousetkaan kuoleennu, varmaan sinullakin on vanhempaa kalustoa kaapissa, niin et varmaan ole joutunut jousia juuri vaihtelemaan?
 
Lieköhän siinä halutaan valvoa myös AAK:n toimintaa, ettei kirjoittele kenelle tahansa todistuksia. Korruptio ja niin edelleen.
Joo, voi olla. Menee taas OT:ksi, mutta mihinkähän sitä AAK:ta ylipäätään siinä välissä tarvitaan? Ehkä tarkoituksena on olla joku sijaiskärsijä (kilpimies / fall fuy), mikäli käy ilmi että henkilö ei olekaan käynyt ampumassa vaan on väärentänyt ampumapäiväkirjat, niin että lupaviranomaisen ei tarvitse itse vastata?

Olen tässä pohdiskellut järjestelmän nykyaikaistamista siten, että AAK:ta ei tarvittaisi välissä lainkaan, mutta toisaalta väärentäminen olisi vaikeampaa kuin nykyään. Esim. joku puhelimeen asennettava ampumapäiväkirja-appi, joka tallentaisi tiedot automaattisesti (myös) PoHan palvelimelle. Tallennettavia tietoja olisivat esimerkiksi ajankohta ja paikka, mistä järjestelmä voisi tarkistaa että henkilö oli jonkin järjestelmään merkityn ampumaradan alueella eikä esim kotonaan (GPS-paikannus). Toki edelleen olisi mahdollista että henkilö vain kävisi jossain radalla notkumassa ilman asetta ja merkkaisi siitä itselleen harjoituskerran, mutta ainakin olisi varmempi tapa kuin nykyinen, eikä tarvittaisi AAK:ta. Samalla ampuja saisi itselleen ampumapäiväkirjan tiedot omaan käyttöönsä. Appiin voisi tallentaa muitakin tietoja (esim kommentteja treenistä, valokuvia jne), mutta vain asian kannalta oleelliset tiedot lähetettäisiin Pohaan.

Ainoa keksimäni "varma" tapa varmistua siitä että henkilö todellakini harjoittelee on, että vaadittaisiin se että joku auktorisoitu henkilö olisi paikalla näkemässä ja todistamassa, että tämä jannu tosiaan ampui laukauksia, ja että tästä olisi todistajalla jonkinlaista dokumentaatiota. Se vaatisi käytännössä sitä, että ampuja kävisi jossain seuran tai järjestön yhteistreeneissä, tai kaupallisella ampumaradalla. Kumpikin vaihtoehto vaikeuttaisi monissa tapauksissa jonkin verran tai jopa huomattavasti ampumaharrastusta. Joillakin voisi olla niin hankalaa järjetää, että pakottaisi lopettamaan harrastamisen kokonaan.

Kokonaan toinen asia on, että miksi tällaista jatkuvaa harrastamisen osoittamista ylipäätään vaaditaan? Sen ymmärrän, että ensimmäistä aselupaa hakevalta voidaan edellyttää sen osoittamista, että oikeasti aikoo harrastaa ampumista eikä hanki asetta esim kikkelin pidentämiseen. Se on myös hyvä pyrkimys, että ihmisillä ei loju nurkissa vuosikymmeniä käyttämättöminä olevia aseita, koska ne saattavat helpommin päätyä kadoksiin. Olen joskus kertonut esim ullakolle unohtuneista (lain vastaisesti säilytetyistä) aseista, jotka asunnon uusi asukas on löytänyt. Mutta jos aseluvat olisivat aina määräaikaisia, niin voisi kuvitella, että lupia ei uusittaisi kerta toisensa jälkeen, mikäli niille ei ole käyttöä.

Mutta joo, keskustelu on siirtynyt aloitusviestin aiheesta aika kauas syrjäpoluille.
 
Joo, voi olla. Menee taas OT:ksi, mutta mihinkähän sitä AAK:ta ylipäätään siinä välissä tarvitaan? Ehkä tarkoituksena on olla joku sijaiskärsijä (kilpimies / fall fuy), mikäli käy ilmi että henkilö ei olekaan käynyt ampumassa vaan on väärentänyt ampumapäiväkirjat, niin että lupaviranomaisen ei tarvitse itse vastata?

Olen tässä pohdiskellut järjestelmän nykyaikaistamista siten, että AAK:ta ei tarvittaisi välissä lainkaan, mutta toisaalta väärentäminen olisi vaikeampaa kuin nykyään. Esim. joku puhelimeen asennettava ampumapäiväkirja-appi, joka tallentaisi tiedot automaattisesti (myös) PoHan palvelimelle. Tallennettavia tietoja olisivat esimerkiksi ajankohta ja paikka, mistä järjestelmä voisi tarkistaa että henkilö oli jonkin järjestelmään merkityn ampumaradan alueella eikä esim kotonaan (GPS-paikannus). Toki edelleen olisi mahdollista että henkilö vain kävisi jossain radalla notkumassa ilman asetta ja merkkaisi siitä itselleen harjoituskerran, mutta ainakin olisi varmempi tapa kuin nykyinen, eikä tarvittaisi AAK:ta. Samalla ampuja saisi itselleen ampumapäiväkirjan tiedot omaan käyttöönsä. Appiin voisi tallentaa muitakin tietoja (esim kommentteja treenistä, valokuvia jne), mutta vain asian kannalta oleelliset tiedot lähetettäisiin Pohaan.

Ainoa keksimäni "varma" tapa varmistua siitä että henkilö todellakini harjoittelee on, että vaadittaisiin se että joku auktorisoitu henkilö olisi paikalla näkemässä ja todistamassa, että tämä jannu tosiaan ampui laukauksia, ja että tästä olisi todistajalla jonkinlaista dokumentaatiota. Se vaatisi käytännössä sitä, että ampuja kävisi jossain seuran tai järjestön yhteistreeneissä, tai kaupallisella ampumaradalla. Kumpikin vaihtoehto vaikeuttaisi monissa tapauksissa jonkin verran tai jopa huomattavasti ampumaharrastusta.

Kokonaan toinen asia on, että miksi tällaista jatkuvaa harrastamisen osoittamista ylipäätään vaaditaan? Sen ymmärrän, että ensimmäistä aselupaa hakevalta voidaan edellyttää sen osoittamista, että oikeasti aikoo harrastaa ampumista eikä hanki asetta esim kikkelin pidentämiseen. Se on myös hyvä pyrkimys, että ihmisillä ei loju nurkissa vuosikymmeniä käyttämättöminä olevia aseita, koska ne saattavat helpommin päätyä kadoksiin. Olen joskus kertonut esim ullakolle unohtuneista (lain vastaisesti säilytetyistä) aseista, jotka asunnon uusi asukas on löytänyt. Mutta jos aseluvat olisivat aina määräaikaisia, niin voisi kuvitella, että lupia ei uusittaisi kerta toisensa jälkeen, mikäli niille ei ole käyttöä.
Tuossa AAK ajatuksessa varmaankin se taustalla että AAK:n henkilökohtainen intressi on varmistua siitä että todistuksen pyytäjä on oikeasti ampunut kuten esittää. Tämä "vertaisvalvonta" antaa ainakin omalla kohdalla ihan luotettavan tiedon siitä onko ammuttu vai ei, lupaviranomainen kun pitää rautaisella otteella killuttimista kun omissa harrastevälineissä kiinni pätäkkää ja aikaa enemmän kuin tarpeeksi jolloin ns perseilyyn ei yksinkertaisesti ole pienintäkään varaa.

Tuo aselupien määräaikaisuus aina tuntuu olevan nykyisten ERVA-luvitettavien kohdalla sääntö ja oletan pyrkimyksenä olevan että sillä pidettäisiin ne kaikista eniten rosvojen haluama kalusto edes unohtumasta "navetan ylisille" jos harrastus jostain syystä lakannut. Niissä joka kerta uusiessa pitää tuo todistus toimittaa joten se ainakin antaa kohtalaisen indikaattorin että aseilla on harrastettukin.
 
Tuossa AAK ajatuksessa varmaankin se taustalla että AAK:n henkilökohtainen intressi on varmistua siitä että todistuksen pyytäjä on oikeasti ampunut kuten esittää. Tämä "vertaisvalvonta" antaa ainakin omalla kohdalla ihan luotettavan tiedon siitä onko ammuttu vai ei, lupaviranomainen kun pitää rautaisella otteella killuttimista kun omissa harrastevälineissä kiinni pätäkkää ja aikaa enemmän kuin tarpeeksi jolloin ns perseilyyn ei yksinkertaisesti ole pienintäkään varaa.

Tuo aselupien määräaikaisuus aina tuntuu olevan nykyisten ERVA-luvitettavien kohdalla sääntö ja oletan pyrkimyksenä olevan että sillä pidettäisiin ne kaikista eniten rosvojen haluama kalusto edes unohtumasta "navetan ylisille" jos harrastus jostain syystä lakannut. Niissä joka kerta uusiessa pitää tuo todistus toimittaa joten se ainakin antaa kohtalaisen indikaattorin että aseilla on harrastettukin.
Sain juuri AAK-todistuksen henkilöltä, jota a) en ole koskaan tavannut ja josta en tiedä yhtään mitään b) joka ei myöskään tiedä minusta mitään ja asuu yli 200km päässä.
Pistin vain sähköpostia, jossa liitteenä skannit mun ampumavihosta.

En pysty keksimään mitään hyödyttömämpää kuin tuo todistus. Poliisisetä ei edes katso sitä, vaan haluaa nähdä ne samat vihot ja laput ihan itse. Silti tuo lappu pitää aina jostain saada ja sitten sitä kirjoitusoikeuden haltijaa etsitään joka kerta kissojen ja koirien kanssa...
 
  • Tykkää
Reactions: YJT
Onko joku vielä sitä mieltä, että pistooli pitäisi saada joka miehen aseeksi?

Minä en ole, mutta itse toki sellaista kantaisin kun niitä olen oppinut käyttämään ja en tarvii valtion maksamaa asetta. On siinä sekin etu, että jos joltakin hajoaa oma pitkä, niin voin antaa oman pitkän lainaan ja ammuskelen hyökkääjää pistoolilla sen aikaa.

Ei joka taistelijalle. Itse toki kannan kun on ja tehtävään sopii, ja osaan sitä turvallisesti käsitellä. Torsoon osuu 25 metrin päästä, ja kehitysvaraa vielä on.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Sain juuri AAK-todistuksen henkilöltä, jota a) en ole koskaan tavannut ja josta en tiedä yhtään mitään b) joka ei myöskään tiedä minusta mitään ja asuu yli 200km päässä.
Pistin vain sähköpostia, jossa liitteenä skannit mun ampumavihosta.

En pysty keksimään mitään hyödyttömämpää kuin tuo todistus. Poliisisetä ei edes katso sitä, vaan haluaa nähdä ne samat vihot ja laput ihan itse. Silti tuo lappu pitää aina jostain saada ja sitten sitä kirjoitusoikeuden haltijaa etsitään joka kerta kissojen ja koirien kanssa...
Niin ne tavat vaihtelee, itseltäni ei ole ikinä pyydetty toimittamaan vihkoja tai lappuja vaan pelkkä harrastuneisuustodistus + normaalit perustelut.
 
Olen tässä pohdiskellut järjestelmän nykyaikaistamista siten, että AAK:ta ei tarvittaisi välissä lainkaan, mutta toisaalta väärentäminen olisi vaikeampaa kuin nykyään. Esim. joku puhelimeen asennettava ampumapäiväkirja-appi, joka tallentaisi tiedot automaattisesti (myös) PoHan palvelimelle. Tallennettavia tietoja olisivat esimerkiksi ajankohta ja paikka, mistä järjestelmä voisi tarkistaa että henkilö oli jonkin järjestelmään merkityn ampumaradan alueella eikä esim kotonaan (GPS-paikannus). Toki edelleen olisi mahdollista että henkilö vain kävisi jossain radalla notkumassa ilman asetta ja merkkaisi siitä itselleen harjoituskerran, mutta ainakin olisi varmempi tapa kuin nykyinen, eikä tarvittaisi AAK:ta. Samalla ampuja saisi itselleen ampumapäiväkirjan tiedot omaan käyttöönsä. Appiin voisi tallentaa muitakin tietoja (esim kommentteja treenistä, valokuvia jne), mutta vain asian kannalta oleelliset tiedot lähetettäisiin Pohaan.

On vähän poliisivaltion piirre, että valtio asentaisi kansalaisen puhelimeen tarkkailuohjelmia. Eikä niin vähänkään.

Kokonaan toinen asia on, että miksi tällaista jatkuvaa harrastamisen osoittamista ylipäätään vaaditaan? Sen ymmärrän, että ensimmäistä aselupaa hakevalta voidaan edellyttää sen osoittamista, että oikeasti aikoo harrastaa ampumista eikä hanki asetta esim kikkelin pidentämiseen. Se on myös hyvä pyrkimys, että ihmisillä ei loju nurkissa vuosikymmeniä käyttämättöminä olevia aseita, koska ne saattavat helpommin päätyä kadoksiin. Olen joskus kertonut esim ullakolle unohtuneista (lain vastaisesti säilytetyistä) aseista, jotka asunnon uusi asukas on löytänyt. Mutta jos aseluvat olisivat aina määräaikaisia, niin voisi kuvitella, että lupia ei uusittaisi kerta toisensa jälkeen, mikäli niille ei ole käyttöä.

Koko sirkus säädettiin alunperin paniikissa 2011 ja sitä on kirottu siitä lähtien. Siinä voi valtio katsoa itseensä. EU taas sääti asedirektiivin laittomasti ja Suomen perustuslain yhdistymisvapautta vastaan.

Aselupien määräaikaisuus taas on harrastajalle todella kallis ja hankala sirkus, jonka ilmeinen tarkoitus on vain mekanistisesti rajoittaa aseiden määrää. Jokainen lupa annettu eri aikaan ja eri mittaisella määräaikaisuudella, niin menee todella hanakalaksi pysyä kärryillä mikä vanhenee milloinkin, ja kun yhden unohtaa uusia tai uusimisprosessi jää jumiin laitoksella, kaikki luvat perutaan. Yhden luvan uusiminen maksaa muistaakseni´40 euroa ja itsellänikin on 8 torrakkoa, niin tuohon saa äkkiä menemään useamman laatikollisen kuulaa. Voisin kans kuvitella että poliisilla olis muutakin tekemistä, kuin pyöritellä pari uusimishakemustani joka vuosi.

Aserekisterissä on 1,5 miljoonaa torrakkoa 600 000 henkilöllä, eli hyvässäkin tapauksessa jossa jokaisella on 3 asetta jotka kaikki uusitaan kerralla, tää tarkoittaa 120 000 uutta hakemusta joka vuosi nykyisten noin 50 000 päälle. Mutta kai se on kivempaa konttorissa pyöritellä turhia papereita kuin tehdä töitä. Sellaista päivää kun ei nähdä, että tätä varten perustettaisiin uusia virkoja, vaan virkamiehet on otettava muista tehtävistä pois.

Lisäksi nykyiset itselataavien pistoolien ja yli 10 patr kiväärien toistaiseksi voimassaolevat luvat ovat salaa määräaikaisia, sillä 5 v välein on osoitettava harrastuneisuuden jatkuminen. Mihinkään vain ei merkitä sitä päivämäärää, mihin mennessä se on tehtävä, toisin kuin määräaikaisen lupakortin kanssa.
 
Back
Top