Pistooli jokamiehen aseeksi?

Ahh, ollapa five-sevenit...kaikille kaupunkijääkäreille, ja miksei P90:siä myös puoli tusinaa joukkueessa!


IWI-Tavor-TAR-21w1.jpg

MTAR-21

Tämä on 350g raskaampi, mutta paljon tehokkaampi ase.

Koska patruuna on( 5,45*39 tai 5,6*45).

Miksi ostaa noita 5,7*28 aseita?
 
Miten selität sen että kokeessa. ” Oppilas” vetää 10m päästä ohi taulusta.
Ilman minkäänlaisia vaikeuksia (y)
Ja paineita ei aiheuta kuin kello.



Sitten kun ”henki on kyseessä” ja paineet aivan eri tasolla.
Niin kaveri osuu 20m ”ryssää silmien väliin”.:facepalm:

Ps.

Kannattaa kokeilla.
Pistoolilla on erittäin helppo ampua,
ohi, isostakin maalista ja läheltä.






tuotesivu_SRA-taulu-ruskea-ruskea-1kpl-6030metric-2.JPG
Aurinko paistoi silmiin?

Tuntematta ampujaa tai olosuhteita, aika mahdoton selittää.

Olen kyllä kokeillut ampua pistoolilla 10, 20 ja jopa 50 metrin päähän vaihtelevalla menestyksellä. Siinä vaiheessa, kun ensimmäinen laukaus ei tuotakaan toivottua tulosta, olen painanut liipaisinta uudelleen. Pistoolissa on sellainen kätevä ominaisuus, että se laukeaa aina uudestaan ja uudestaan, niin kauan kuin lippaassa riittää patruunoita. Samaa keinoa olen neuvonut myös muille ampujille.

Olen myös nähnyt, että reserviläiskiväärillä ammutaan ohi 10 m päässä olevasta maalista, vaikka paineita ei aiheuta kuin kello. Onneksi kiväärin lipas vetää 30 patruunaa.
 
Miten selität sen että kokeessa. ” Oppilas” vetää 10m päästä ohi taulusta.
Ilman minkäänlaisia vaikeuksia (y)
Ja paineita ei aiheuta kuin kello.



Sitten kun ”henki on kyseessä” ja paineet aivan eri tasolla.
Niin kaveri osuu 20m ”ryssää silmien väliin”.:facepalm:
Sellaista se Glockilla ampuminen on. :geek:

Mutta vaikea laji, siinä on oppilas aika pitkään.
 
Aurinko paistoi silmiin?

Tuntematta ampujaa tai olosuhteita, aika mahdoton selittää.

Olen kyllä kokeillut ampua pistoolilla 10, 20 ja jopa 50 metrin päähän vaihtelevalla menestyksellä. Siinä vaiheessa, kun ensimmäinen laukaus ei tuotakaan toivottua tulosta, olen painanut liipaisinta uudelleen. Pistoolissa on sellainen kätevä ominaisuus, että se laukeaa aina uudestaan ja uudestaan, niin kauan kuin lippaassa riittää patruunoita. Samaa keinoa olen neuvonut myös muille ampujille.

Olen myös nähnyt, että reserviläiskiväärillä ammutaan ohi 10 m päässä olevasta maalista, vaikka paineita ei aiheuta kuin kello. Onneksi kiväärin lipas vetää 30 patruunaa.
10 metristä kiväärillä vetää ensimmäisen laukauksen aahan puoleen sekuntiin, kun pistoolilla se on siellä vasta sekunnin päästä. Seuraava laukaus kiväärillä on heti perässä alle 0,2s, kun taas pistoolilla se toinen tulee puoli sekuntia myöhemmin. Kiväärillä on siis jo ammuttu pari tarkkaa laukausta, ennen kuin pistoolilla on ammuttu ensimmäistäkään. Ja nyt ei ollut edes kyse 20 metristä, jolloin eroa tulee vieläkin enemmän.
 
Juu, kyllä pistoolia pitää vähän treenatakin, että sillä osuu. Ja juu, ei se silti mitään rakettitiedettä ole johon vain kilpa-ampujat pystyvät. Itse olisin kovin tyytyväinen, että minulla olisi se mahdollisuus edes yrittää, ennemmin kuin vain nostaa käpälät pystyyn ja tyytyä siihen mitä vihollinen päättää.
On niitä monia tarinoita viime sodistakin joissa hukka olisi perinyt, mikäli ei olisi ollut joko kotoa tuotua taskuasetta tai sotasaalis naganttia matkassa. Ja vaikka sillä pistoolilla ei mihinkään osuisikaan, niin jo se pauke ja ohi viheltävät luodit voivat ostaa käyttäjälleen juuri sen ratkaisevan sekunnin lisäaikaa päästä suojaan, tai ladata kivääri.
Liikaa myös lasketaan arvoa vain osuneille luodeille. Vaikka kk vyöllisestä ei osuisi yksikään, niin sen tulen arvo joka pakottaa vastustajan suojautumaan voi silti olla mittaamaton muun ryhmän selviytymisen kannalta.
Ei sitä pistoolia varsinaiseksi tappiontuotto aseeksi varmasti kukaan ole ajatellutkaan, mutta kyllä se tiukassa paikassa aina sylipainin voittaa. Puhumattakaan tilanteesta jossa vastustajalla on vielä ampumatarviketta lippaassa.
 
Viimeksi muokattu:
IWI-Tavor-TAR-21w1.jpg

MTAR-21

Tämä on 350g raskaampi, mutta paljon tehokkaampi ase.

Koska patruuna on( 5,45*39 tai 5,6*45).

Miksi ostaa noita 5,7*28 aseita?
Hyvä kysymys. Siksi kai niitä ei ole ostettukaan... ja bullpup... ei ole kaksipuolinen ase TRA-kentällä ollenkaan.
 
Itse kaupunkijääkärinä pistoolia kantaneena, olen 100% samaa mieltä, ja erittäin hyvä yhteenveto aiheesta yleisestikin. Itse mietin jo silloin että tällä (FN High Power 9*19mm) tehokas AMET sisätiloissa liikkuvaan maaliin on noin 1-3 metriä. Ja koska kaikilla on ballistista suojaa päällä, ammutaan kasvoihin/ päähän.
Osuminen on sitten vähän mitä se on, siksi pitää olla melkein kosketus etäisyydellä että noilla lyhkäsillä saa vastustajan tippumaan.

Ahh, ollapa five-sevenit...kaikille kaupunkijääkäreille, ja miksei P90:siä myös puoli tusinaa joukkueessa!


FN HP on erinomainen ase kunhan muistaa että se on parhaimmillaan aluetulessa...
 
FN HP on erinomainen ase kunhan muistaa että se on parhaimmillaan aluetulessa...
Joo, kiinteät tähtäimet tehtaan asetuksilla vuodelta 1980, ja varmistin... pah, kuka vellihousu sellaista huutelee!
Se oli ihan aikasensa vehje, ja meikäläisen palveluksen myötä Herran vuonna 1994 aika täysin palvellut... kuten lopuksi allekirjoittanutkin!
 
Sen kerran, kun tuli kokeiltua FN HP:ta, niin etutähtäin liikkui vapaasti sivusuunnassa. Kyllä sillä jopa tauluun osui!
Sanoi jokainen asevääpeli meille kaartilaisille, ikinä.

Aina kun urputettiin jostain luuska-yksilöstä, se otettiin haltuun ja näytettiin miten homma hoidetaan. Erittäin osuva esimerkki lähinnä masensi suorittavaa porrasta/ tykinruokaa, eikä juurikaan vähentänyt purnausta...

mikä juuri oli keskeinen elementti taistelutahdon rakentamisessa, todennäköisesti! Joukkueen koheesio nousi kollektiivisen vitutuksen kanssa lineaarisesti ja vahvasti korreloiden.
 
Tuntematta ampujaa tai olosuhteita, aika mahdoton selittää.
Miten olisi sellainen selitys, että nykäisee liipaisinta.
Ja siinä auttaa jännittäminen aika paljon.

Ja osuman saa paljon helpommin ottamalla uuden ”tähtäin kuvan”.
Sillä jos se on pielessä, niin kaikki osumat on samassa paikassa (ohi). :whistle:

Voihan sinne lippaallisenkin tulittaa ja toivoa parasta.




Sellaista se Glockilla ampuminen on.

Monella aseella olen ampunut, jossa tähtäimet eivät ole kohdallaan.:cry:
Tai sillä ei muuten vain osu.
Mutta kyllä se vika on ollut yleensä ampujan kädessä.

Sama juttu pätee Glock:in.:giggle:


Ps.

Kerran oli oikeasti tähtäimissä vikaa.
Nimittäin takatähtäimen hahlo tippui kesken ammunnan.
Ammuttu ~100-150 laukausta.
Ja hahlon sivusäätö petti ( siinä oleva olake murtui) ja se irtosi.
No se oli ensimmäinen ja viimeinen LPA tähtäin.

Korvattiin CZ omalla tuotella.







1609536100721.jpeg

LPA SPR75CZ07 ADJUSTABLE SIGHT SET FOR CZ 75 (BRNO OLD MODEL)​

 

Mielenkiintoinen. 5.7x28mm. Käyttää P90 lippaita. 9.5 tuuman piippu. Tukin kanssa SBR, mutta tukki on vaiheessa. Blowback operaatio, mutta rekyyliä hallitaan heidän omalla systeemillä. Jenkkilässä maaliskuussa 995 taalaa.
 
Back
Top