Itse asiassa laittamalla pistoolin sopivaan runkoon, esimerkiksi Micro Roni tai vastaava, saat ihan laillisesti aikaan sen mitä peräänkuulutat. Eli alle 600/300 mittaisen olkapäätä vasten tuettavan aseen.
Itse asiassa ei toimi enää, tässä lainaus toimarien sivulta:
"Tämä ei ole ihan yksinkertainen asia ja en ehkä ole ihan paras henkilö vastaamaan asiaan mutta teen parhaani. Tuo 2010 annettu ohje on kumottu ja lakikin on muuttunut tuon ohjeen jälkeen muutaman kerran. Kysyttyäni asiaa lainoppineilta, asehallinto tekee seuraavat johtopäätökset:
Nykyisin ampuma-aselain (1/1998) 12 §:ssä säädetään:
12 § (7.6.2019/724)Ampuma-aseen ja aseen osan muuntaminen ja kaupallinen muuttaminen
Ampuma-aseen muuntamisella tarkoitetaan toimenpidettä, jonka seurauksena aseen tyyppi, toimintatapa tai kaliiperi muuttuvat, pitkästä ampuma-aseesta tulee lyhyt ampuma-ase tai lyhyestä ampuma-aseesta pitkä ampuma-ase taikka muusta aseesta kuin taskuaseesta tulee taskuase.
Aseen osan muuntamisella tarkoitetaan sellaista aseen osalle tehtyä toimenpidettä, jonka seurauksena ampuma-ase muuttuu 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, jos kyseinen osa kiinnitetään aseeseen.
Ampuma-aseen tilapäisellä muuntamisella tarkoitetaan sellaista toimenpidettä, jonka seurauksena aseen tyyppi, toimintatapa tai kaliiperi muuttuvat tilapäisesti, kun siihen vaihdetaan piippu tai sulkulaite taikka molemmat. Tilapäisenä muuntamisena ei kuitenkaan pidetä mitään toimenpidettä, jossa ampuma-aseesta tulee erityisen vaarallinen ampuma-ase tai muusta kuin taskuaseesta tulee taskuase.
Ampuma-aseen ja aseen osan kaupallisella muuttamisella tarkoitetaan sellaista ampuma-aseen tai aseen osan rakenteellista työstämistä tai osan vaihtamista, jonka seurauksena ampuma-aseen tai aseen osan tyyppi, toimintatapa tai kaliiperi ei muutu.
Eli kyseessä näyttäisi olevan muuntaminen, koska tilapäisen muuntamisen voi tehdä vain piipulla tai sulkulaitteella tai molemmilla. Tuolla toimenpiteellähän aseen tyyppi siis muuttuu. Ampuma-aselain 6 §:ssä säädetään ampuma-aseiden tyypeistä ja koska muodostunut ase poikkeaa mitoiltaan ja ominaisuuksiltaan kivääristä, muuttuu asetyyppi todennäköisesti muu ampuma-aseeksi.
Tästä ei ole olemassa vielä oikeuskäytäntöä ja ennen kuin sellaista saadaan, niin itse en käyttäisi kyseisiä konversiosarjoja."