Pohjois- Afrikan tilanne, aiheuttaako epävakautta Euroopalle?

Jaha, Ilta~Sanomien asiantuntemus jatkuu:

19.48 Ranskan ilmajoukot ovat tuhonneet neljä libyalaista tankkeria Bengasin läheisyydessä, kertoo Al-Jazeera.

Erämaan laivat ilmeisesti liikkuvat nykypäivänä telaketjuilla.
 
Siellä jo ruuti palaa! :camo:

Puuhamaa äkkiä paikalle! :uzi: Pistävät täyden höyryn päälle, niin ovat pelipaikalla jo heinäkuussa.
 
Pitäiskö Suomi osalistua Hornetien kanssa.

Suomen lentäjät saa kokemusta miten laukastaan ilmasta maahan ohjuksia Live???
 
Olen ilahtunut kun nyt vihdoin länsi puuttuu Libyan tilanteeseen. Toki on parempi puuttua myöhään kuin ei milloinkaan.

Ihmettelen kuitenkin, että millä perusteella se on juuri Libya johon puututaan. Muissakin arabimaissa olis runsaasti puuttumista virkavallan väkivaltaan mieltään osoittavia kansalaisia kohtaan. Itse asiassa minulla ei ole tietoa siitä, että mitä erityisen pahaa Gaddafi joukkoineen on edes tehnyt. Toivottavasti joku tietää.
 
KIM kirjoitti:
Ihmettelen kuitenkin, että millä perusteella se on juuri Libya johon puututaan. Muissakin arabimaissa olis runsaasti puuttumista virkavallan väkivaltaan mieltään osoittavia kansalaisia kohtaan.

Ihan tosissasiko kysyt?

:a-rolleyes:
 
Teräsmies kirjoitti:
KIM kirjoitti:
Ihmettelen kuitenkin, että millä perusteella se on juuri Libya johon puututaan. Muissakin arabimaissa olis runsaasti puuttumista virkavallan väkivaltaan mieltään osoittavia kansalaisia kohtaan.

Ihan tosissasiko kysyt?

:a-rolleyes:
 
Luulisi ranskalaisten ainakin Crotalet hoitelevan suhteellisen helposti pois pelistä. Jos todella Rafale olisi pudotettu, niin olisi helkkarin kova ja kallis paukku fransmanneille.
 
Tuo päivällä pudotettu Mig 23 oli kapinallisten operoima ja uusimman tiedon mukaan myöskin heidän itsensä alas ampuma.
 
Hornetien maataistelukyvyn hankinta vähän myöhästyi..
 
RPG83 kirjoitti:
Hornetien maataistelukyvyn hankinta vähän myöhästyi..

Ihan hyvä niin. Jos tuonne jotain mentäisiin (ilmavoimilla) tekemään, niin lentokieltoa vahtimaan.
 
juhapar kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
Hornetien maataistelukyvyn hankinta vähän myöhästyi..

Ihan hyvä niin. Jos tuonne jotain mentäisiin (ilmavoimilla) tekemään, niin lentokieltoa vahtimaan.

Just näin.

Minua suoraan sanoen muuten masentaa venäläiskommentointi. Ei sillä, ei mulla mitään harhakuvitelmia ole Lännenkään ihmisrakkaudesta ja halusta suojata siviilejä, mutta venäläisiä tämä pointti ei tunnu koskettavan lainkaan. Jotenkin sellainen olo, että se vanha aatami on edelleen voimissaan.

Ja sitten Suomessa ollaan valmiita ajamaan alas asevelvollisuus, joka on tähän asti taannut kyvyn uskottavasti käydä sotaa laajamittaisestikin.... en tiedä, mitähän todellisuutta nämä "modernisoijat ja uuden halajavat" oikein elävät?

No, olipa Lännen pontimet mitkä hyvänsä, niin minun ymmärrykseni mukaan Länsi toimii aivan oikein...jos sivutuotteena Libyan ja kenties monen muunkin maan väestö säästyy pahimmalta, se on hienoa ekstraa. Liian monta kertaa Länsi tyytyi katseella seuraamaan milloin minkäkin hottentotin käynnistämää julmuusaaltoa, viimeisimpänä Jugoslavian hajoamissodat. Nyt näyttää siltä, että arabijulmureille ollaan panemassa toppia. Toivottavasti ko. maiden väestöjen pääosa näkee asian samassa valossa kuin minä.
 
Ovatko ilmavoiminen pilootit jo saanut koulutusta ilmasta-maahan aseiden käytösta ja strategiasta? (jos he saivat aseistusta vaikka norjasta tai britanniasta)
 
grafikcollagew.gif
 
baikal kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
Hornetien maataistelukyvyn hankinta vähän myöhästyi..

Ihan hyvä niin. Jos tuonne jotain mentäisiin (ilmavoimilla) tekemään, niin lentokieltoa vahtimaan.

Just näin.

Minua suoraan sanoen muuten masentaa venäläiskommentointi. Ei sillä, ei mulla mitään harhakuvitelmia ole Lännenkään ihmisrakkaudesta ja halusta suojata siviilejä, mutta venäläisiä tämä pointti ei tunnu koskettavan lainkaan. Jotenkin sellainen olo, että se vanha aatami on edelleen voimissaan.

Ja sitten Suomessa ollaan valmiita ajamaan alas asevelvollisuus, joka on tähän asti taannut kyvyn uskottavasti käydä sotaa laajamittaisestikin.... en tiedä, mitähän todellisuutta nämä "modernisoijat ja uuden halajavat" oikein elävät?

No, olipa Lännen pontimet mitkä hyvänsä, niin minun ymmärrykseni mukaan Länsi toimii aivan oikein...jos sivutuotteena Libyan ja kenties monen muunkin maan väestö säästyy pahimmalta, se on hienoa ekstraa. Liian monta kertaa Länsi tyytyi katseella seuraamaan milloin minkäkin hottentotin käynnistämää julmuusaaltoa, viimeisimpänä Jugoslavian hajoamissodat. Nyt näyttää siltä, että arabijulmureille ollaan panemassa toppia. Toivottavasti ko. maiden väestöjen pääosa näkee asian samassa valossa kuin minä.

Yksi arabijulmuri vaihdetaan toiseen. Tappajat ja tapettavat vaihtavat rooleja. Meno jatkuu samana. Gaddafi on viimeiset kymmenen vuotta ollut ihan siedettävä johtaja länsimaiden kannalta joten pidän iskua virheenä. Helposti tulee hullumpi porukka tilalle.

Asiasta kolmanteen. Mitä mahtaa tapahtua, ellei kapinallisista ole toteuttamaan Gaddafin kaatavaa maahyökkäystä? Näkemäni kuvat ja videot eivät herätä luottamusta kapinallisten kykyihin. Haahuilua ja taivaalle räiskimistä. Kapinalliset kyllä pääsevät aavikon yli teknikaaleillaan, kun läntiset ilmavoimat avaavat uran. Tripolissa tulee pahempi paikka. Olettaen armeijalla olevan jonkinlainen järjestäytynyt porukka jäljellä ja vähän kalustoa, pitäisi sekalaisen rosvolauman pysäyttämisen olla helppo nakki. Ilma-aseella on mahdotonta tukea tällaista taistelua.

Tuleeko samanlainen tilanne, kuin Irakissa 90-luvulla? Vuodesta toiseen valvontalentoja ja pientä vihanpitoa? Se olisi paha paikka Euroopan maiden ilmavoimille. Nykyisillä konemäärillä iso osa koneista sitoutuisi tuonne. Pian alkaisi tulla painetta myös Suomen ilmavoimien suunnalle. Demokratiaa ja ihmisoikeuksia puolustamaan Afrikan taivaalle. :-/
 
Back
Top