Pidentyvät matkat armeijaan uhka varusmiehille
yle 10.2. klo 11:49
Varuskuntien lakkautukset pidentävät varusmiesten matkoja kodin ja palvelupaikkakunnan välillä. Tämän pelätään rasittavan varusmiehiä ja heidän läheisiään. Pidempi matka on myös suurempi riski liikenteessä.
Ongelmat tulevat todeksi muun muassa Itä-Suomessa, jossa valtaosa asevelvollisista suorittaa palveluksensa Pohjois-Karjalan Prikaatissa Kontiolahdella. Prikaatissa palvelee kerrallaan vajaa 1 000 varusmiestä.
Itä-Suomen sotilasläänin komentaja Jukka Pennanen kertoo, että kun Prikaati lakkautetaan vuoden 2013 lopussa, suurin osa itäsuomalaisista nuorista ohjataan palvelukseen Kainuun Prikaatiin Kajaanin. Matkaa prikaatien välillä on 220 kilometriä.
Kun aiemmin varusmiehelle tuli tutuksi esimerkiksi Nauha-Sisun tai Maasto-Sisun kyydissä matkustaminen, jatkossa itäsuomalaisista varusmiehistä tulee linja-automatkustamisen erikoisjoukkoja. Jos vuoden mittaisen varusmiespalveluksen aikana käy joka viikonloppu Kajaanista kotona Joensuussa, soturi ehtii vuoden aikana istua bussissa lähes 300 tuntia. Kuopiolaisvarusmiehen vuosisaldoksi tulee 200 tuntia.
Huolena ihmissuhteet, opiskelu ja liikenneturvallisuus
Anne Mattila on toiminut Pohjois-Karjalan Prikaatin sosiaalikuraattorina 14 vuoden ajan. Hän on huolissaan siitä, että varusmiesten lepo- ja vapaa-aikaa kuluu liikaa viikonloppulomien matkustamiseen.
- Se näkyy monella tapaa ja ne tavat ovat valitettavasti negatiivisia. Palvelus on jo tänä päivänä tiivistahtinen ja vaatisi lepoa että jaksaa seuraavan palvelusviikon, Mattila summaa.
Moni varusmies kestää varmasti matkan ongelmitta, eikä reissaaminen aiheuta murhetta. Silti monelle raskas koettelemus tulee olemaan ero läheisistä.
- Kun varusmiespalvelusta suoritetaan kaukana kotoa, ei ole mahdollista esimerkiksi viikolla iltavapailla nähdä läheisiä. Ei voi nähdä tyttöystäviä, vaimoja tai lapsia joita joilla varusmiehillä jo on. Samoin läheiset eivät voi käydä sotilaskodissa tervehtimässä läheisiä.
Asia koskettaa erityisesti perheellisiä.
- Perhe jää tosi yksin, kun mies lähtee kauas kotoa varusmiespalvelusta suorittamaan, Mattila toteaa.
Asioiden hoito vaikeutuu myös varusmiehillä, jotka opiskelevat tai tekevät töitä. Varusmiesten joukossa on muun muassa yrittäjiä.
Yksi merkittävä riski on liikenne. Kun henkilöauto pakkautuu täyteen varusmiehiä, joilla on kiire kotiin, riskit liikenteessä kasvavat jos kuski ei malta ajaa rauhassa.
- Minua huolestuttaa se, jos varusmiehet ajavat pitkiä matkoja autoillaan, kuinka siinä voi pahimmillaan käydä, Mattila kertoo.
Turvallisin kyyti olisi yhteinen bussikyyti, joita nytkin järjestetään.
- Varusmiestoimikunta on huolehtinut ilmaiset lomakyydit busseilla varusmiehille Kuopioon, Savonlinnaan, Pieksämäelle, Varkauteen ja Mikkeliin. Kyyti lähtee suoraan varuskunnan pihasta ja menee paikkakunnan linja-autoasemalle, Hirvonen kertoo.
Palvelusmotivaatio laskee ja keskeytysprosentti nousee
On riski, että matkan pidentyminen laskee varusmiesten palvelusmotivaatiota.
- Pahoin pelkään, että näin voi käydä. Aina on parempi, jos varusmiespalveluksen voi suorittaa siinä kotimaakunnassa, Mattila arvioi.
Mielipiteeseen yhtyy Pohjois-Karjalan Prikaatin varusmiestoimikunnan sihteeri Miika Hirvonen.
-Kyllähän tuo aika totta on. Kotona vietetyn viikonlopun jälkeen monella voi olla, että ei ole niin kova motivaatio lähteä takaisin sinne palvelukseen, jos tietää että joutuu istumaan monta tuntia bussissa tai junassa, Hirvonen kertoo.
Varusmiesten palveluksen keskeytysprosentti on asia, josta on oltu huolissaan jo pitkään.
- Pahoin pelkään, että keskeytysprosentit pysyvät tai luultavasti tulevat kasvamaan vielä. Kun ne läheiset verkostot, harrastukset ja kaikki jää satojen kilometrin päähän, voi olla vaikeampaa sopeutua suorittamaan varusmiespalvelusta, Mattila kertoo