Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

Viroa en pitäisi täysin vertailukelpoisena tapauksena.

Virolaisilla nyt oli itsenäistyessä oma sisäisen turvallisuuden vapaaehtoisjoukko Kodukaitse. Järjestö toimi vuosina 1990-2004. Hyviä isänmaallisia miehiä jotka suojelivat nuorta tasavaltaa, kun Viron poliisia vasta käynnisteltiin. Tallinnan kaupunginmuseon Viron itsenäitymistä käsittelevässä näyttelyssä Kodukaitselle oli omistettu kokonainen huone.

Virossahan kuviot menee muutenkin vähän eritavalla kuin Suomessa. Esimerkiksi turvallisuusalan firmoilla ei ole YJT kieltoa ja joillakin Viron paikkakunnilla vartijat pitävät yllä järjestystä myös katualueilla. Suomessa asiaa on kokeiltu poikkeusluvalla Helsingin Tallinnanaukiolla joka on muuttunut päihdehörhöjen, mt-tapausten, pedariahdistelijoiden ja ravikansan kokoontumispaikasta normaaliksi torialueeksi, jolle on uskaltaunut jopa kauppiaita. Alueen rauhottui sen jälkeen kun viereisen kauppakeskuksen järjestyksenvalvojille annettiin poikkeuslupa pitää järjestystä yllä alueella OTO hommana. Huvittavaa kyllä Itäkeskuksen poliisiasema sijaitsee kyseisen aukion vieressä, mutta heille viran puolesta kuuluva järjestyksenpito alueella oli mahdotonta.

Tallinanaukion esimerkki osoittaa, että Suomessa sekä viranomaiset että huomattava osa yleisöstä vierastaa sitä jollain yleisellä katu- tai torialueella järjestystä ylläpitäisi joku muu kuin poliisi. Tämä siitä huolimatta, että vain osa vartijoista ja järjestyksenvalvojista on pelkkien kurssien varassa ja nykyisin huomattavalla osalla työntekijöistä on alan tutkintoja joiden kesto 1-3 vuotta. Lisäksi toiminta on poliisin valvomaa ja säädeltyä. Pidän aika epätodennäköisenä sitä, että viranomaiset tai yleisö hyväksyisivät poliisin päivittäistyöhön 160 tunnin kurssin pohjalta porukkaa työskentelemään. Poliisikoulussa opiskellaan kuitenkin noin vuosi ennen kuin nuorempi konstaapeli päästetään harjoittelemaan vanhempien kolleegojen ohjauksessa. Poliisin virkatehtävät ei ole mikään Allun autopaja johon voidaan ottaa tettiläinen tai oppisopimus kaveri harjoittelemaan hommaa. Tilanteet rullaa ja niissä ei voi oikein hihkaista, "Pete mites tää nyt sun mielestä pitäis hoitaa?". Lisäksi siellä hätäkeskuksessa ei ole käytössä mitään kristallipalloa tai edes Orwellilaista kaukovarjostinta. Tieto jonka pohjalta häke laittaa partioita paikalle on usein puutteellista ja värittynyttä. Voit laittaa partion helpolle keikalle vaikka tarkastamaan kadulle sammunutta. Tai johonkin kämpään missä on käyty 15 kertaa tänä vuonna selvittelemässä aikamiespojan ja äidin riitoja. Herättelyn jälkeen päihtynyt voi vetää vaikka kaksi puukkoa esiin. Aikamiespojan ja äidin lisäksi kämpässä voi olla Reska vesurin kanssa.
 
Oma suositukseni on, että tuohon hommaan ei kannata lähteä jos on sijoitus puolustusvoimien reservissä.
------>Ilmeisesti koulutukseen juurikin haetaan niitä spolleja kenellä ei ole sijoitusta.

Epäilemättä reservipoliisin ensisijainen käyttökohde on poikkeusolot. Suomessa ei oikeastaan ole mitään reservipoliisin mentävää reikää rauhan ajan oloissa.
----> juurikin ne ns mummojen etsinnät ja jne.

On esitetty, että reservipoliisit toimisivat erilaisissa suurtapahtumissa. Suomessa kuitenkin järjestäjä vastaa tilaisuuksien turvallisuudesta ja nykyisin on saatavilla sekä ammattimaisia että puoliammattimaisia järjestyksenvalvojia. En näe reservipoliisilla mitään roolia festareilla tai muissakaan yleisötilaisuuksissa.
----> Kaikki maksaa, ilmainen on ilmainen. Yksityisen firman jv tä ei ole koulutettu räätälöidysti tukemaan poliisia. Välillä ei saada tarvittavia määriä jvtä palkattua kun ei vaan ole tarpeeksi porukkaa jonka jälkeen esimerkiksi jossain jalkapallohuligaanien seassa menee eläketanssi talkoo järkkäreitä näin kärjistetysti ilmaistuna.

Suomessa järjestetään ajoittain myös huippukokouksia, joihin tarvitaan merkittävä määrä henkilöstöä turvallisuustehtäviin. Näissä tapauksissa sitten siirretään poliisin henkilöstöä muilta paikkakunnilta, rajavartiosto osoittaa henkilöstöä tehtävään, puolustusvoimat (ml. maakuntaoperaattorit) voivat tarjota virka-apua ja lisäksi yksityiset palveluntuottajat ovat käytettävissä. Se yksityisen puolen vartija voi vallan mainiosti tarkastaa kulkulupia kongressikeskuksen sivuovella, siihen ei tarvita reservipoliisia. Lisäksi esimerkiksi lentokenttäturvallisuuteen erikoistuneilla firmoilla on siirrettäviä läpivalaisulaitteita ja niiden käyttämiseen koulutettua henkilökuntaa.

-----> Voi olla suurikin parkkialue missä tarvitaaan paljon silmäpareja valvomaan aluetta ja ohjaamaan liikennettä . Lisäksi tarvitaan kunnon reservi siltävaralta että tulee mellakka. Jokin poliittinen tapahtuma. Tätä reserviä varten pitää olla suuri määrä poliiseja . Joita suurella tod näk ei kuitenkaan tarvitse. Maksetaan turhasta siis.

Mahdollisissa poikkeusoloissa sitten taas ongelmaksi muodostuu vähäinen koulutus ja se, että joukkoa ei ole voitu millään tavoin koeponnistaa vähäisemmissä rauhanajan tehtävissä tai edes viikon mittaisessa "sotaharjoituksessa".
----> Kyseinen väite vie idean kaikilta reserviläispohjaisilta touhuilta. Koulutus on sen mukainen mitä tehtävät vaativat. Ammattilaiset on erikseen. Poikkeus olon harjoituksia ei harjoitella rauhanajan tehtävissä.

Ei Suomessakaan ollut toisen maailmansodan aikana mitään reservipoliisia. Suomessa 1939-1944 poliisi teki ylitöitä ja puolustusvoimilla oli sotapoliiseja. Merivartioston meripoliisikomppaniat suorittivat yjt-tehtäviä saaristossa ja rannikolla. Maailmalta on myös vaikea löytää kriisejä joissa reservipoliisi olisi kunnostautunut. Oikeastaan ainoa poikkeus on Rhodesian BSAP, mutta siellä määrättiin asevelvollisiakin tuohon puolisotilaalliseen poliisivoimaan ja siellä poliisireservi oli valmiiksi toimiva sekä hyvin resursoitu osa poliisia. Euroopassa nämä Jugoslavian reservipoliisit ovat olleet lähinnä syytettyjen penkillä Haagissa.
----> Suomi on muuttunut noista ajoista ja muuttuu lisää , Poliisien määrä vähenee, Väkiluku suurenee samalla rikollisten määrä suurenee. Yhteen hiileen puhaltaminen on katoavaa kansanperinnettä. Tarvitaan enemmän joukkoja pelkästään mahdollisten kanslaisten mielenosoituksien takia.
Sotiminen on muuttanut muotoa.Vaikka rajan yli ei olisi yhtään vihollista tullutkaan maastopuvuissa ja panssarivaunuilla. Silti tarvitsemme valmiuden suuriin Spol määriin ja näitten "spollien valmiusjoukkoihin" jota esimerkiksi tämä uusi res pol järjestelmä voisi olla

Siitä muutama ajatus mitä tuli mieleen. Ei siis kettuilua.
 
Viroa en pitäisi täysin vertailukelpoisena tapauksena.

Virolaisilla nyt oli itsenäistyessä oma sisäisen turvallisuuden vapaaehtoisjoukko Kodukaitse. Järjestö toimi vuosina 1990-2004. Hyviä isänmaallisia miehiä jotka suojelivat nuorta tasavaltaa, kun Viron poliisia vasta käynnisteltiin. Tallinnan kaupunginmuseon Viron itsenäitymistä käsittelevässä näyttelyssä Kodukaitselle oli omistettu kokonainen huone.

Virossahan kuviot menee muutenkin vähän eritavalla kuin Suomessa. Esimerkiksi turvallisuusalan firmoilla ei ole YJT kieltoa ja joillakin Viron paikkakunnilla vartijat pitävät yllä järjestystä myös katualueilla. Suomessa asiaa on kokeiltu poikkeusluvalla Helsingin Tallinnanaukiolla joka on muuttunut päihdehörhöjen, mt-tapausten, pedariahdistelijoiden ja ravikansan kokoontumispaikasta normaaliksi torialueeksi, jolle on uskaltaunut jopa kauppiaita. Alueen rauhottui sen jälkeen kun viereisen kauppakeskuksen järjestyksenvalvojille annettiin poikkeuslupa pitää järjestystä yllä alueella OTO hommana. Huvittavaa kyllä Itäkeskuksen poliisiasema sijaitsee kyseisen aukion vieressä, mutta heille viran puolesta kuuluva järjestyksenpito alueella oli mahdotonta.

Tallinanaukion esimerkki osoittaa, että Suomessa sekä viranomaiset että huomattava osa yleisöstä vierastaa sitä jollain yleisellä katu- tai torialueella järjestystä ylläpitäisi joku muu kuin poliisi. Tämä siitä huolimatta, että vain osa vartijoista ja järjestyksenvalvojista on pelkkien kurssien varassa ja nykyisin huomattavalla osalla työntekijöistä on alan tutkintoja joiden kesto 1-3 vuotta. Lisäksi toiminta on poliisin valvomaa ja säädeltyä. Pidän aika epätodennäköisenä sitä, että viranomaiset tai yleisö hyväksyisivät poliisin päivittäistyöhön 160 tunnin kurssin pohjalta porukkaa työskentelemään. Poliisikoulussa opiskellaan kuitenkin noin vuosi ennen kuin nuorempi konstaapeli päästetään harjoittelemaan vanhempien kolleegojen ohjauksessa. Poliisin virkatehtävät ei ole mikään Allun autopaja johon voidaan ottaa tettiläinen tai oppisopimus kaveri harjoittelemaan hommaa. Tilanteet rullaa ja niissä ei voi oikein hihkaista, "Pete mites tää nyt sun mielestä pitäis hoitaa?". Lisäksi siellä hätäkeskuksessa ei ole käytössä mitään kristallipalloa tai edes Orwellilaista kaukovarjostinta. Tieto jonka pohjalta häke laittaa partioita paikalle on usein puutteellista ja värittynyttä. Voit laittaa partion helpolle keikalle vaikka tarkastamaan kadulle sammunutta. Tai johonkin kämpään missä on käyty 15 kertaa tänä vuonna selvittelemässä aikamiespojan ja äidin riitoja. Herättelyn jälkeen päihtynyt voi vetää vaikka kaksi puukkoa esiin. Aikamiespojan ja äidin lisäksi kämpässä voi olla Reska vesurin kanssa.

Olet oikeassa monessa kohdassa, mutta jos poliisin kaikki tehtävät katsotaan niin vaativiksi, että reservin poliisi ei niitä voi hoitaa, ei PV:n reserviläiselläkään ole paljon annettavaa asiassa. Silloin on tyytyminen pienempään poliisi määrään ja sen seurauksiin.
 
Jotain en tässä kuvassa nyt oikein hahmota: Nykyään on jo pv:n virka-apu, metsästäjien apua eläinkolareiden hoitoon, vapepan apua etsintöihin, VPK:t, reserviläiset paikkakuntakohtaisesti liikenteenohjausta yms. Erilaiset yhdistykset järjestävät isoihinkin tapahtumiin järkkäreitä.. Listaamiani tahoja käytetään myös erilaisissa jo ilmenneissä suuronnettomuuksissa ja poikkeuksellisissa tapahtumissa, esim pidemmät sähkö- tai vesiverkon ongelmat. Eli johonkin aivan poikkeukselliseen aikaan varmaan tässä tähdätään, aikaan jossa esim pv tai rvl ei voi poliisia avustaa.. Mutta kiva olisi tosiaan näinä avoimuuden aikoina kuulla että mihin tässä todellisuudessa varaudutaan? Vai aiotaanko vain säästää poliisien palkoista teettämällä nykyisiä tehtäviä osin vapaaehtoisvoimin?
Kysymys on yksinkertaisesti hallinnasta.
PV:n virka-apu, lähinnä kalustoa, ehkä muutama ammattimies, ei juuri käyttökelpoisia joukkoja.
SRVA, kuten uutisista voi lukea kerhot ovat inhottavasti kiukutelleet sanelupolitiikkaa vastaan
VAPEPA apua etsintöihin on saatavissa, mutta vain etsintöihin ja sielläkin yhdistykset hoitavat homman ja tarjoavat mitä tarjoavat.
VPK:t ovat pelastustoimen resurssi, virka-apua pelastustoimelta saa kohtuullisen helposti ja mutkattomasti. Silti poliisi on hankkinut omaa raivaus ja murtautumiskykyä.
Reserviläiset ovat PV:n resurssi, he kouluttautuvat mihin PV ohjaa ja joukkojen käytöstä päättää PV, samoin varustuksesta ja käytöstä.

On siis selvää, poliisi haluaa omat joukkonsa, joita poliisi hallitsee ja joiden käytöstä se päättää itsenäisesti.
 
@hillhead

Vähän epäselvä tuo sinun viestisi kun on omat ja lainaukset on sekaisin.

Käsitellään siitä nyt nuo jutut joita ei ole aiemmissa viesteissä käsitelty.

Kaikki maksaa, ilmainen on ilmainen. Yksityisen firman jv tä ei ole koulutettu räätälöidysti tukemaan poliisia. Välillä ei saada tarvittavia määriä jvtä palkattua kun ei vaan ole tarpeeksi porukkaa jonka jälkeen esimerkiksi jossain jalkapallohuligaanien seassa menee eläketanssi talkoo järkkäreitä näin kärjistetysti ilmaistuna.

Ensinnäkin kannattaa muistaa, että poliisi voi asettaa sitovia vaatimuksia järjestyksenvalvojien määrästä, laadusta ja heidän koulutuksestaan ja varustuksestaan. Eli jos ei ole tarpeeksi laatukriteerit täyttäviä järjestyksenvalvojia, niin tilaisuutta ei järjestetä - piste. Nykypäivän Suomessa Espoon kävelykerhon senioriosasto ei huolehdi turvallisuudesta futismatsissa joka on profiloitu mahdolliseksi mellakkariskiksi.

Voi olla suurikin parkkialue missä tarvitaaan paljon silmäpareja valvomaan aluetta ja ohjaamaan liikennettä .

Taas sellaisia tehtäviä joista vartijat selvityvät aivan hyvin.

Lisäksi tarvitaan kunnon reservi siltävaralta että tulee mellakka.

Ei ole rauhanajan jouha tilanteet reservipoliisien työkenttää.

Maksetaan turhasta siis.

Ilmainen reservipoliisi? Mitäs luulet suostuuko perheellinen mies tulemaan töihin ilman minkäänlaista korvausta?

Jos Suomessa järjestetään huippukokous ja sinne tarvitaan seitsemäksi päiväksi reservipoliiseja ilman minkäänlaista korvausta, niin ei tarvitse ihmetellä, että aika moni reservipoliisi ei paikalle tule. Aika harvalla on varaa irroittautua viikoksi siviilitöistä. Innokkaimpien into laskee kun kuulevat kuinka oikeat poliisit ja vartijat sekä turvatarkastajat kehuvat päivärahoillaan sekä 100 % ylityökorvauksilla.

Kyseinen väite vie idean kaikilta reserviläispohjaisilta touhuilta. Koulutus on sen mukainen mitä tehtävät vaativat. Ammattilaiset on erikseen. Poikkeus olon harjoituksia ei harjoitella rauhanajan tehtävissä.

Ei vie mitään ideaa yhtään mistään. Aika hyvin on IDF:n asevelvolliset ja reserviläiset pärjänneet arabien ammattimiehiä vastaan.

Poikkeusolojen tehtäviä nimenomaan harjoitellaan rauhan aikana.

Sopivan haastavat rauhan ajan tehtävät paljastavat myös nopeasti joukkojen todellisen tason aika nopeasti. Jos lentoturmapaikan vartionti ei onnistu, niin aika turha on suunnitella kahvihuoneen ulkopuolisia tehtäviä poikkeusoloissa.
 
Viimeksi muokattu:
@hillhead

Vähän epäselvä tuo sinun viestisi kun on omat ja lainaukset on sekaisin.

Käsitellään siitä nyt nuo jutut joita ei ole aiemmissa viesteissä käsitelty.



Ensinnäkin kannattaa muistaa, että poliisi voi asettaa sitovia vaatimuksia järjestyksenvalvojien määrästä, laadusta ja heidän koulutuksestaan ja varustuksestaan. Eli jos ei ole tarpeeksi laatukriteerit täyttäviä järjestyksenvalvojia, niin tilaisuutta ei järjestetä - piste. Nykypäivän Suomessa Espoon kävelykerhon senioriosasto ei huolehdi turvallisuudesta futismatsissa joka on profiloitu mahdolliseksi mellakkariskiksi.



Taas sellaisia tehtäviä joista vartijat selvityvät aivan hyvin.



Ei ole rauhanajan jouha tilanteet reservipoliisien työkenttää.



Ilmainen reservipoliisi? Mitäs luulet suostuuko perheellinen mies tulemaan töihin ilman minkäänlaista korvausta?

Jos Suomessa järjestetään huippukokous ja sinne tarvitaan seitsemäksi päiväksi reservipoliiseja ilman minkäänlaista korvausta, niin ei tarvitse ihmetellä, että aika moni reservipoliisi ei paikalle tule. Aika harvalla on varaa irroittautua viikoksi siviilitöistä. Innokkaimpien into laskee kun kuulevat kuinka oikeat poliisit ja vartijat sekä turvatarkastajat kehuvat päivärahoillaan sekä 100 % ylityökorvauksilla.



Ei vie mitään ideaa yhtään mistään. Aika hyvin on IDF:n asevelvolliset ja reserviläiset pärjänneet arabien ammattimiehiä vastaan.

Poikkeusolojen tehtäviä nimenomaan harjoitellaan rauhan aikana.

Sopivan haastavat rauhan ajan tehtävät paljastavat myös nopeasti joukkojen todellisen tason aika nopeasti. Jos lentoturmapaikan vartionti ei onnistu, niin aika turha on suunnitella kahvihuoneen ulkopuolisia tehtäviä poikkeusoloissa.

Kysyn miksei reservinpoliisi voisi olla osana rauhan ajan joukkojenhallintaa? On siellä muitakin tehtäviä kuin siinä ensimmäisessä rivissä pamputtassa.
Mitä tulee palkkaan, tai rahalliseen korvaukseen sopimuspalokunnissa perheelliset miehet lähtevät keikalle ilman rahallista korvausta, nimimerkillä kävin kääntymässä puoli neljätä asemalla.

Mitä tulee IDF:n pärjäämiseen, olen samaa mieltä, sielä reserviläiset pärjäävät varsin hyvin, miksi reservin poliisi ei pärjäisi meillä?
 
Mitä tulee palkkaan, tai rahalliseen korvaukseen sopimuspalokunnissa perheelliset miehet lähtevät keikalle ilman rahallista korvausta, nimimerkillä kävin kääntymässä puoli neljätä asemalla.

Harvassa taitaa olla ne ykköslähdön VPK:t joissa ei pelastuslaitos maksa miehistölle tuntipalkkaa. Siksi heitä monesti sopimusmiehiksi kutsutaan.

Kaupungeissa asia varmasti toisin eli VPK-laiset tekevät talkootyötä, mutta oikeita keikkojakin on tosi vähän.
 
Harvassa taitaa olla ne ykköslähdön VPK:t joissa ei pelastuslaitos maksa miehistölle tuntipalkkaa. Siksi heitä monesti sopimusmiehiksi kutsutaan.

Kaupungeissa asia varmasti toisin eli VPK-laiset tekevät talkootyötä, mutta oikeita keikkojakin on tosi vähän.

Kaikki on suhteellista, mutta parisataa keikkaa vuodessa tahkoavia palkattomia palokuntia löytyy maasta. Niiden osaamisessa ei ole mitään vikaa.
Pointtini on, ettei palkka ole mikään itseisarvo joka tekee onnelliseksi. Silti sanottuani tämän, olen sitä mieltä että reservinpoliisin tulisi saada jokin korvaus ainakin osasta ajasta, esim. ns keikoista.
 
Mitä tulee IDF:n pärjäämiseen, olen samaa mieltä, sielä reserviläiset pärjäävät varsin hyvin, miksi reservin poliisi ei pärjäisi meillä?

Tämä reserviläisargumentti alkaa mennä jo vähän olkiukkoilun suuntaan?

Vielä kerran nyt selvennyksen vuoksi. Suomessa kukaan ei suorita asevelvollisuuttaan poliisissa.

Toiseksi mitään järkevää reservipoliisin koulutusohjelmaa ei ole ja kaiken maailman höpinät liikenteenohjauksesta tai jostain järjestyksenvalvoja kursseista vain vahvistavat epäilyt. En myöskään usko, että miesten kouluttamiseen, varustamiseen ja reserviläispalkan maksamiseen koskaan saataisiin tarpeeksi resursseja. Resursseilla tarkoitan varusteita, aseita, ajoneuvoja, tiloja ja kouluttajia. Kaikkia noita saa kyllä rahalla. Lisärahaa ei ole kukaan luvannut. Mistä resurssit? Toki poliisi voi vähentää muiden yksiköidensä kuluja uuden reservipolisin hyväksi - ei kuulosta kauhean todennäköiseltä tai edes järkevältä.

Kuten jo aikaisemmin todettiin, niin menestyksekkäitä reservipoliisijärjestelmiä on ollut maailmassa suhteellisen vähän. Sen sijaan huonoja on ollut ja paljon. Saksassa osa reservipoliisiohjelmista on lopetettu äärioikeiston soluttautumisen vuoksi. Jugoslavian reservipoliiseita on ollut paljon jopa Haagissa tuomiolla.

Menestyksekkäinä reservipoliisiohjelmina voi pitää lähinnä Rhodesian BSAP:n reservipoliisia ja Etelä-Afrikan kommando järjestelmää. Jossain määrin myös Etelä-Afrikan poliisin oma reserviläisjärjestelmä toimi.

Kommando järjestelmän osalta voidaan todeta, että se oli EA:n asevoimien projekti ja toimi poliisin alaisuudessa vain YJT-tehtävissä (resursointi, koulutus, miesten valikointi koko roska voitiin järjestää kokeneen tahon toimesta). BSAP:iin määrättiin palvelukseen asevelvollisia ja muutenkin tehtäviin voitiin määrätä muitakin reserviläisiä. Esimerkiksi armeijassa jo asevelvollisuutensa palvellut saattoi suorittaa reservipalvelusta BSAPissa jos asui vaikka raja-alueella. Etelä-Afrikan poliisireserviin (puhutaan SAPista ei nykyisestä) määrättiin myös asevelvollisia ja reserviläisiä, vaikka osa reservipoliiseista oli vapaaehtoisia.

Kaikki nuo onnistuneet reservipoliisijärjestelmät ovat aika helvetin kaukana mistään rauhanaikaisesta poliisitoiminnasta Suomessa. Toki siinä vaiheessa kun poliisin pitää tosissaan keskittyä vastasissitoimintaan, massiivisten mielenosoitusten hallintaan ja konetuliaseilla varustettujen rosvojoukkojen torjuntaan maaseudulla, niin puolisotilaallinen reservipoliisi on enemmän kuin tarpeen.
 
Tämä reserviläisargumentti alkaa mennä jo vähän olkiukkoilun suuntaan?

Vielä kerran nyt selvennyksen vuoksi. Suomessa kukaan ei suorita asevelvollisuuttaan poliisissa.

Toiseksi mitään järkevää reservipoliisin koulutusohjelmaa ei ole ja kaiken maailman höpinät liikenteenohjauksesta tai jostain järjestyksenvalvoja kursseista vain vahvistavat epäilyt. En myöskään usko, että miesten kouluttamiseen, varustamiseen ja reserviläispalkan maksamiseen koskaan saataisiin tarpeeksi resursseja. Resursseilla tarkoitan varusteita, aseita, ajoneuvoja, tiloja ja kouluttajia. Kaikkia noita saa kyllä rahalla. Lisärahaa ei ole kukaan luvannut. Mistä resurssit? Toki poliisi voi vähentää muiden yksiköidensä kuluja uuden reservipolisin hyväksi - ei kuulosta kauhean todennäköiseltä tai edes järkevältä.

Kuten jo aikaisemmin todettiin, niin menestyksekkäitä reservipoliisijärjestelmiä on ollut maailmassa suhteellisen vähän. Sen sijaan huonoja on ollut ja paljon. Saksassa osa reservipoliisiohjelmista on lopetettu äärioikeiston soluttautumisen vuoksi. Jugoslavian reservipoliiseita on ollut paljon jopa Haagissa tuomiolla.

Menestyksekkäinä reservipoliisiohjelmina voi pitää lähinnä Rhodesian BSAP:n reservipoliisia ja Etelä-Afrikan kommando järjestelmää. Jossain määrin myös Etelä-Afrikan poliisin oma reserviläisjärjestelmä toimi.

Kommando järjestelmän osalta voidaan todeta, että se oli EA:n asevoimien projekti ja toimi poliisin alaisuudessa vain YJT-tehtävissä (resursointi, koulutus, miesten valikointi koko roska voitiin järjestää kokeneen tahon toimesta). BSAP:iin määrättiin palvelukseen asevelvollisia ja muutenkin tehtäviin voitiin määrätä muitakin reserviläisiä. Esimerkiksi armeijassa jo asevelvollisuutensa palvellut saattoi suorittaa reservipalvelusta BSAPissa jos asui vaikka raja-alueella. Etelä-Afrikan poliisireserviin (puhutaan SAPista ei nykyisestä) määrättiin myös asevelvollisia ja reserviläisiä, vaikka osa reservipoliiseista oli vapaaehtoisia.

Kaikki nuo onnistuneet reservipoliisijärjestelmät ovat aika helvetin kaukana mistään rauhanaikaisesta poliisitoiminnasta Suomessa. Toki siinä vaiheessa kun poliisin pitää tosissaan keskittyä vastasissitoimintaan, massiivisten mielenosoitusten hallintaan ja konetuliaseilla varustettujen rosvojoukkojen torjuntaan maaseudulla, niin puolisotilaallinen reservipoliisi on enemmän kuin tarpeen.

Vertaan edelleen sopimuspalokunta toimintaan, hyvin harva sopimuspalokuntalainen on suorittanut asevelvollisuutensa suojelumiehenä. Silti järjestelmä tuottaa osaavia sammuttajia. Eli ajatus puolustusvoimien roolista voitaisiin unohtaa kokonaan. Kyseessä on kaksi eri hallinnonalaa. Eihän poliisikouluun pääsy edes edellytä varusmiespalveluksen suorittamista.

Olet oikeassa siinä, ettei mitään valmista ole vielä. Kaikki mitä sanot on täysin mahdollista ja lisäisin uhkiin, myös perinteisen AY jarrutuksen. Olen siis kanssasi samaa mieltä, että ajatukseen liittyy epäonnistumisen mahdollisuus.
Mutta jos ajattelemme, ettei mitään uutta voida tehdä, koska se ei onnistunut aikaisemmin, tai kukaan ei ole sitä yrittänyt, ei mikään ikinä kehity.
 
"Ensinnäkin kannattaa muistaa, että poliisi voi asettaa sitovia vaatimuksia järjestyksenvalvojien määrästä, laadusta ja heidän koulutuksestaan ja varustuksestaan. Eli jos ei ole tarpeeksi laatukriteerit täyttäviä järjestyksenvalvojia, niin tilaisuutta ei järjestetä - piste. Nykypäivän Suomessa Espoon kävelykerhon senioriosasto ei huolehdi turvallisuudesta futismatsissa joka on profiloitu mahdolliseksi mellakkariskiksi."

---->Turvallisuusalalla työskentelevänä voin kertoa että köytäntö ei mene noin. . Henkilökohtaisilla ominaisuuksilla ei ole tällä alalla merkitystä kun alkaa tulemaan tilausta eikä ole tekijöitä. Ja laatu on sen mukaista. Mikäli poliisi haluaisi kouluttaa tietyn firman järkkeitä apureikseen tulisi tämä maksamaan suuren summan rahaa.



Taas sellaisia tehtäviä joista vartijat selvityvät aivan hyvin.
----> Ei välttämättä. On ihan vitusti tehtäviä mitä nään lähes päivittäin. esimerkiksi roskien vieminen työpöydältä roskikseen. Tämän viikon torstaina muistaakseni.



Ei ole rauhanajan jouha tilanteet reservipoliisien työkenttää.
---> no ei ainakaan vielä,eikä toivottavasti ollenkaan


"Ilmainen reservipoliisi? Mitäs luulet suostuuko perheellinen mies tulemaan töihin ilman minkäänlaista korvausta?"

----> TERVETULOA RESERVILÄISTOIMINTAAN / vapaaehtoistyöhön :D
No mikäli korvaus on jotain armeija päivärahan luokkaa taikka vaikka vpk luokkaa on se silti kustannuksissa ihan eri tasoa kun poliisit tekevät niitä hommia ylitöinä.
Raha ei varmastikaan ole motivaatio kyseiseen reserviläistoimintaan. Muuten meillä ei olisi aktiivista reserviläistoimintaa ollenkaa koska siitä maksettava korbaus on pieni.

Jos Suomessa järjestetään huippukokous ja sinne tarvitaan seitsemäksi päiväksi reservipoliiseja ilman minkäänlaista korvausta, niin ei tarvitse ihmetellä, että aika moni reservipoliisi ei paikalle tule. Aika harvalla on varaa irroittautua viikoksi siviilitöistä. Innokkaimpien into laskee kun kuulevat kuinka oikeat poliisit ja vartijat sekä turvatarkastajat kehuvat päivärahoillaan sekä 100 % ylityökorvauksilla.

---> Huippukokousen päivämäärä on yleensä ennalta tiedossa , toisin kuin sen koska mummo katoaa metsään. Mutta joka tapauksessa samat ongelmat. Näin ollen mitään speciaalimpaa rauhanaikana ei voi tulla. Tietysti tehtävistä irroitetaan poliiseja muihin tehtäviin sitä mukaan kun muita tuuraajia tulee paikalle , esim kadonneet etsinnät.



"Ei vie mitään ideaa yhtään mistään. Aika hyvin on IDF:n asevelvolliset ja reserviläiset pärjänneet arabien ammattimiehiä vastaan."

---->Ammattilainen vs reserviläinen vertailua kannattaa verrata saman maan sisällä oleviin jotta ei tule niitä muita muuttujia liikaa.
Mikäli itse reenaat pari vk loppua armeija juttuja vuodessa ja toinen tekee niitä työkseen niin pitäsi kyllä ammattilaisen olla parempi.

"Poikkeusolojen tehtäviä nimenomaan harjoitellaan rauhan aikana."
---> Totta kai rauhan aikana. Koska ei ole suomessa hetkeen myllyjä ollutkaan ja toiminta sotatoimialueilla on hyvin pienissä määrin. Kenties luit väärin.
"Mahdollisissa poikkeusoloissa sitten taas ongelmaksi muodostuu vähäinen koulutus ja se, että joukkoa ei ole voitu millään tavoin koeponnistaa vähäisemmissä rauhanajan tehtävissä tai edes viikon mittaisessa "sotaharjoituksessa". "

--->Rauhan ajan tehtävät on erikseen ja poikkeusolojen tehtävät on erikseen. Näitten harjoittelun on erikseen. Esimerkki Mikäli harjoittelet etsimään mummoa metsässä rauhan aikana niin silti et osaa "akettaa" poikkeusoloissa ja toistepäin.
 
Miksi poliisin reservi pitää luoda PV:n sotilaskoulutetusta reservistä?
Yksi vaihtoehto olisi luoda siviilipalvelusjärjestelmään koulutusputket poliisin, pelastustoimen ja väestönsuojelun reserviksi, niin että nuori mies tai nainen voisi kutsunnoissa valita, haluaako hän PV vai siviilipuolen koulutukseen, palvelukseen ja reserviin. Näin sivarit hyödyttäisivät oikeasti yhteiskuntaa. 347 palveluspäivän aikana ehdittäisiin varmasti kouluttaa perusteet poliisin ja pelastajan tehtävään ja jos sivari ei olisikaan enää "rangaistus", voisi sen silloin lyhentää yhteiskuntaa hyödyttävään koulutukseen ja reserviä tuottavien osalta 8,5 kk pituiseksi, kuten miehistön erikoiskoulutettavilla varusmiehillä.
8,5 kk koulutuksen jälkeen sivari olisi varmasti jo valmis nimitettäväksi määräaikaiseen nuoremmankonstaapelin virkaan tai tilapäiseksi palomieheksi, mikäli virkaorganisaatiota pitää vahventaa reservistä.
Ne sivarit, jotka eivät sovellu koulutettaviksi siviiliyhteiskunnan reserviksi, voisivat edelleen palvella sen 347 vrk ja tehdä niitä puhdehommiaan.
Siviilipalveluksen aikainen koulutus kun vielä hyväksiluettaisiin poliisi AMK ja pelastusopiston kursseissa, niin nuori voisi jo kutsunnoissa suuntautua haluamalleen alalle ja ne jotka eivät halua alan vakinaisiin virkoihin, jatkokoulutettaisiin kertausharjoitusten tapaisilla koulutuksilla vaativampiin siviilipuolen reservitehtäviin.
Nykyinen Lapinlahden sivarikeskuksen touhu on yhteiskunnan verorahojen tuhlausta, koska se ei tuota mitään resurssia poikkeusolojen organisaatioon.
Näin sivarikoulutukseen budjetoiduilla rahoilla saataisiin ainakin osittain kustannettua poliisin reservin kustannuksia.
 
Miksi poliisin reservi pitää luoda PV:n sotilaskoulutetusta reservistä?
Yksi vaihtoehto olisi luoda siviilipalvelusjärjestelmään koulutusputket poliisin, pelastustoimen ja väestönsuojelun reserviksi, niin että nuori mies tai nainen voisi kutsunnoissa valita, haluaako hän PV vai siviilipuolen koulutukseen, palvelukseen ja reserviin. Näin sivarit hyödyttäisivät oikeasti yhteiskuntaa. 347 palveluspäivän aikana ehdittäisiin varmasti kouluttaa perusteet poliisin ja pelastajan tehtävään ja jos sivari ei olisikaan enää "rangaistus", voisi sen silloin lyhentää yhteiskuntaa hyödyttävään koulutukseen ja reserviä tuottavien osalta 8,5 kk pituiseksi, kuten miehistön erikoiskoulutettavilla varusmiehillä.
8,5 kk koulutuksen jälkeen sivari olisi varmasti jo valmis nimitettäväksi määräaikaiseen nuoremmankonstaapelin virkaan tai tilapäiseksi palomieheksi, mikäli virkaorganisaatiota pitää vahventaa reservistä.
Ne sivarit, jotka eivät sovellu koulutettaviksi siviiliyhteiskunnan reserviksi, voisivat edelleen palvella sen 347 vrk ja tehdä niitä puhdehommiaan.
Siviilipalveluksen aikainen koulutus kun vielä hyväksiluettaisiin poliisi AMK ja pelastusopiston kursseissa, niin nuori voisi jo kutsunnoissa suuntautua haluamalleen alalle ja ne jotka eivät halua alan vakinaisiin virkoihin, jatkokoulutettaisiin kertausharjoitusten tapaisilla koulutuksilla vaativampiin siviilipuolen reservitehtäviin.
Nykyinen Lapinlahden sivarikeskuksen touhu on yhteiskunnan verorahojen tuhlausta, koska se ei tuota mitään resurssia poikkeusolojen organisaatioon.
Näin sivarikoulutukseen budjetoiduilla rahoilla saataisiin ainakin osittain kustannettua poliisin reservin kustannuksia.

Periaatteessa hyvä idea, mutta ongelma taitaa olla tämä sivariin hakeutuvien halukkuus.
 
Itse kanssa mietin samaa, että sivarin valitsevat eivät taida olla hirveän halukkaita toimimaan tässäkään valtion väkivaltamonopolissa..

Samaa mieltä, lisäksi olen hiukan ollut sitä mieltä, että monella sivariin hakeutuvalla on myös ongelmia toimia käskytys organisaatiossa. Pelastustoimi on tällainen organisaatio, joten voi olla ongelma.
Tässä asiassa on kuitenkin mahdollista, että kysymys on minun asenteellisuudesta ja stereotypioista.
 
Samaa mieltä, lisäksi olen hiukan ollut sitä mieltä, että monella sivariin hakeutuvalla on myös ongelmia toimia käskytys organisaatiossa. Pelastustoimi on tällainen organisaatio, joten voi olla ongelma.
Tässä asiassa on kuitenkin mahdollista, että kysymys on minun asenteellisuudesta ja stereotypioista.
Tai minun, valitettavasti vain näen sivarin työntämässä kirjastossa palautettavien kirjojen vaunua tai erilaisissa aputehtävissä valtion ja kuntien laitoksissa. Pahoittelut tästä asenteellisuudesta..
 
Miksi poliisin reservi pitää luoda PV:n sotilaskoulutetusta reservistä?
Yksi vaihtoehto olisi luoda siviilipalvelusjärjestelmään koulutusputket poliisin, pelastustoimen ja väestönsuojelun reserviksi, niin että nuori mies tai nainen voisi kutsunnoissa valita, haluaako hän PV vai siviilipuolen koulutukseen, palvelukseen ja reserviin. Näin sivarit hyödyttäisivät oikeasti yhteiskuntaa.

Jos puhtaalta pöydältä lähdettäisiin niin tuo olisi erinomainen lähtökohta ryhtyä rakentamaan kokonaisturvallista yhteiskuntaa. Vaan kun ei lähdetä!

Ensinnäkään siviilipalvelus ei anna vapautuksen muusta kuin rauhan aikaisesta asepalveluksesta. Piliiin vihellettäessä ei sivareilla ole mitään laissa säädettyä suojaa joutumasta sotavaltion tehtäviin.

Toiseksi asevelvollisia ja reserviläisiä on moninkertainen määrä tarvittavaan verrattuna. Ei siis ole mitään halua parantaa joidenkin lisäryhmien koulutusta.

Kolmanneksi kuka tuonkin maksaisi?
 
Nykyinen Lapinlahden sivarikeskuksen touhu on yhteiskunnan verorahojen tuhlausta, koska se ei tuota mitään resurssia poikkeusolojen organisaatioon.
Näin sivarikoulutukseen budjetoiduilla rahoilla saataisiin ainakin osittain kustannettua poliisin reservin kustannuksia.

Taisi taannoin puolustusministeri tätä asiaa kuvata juuri näin. Lapinlahden systeemi on lähinnä säilyttää ja päivähoitaa, toimintaa, joka ei tuo mitään lisäarvoa mihinkään tai kenellekään eikä millekään. Ei se oikein ole tätä päivää.
 
Back
Top